Доповідь на тему:«Розвиток силових якостей у старших підлітків»
Фізичній культурі належить важлива роль у вихованні фізично міцного молодого покоління з гармонійним розвитком фізичних та духовних сил.
Силові якості – це здатність людини протистояти зовнішнім опорам, досягати максимальних силових показників у найкоротший час.
Завдання розвитку силових здібностей:
1) сприяння гармонійному фізичному розвитку, формування вміння використовувати фізичні вправи, гігієнічні фактори та умови довкілля для зміцнення здоров'я, протистояти стресам;
2) набуття рухового досвіду за допомогою оволодіння новими руховими діями та формування умінь застосовувати їх у різних складних умовах;
3) подальший розвиток кондиційних (силових, швидкісносилових, витривалості, швидкості та гнучкості) та координаційних (швидкості перебудови рухових дій, узгодження, здатності до довільного розслаблення м'язів, вестибулярної стійкості та ін) здібностей;
4) формування знань: про закономірності рухової активності, спортивне тренування; про значення занять фізичними вправами для майбутньої праці; про виконання функцій батьківства та материнства, про підготовку до служби в армії;
5) закріплення навичок у систематичних та регулярних заняттях фізичними вправами та обраними видами спорту;
6) формування адекватної самооцінки особистості, моральної самосвідомості, світогляду, колективізму; розвиток цілеспрямованості, впевненості, витримки;
7) подальше сприяння у розвитку психічних властивостей та якостей особистості та навчання основам психічного регулювання
Анатомо-фізіологічна характеристика підлітків 16-17 років
Найбільш сприятливими періодами розвитку сили у хлопчиків і юнаків вважається вік від 13-14 до 17-18 років, а у дівчаток і дівчат - від 12-13 до 14-15 років, чому значною мірою відповідає частка м'язової маси до загальної маси тіла ( до 10 – 11 років вона становить приблизно 24%, до 15 – 16 років – 34%, а до 18 – 19 років – 46%).
Функціональність дитячого та юнацького організму менша, ніж у дорослого через незавершений віковий розвиток, не до кінця сформувалися функціональні здібності органів. Дитячий, підлітковий та юнацький організми за своєю суттю не зовсім пристосовані до виконання довготривалої монотонної роботи, особливо якщо ця робота проводиться з високою інтенсивністю. Найкращий час (період) для формування фізичної якості – витривалість слід розпочинати лише після завершення статевого дозрівання. Звичайно можна починати цей процес і в підлітковому, і в юнацькому віці, ось тільки розмір її в загальному обсязі фізичних навантажень, що застосовуються, повинен бути не високим.
Під час занять фізичними вправами у підлітків спостерігається швидка втома, але за короткий час вони схильні швидко відновлювати працездатність. Звертаючи на це увагу, слід пам'ятати, що потрібно скорочувати час тренувальних занять до 40-45 хвилин і давати більше відпочинку. Інтенсивність занять фізичними вправами має бути нижчою, ніж у дорослих. Такі вправи як: одноманітні вправи або статичні вправи, а також затримки дихання необхідно звести до незначної кількості. Найбільш корисне у цьому періоді кругове тренування.
Діти в підлітковому віці намагаються виявити свою м'язову силу і часто переоцінюють свої здібності. Іноді підлітки для досягнення високих спортивних результатів помилково зловживають максимальною навантаженням, забуваючи про найважливіші принципи послідовності та поступовості. Самостійно придумані вправи вони проходять часто всупереч здоровому глузду і почуття самозбереження.
У тренуваннях щодо розвитку силових якостей у підлітків важливо вміти правильно та індивідуально оцінити рівень фізичного розвитку. Маса, довжина тіла, обсяг грудної клітки визначають показники фізичного розвитку підлітка, вони несуть важливу інформацію про індивідуальний біологічний розвиток дитини та тісно взаємопов'язані з показниками інших систем організму.
За цим алгоритмом залежно від рівня фізичного розвитку підлітки поділяються на чотири групи:
Чотирнадцяти та шістнадцятирічний (підлітковий) вік найбільш схильний для початку спеціальної підготовки. Але це не означає, що всю підготовку потрібно будувати саме в цьому віці. Постійні заняття фізичною культурою повинні починатися з молодшого віку. Найчастіше може бути так, що і в молодшому віці можливі індивідуальні відмінності серед дітей, їх також необхідно враховувати при розвитку витривалості.
Найбільш доцільними засобами фізичного виховання у цей період є:
Гімнастичні та акробатичні вправи:
1) загальнорозвиваючі вправи без предметів на місці та русі;
2) загально-розвиваючі вправи з предметами: юнаки - з
набивними м'ячами 3-5 кг, гантелями до 8 кг, гирями 16 та 24 кг;
вправи на тренажерах; дівчата з обручами, булавами, скакалкою, великими м'ячами;
3) вправи на паралельних брусах та перекладині (юнаки), вправи на колоді та різновисоких брусах (дівчата);
4) опорні стрибки через гімнастичного коня;
5) акробатичні вправи: юнаки - довгий перекид через перешкоду висотою до 90 см, стійка на руках, переворот боком з місця і з розбігу: дівчата – сід під кутом, стійка на лопатках, "міст", перекиди вперед і назад;
6) ритмічна гімнастика;
7) естафети, ігри, смуги перешкод з використанням гімнастичного інвентарю та ін.
Легкоатлетичні вправи:
1) бігові вправи;
2) біг із прискоренням;
3) біг з високого та низького старту до 40 м;
4) біг на 60 та 100 м з максимальною швидкістю;
5) естафетний біг;
6) біг у рівномірному та змінному темпі: юнаки - 20-25 хв; дівчата - 5-20 хв;
7) крос: юнаки - 3-5 км, дівчата - 2-3 км;
8) стрибки у довжину з 13-15 кроків розбігу;
9) стрибки у висоту з 9-10 кроків розбігу;
10) метання малого м'яча та гранати в ціль з відстані 18-20 м (юнаки) та 12-14 м (дівчата) і на дальність з розбігу;
11) човниковий біг 10x10 м (юнаки) та ін.
Спортивні ігри:
Як базові ігри рекомендуються баскетбол,
ручний м'яч (гандбол), волейбол, футбол.,регбі 5,бадмінтон та ін..
Комплекс вправ на розвиток силових здібностей:
1. Розминка
-Ходьба на місці дозволяє розігріти м'язи та підготувати їх до наступних тренувань.
-Пробіжка - використовується як розминка практично в кожному виді спорту
2. Основна частина
- Згинання та розгинання рук в упорі лежачи на опорі різної висоти та подальше відштовхування, і оплесками рук.
- Підтягування на перекладині з різним хватом.
- Підтягування за мотузку, закріплену за гімнастичну стінку в упорі присівши на килимку.
- Кидки набивного м'яча у підлогу різної маси.
- Підтягування за мотузку лежачи на спині, зігнувши ноги на килимку.
- Пересування у висі горизонтальним і похилим канатом.
- Біг з високим підніманням стегна на місці та з незначним просуванням вперед у різному темпі (3 – 5 разів по 15 – 30м).
- Біг в гору (крутість - 20 °) в середньому та швидкому темпі (3 - 4 рази по 15 - 25 м).
- стрибки на двох ногах з невеликим нахилом вперед (2 - 3 серії по 10 - 30 стрибків.)