Розвиток соціальної компетентності молодших школярів через інтерактивні технології навчання

Про матеріал
Посібник розкриває ефективні шляхи розвитку соціальної компетентності молодших школярів, озброєння їх необхідними вміннями і навичками через інтерактивні форми і методи навчання. Мета книги – допомогти вчителям початкових класів урізноманітнити і збагатити власну педагогічну діяльність,дібрати доцільні методи та форми роботи , спрямовані на формування ірозвиток гармонійних, інтелектуально і духовно багатих особистостей , здатних жити і співпрацювати у соціумі . Запропоновані розробки уроків містять цікаві творчі завдання і доступні у практичній реалізації . Орієнтуючись на теоретичну базу вчителі початкових класів зможуть почерпнути корисні рекомендації
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

Полонська ОТГ

Полонська гімназія

 

 

Накладова Майя Володимирівна

 

 

 

 

 

 

 

Розвиток соціальної компетентності

молодших школярів через

інтерактивні технології навчання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Полонне 2022

Накладова Майя Володимирівна , спеціаліст вищої категорії, учитель – методист ,гімназія , м . Полонне .

 

Накладова М. В. « Розвиток соціальнихкомпетентностей молодших школярів через інтерактивні засоби навчання» .

 

Методичний посібник для вчителів початкової школи. –Полонне, 2018

Рецензенти:

Жалюк С. Л., заступник директора з методичної роботи Полонської гімназії.

 

 

 

Посібник розкриває ефективні шляхи розвитку соціальної компетентності молодших школярів, озброєння їх необхідними вміннями і навичками через інтерактивні форми і методи навчання. Мета книги – допомогти вчителям початкових класів урізноманітнити і збагатити власну педагогічну діяльність,дібрати доцільні методи та форми роботи , спрямовані на  формування ірозвиток гармонійних, інтелектуально і духовно багатих особистостей , здатних жити і співпрацювати у соціумі .

Запропоновані розробки уроків містять цікаві творчі завдання і доступні у практичній реалізації .

Орієнтуючись на теоретичну базу вчителі початкових класів зможуть почерпнути корисні рекомендації.

 

 

Рекомендовано до друку науково-методичною радою Полонської гімназії. ( протокол № 1 від 15 .01 .2021 року ) .

 

 

 

 

Зміст

 

Вступ……………………………………………………………..…………4

Розділ I. Теоретичні основи проблеми розвитку соціальної компетентності молодших школярів

1.1. Проблеми  розвитку соціальної компетентності в сучасній українській школі……………………………………………………………..…..5

1.2.Зміст іструктура соціального розвитку дитини………………..…..7

Розділ II.Формування соціальної компетентності учнів шляхом використання активнихметодів навчання

2.1Роль інтерактивнихформ і методів навчання уформуваннісоціальної компетентності  молодших школярів…………………………..…9

2.2 Технології формування соціальної компетентності молодших школярів………………………………………………………….….………...…12

Висновок………………………………………………....………………24

Список використаних джерел……………………………….………..26

Додаток…..………………………………………………………………28

Конспекти уроків в початковій школі з застосуванням прийомів і методів формування соціальної компетентності молодших школярів

 

 

C:\Users\Клас 1\Downloads\28548278_344347846060203_1915539813_o.jpgВступ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розум дитини не посудина,яку слід   заповнити, а смолоскип, якийтреба запалити.

Плутарх.


XXI століття - це час переходу до високотехнологічних інформаційних технологій .І тому у національній доктрині розвитку освіти в Україні у XXI столітті, у реформі про загальноосвітню школу ставиться важливе завдання- створити умови для розвитку й самореалізації кожної особистості як громадянина України, формувати покоління, спрямоване навчатися протягом усього життя, створювати та розвивати цінності громадянського суспільства.

Реалізація цих задач неможлива без формування у дітей соціальної компетентності, оскільки ці знання стають нагальною потребою сьогодення.
Зараз наша країна як і весь світ швидко розвивається. Динамічному суспільству необхідні люди, ініціативні, цілеспрямовані, здатні орієнтуватися у світі, який постійно змінюється, спроможними самостійно вирішувати проблеми та спільно діяти у команді. Прийняття рішень потребує комунікабельності, обов'язковості, особистості відповідальності.
У цьому зв'язку розвиток соціальної компетентності школярів набуває стратегічного значення.

Об'єктивне прискорення науково-технічного і соціального прогресу, кризові економічні, екологічні, демографічні, політичні та інші явища, що виникли у сучасному-світі, неминуче позначаються на системі освіти, загострюють протиріччя і труднощі формування молодого покоління. Традиційні педагогічні засоби виховання, змісту й організації навчально-виховного процесу все частіше не спрацьовують. Тому у сучасному вимогливому та швидкозмінному соціально-економічному середовищі рівень освіти, її вплив на особистісній розвиток дитини, значною мірою залежатиме від результативності запровадження технологій навчання, що ґрунтуються на нових методологічних засадах, сучасних дидактичних принципах та психолого-педагогічних теоріях, які розвивають діяльнісний підхід до навчання.

Теоретичні основи проблеми розвитку соціальної компетентності молодших школярів

1.1.          Проблеми  розвитку соціальної компетентності в сучасній українській школі

Метою сучасної початкової освіти є розвиток особистості дитини, виявлення її творчих можливостей, збереження фізичного і психічного здоров'я. Проблема соціальної компетентності дитини – одназ актуальних у психологічній, педагогічній науці, адже до 70% особистісних якостей закладається в початковій школі. І не тільки базові навички, такі як вміння читати, писати, вирішувати, слухати і говорити, потрібні дитині в житті. Кожній людині, що вступає в цей складний і суперечливий світ, необхідні певні навички мислення та якості особистості. Уміння аналізувати, порівнювати, виділяти головне, вирішувати проблему, здатність до самовдосконалення та вміння дати адекватну самооцінку, бути відповідальним, самостійним, вміти творити і співпрацювати – ось з чим дитині необхідно увійти в цей світ. Цьому можуть сприяти активні форми і методи навчання.

C:\Users\Клас 1\Downloads\28500392_344327489395572_691899553_o.jpgФормування соціальної компетентності учнів початкової школи ґрунтується на вимогах Державного стандарту початкової освіти та на положеннях Концепції загальної середньої освіти.

 

 

 

 

 

 

 

 

Проблема змісту, структури та формування соціальної компетентності учнів потребує подальшого вивчення. Головне завдання вчителів сучасної школи –знаходити і впроваджувати шляхи формування соціальної компетентності ; навичок відповідальної поведінки; розвивати здатність особистості продуктивно співпрацювати з партнерами у групі та команді, виконувати різні ролі та функції у колективі; виховувати трудову та моральну творчу мотивацію, активну громадську позицію ; орієнтуватись у різних життєвих ситуаціях.             
 

 

 

 

 

1.2 Зміст і структура соціального розвитку дитини

Що таке соціальний  розвиток людини?

C:\Users\Клас 1\Downloads\28417891_344327456062242_680889136_o.jpgСоціальний розвиток дитини - це тривалий виховний процес, в якому беруть участь педагоги, батьки, дідусі та бабусі. У процесі соціального розвитку не всі сторони дають правильну оцінку того, як дитина засвоює цінності, традиції, культуру суспільства чи спільноти, в якому вона має жити. Граючи з друзями, займаючись, спілкуючись з дорослими і однолітками, вона отримує соціальний розвиток і вчиться жити поряд з людьми, враховувати їхні інтереси, правила і норми поведінки в суспільстві . Правильний соціальний розвиток дитини робить її компетентною до життєвих ситуацій і визначає її майбутнє.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Що впливає на соціальний розвиток людини?

Як правило, соціальний розвиток дитини, в першу чергу, відбувається в родині, яка є основним провідником знань, цінностей, відносин, ролей і звичаїв від покоління до покоління. Найбільш важливими факторами, що впливають на соціальний розвиток дитини, є атмосфера в сім'ї, наявність емоційного контакту дитини з батьками, позиція дитини в структурі сім'ї, стиль виховання.

У віці 6-7 років у соціальному розвитку дитини настає перехід до особистісної форми спілкування. У цей час питання малюків набувають конкретну спрямованість - вони все частіше запитують про людину та її призначення. На даному етапі дорослий є в очах дитини всемогутнім, тобто прикладом для наслідування. Дуже важливо відчути цей момент і надати маляті необхідну допомогу і підтримку, особливо якщо він у чомусь сумнівається або переживає з якої-небудь причини. У цьому віці у дитини починає формуватися свій власний стиль поведінки, правда, поки за аналогією за образом дій дорослого,який знаходиться поруч .

Дитина іде до школи . Соціалізація малюків повинна проходити найбільш безболісно, і відповідну атмосферу для цього процесу створює  дорослий - вчитель . Тоді кожен в колективі буде почувати себе частиною єдиного цілого і одночасно зможе зберегти свою індивідуальність .

Найпростіше діти адаптуються до соціального середовища під час ігор. Варто звернути увагу на характер маніпуляцій, вироблених дітьми: найчастіше це дії, що копіюють поведінку дорослих. Малюк створює уявну ситуацію, приміряючи на себе життєві роль батьків, вчителів, лікарів, тим самим несвідомо готуючи себе до виходу у великий світ. Гра корисна ще й тим, що в процесі дитина вчиться знаходити вихід із різних ситуацій, у тому числі і тих, в основі яких лежить протиріччя, конфлікт . І саме тут велика роль відводиться вчителю. Саме він, вчитель, має влучно підбирати і керувати іграми дітей.

Звичайно, ігрова діяльність не єдиний фактор, який сприяє соціальному розвитку дітей. Дуже важливі заняття і вправи, що дозволяють розвивати кругозір, обов'язкові знайомство з літературою і музикою і, звичайно ж, довірчі бесіди з батьками та педагогами, в ході яких у малюків з'являється можливість обговорити вчинки і думки.Сьогодні в світі відчутний пріоритет загальнолюдських цінностей. Згідно з особистістно-діяльнісним підходом до організації навчальногопроцесу в центрі його знаходиться той, хто вчиться.

   Як допомогти розкритися кожній дитині? Ці питання завжди хвилювали вчителів початкових класів . Навчальний процес має бути побудований так , щоб  в класі  була створена атмосфера довіри , котра найліпшим чином сприяє співпраці, порозумінню та доброзичливості. Взаємодія учителя й учня робить усіх учасників процесу суб'єктами  . Теоретичні основи проблеми формування соціальної активності дитини, загального розвитку особистості,  вимагають принципового осмислення найважливіших елементів навчання (змісту, форм, методів).

Формування соціальної компетентності учнів шляхом використання активнихметодів навчання

 

C:\Users\Клас 1\Downloads\28460758_344327436062244_2106038565_o.jpg

2.1.Роль інтерактивних форм і методів навчання у розвитку соціальної компетентності  молодших школярів

Активним засобом розвитку соціальної компетентності учнів в початкових класах є використання інтерактивних технологій навчання.

Інтерактивні форми роботи допомагають приділити увагу кожному учню. Працюючи в групах чи парах, школярі самостійно розв'язують доступні для них завдання, стають дослідниками, разом переборюють труднощі на шляху до мети. Крім того, інтерактивні форми навчання розвивають комунікативні вміння та навички, допомагають встановленню емоційних контактів між учнями. Школярі вчаться критично мислити, дискутувати, самостійно приймати рішення і співпрацювати.
Саме інтерактивні методи навчання дозволяють вирішувати наступні завдання із соціалізації дитини :
-активне включення кожного учня в процес засвоєння учбового матеріалу;
-підвищення пізнавальної мотивації ;
-формування навичок успішного спілкування (уміння слухати і чути один одного, вибудовувати діалог, ставити питання  і давати відповіді) ;
-розвиток навичок самостійної учбової діяльності:  уміння передбачати наслідки свого вибору, його об'єктивна оцінка ;
-виховання лідерських якостей;
-уміння працювати з командою і в команді.
У  роботі вчителі використовують всі форми інтерактивного навчання:
- групове навчання;

- фронтальне навчання;

- навчання у грі;

-навчання у дискусії.

        З перших днів перебування дитини в школі, потрібно ввести для  учнів
такі  правилами:

 1 . Кожна думка важлива.

 2 . Не бійся висловитися!

 3 . Ми всі - партнери!

  4 . Обговорюємо сказане, а не людину!

 5 . Обдумав, сформулював, висловив!

 6 . Говори чітко, ясно, красиво!

 7 . Сказав сам , дай змогу сказати іншим !

 8 . Вмій погодитися і не погодитися !

В роботі вчитель має задіювати в тій чи іншій мірі всіх учнів. Справді, сильні учні, а також особистості з високим рівнем контактності проявляють вищу активність, ніж замкнуті і слабкі. Тому саме їх потрібно постійно "втягувати"  в роботу, створюючи ситуації успіху.
У процесі застосування інтерактивного навчання постійно виникають різні проблеми та труднощі, саме, за браком соціальних компетентностей дітей.
Отже, типові проблеми:

1. Головна проблема: учень часто не має власної думки, а якщо і має, боїться  висловлювати її відкрито, на весь клас. Самі учні пояснюють це так: "В нас рідко запитують власну думку", "Чи цінна моя думка?", "А раптом вона не співпаде з думкою вчителя чи колективу?", "Вона суперечить думці учня, що має в класі авторитет з цього предмету" тощо.

2. Часто школярі не вміють слухати інших, об'єктивно оцінювати їх думку, рішення.

3. Учень не готовий в процесі обговорення змінювати свою думку, йти на компроміс.

4. Учням важко бути мобільними, змінювати обстановку, методи роботи.

5. Труднощі в малих групах: лідери намагаються "тягнути" групу, а слабші учні відразу стають пасивними.

6. Часто трапляється висловлення відверто антисуспільних думок з метою завоювання "авторитету", привертання уваги. При обговоренні замість аргументувати свою думку, учень починає демагогію: "Ви ж самі сказали, цінною є кожна думка, а я так думаю і Ви мене не переконаєте!"
Проте за умови вмілого провадження, інтерактивні методи навчання дозволяють залучити до роботи всіх учнів класу, сприяють виробленню соціально важливих навиків роботи в колективі, взаємодії, дискусії, обговорення.     Використання інноваційних технологій - це спосіб створення в класі атмосфери, котра найліпшим чином сприяє співпраці, порозумінню та доброзичливості,а ,значить, і соціалізації .

2.2. Інтерактивні технології формування соціальної компетентності молодших школярів

 

C:\Users\Клас 1\Downloads\28418182_344327459395575_1071046669_o.jpg

Від уроків, де в центрі уваги знаходиться вчитель, слід переходити до уроків, де самі учні доходять висновків з допомо­гою вчителя.Цьому сприяють технології кооперативної групової роботи, яка поряд із традиційними методами дозволяє істотно поліпшити якість навчання і сприяє саме виробленню соціальних компетентностей.

 На традиційному уроці вчитель повідомляє учням нову інформацію, діти пасивно слухають і, у випадку якщо їх запитують, відповідають на запитання. Бажані правильні відповіді. Тому учні змагаються один з одним за право висловити очікувану відповідь, визнання вчителя, певний статус у класі, гарні оцінки.

Об'єднані для виконання завдання в групи, учні одержують нові можливості для навчання й виробленню навичок співпраці . Збільшується ймовірність того, що вони висловляться. Спілкуючись одне з одним, діти розвивають уміння слухати, думати й працювати разом. Це стаєодночас і додатковим мотивом для навчання.Працюючи в групі учні взаємодіють, вирішуючи колективну задачу. Спільна робота в невеликих групах формує якості соціальної й особистісної компетентності, а також уміння дружити. Важливиму роботі в групі є: позитивна взаємозалежність; особиста відповідальність за те, що відбувається в групі; взаємодія віч-на-віч;  розвиток навичок роботи в групі.

Для втілення цього методу в життя, потрібно наступне:
-об'єднати учнів у невеликі групи, попросивши сісти віч-на-віч;
-надати кожному певну роль (наприклад: читець, секретар, доповідач, хронометрист);
-дати спільне завдання;пропонувати кожному в групі поділитися своєю інформацією й матеріалами з іншими чле­нами групи;

-надати учням у групі можливість роз'яснювати одне одному незрозуміле; розробляти проблему, підбивати підсумки обговорення;-дати групі спільну оцінку (винагороду)-сприяти  рефлексії учнів або аналізу подій, щовідбуваються всередині групи в процесі її роботи.

Формуванню соціальної компетентності дітей допомагає технологіяситуативного моделювання.Учні намагаються діяти так, як у реальному житті, чи, принаймні, так, як вони хотіли б діяти в реальності. Іноді вчитель розподіляє ролі заздалегідь, а іноді тільки подає  дітям ідею і просить їх імпровізувати. Наприклад, на уроці громадянської освіти пропонується завдання: покажіть, як поводиться біля дошки невпевнений в собі учень. На уроці основ здоров'я діти розігрують сценку «Ми відвідуємо хворого товариша». У цих видах діяльності діти тренують соціально бажануповедінку.
Вчить дітей співпрацювати один з одним технологія “ карусель”. Утворюється два кільця: внутрішнє і зовнішнє. Внутрішнє кільце – нерухомонепорушно сидячі учні, а зовнішнє - учні через кожних 30 секунд міняються.

 

C:\Users\Клас 1\Downloads\28460357_344327496062238_7324115_o.jpgТаким чином вони обговорюють тему і переконують у своїй правоті співбесідникаспіврозмовника. Наприклад, на уроці математики при вивченні таблиць множення і ділення, на уроках читання на етапі первинного сприйняття прочитаного.

 

«Акваріум».Клас ділиться на 2-4 групи. Одна група роз­міщується в центрі класу, утворивши внутрішнє коло. Учасники групи починають обговорювати запропоновану вчителем проб­лему. Усі інші учні мовчки спостерігають за обговоренням. Групі, що працює «в акваріумі», потрібно:

   озвучити ситуацію;

   обговорити її, використовуючи метод дискусії;

   дійти спільного рішення.

На роботу дається 3-5 хв. Після обговорення, група займає місця у зовнішньому колі, а вчитель ставить класу запитання: Чи погоджуєтесь ви з думкою групи? Чи була ця думка достатньо аргументована, доведена? Який з аргументів ви вважаєте найбільш переконливим? Після цього місце в «Акваріумі» займає інша група і обгово­рює наступну ситуацію (проблему). Всі групи по черзі мають по­бувати в «акваріумі».

«Асоціації на дошці» – залучає власний досвід учнів, має високий ступінь зацікавленості, проводиться фронтально. Доціль­но використовувати під час мотивації вивчення теоретичного ма­теріалу (ідеї, поняття) та питань методології. Можна застосовува­ти як під час проведення мотивації теми (розділу), так і під час мотивації окремих уроків або питань. Для посилення емоційності та емпатії (співпереживання) бажано використовувати фотографії, пісні, афоризми, вірші тощо. Залежно від змісту має три види проведення:

«поняття» — вчитель вертикально записує на дошці основне поняття, яке мають опрацювати учні. Після цього просить учнів назвати ознаки цього поняття або асоціації, які воно у них ви­кликає. Обов'язковою умовою є те, щоб ці слова мали спільні з основним поняттям літери (кросворд);

«квітка» — вчитель малює на дошці квітку (серединка і чоти­ри пелюстки). У середині записує основне поняття, а на пелюстках слова, наприклад: «особа», «родина», «суспільство», «держава». Після цього учні повинні назвати прояви даного поняття у зазна­чених сферах. Учитель їх записує на пелюстках;

«прямокутник» — учитель малює на дошці прямокутник і за­писує па ньому основне поняття. Учні повинні назвати синоніми, антоніми, прикметники і дієслова, що, на їхню думку, пов'язані з даним поняттям. Всі вони записуються на відповідних сторонах прямокутника. Коли асоціації закінчуються, вчитель пропонує учням з кожної групи відібрати по три найхарактерніших. Із ві­дібраними асоціаціями відбуватиметься подальша робота.

«Брейн-стормінг» (мозковий штурм) —з метою стимулювання висловлювань дітей можна використовувати  метод мозкового штурму. Прошу учнів висловлювати ідеї або думки без будь-якої оцінки чи обговорення . Ці ідеї фіксуються на дошці. Наприклад, на уроках основ здоров'я «Як піклуватись про себе?»,природознавства «Що належить до природи?»,  читання «Ознаки осені» та ін. Це спосіб заохочення активності учнів і швидкого генерування ідей , і, разом з тим ,учні позбуваються замкненості.

«Класифікація». Суть методу полягає в тому, що учні отри­мують робочі картки, на яких розміщені різні ознаки певних по­нять або явищ. Спираючись на власний досвід та уподобання, учні повинні згрупувати їх за певними ознаками або критеріями.

«Альтернатива». На робочій картці записана певна проблема і ряд альтернативних пропозицій щодо її вирішення. Кожен учень самостійно повинен обрати тільки одну із запропонованих альтер­натив і пояснити свій вибір.

«Два-чотири – всі разом». Учням класу пропонується проблема (інформація), яку вони спочатку опрацьовують само­стійно, потім обговорюють в парах, далі об'єднуються в четвір­ки. Після прийняття спільного рішення в четвірках відбувається колективне обговорення питання.

«Джиг-со»— дозволяє учням протягом короткого проміжку часу опрацювати великий обсяг навчального матеріалу. Клас ділиться на 3-5 груп, які назвемо «домашніми». Кожен учень повинен отримати порцію інформації для засво­єння, кожна група – свою. Завдання «домашніх» груп — опрацю­вати надану інформацію та опанувати нею на рівні, достатньому для обміну цією інформацією з іншими. Експертні групи, використовуючи кольорові позначки, вислу­ховують представників домашніх груп і, проаналізувавши мате­ріал в цілому, проводять експертну оцінку. Після завершення роботи учням пропонується повернутися «додому» і поділитися інформацією, отриманою в «експертній» групі, з членами своєї «домашньої» групи.

C:\Users\Клас 1\Downloads\28461747_344327429395578_849184251_o.jpg

Метод «Прес»використовується у випадках, коли виника­ють суперечливі думки з певної проблеми й учневі потрібно по­сісти чітко визначену позицію з обговорюваної проблеми та аргументувати її. Метод дає можливість навчитися формулювати та висловлювати свою думку з дискусійного, проблемного питання аргументовано, чітко, стисло.

Кейс-стаді (Case-studi) метод (розробка Гарвардського уні­верситету) — це навчання за допомогою аналізу конкретних си­туацій. Відмінність методу в тому, що кейс-стаді — створепня проблемної ситуації на основі фактів із реального життя.

«Бачено-небачено». Робота з вивчення термінів може прово­дитись і в групах. Учні об'єднуються в декілька команд по п'ять-шість осіб. Учитель вивішує на дошці заздалегідь виготовлений плакат, на якому різними кольорами великим і дрібним (поміт­ним здалеку) шрифтом «уздовж і поперек» написано 15-20 слів (кількість варіюється відповідно до тематики). Після закінчення наперед обумовленого часу (40 с або 1 хв) плакат знімається, а ко­манди записують усі слова, що запам'яталися. Потім команди обмінюються своїми записами для перевірки. Командам бажано домовитися вносити виправлення в чужі запи­си ручкою іншого кольору. Перевіряючі виправляють помилки, описки і вписують «не побачені іншою командою слова», після чого кожний учень перевіряючої команди ставить свій підпис. Аркуші повертаються колишній команді – тепер уже для перевірки перевіряючих. Початковий плакат учитель знову ви­вішує на дошку для звіряння та з'ясування можливих непорозу­мінь. Після цього визначають переможця. Виграють ті команди, у записах яких виявилося менше всього помилок і пропущених слів. Плакати для завдання «Бачено-небачено» можуть виготовля­тися і самими учнями під час уроку. Для цього один учасник від кожної команди тягне «долю» — квиток з указівкою тієї або іншої теми. Кожна команда протягом установлених 5-8 хвилин готує свій плакат, відшукуючи потрібні слова в підручниках і словниках. Коли все готово, команди покидають свої місця, залишаючи там виготовлений плакат, і одну-дві хвилини вивчають плакат чу­жої, запам'ятовуючи все, що на ньому написано. А повернувшись після сигналу на місце, записують побачене, допомагаючи один одному. Потім може проводитися перевірка записів, так само, як в описаному основному варіанті завдання.

«Бачено-небачено» можна використовувати як для закріплен­ня пройденого, так і для вивчення нового матеріалу на уроках з усіх предметів, варто лише змінити зміст плакатів.

«Демарш»— особлива форма навчального заняття, яка базується на практичних діях, пов'язаних певним пізнавальним завданням і призначених для творчого самостійного виконання. Робота за цим методом передбачає: співробітництво, проблемне навчання, суб'єкт-суб'єктні відносини, впровадження дискусії. Основним завданням методу є перетворення навчання на постій­ний пошук. Змістом навчання є певні форми діяльності, які ви­користовуються учнями під час розв'язання проблемних ситуацій та їх обговорення в групі та класі. Тому визначений програмою матеріал подається як серія проблем.

Оптимальною є групова робота учнів, оскільки вона поєднує в собі індивідуальний пошук і обмін ідеями. Контроль з боку вчи­теля має непрямий характер. Всіляко заохочується само- і взаємо­контроль та самооцінка. Використовуючи метод демаршу, вчитель підбирає факти, що містять протиріччя (про історичні події, істо­ричних діячів). Після аналізу документів учні самі формулюють проблему за допомогою мозкового штурму, визначають шляхи і методи розв’язання.

«Мікрофон». Ця технологія є різновидом загальногрупового обговорення певної проблеми, яка дає можливість кожному ска­зати щось швидко, відповідаючи почергово.

Перед класом ставиться запитання. Учням пропонується олі­вець, що імітує мікрофон, який вони будуть передавати одне одно­му, по черзі беручи слово. Говорити може тільки той, хто тримає олівець. Якщо учень не має що сказати, він передає слово іншому.

Важливо не обговорювати і не критикувати чужі відповіді. На завершення вчитель або учень, який добре володіє цією темою, підбиває підсумки.

«Мозаїка». Цей вид навчальної діяльності використовується для створення ситуації, яка дає змогу учням працювати разом для засвоєння великої кількості інформації за короткий проміжок часу. Для виконання цієї форми клас поділяється на експертні групи, які отримують завдання для експертизи. Працюючи з до­датковою літературою чи іншими джерелами інформації, члени групи складають блок-схеми експертної оцінки. Після завершення роботи утворюються консультаційні групи, до яких входять по кілька учнів з кожної експертної групи. Діти обмінюються ре­зультатами експертиз, аналізують матеріал в цілому, занотовують необхідну інформацію, а закінчивши роботу, повертаються до сво­їх експертних груп, де остаточно узагальнюють весь матеріал.

Гра «Яку фірму можнавідкрити?» використовується в позакласний час та на уроках трудового навчання. Дітям пропонується зображення інструментів, а вони визначають сферу їх застосовування .

Ділова гра «Кухарі». Діти об'єднуються в групи за допомогою вправи «Фруктовий салат». Кожна група допомагає білочці зліпити якомога більше горіхових колобків з пластиліну

Гра«Навчаючи - учусь»

Цей метод використовується при узагальненні та повторенні вивченого. Він дає можливість дітям взяти участь у передачі своїх знань однокласникам. Використання цього методу дає загальну картину понять і факторів, що їх необхідно вивчити на уроці, а також викликає певні запитання та підвищує інтерес до навчання.

Тема «Прості і складні задачі на визначення швидкості, часу і відстані. Дії над іменованими числами. Повторення вивченого».

C:\Users\Клас 1\Desktop\малюнки\23574086_301293590365629_461134751_n.jpgКожен учень отримує картку із завданням: задачі, пов'язані з величинами та приклади на додавання й віднімання іменованих чисел. На картці написані прізвища, з ким учень працює. Таким чином, один учень пояснює розв'язання, другий слухає ( якщо є помилки, виправляє). Потім другий виконує таку ж роботу. Тоді переходять до наступного однокласника.

 

Метод «К а р у с е л ь»

Цей варіант навчання найбільш ефективний для одночасного включення всіх учасників у активну роботу з різними партнерами для обговорення дискусійних питань. Цю технологію застосовують для інтенсивної перевірки обсягу й глибини набутих знань.

Тема «Закріплення знань таблиці множення числа9».
Діти стають у два кола. Внутрішнє коло нерухоме: учні високого та достатнього рівня. Зовнішнє коло рухоме. Учні рухомого кола відповідають на запитання учня навпроти і переходять до наступного. В кінці «Каруселі» обговорюють питання: в кого були помилки, кому слід ще вчити таблицю множення.

 Технологія  «З а й м и п о з и ц і ю»

Цей метод корисний на початку роботи з дискусійними питаннями та проблемами. Його можна використати на початку уроку для демонстрації розмаїття поглядів на проблему, що вивчається. Використовується після опанування дітьми певною інформацією й усвідомлення ними можливості протилежнихпозицій щодо її розв'язання.
Тема «Утворення трицифрових чисел із сотень, десятків і одиниць. Читання трицифрових чисел».
Розв'язання задачі. Незакінчена умова і розв'язання задачі є у підручнику. Вчитель умову задачі закінчує своїм варіантом. Діти «займають» позицію щодо згоди чи незгоди, висловлюючи і доказуючи свою думку

 « Робота впарах»

Парна робота полягає в допомозі сильного учня слабшим, у взаємодопомозі. Склад пар визначає вчитель, враховуючи симпатії або можливості учнів. Пари можуть мати постійний (статичні) і змінний склад (динамічні). Головне для парної організації навчальної діяльності - взаємонавчання і взаємоконтроль.

.C:\Users\Клас 1\Downloads\28503920_344327476062240_1872192458_o.jpg


                       Метод «Незакінчені речення»

Цей прийом часто поєднується з «Мікрофоном», що дає можливість ґрунтовніше працювати над умінням висловлення власних ідей, порівнювати їх з іншими. Робота за такою методикою дає змогу учням вільніше висловлюватися щодо запропонованих тем, відпрацьовувати вміння говорити коротко, але по суті й переконливо.

Українська мова. Тема «Узагальнення знань про іменник»

Вчитель: - Іменник змінюється за………………………………………….

- Щобвизначити число іменників, треба………………………………….

- За родами іменники не……………………………………………………

- При відмінюванні іменників пам'ятай про ................................... і т. д.

 «За і проти»

«За – проти» – цей метод використовується для демонстра­ції різноманітних поглядів на проблему, що вивчається. Розгля­даючи протилежні позиції з дискусійної проблеми, учні ознайом­люються з альтернативними поглядами, на практиці навчаються захищати свою власну позицію, вислуховують інших.

Вчитель: - Зараз ваше завдання в групах: обговорити і записати на аркушах «ЗА і ПРОТИ», що гарного і що поганого приносить нам зима.
Наприклад: ЗА ПРОТИ
Катання на санчатах Мороз
Подарунки Хуртовини
Новий рік Ожеледиця
Гра в сніжки Похмура погода

  «Знайди пару »

Учні за кожною партою отримують картку, на якій потрібно з'єднати прізвище автора з назвою казки, яка йому належить:

О.Буцень   «Зайчаткова казочка» 
Ю.Ярмиш                     «Як Лиска голосок собі кувала»
Л.Костенко           «Безконечні казочки»
В.Камінчук        ««Вовк і козлята»
М.Трублаїні« «Лисичка і Журавель»
М.Підгірянка« «Бузиновий цар»

«Хто більше»

Тема: «Знаймо і шануймо символи свого краю».
Клас поділено на групи. Кожна група готує розповідь про один із символів. Відводиться певний час. По закінченню часу «спікери» груп доповідають про виконану роботу. У разі потреби учні доповнюють відповіді

Метод «Прес»

Метод навчає дітей виробляти й формулювати аргументи, висловлювати думки з дискусійного питання у виразній і стильній формі, переконуючи інших. («Я вважаю, що ...», «Тому, що ...», «Наприклад ...», «Таким чином...»).

Тема: «Природа жива і нежива».

Вчитель: - Чи правильне твердження «Людина - частина живої природи?»
Учень: - Я вважаю, що людина є частиною живої природи, тому що людина народжується, росте, розвивається, дає потомство і помирає. Таким чином, маючи всі ознаки живих організмів, ми впевнено можемо сказати: людина-частина живої природи.

«Рольова гра»

Мета розігрування ситуації в ролях - визначити власне ставлення до конкретної ситуації, набути досвіду поведінки в подібній ситуації шляхом гри, виконання ролі, яка є близькою до реальної життєвої ситуації. Вона допомагає навчитися через досвід та почуття. Рольова гра імітує реальність шляхом «проживання ситуації в певній ролі» та надає можливість діяти, як насправді. Ви можете поводитись і розігрувати свою роль, моделюючи свою реальну поведінку.

Тема «Правила гостинності».

Серед дітей обираються: іменинниця, її сім'я, гості та експертна комісія. Експертна комісія слідкує за правильністю сервірування столу, правилами подачі страв, поведінкою гостей за столом. В кінці розіграної ситуації члени експертної комісії висловлюють свої зауваження та побажання.

Висновки 
     Сьогодні в початковій школі, яка, безперечно, є найважливішою ланкою освіти, змінюються пріо­ритети навчання: на перший план виступає її розвивальна функція, культ нестандартної самос­тійної думки . Сучасна школа не повинна давати тільки знання, уміння, навички, а й розвивати учня як гармонійну особистість, здатну застосовувати ці знання, уміння і навички у сучасному житті, орієнтуватися в океані інформації, відрізняти факти від міфів і рекламних повідомлень, знаходити  оригінальні рішення,співпрацювати один з одним, мати свою думку і толерантно відстоювати її . Перевага всіх розглянутих мною методів і форм активного навчання очевидна. Розумне і доцільне використання цих методів сприяє розвитку соціальної компетентності молодших школярів.

       Саме інтерактивні методи надають змогу учням аналізувати навчальну інформацію, творчо підходити до засвоєння навчального матеріалу й тому зробити засвоєння знань більш доступним;
навчитись формувати власну думку, правильно її виражати, доводити свою точку зору, аргументовано дискутувати;
навчитись слухати інших, поважати альтернативну думку;
моделювати різні соціальні ситуації, збагачувати власний соціальний досвід через включення в різні життєві ситуації й переживати їх;
вчитися будувати конструктивні відносини в групі, визначати своє місце в ній, уникати конфліктів, розв'язувати їх, шукати компроміси, прагнути до діалогу;знаходити спільне вирішення проблеми;розвивати навички проектної діяльності, самостійної роботи.

      Викладання є мистецтво, а не ремесло – у цьому корінь учительської справи. Випробувати десять методів і обрати свій, передивлятися десять підручників і не дотримуватися жодного неухильно – ось єдиний можливий шлях викладання. Весь час винаходити, вимагати, удосконалю­вати – ось

єдиний курс учительського роботи .Уроки, на яких використовуються інтерактивні технології, дають учням не тільки основні пізнавальні та громадянські вміння, а ще навички і зразкиповедінки , що сприяє розвитку соціальних компетентностей.

 

C:\Users\Клас 1\Downloads\PA180064-2.JPG.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література
1.Дичківська І.М. Інноваційні педагогічні технології. - Київ,2004.
2.Пометун Н.О., ПироженкоЛ.В.Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. - Київ, 2000
3.Стребна О.В., Сошенко А.О. Інтерактивні методи навчання в практиці роботи початкової школи. - Харків, 2004. 4.Герега Т. Інтерактивні методи на уроках// Завуч.-№7, 2004

 4. Башинська Т. Взаємодія вчителя і учнів у навчально-виховному процесі як педагогічна проблема. / Т.Башинська // Початкова школа. – 2004. - №12. – с. 55-58.

 5.Бутрім В. Інтерактивні дидактичні ігри в початковій школі /К.: «Шкільний світ», 2007.- 110с.

 6.Вербицька О. Інтерактивні методи навчання предметів природничого циклу. / О.Вербицька // Початкова школа. – 2007. - №6. – с.25-27

 7.Державні стандарти початкової загальної освіти / [Електронний ресурс]/ Режим доступу: zakon5.rada.qov.ua/laws/show/462-2011-п .

 8.Закон України «Про освіту».

[Електронний ресурс]/osvita.ua/leqis/ation/law/223.

9.Замашкіна О. Я.А.Коменський про розвиток дитячої особистості. / О.Замашкіна // Початкова школа. – 2000. - №3. – 47-50.

10.Інноваційні технології в початковій школі / К.: «Шкільний світ», 2008.- 110с.

11.Комар О. Інтерактивні методи як інноваційна діяльність сучасного вчителя початкової школи. / О.Комар // Початкова школа. – 2010. - №7. – с.47-49.

12. Кочерга О. Вплив психофізіологічних можливостей учня на результат навчання. / О.Кочерга, Л.Назарова // Початкова школа. – 2015. - №3. – с.79.

 

 

 

 

                                                                          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток

Конспекти уроків в початковій школі з застосуванням прийомів і методів направленихнаформування соціальної компетентності молодших школярів.

Урок розвитку зв'язного мовлення в 4 класі з використанням інтегрованих методів навчання

Тема:Складання твору «Зима- чарівниця».

Мета: вчити учнів писати твір на задану тему, нестандартно мислити,правильно висловлювати свої думки;розвивати творчі здібності, мислення , мовлення; збагачувати словниковий запас; виховувати любов до природи.

Обладнання : картки -кросфорди, сніжинки, картки із складами, комп'ютер .

Хід уроку

1.Організаційний момент.

Усміхніться всі навколо

небу, сонцю,добрим людям.

І тоді обов'язково

наш урок цікавим буде.

2.Актуалізація навчальної діяльності .

1.Діти. а зараз ми пограємо у гру « Так- ні»

У мене в чорній скринці заходиться предмет, який пов'язаний із зимою.Ви можете мені завдавати запитання . на які я зможу відповідати лише так чи ні.

(Цей предмет живий . чи ні ?

Його зробила людина ?

І т. д .)

(Потрібно відгадати сніжинку .)

Вчитель витягує із скриньки паперову сніжинку .

  •                   В яку пору року запрошує нас сніжинка ?

Вчитель : Спливає перший місяць чарівної зими . Це така пора року , коли відбуваються справжні дива . А якою ви уявляєте зиму?

  •                   Красою зими захоплюються поети, композитори, художники. Послухайте вірш і скажіть ,якими словами описано красу зимового дня. ( слайд 1)

Летить сніжок легесенький. Кружляє,

Безшумно осідає він на все.

І килими гладенькі простеляє,

І скільки щастя , радості несе.

Бо ж поле стало чисте й білосніжне,

На ліс пухнату шаль вдягла зима.

У цілім світі все навколо побіліло -

сірого , ні чорного нема.

Зійшли хмарки, і небо засиніло,

А сонце ген з-за обрію пливе,

І всюди заіскрило, засвітило ,

Напевно , диво - казка тут живе

· 3. Оголошення теми уроку

Ні уроці ми будемо працювати творчо, будемо складати невеликий твір, малюватимемо , танцюватимемо, фантазуватимемо. І все це ми будемо робити милуючись барвами зими. А допоможуть вам малюнки про зиму, які ви намалю вали на уроках образотворчого мистецтва.

( Звучить музика А. Вівальді «Зима» )

-Заплющіть оченята і уявіть картинку яку вам навіює ця музика.

Диво- казка живе скрізь зимовим днем, коли навколо снігові замети. А на деревах шапками лежить сніг. Дуже гарно в таку пору. А зима буває різною .То сонечко вигляне ,то сніжок іде. А то хурделиця права диктує. Завиває.

4.· Підготовча робота до написання твору.

-Як ще можна назвати зиму?

(Білосніжка, Королева, Снігова Красуня.)( слайд 3 ).

Робота в парі.

Напишіть якомога більше «зимови»х слів- іменників.

Гра «Збери слова»

На сніжинках написані склади. Утворіть слова і подумайте , про кого ми можемо так сказати ?

( Ле. Ча, каз, гень, ко, кі, ва, тен, рів, хо, діт, под., ні, на, іс, мо, крис, ті, зя, ро, на)

(ЛЕГЕНЬКІ, ТЕНДІТНІ, ІСКРИСТІ, ХОЛОДНА, ЧАРІВНА, КАЗКОВА,)

Анаграми.

Розшифруйте анаграми і дізнайтесь, які дії можуть виконувати сніжинки(танцюють. Кружляють. Виблискують, летять, падають, метушаться, красуються, пурхають)

Гра « Добери риму»(слайд 4)

Зима, зима ! Усякий знає

Вона холодною .........(буває)

Летять, кружляють, як пушинки,

Легкі. Білесенькі .........(сніжинки).

От випав сніг ! Яка обнова!

Зима тоді така .........( чудова).

Міста чистенькі . білі села ,

Зима і радісна й ........( весела).

Вона тоді усім хороша ,

Коли мете легка ....(пороша).

Мороз у лід дерева кута,

Зима . тоді всі кажуть, .....(люта).

Вірш -буріме ( робота в парі).

........................дерева

.........................гілля

...........................пухнастим

...........................земля.

Фізкультхвилинка

Діти підводчться і плескають у долоні , коли чують прикметники. Якими можна охарактеризувати зиму.

Спекотна, люта. Сніжна, радісна, довга, весела, дощова, золотокоса, чарівна. Сувора. Різнобарвна. Холодна . жарка . люта.

4.Написання твору за поданим планом і опорними словами

5.Зачитування творів

6.Підсумок уроку

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

НЕСТАНДАРТНИЙ УРОК- БАТЛ

Тема : Птахи - наші друзі

Мета:збагатити знання дітей про живу природу,розвивати допитливість, уяву ,уміння аналізувати; виховувати любов, бережливе ставлення до природи.

Обладнання:картинки із зображеннями птахів, дитячі малюнки, енциклопедії про птахів, комп'ютер ,інтерактивна дошка.

Хід уроку

1. Вступне слово вчителя.

Дорогі хлопчики і дівчатка,запрошуємо вас прийняти участь у природничому батлі.

Але спочатку дізнаємось, що таке батл

Батл (в перекладі з англійської)- битва,Це змагання між учасниками, які доведуть , хто з них кращий.

Правила батла:

Кожен гравець по черзі буде висловлювати свої думки, але жюрі буде звертати увагу як ви будуте виразно і доказово це робити.

(Оберається журі).

2.Перший конкурс - привітання.

1 команда «Ластівки

Привіт вам, синички ,

Синички -невеличкі.

Ви малесенькі пташки

Сідаєте на дашки.

Співаєте у садках.

І щебечете в лісках.

Ви весну стрічаєте -

Людей звеселяєте.

2команда «Синички»

Здрастуйте ,ластівки,

Веснянії пташки.

Несіть нам тепло,

радість, сміх.

Ми будемо на світі щасливіші за всіх.

3.Конкурс -« Розумники»

(відео загадки)

В лісі на зеленій гілці 

Ніби грав хтось на сопілці.

Підійшов поближче я 

І побачив...   (Солов'я)

Дзьоб міцний і гарні крила, 

По болоту гордо ходить 

Та дітей з собою водить.

Вчить вона своїх малят,

Як ловити жабенят. (Чапля)

Балакуча ця вертуха!

Ліс її щоденно слуха – 

Довгохвоста, білобока ... 

Ну й плетуха! Це -... (Сорока)

4 . Конкурс -« Ти мені - я тобі»

1 команда 

1.Які птахи прилітають раніше граки чи ласті?

 2. У яких птахів є дитячі ясла ?

2.Яка пташка наших лісів   імітує голос інших тварин?                                                                       2 команда

1. Якого птаха першим приручила  людина?

2. Яка пташка підкидає яйця в інші гнізда?

 3.Яких птахів використовують для відправлення листів?

5.Конкурс «Професії птахів»

Вчитель:Як багато на нашій планеті різних професій.Люди виконують різну роботу. Птахи також не відстають від людей. Пташки дуже працьовиті і виконують різну роботу.Ось послухаємо про це.

1команда

Чуть світло ,як пташки на крилах!

От шпак працює 18 год. на добу;

ластівка - 18 год.

стриж -19 год.

горихвістка-20 год.

2 команда

Щоб нагодувати своїх дітей стриж повинен принести корм 30-35 разів на день.Ластівка-300разів, горихвістка- 450.

6 конкурс -«Конкурс капітанів»

-Назви професію птахів і доведи.

(Ластівка-будівничий,грак- санітар, знищує рештки ).

(Соловей - артист, Дятел -коваль , санітар , )

7 конкурс « Пернаті рекордсмени».

Вчитель:

- Діти, вчені доводять, що птахи це нащадки динозаврів .На сьогодні в світі відомо 9800 видів птахів .

І от зараз ми поговоримо про птахів рекордсменів.

1 команда                                                            2 команда

1.Найбільший птах це страус.                     1. Найшвидше бігає теж

Ріст його 275 см.                                                       Його швидкість

Вага -450 кг. 72 км/год.

2.Найбільші очі теж у страуса.                        2. Найвище літає грипРюппеля

Вони досягають5 см.                                             Одного разу він зіткнув-

                                                                                      ся з літаком на висоті

                                                                                    11   274 км.

3.Найдужчий -червоний дятел.                         3.Найбалакучіший - сірий

Коли він стукає дзьобом , то                                  папуга (жако ).Його слов-

голова витримує дуже велике                                 никовий запас 8оо слів.

навантаження.

 

4.Найменший птах- колібрі.                                     4. Сапсон -найшвидший птах.

Його вага 1,6 гр.                                                                Його швидкість 200км/год.

Розмір-5,7 см.                                                                 І найкраще бачить сапсон.

                                                                                             Він бичить маленьке

                                                                                               курча    на висоті 8

                                                                                                   км

Вчитель : Життя на нашій планеті було б дуже скучне , якби не птахи . Наші очі веселять різнокольорові забарвлення пташиннного пір'ячка.Піднімає дух сспостереження за їхнім легким польотом.А чи прислухались ви про що говорять птахи? Давайте послухаємо разом.

( Відео -« Голос птахів»).

8.  Підведення  підсумків  журі .

 Відкрите заняття-знайомство з майбутніми першокласниками (з елементами розвивальних інтелектуальних ігор)

Тема : А хто, хто тут живе ?

Мета : Познайомитись з дітьми під час гри. Вчити дітей розуміти і відповідати на звпитання "скільки", "порівну" , "більше ", « менше», поняття « один», « багато». Формувати вміння розрізняти предмети за формою. Розвивати інтерес до пізнавальної діяльності. Виховувати комунікабельність.

Обладнання : будиночок з вікнами різної форми. Іграшки -півник, зайчик, їжачок. Зображення сонечка. Роздатковий матеріал:смужки паперу жовтого кольору ( довші . коротші) , Геометричні фігури :круги, трикутники, квадрати.

Хід заняття

1.Організаційний момент.

Вступне слово вчителя.

Добрий день, малята, хлопчики , дівчатка.

Мами, тата, вчителі

І звичайно гості всі !

Я рада бачити всіх вас на цьому святі . Сьогодні ми з вами будемо подорожувати казковою країною .А будемо ми подорожувати на казковому потязі.

(Рухавка під дитячу пісеньку «Паровозик Чух- чух чух» ).

2.Основна частина.

а)Робота з фігурою -круг

-Ось ми і на казковій галявині. Погляньте який перед нами гарний казковий будиночок.А хто в ньому живе ?

Гребінь, крила, гарний хвіст,

Він співає, як артист.

На дворі і на току все луна :

-Ку- ку-рі-ку!

-Так , це Петрик -Півничок.

Це він будить діточок.

Щоб вставали , не проспали,

Гратися поспішали.

-У нашому будиночку живуть Котик і Півник. Котик пішов у ліс ,а півник залишився вдома. У нього є своя улюблена кімната з гарним віконечком . Діти, ви помітили , що у хатці віконечка незвичайні . Вони всі різні. А чим вони відрізняються? ( Формою ).

-Діти , ми зараз дізнаємось за яким з цих віконечок живе півник ? Будьте уважні. Віконечко півника без кутів . Якої форми віконечко у Півника?

( У кожної дитини кошик із вирізаними фігурками : кружечки жовтого кольору, трикутники зеленого кольору,квадрати синього кольору).

-У вас в кошичках є теж такі фігурки. Покажіть мені . Діти , а якого кольору кружечки? А на що вам схожі ці кружечки ?

Правильно, вони схожі на сонечко. Бо саме півник вранці будить сонечко і тому він обрав віконечко такої форми .

Діти, півник у нас є . але сонечка немає . Він , мабуть його не розбудив.

-Давайте всі разом допоможемо півнику розбудити сонечко . По моій команді всі дружно закукурікаємо. (З'являється сонечко).

Ось подивіться з'явилось сонечко.

-А скільки сонечок на небі?

- А чи буває їх багато ?

б) Вправа - вимірювання довжини смужок.

- А як ви думаєте чому сонечко засумувало ?

( У нього немає промінчиків).

-У вас є жовтенькі смужечки (довгі і короткі ). Як ви думаєте вони схожі на наше сонечко?

Сонечко хоче , щоб його промінчики були довгі. Давайте виберемо довші смужки і подаруємо їх сонечку. Прикладемо смужечку до смужечки , виберемо довшу і прикріпимо на сонечко .

(діти прикріплюють промінчики і сонечко засміялось.).

в -Діти ,порахуємо промінчики.

в)Ознайомлення з фігурою- квадрат.

Не лише сонечко почуло пісеньку півника , а й ще хтось.

В нього гарний піджачок.

Зшитий він із голочок.

Збирає він на ці голки

груші, яблука, листки.

-Так, це Їжачок . Йому дуже сподобався цей будиночок .І він вибрав собі кімнату з віконечком, у якому 4 кути . Покажіть такі фігурки.. (Квадрат.)

г ) Побудова з трикутників ялиночок

-Молодці. Півник запросив їжачка до себе в гості. Але їжачок теж чемний .І він вирішив віддячити півникові. Він хоче посадити кругом хатинки ялиночки. Але де ж їжачок їх візьме. Та не біда. Їжачку, наші дітки тобі допоможуть.

-Знайдіть у своїх кошиках трикутники. Якого вони кольору? (зеленого). От зараз ми з цих трикутників посадимо ялиночки.(Діти підходять і викладають ялиночки ).

Діти ,скільки ялиночок ми посадили ? А скільки росте квіточок ? Чого більше?

3. Підсумок.

Молодці наші дітки допомогли півникові , сонечку і їжачку .І за це казкові герої дякують вам.

C:\Users\Клас 1\Downloads\images (6).jpg

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
7 січня 2023
Переглядів
1299
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку