“Розвиток та формування в учнів ключових компетентностей, необхідних для успішної життєдіяльності конкурентно-спроможної і самодостатньої особистості через провадження проектних

Про матеріал
Розвиток та формування в учнів ключових компетентностей на уроках англійської мови та позакласній роботі через впровадження проектних технологій та використання сучасних онлай- сервісів для організації дистанційного навчання, що забезпечує використання комунікативно-діяльнісного та індивідуального підходу вивчення англійської мови
Перегляд файлу

“Розвиток та формування в учнів ключових компетентностей, необхідних для успішної життєдіяльності конкурентно-спроможної  і самодостатньої особистості  через  провадження проектних технологій на уроках англійської мови та позакласній роботі”

(Із досвіду роботи)

                                                                                             «Ми навчаємося не для школи, а для життя»

                                                                                                             Сенека Анней Луцій

 

У методичному коментарі щодо вивчення іноземних мов у загальноосвітніх навчальних закладах у 2017/2018 н.р. говориться  про те, що особливістю нового навчального змісту є те, що він передбачає розгортання  навчально-виховного  процесу не тільки за традиційною тематикою ситуативного спілкування , але й за чотирма інтегрованими змістовими лініями, а саме: «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров’я і безпека», «Підприємливість та фінансова грамотність», які спрямовані на  формування в учнів здатності застосовувати  знання   і уміння з різних предметів  у реальних життєвих ситуаціях та подолання фрагментарності  навчання.І тому тому останні п’ять років я працював над проблемою впровадження проектних технологій , як шлях розвитку формування життєвих компетентностей.

Ключові компетенції й наскрізні вміння створили для мене «канву», яка стала основою для успішної самореалізації учня як особистості,,громадянина і фахівця в соціумі.»Навчальні програми з іноземних мов містять низку тем і питань , що безпосередньо пов’язані з проблематикою інтегрованих змістових ліній» ( Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 09. 08. 2017р. № 1/9-436  ). Розвиваючи  ключові  компетентності,  я  ,звичайно,  враховую  відповідні  форми  роботи . Це  насамперед:  інтерактивні  методи,  кооперативне  навчання, рольові  та  ділові  ігри, відповідні форми  оцінювання,  вихід  за  межі класу  або  на «польове  дослідження»,проектні  технології.   Я впевнений , що  технологія  проектів -  це  спосіб  розвитку  ключових  компетентностей,  які  передбачають  комплекс  вправ  або  завдань, що  забезпечують  організовану, тривалу,  значушчу  для  учнів  самостійну  дослідницьку  діяльність  англійською  мовою ,  яка  виконується  як  на  уроках  так  і позаурочний  час. Це  є  мовленнєва  вправа,  і  я використовую  її  як  засіб  контролю  сформованості  мовленнєвих  компетентностей. Така спільна  робота  над  проектом  дає можливість  бачити головне  у  навчанні  особистість  дитини, її  інтерес  і  бажання  одержати  знання . Наприклад, готуючи проект з теми  «Їжа», шестикласники використали досвід власний, а можливо, і їх батьків, друзів, по складанню рецептів,правил поведінки за столом, прийом друзів на день народження, вечірку, як зберегти себе

у гарній формі,здорові звички , їжа, яка приносить нам енергію і  допомогає  рости . Діти вибирали теми, які вони бажали, вірніше вибирали за своїми інтересами, здібностями та рівнем володіння мовою, використали ті методи, які їм цікаві і відповідали їх життєвому досвіду, тобто є актуальним саме для них. Задіяно було все: підручник, досвід батьків, комп’ютер, матеріали  кабінету,виготовлені власноруч буклет. Успіх кожної дитини був забезпечений. Проекти були різні , але «списати» їх неможливо,так як використовувався власний досвід, плюс набуті знання протягом 10 уроків по даній теміДля учнів старших класів були використаніскладні дослідницькі проекти, що передбачають пошук та аналіз великої кількості інформації, джерелом якої є спеціальна література ,матеріали преси, ресурсів інтернету. Впродовж п’яти років на основі описаної типології проектів мною створено банк проектів для старших класів, чотири проекта для 5 -7 класів. Це «День Св. Валентина»  , «Великобританія» , «США» , « Винаходи та винахідники» , «Їжа», «Спорт», «Свята в Україні та англомовних країнах», «Тиждень  англійської мови в школі» , «Рік англійської мови» , «Літній мовний табір»

Дуже вдалим був проект  «Рік англійської мови».Учні старших класів працювали над сценарієм проведення лінійки до початку Року англійської мови , робили відео-звіт про роботу літнього мовного табору , діти 5-7 класів готували пісні , наглядність , кросворди , вікторини , підбирали мультики для перегляду. Кординація всією роботою здійснювалась радою під керівництвом  вчителя

D:\Работа\20171106_141704.jpg

 

 

 

 

 

 

Час пройшов але про цей проект говорять, пам’ятають , особливість цього проекту в тому , що учні працювали самостійно, досягли успіху та цікаво презентували свій проектD:\Мовний табір WIZARDS\Закриття року анг.мови\тиждень англ м\IMG_20161215_084911_750.jpg

 

 

Один із нестандартних підходів для забезпечення якісного навчання дітей мовами – створення літніх мовних таборів.

 

 

 

А розвивати ключові компетентності  в позаурочний час  через впровадження проектних технологій -  це і є застосування знань з англійської мови, отриманих протягом усього року.

 Про  роботу такого табору хочу сказати окремо. Ми назвали його « Мовний літній проект». Він не співпадав за загальною типологією, за характером основного виду діяльності: дослідницькі, творчі рольово-ігрові, інформаційні, практико-орієнтуальні. Запропонований нами «Мовний літній проект»  мав ознаки різних типів , але домінуючою виступає  рольово-ігровий складник. І як було враховано на початку проекту, це було поєднання теоретичних навичків через застосування  раніше набутих знань протягом навчального року, де сприйняття навчання є як гра, де їх знання не оцінюються, але кожен учасник Літнього мовного табору отримав свій власний досвід спілкування з однолітками іноземною мовою. Саме тому основне завдання проекту Літнього мовного табору було у жодному разі не перетворити роботу на продовження навчального процесу. Ось чому вже на підготовчому етапі нам довелось продумати всі аспекти роботи з дітьми в мовному табор,і щоб допомогти дітям  найскоріше, з великим бажанням розкрити свої таланти. І що саме важливе - допомогти кожному зрозуміти, що їх знання не будуть оцінюватися, і весь час перебування у таборі , весь проект - це сприйняття навчання як гру. Ми й назвали свій табір “Wizards” ,що в перекладі  українською мовою перекладається як «чарівники», «маги», «чаклуни». Навіть сама назва табору допомогала   здобувати необхідні мовні навички, непомітно  за допомогою «магії» долати мовний бар’єр , удосконалювати мовленнєві компетенції, при цьому поєднувати навчання із захоплюючим відпочинком. Разом з батьками ми дуже бажали, щоб перебуваючи у літньому мовному таборі ,діти отримали гарну мотивацію для подальшого удосконалення розмовної англійської мови. Ми пішли на експеримент:  в табір прийшли діти різного віку ( від 10 до 14 років) та різним рівнем мовленнєвих компетенцій володіння англійською мовою. Але це спрацювало! В таборі налічувалось 23 дитини - 8 хлопчиків   і 15 дівчат ( ми маленька сільська школа). Старші взяли шефство над меншими, менші намагались копіювати старших, а завдання педагогів - згуртувати цей колектив у дружню, веселу команду однодумців, які бажають гарно відпочити, поєднуючи удосконалення  своїх мовленнєвих здібностей, при цьому не комплексувати, не боятися допусти ти помилки чи отримати низький бал. І як приємно було бачити,яке велике бажання брати участь у кожному із етапів проекту, як кожен день перебування у мовному таборі ( а це 15 днів ) кожен із них спішив у табір вранці, ніхто не запізнювався чи не приходив у мовний табір,не поспішали розходитись, все обговорювали, як пройшов день і що цікавого  чекає на них завтра. Обираючи теми для проекту , ми врахували, що там будуть діти з різним рівнем володіння  мовою. І це були теми :«Знайомство», «Хобі», «Відпочинок». Дуже вдалим, на наш погляд та дітей, стали мікро -проекти у великому навчальному – «Знайомство» і «Відпочинок».Ранок розпочинався із зарядки. Кожен день у нас була «своя» зарядка: ритмічна,із словами, без слів, яскраві, мелодійні і всі на англійській мові. За увесь період перебування  у мовному таборі діти мали можливість вчити  вірші,пісні, шукати

 

 

C:\Users\Дом\AppData\Local\Temp\Rar$DIa0.948\IMG_20160613_094351_032.jpg

 

C:\Users\Дом\AppData\Local\Temp\Rar$DIa0.919\IMG_20160613_112904_106.jpg

C:\Users\Дом\AppData\Local\Temp\Rar$DIa0.605\IMG_20160613_102157_878.jpg

потрібну   інформацію , користуватися матеріалами кабінету англійської мови ( а саме там був центр мовного табору), чи працювати з інтерактивною мультимедійною дошкою. Діти готували презентації чи просто відпочивали, переглядаючи фільми. А скільки було емоцій, коли переглядали свої власні фільми чи відео, зроблених під час перебування на екскурсіях, поїздках .

D:\Закриття року анг.мови\Мовний табір Грейгівська ЗОШ (фото)\IMG_20160607_151616_444.jpg

 

 

 

 

 

 

D:\Закриття року анг.мови\Мовний табір Грейгівська ЗОШ (фото)\IMG_20160609_160040_589.jpg

Всі ці фільми діти монтували самі, звичайно, під керівництвом вчителя. І чим корисний цей досвід( залучення в табір дітей різного віку) це те, що коли « менші» не можуть або не знають. То, по- перше, вони бачать, як це роблять старші, не можуть- запитують, і що найголовніше -  дуже швидко вчаться. З роками я помітив таку закономірність:  діти, які виступають  у ролі “teamleaders”, своїм меншим таборянам пояснюють те, чого ті не розуміють, в притаманній манері, способі, який властивий тільки їм. І парадокс полягає в тому, що діти їх розуміють не гірше ніж, вчителя. А іноді краще ( можливо, спрацьовує «дитяча хвиля»).І немає значення про що йдеться : чи це мовний зразок, чи робота за комп’ютером, чи  гра на сцені, головне, що це працює, і коли воно діє- це і є гра! Це як у сім’ї, де дорослі навчають дітей ,передають досвід, традиції , набуті попередніми поколіннями. Але це і навчання через власний досвід: непомітно для дітей розвиваються ключові компетентності у говорінні, аудіюванні, читанні, вдосконалюються навички володіння іноземною мовою це і є формування і розвиток життєвих компетентностей

соціумі впровадження іновацій в освітньому прцесі.

Головне завдання розвитку ключових компетентностей через застосування проектних технологій це максимальне занурення дітей до продуктивної комунікативної діяльності ,  під час якої вони формулюють задачі ,отримують досвід ведення дискусій .дебатів.

Час вносить свої корективи, не прості  завдання стоять перед суспільством  і школою. Ми впевнено впроваджуємо НУШ , але зараз  іде війна. Наша школа вимушена працювати дистанційно. Творчі вчителі не зупинилися, в методичному листі МОН на 2022-2023н.р. щодо викладання в розділі англійської мови організацації дистанційног навчання за останні роки стають дедалі популярнішими у царині  вивчення іноземних мов. Тому і я , як  і багато вчителів  були вимушені перейти на онлайн навчання, що спричинило певні труднощі у процесі навчання. Що правда  позитив в тому,  що методика викладання предмета не змінилася, і питання полягає лише   в адаптації з урахуванням сучасних онлай  інструментів. Використання будь якої  онлайн-сервісної  платформи має дуже багато переваг у створені на вального матеріалу за допомогою якого можливо організувати  практичні роботи з ігровими елементами. Одним із чинників вивчення англійської  мови є комунікативно-діяльнісний та індивідуальний підхід. А розвиток та формування в учнів ключових компетентностей, необхідних для успішної життєдіяльності конкурентно-спроможної  і самодостатньої особистості  і здійснюється через є комунікативно-діяльнісний  спосіб навчання, через особистісне включення школяра в процес , коли компоненти діяльності їм (школярем) спрямовується і контролюються. При  даному способі  навчанняя забезпечується комфортне  психологічне самопочуття учнів і вчителя, різко знижується конфліктні ситуації. Найголовніше, що цей  метод  не руйнує традиційну систему  навчання. Це і є вимога НУШ  про  комунікативно-діяльнісний підхід. А  проектні технології з використанням сучасних онлай-сервісних  платформ  допомогає мені створити умови в яких комфортно навчатися і яка дає учням не тільки знання  а й уміння застосовувати їх у повсякденному житті,сконцентруватися та не боятися висловлювати власну думку. І з початком дистанційного навчання я активно використовую онлайн – ресурси- Британська рада teaching-english. org, На Урок , Всеосвыта, Jamboard, Learningapps, та Google Classroom. Хочу поділитися досвідом з новою цифровою платформою Edpuzzle. com . – проста візуальна навчальна платформа, яка дозволяє залучити кожного учня до активної  інтерактивної роботи на уроці та уроці та позакласній роботі за допомогою відео. Більшість дітей віддають перевагу візуальному навчанню. Це безкоштовний ресурс, створена велика бібліотека ( є можливості створювати власний контент), дає змогу створювати навчальний матеріал на основі відео-роликів. Уроки з відеоматеріалами мають багато переваг, зокрема ігрові елементи  під час виконання інтерактивних завдань, підвищення технологічної грамотності школярів і що саме головне це комунікативно- діяльнісний та індивідуальний підхід. Так як  я працюю в Google Classroom , ця платформа інтегрована у неї. Досвід роботи  допомогає  мені  адаптуватися в сучасних  непростих умовах, використовуючи сучасні онлай-сервіси  для впровадження проектної технології , для розвитку та формування  ключових компетентностей, необхідних для успішної життєдіяльності конкурентно-спроможної і самодостатньої особистості. “Те, що я чую, я забуваю. Те, що я бачу, я пам’ятаю.Те , що я роблю, я розумію” Конфуцій.  Від використання  комунікативно- діяльнісного підходу, використанням сучасних онлай-сервісів буде залежить творчий успіх наших учнів. “Успіх – це не стільки те,  що ми  маємо , скільки те, ким ми стаємо в результаті”    

                                                                                                                      А. Титулько,

                                                                                                      Учитель-методист,

                                                                                                      Відмінник освіти України,

                                                                                                      Грейгівський ліцей,

                                                                                                      Миколаївського району

                                                                                                      Миколаївської області

 

 

     

 

 

 

.

 

 

docx
Додано
19 березня 2023
Переглядів
146
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку