Розвиток творчих здібностей молодших школярів

Про матеріал
Робота розкриває основні шляхи розвитку творчих здібностей учасників освітнього процесу початкової школи
Перегляд файлу

1

 

ІІІ міська віртуальна науково-практична

конференція

«Таланти та елітарність»

Початкова освіта

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗВИТОК ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                Мельничук  Мар’яна  Степанівна

                         вчитель ІІ категорії,

вчитель початкових класів Чернівецької

спеціалізованої школи І ступеня № 9

 

 

 

 

 

 

 

м. Чернівці,2020 р.

 

                    Розвиток  творчих здібностей молодших школярів

Пошук шляхів тa засобів розвитку творчих здібностей учнів у різних сферах діяльності постає як одна з найактуальніших проблем сучасної початкової школи. За роки навчання у початковій школі учні мають набути достатній особистий досвід культури спілкування і співпраці в різних видах діяльності, самовираження у творчих видах завдань.

Творча особистість – це особистість, яка вміє бути гнучкою у вирішенні різноманітних питань; здатна відходити від загальноприйнятих шаблонів і стереотипів; вміє долати проблеми; знаходити вихід із будь-якої ситуації; бути незалежною і самостійною; поважати себе та інших людей.

Виховання творчої особистості та процес розвитку її творчих здібностей завжди були в центрі уваги педагогічної науки (Я. Коменський, О. Духнович, К. Ушинський, В. Сухомлинський, О. Савченко та ін.). 

Проблема творчих здібностей дітей є складною для дослідження, але розгляд усіх можливих підходів до неї надзвичайно актуальний сьогодні. Складність цієї проблеми обумовлена наявністю великої кількості різних чинників, які визначають природу творчих здібностей. Ряд авторів вважає, що психофізіологічну основу проявів творчих здібностей складають біологічні, природні, вроджені, природжені, спадкові, надбані, соціальні фактори (Ю. Гільбух, В. Крутецький, А. Ковальов, Н. Лейтес, К. Платонов, С. Рубінштейн, Б. Теплов). Поряд із цим вчені виділяють велику кількість факторів, що визначають прояв творчих здібностей. В основному, ці чинники можна об'єднати в три загальні групи.

Перша група включає природні задатки та індивідуальні особливості, що визначають формування творчої особистості.

До другої групи входять всі форми впливу соціального середовища на розвиток і прояв творчих здібностей.

Нарешті, третя група - це залежність розвитку креативності    (творчих проявів) від характеру і структури діяльності. [8, с. 166]

З урaхуванням різних аспектів специфіки формування творчої особистості учня відзначається педагогічна праця вчителя-новаторa Ш.О. Амонашвілі , який відзначав, що в педагогічному процесі повинен бути простір для творчості, винахідливості, фантазії. В своїй творчій роботі він використовував ряд цікавих прийомів роботи (мовні ігри; вчитель стає учнем; хорову відповідь; нашіптування на вухо; завдання в темряві; помилки вчителя, виконання учнями творчих завдань; участь учнів у виборі видів занять на уроці та ін.) .

Кінцевою метою усього освітнього процесу є формування активної, здатної до плідної праці в різних сферах суспільного життя, творчої особистості, цілком очевидно, що риси такої особистості мають формуватися під час навчання в  початковій школі. Оскільки молодший шкільний вік є сензитивним періодом психічного розвитку дитини, правомірно говорити, що для учнів молодшого шкільного віку таким контекстом може бути мовна діяльність. Розв'язанню цього завдання повинно служити використання різноманітних видів вправ, що забезпечить поступове, але неухильне поглиблення знань і підвищення мовної здібності, а відповідно творчості учнів.

Розвиток творчих здібностей учасників освітнього процесу в практичній діяльності вчителя початкової школи

1 клас

Вправа «Римування»

Хід вправи: знайти слова, які можна римувати під час складання віршів, і виписати їх попарно.

Сніжинка, радіти, їжаки, чарівні, миша, ялинка, діти, хижаки, криниця, люблю, тиша, водиця, роблю, пташка, білосніжна, комашки, ніжна, навесні.

Вправа «Дописування віршованих рядків»

Наша бджілка -  …. ,    трудівниця, волохата
Їй без діла … .    сумно, не сидиться
Все над квітами … ,    літає, дзижчить
Цілий день медок … .   їсть, збирає

Вправа «Відновлення послідовності рядків»

Вчитель, вихователь і розрадник.  2.
Акуратно сторінки гортай.   4.
Книга – помічник твій, друг, порадник,  1.
Книга – скарб духовний, пам’ятай!  3.

Вправа «Добери пропущене слово»

У гаю пташок (…).    Немає
Жовтень золотить (…).    Ліси
Глянь: аж серце завмирає     
Від прощальної (…).    Крaси

Вправа «Самостійне складання віршів»

_______________________ сніжинки,
_______________________ ялинкам.
_______________________ малята,
_______________________ свято.

 Вправа «Узагальнення»

Мета: розвиток властивостей мислення, здатності до абстракції.
Діти отримують завдання знайти спільну назву кожній парі слів.

 Наприклад:

• Шафа, стіл — меблі.
• Франція, Італія — ...
• Вівторок, четвер — ...
• Дуб, береза — ...
• Калиненко, Мельничук — ...
• Київ, Донецьк — ...

Вправа завершується коротким обговоренням.

 Вправа “Скелет”

Матеріали : картки зі словами з пропущеними буквaми.
Хід проведення : Прочитай словa. Встав пропущені букви.

Х-ТА
К-ЮЧ
С-НО
К-ША (хата, ключ, сіно, крем, каша)

Вправа « Багата літера»

Мета : навчитися шукати асоціації.
Хід проведення : протягом 3-хв. Запишіть якомогa більше слів, що починaються з букви Ж.

2 клас

Вправа «Мовленнєва розминка»

Метa : розвиток творчого мислення,  мовлення .
Хід проведення : учням пропонується ряд завдань:

1.Складaння слів із літер запропонованого слова.
(Бурячковий- буряк, буря, яр….).

 2. Записати за певний період якомога більше слів тaк, щоб наступне починалось з останньої літери попереднього.

3. Підібрати споріднені словa до дaного слова.(Ходити - чеберяти,перебирати ногами….)

4. Продовжити речення ( "книжкa - це....") .

5. Вставити потрібне слово замість тире ("скоро - зима").

6.Скласти речення за першими літерами слів (н - я - п - д - б -).

Вправа «Склади речення»

Мета: активізація фантазії, уяви, розвиток мовлення

Матеріали: картки з надрукованими наборами слів.

Хід проведення :із запропонованих слів (торт , ведмідь, олівець) , (стіл, кавун, вагон) потрібно скласти якомога більше речень, в кожному з яких були б використані всі 3 слова. Слова можна змінювати будь - яким способом.

Вправа «Кола на воді»

Хід проведення: діти вибирають довільне слово. Воно записується на дошці стовпчиком. На ці букви добираються нові слова, до слів – речення. На основі отриманих результатів складають оповідання, казку, веселу історію, вірш.

 

 

3 клас

Вправа « Пофантазуй»

Мета: розвиток фантазії та творчого мислення.
Хід проведення: за поданим зачином скласти і записати текст.

                                    Що мені розповіла сніжинка?
        Прийшла білосніжна зима. В своєму чарівному кошику принесла сніжинки.  Кружляли сніжинки в повітрі і тихо спускалися на землю. Спіймала сніжинку і я…

Вправа «Не може бути»

Мета : розвиток уяви, фантазії.
Хід проведення : учасник групи розказує про щось неймовірне : річ, явище природи, незвичайну тварину, випадок. Решта учасників оцінюють його ідею словами “буває” або “не буває” залежно від її реальності. Виділяємо того учасника, хто придумає сюжет, і ніхто жодного разу йому не скаже : “Буває”.

Вправа «Покажи фразу»

Мета: розвиток властивостей уяви, гнучкості та оригінальності мислення, спостережливості. Матеріали : Картки з надрукованими на них фразами такого змісту: зустріч гостей; розв’язування задачі; прогулянка в парку; заняття спортом; читання цікавої книжки; гра на комп’ютері; пакування валізи; гра на музичних інструментах; перегляд телепередач.

Хід проведення : Діти отримують завдання показати за допомогою жестів , рухів або звуків прочитану ними фразу так, щоб решта учасників змогли її зрозуміти і назвати. Важливо звернути увагу на те, наскільки точно і влучно діти виконують завдання, хто з дітей правильно і швидко розуміє показане.

Вправа «Римуємо імена»

 Мета: розвиток творчих здібностей.
Хід проведення : учасникам необхідно скласти риму на своє ім'я, яке починається словами :

“Моє  ім’я ...” …..
Моє ім'я Ніна, я прийшла з магазину!
Моє ім'я Саша, у мене згоріла каша !
Моє ім'я Надія, хай збудеться ваша мрія !
Моє ім'я Рита, в городі все полито!

4 клас

 Вправа  «Неймовірні ситуації»

Мета: розвиток фантазії; удосконалення комунiкативних,творчих здібностей. Матеріали : Картки з текстом неймовірної ситуації.

Хiд проведення : Учасникам, поділеним на підгрупи, пропонується придумати якомога більше наслідків ситуації, що міститься в отриманій ними картці. Приклади ситуацій «Що було б, якби:

1) Дiти перестали ходити до школи.
2) Машини та автобуси літали у повітрі.
3) На Землi перестали рости рослини.
4) Сонце перестало світити.
5) Тварини почали розмовляти, як люди.
6) Парти в класі були б живими».

  Після підготовки учасники зачитують свої відповіді. Особлива увага приділяється найоригінальнішим варіантам. На наступному етапі можна запропонувати дітям самостійно придумати якусь неймовірну ситуацію і, обмінявшись завданнями, коротко розказати її наслідки. Вправа завершується обговоренням.

Вправа «Фантастичні проєкти»

Мета : розвиток творчої уяви, фантазiї, мислення.

Матеріали : папiр, олівці.

Хід проведення : дiти об'єднуються в групи і створюють фантастичні проєкти на певну тему, нaприклад, житлового будинку під водою, космічного міста, всюдихода для пересування  джунглями або на власну тему. Потім відбувається захист проєктів. Кожен проєкт сприймається доброзичливо і вважається захищеним. Інші діти можуть ставити запитання до авторів проєкту. Варіант ІІ. Малюнки використовують для складання спільної казки. Вaріант ІІІ. Діти малюють спільний мaлюнок і розповідають про нього.

                                            

Висновки

 Розвиток творчих здібностей неможливий без допомоги дорослих - батьків і педагогів. Дуже важливо, щоб педагог здійснював процес формування творчого мислення учнів вже з першого класу. Творчі задатки є у кожної дитини. Тому завдання педагога – побачити індивідуальну креативність учня і прагнути розвивати її. Перед освітнім процесом ставиться завдання виховання творчої особистості, починаючи з початкової школи. Це завдання знаходить своє відображення в альтернативних освітніх програмах, в інноваційних процесах, що відбуваються в сучасній школі. Творча активність розвивається в процесі діяльності, що має творчий характер, яка змушує учнів пізнавати і дивуватися, знаходити рішення в нестандартних ситуаціях. Тому сьогодні в педагогічній науці та практиці йде інтенсивний пошук нових, нестандартних форм, методів і прийомів навчання. Широко використовуються нетрадиційні види уроків, проблемні методи навчання, колективні творчі справи в позакласній роботі, що сприяють розвитку творчої активності школярів. Треба прагнути до того, щоб навчання було не просто зрозумілим і доступним, але й цікавим. Якщо навчальний матеріал є досить таки зрозумілим, доступним, проте самі завдання є стандартними, шаблонними, то це не викликає у дітей ніякого інтересу, не активізує творчого мислення. Як підтверджує аналіз педагогічної практики, із вступом до школи процес формування творчих здібностей дітей великою мірою починає залежати від педагога, від того, як він організовує навчання, які методи і засоби використовує при цьому, які завдання пропонує учням, і від того, чи сам вчитель є творчою особистістю.

 

 

 

 

 

 

 

 

                            Список використаної літератури

1. Алгоритми активізації творчого мислення (по Бухвалову) / /Шкільний психолог. - 2004. -№ 4 - с. 26.

2.   Василенко І. Ю. Тренінг розвитку творчого мислення // Обдарована дитина. - 2004 - № 5 —с. 52 — 55

3.  Гісь О. Яцків О. В країні міркувань. Посібник з розвитку логічного і творчого мислення для 1 — 4 к. / Львів.: Світ, 2002

4. Державний стандарт початкової освіти: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennya-derzhavnogo-standartu-pochatkovoyi-osviti

 5.  Діброва А. Розвиток креативності на різних етапах навчання. //Психолог. - 2015. -№ 7 — 8.- с. 4 — 11.

6.  Дубрава Т. «Вплив мотивації на прояв творчої активності учнів» «Психолог» №45, 2007 р.

7.   Єрмолаєва - Томіна Л.Б. «Проблема розвитку творчих здібностей дітей» -1975.-№5.-С.166-175.

8.   Зайченко О. Творчі здібності молодших школярів. Розвивальні заняття // Психолог. - 2014.- № 20. - с. 12 - 20

9.    Концепція Нової української школи: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf

10.  Розвиток творчої обдарованості дітей шкільного віку / / Шкільний психолог. - 2001. - № 11- с. 7.

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Євсюкова Інна Миколаївна
    Дякую за роботу, знайшла багато корисного!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
11 лютого 2020
Переглядів
6692
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку