Розвиток творчих здібностей у дітей молодшого шкільного віку
У сучасному, насиченому різноманіттям діяльності, світі ключового значення набувають здібності особистості, пов’язані з можливістю продуктивно діяти в умовах новизни, за відсутності заздалегідь відомих способів дій, які гарантовано ведуть до позитивного результату. Саме креативність як феномен, у першу чергу, пов’язаний із творчими здібностями індивіда, стає необхідною ланкою у набутті особистісної та професійної ефективності.
Головна ідея Нової української школи – створення умов для розвитку і творчої реалізації кожної особистості. Педагог має усвідомлювати: розвиток у учнів творчих здібностей – важлива мета навчально – виховного процесу. Творчі завдання і вправи сприяють розвитку творчого мислення, уяви, фантазії, естетичного світосприйняття молодших школярів.
Завдання 1. Що таке « герой твору»?
Казку для читання вибирають з великою кількістю персонажів. Твір читають виразно, в особах. У процесі читання дітей залучають до озвучування окремих місць (дзюрчить струмок, кричать птахи, цокають копита тощо).Можна також запропонувати дітям вимовляти слова героїв з різними інтонаціями, зображати вирази їхніх облич, жестів тощо. Після читання розподіляють персонажів і діти малюють їхні портрети фарбами. Роботи обговорюють . Головний висновок: кожний митець створює власний образ, використовуючи свої засоби вираження.
Завдання 2. Герой добрий та злий
Вступний текст може бути такого змісту:
-Ви заблукали у дрімучому лісі. Там живуть два чарівники – добрий та злий. Вони можуть перетворюватися у метеликів, людей, тварин, рослин – у кого забажають. І ось на галявині ви помітили метелика(зайчатко, квітучий кущ, дідуся). За одними лише барвами можна вгадати, який саме чарівник нам зустрівся. Якщо чарівник добрий, то покаже дорогу додому, ще й щось подарує. А якщо злий - тікай щонайшвидше!
Далі діти отримують по два аркуші паперу з накресленими на них однаковими контурами метеликів і фарбами або фломастерами розмальовують зображення чарівників, використовуючи відповідні характеристикам персонажів кольори. Роботи розвішують на стіні і діти намагаються вгадати, якого чарівника хотів зобразити їхній однокласник – доброго чи злого. Звертають увагу на емоційні властивості кольорів.
Завдання 3.Лінія та її можливості
Діти вже знають, що колір допомагає висловлювати свої почуття. А чи спроможна на це лінія? Викликають до дошки трьох учнів і пропонують їм провести «злу» лінію». Визначають, у кого лінія вийшла «зліша». Наступні трійки дітей малюють «ласкаві» лінії, веселі, перелякані, сердиті, боязкі. Далі завдання ускладнюють. Один учень малює ніжну царівну, другий –могутнього Кирилу Кожум’яку, третій – розлюченого Змія. Діти з’ясовують, чи допомогла лінія відтворити характер персонажів?
Далі на папері учні малюють олівцем або фарбами сцену з улюбленої казки, намагаючись використати всі виразні можливості лінії.
Завдання 4.Гра з лінією
Завдання спрямоване на розвиток уяви. Вчитель малює на дошці маленьке коло і пропонує дітям відгадати, що він намалював.
-Сонечко! – лунає перша відповідь.
- Добре! Візьми крейду і домалюй сонечко.
Далі вчитель малює друге коло, третє. Діти домальовують яблуко, ґудзик. Спочатку всі зображення будуються з кола. Далі виникає велосипед, виноград, тобто коло стає частиною складніших малюнків.
Тепер можна організувати гру «Хто більше нових зображень намалює?» Замість кола можна запропонувати квадрат, кут, хвилясту лінію тощо.
Після гри переходять до індивідуальної роботи. Кожна дитина на аркуші паперу проводить довільну лінію і передає сусідові. Лінія стає основою малюнка, який кожний наступний учень доповнює своїми деталями. Починаючи роботу, дітям нагадують про виразність лінії, її характер і особливості.
Завдання 5.Змішування кольорів
Починають з колективної роботи. На аркуш ватману діти довільно накладають густі плями гуаші різних кольорів. Зверху фарби збризкують водою і накривають іншим аркушем. Притискують його долонями. Далі, знявши верхній аркуш, отримують два яскравих барвистих відбитки, на яких завдяки дитячій уяві можна роздивитися найдивовижніші речі. Коли малюнок підсохне, тонким пензликом і чорною фарбою найцікавіші образи виписують детальніше, обводячи їх контур, домальовуючи персонажі і тло. За малюнком складають казку.
6.Ігри з кольором та лінією
Гра «Мандри на кольоровому папері»
Діти витягають з загальної купки аркуш кольорового паперу ( кожний отримує свій колір). Вчитель пропонує придивитися до нього і придумати якусь подію або сюжет, що відповідає кольору паперу. Далі на цьому аркуші діти втілюють вигаданий образ або сюжет за допомогою фарб.
Гра «Лінія, що тече»
На білий аркуш паперу наносять одну або кілька крапель рідкої фарби ( гуаш, туш, акварель).Далі аркуш нахиляють і крапля перетікає в інше місце, створюючи цікаву композицію. Можна також подути на краплю, тоді вона розтікається на дрібні «гілочки».
Діти розповідають, які асоціації викликають ці зображення, а потім беруть пензлик і перетворюють ці зображення в закінчений твір.
Гра « Ниткографія»
Дітям пропонують виконати роботу в техніці ниткографії. Нитки довжиною 30 сантиметрів обережно занурюють у туш, залишаючи сухими обидва кінці. Далі нитку кладуть на аркуш паперу так, щоб обидва сухі кінці виходили за край. Другий аркуш паперу притискують до першого, а нитки висмикують. На папері залишається графічний відбиток незвичайної форми. Його можна урізноманітнити, використовуючи нитки різної товщини і туш різних кольорів. Одержане зображення діти «розгадують» і домальовують.
Розвиток творчих здібностей учнів – це справа не одного дня, тижня чи місяця, а результат наполегливої і систематичної праці впродовж року, терміну навчання в школі, всього життя.
нити