МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ МИКОЛАЇВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
НАУКОВО – МЕТОДИЧНИЙ ЦЕНТР
МИКОЛАЇВСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І – ІІІ СТУПЕНІВ №46
МИКОЛАЇВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Розвиток творчих здібностей учнів
на уроках фізичної культури
З досвіду роботи
вчителя фізичного виховання
ІІ категорії
Нечитайло Вікторії Вікторівни
Миколаїв
2015
Нечитайло Вікторія Вікторівна, вчитель фізичного виховання МЗОШ №46.
"Розвиток творчих здібностей учнів на уроках фізичної культури". Методична розробка.// Миколаїв: НМЦ,2015
Розглянуто і рекомендовано до друку на засіданні методичної ради загальноосвітньоної школи І – ІІІ ступенів №46 протокол №3 від 21.03.2015р.
Матеріал розробки знайомить вчителів фізичної культури зметодами та методичними прийомами розвитку творчих здібностей учнів на уроках фізичного виховання.
Для розвитку творчих здібностей учнів необхідно не лише підібрати ефективні засоби, а й визначитись у методах і методичних прийомах розвитку дитини, які відповідають її сенситивним періодам ( наприклад у молодшому шкільному віці доцільно розвивати спритність, тому що цей період характеризується пластичністю ЦНС, а також інтенсивним розвитком просторово-часових характеристик руху), віковим можливостям ( з молодшими школярами не можна розвивати силу статичними вправами, тому що вони не спроможні включати одночасно в роботу максимальну кількість рухових одиниць, а також кісткова система у них відрізняється не достатньою міцністю), характеристика темпераменту( У підлітковому віці діти здатні до переоцінки власних можливостей).
Виділяють наступні способи стимуляції творчих здібностей учнів : забезпечення доброзичливої атмосфери; Позитивне ставлення вчителя до школярів; Відмова педагога від виставлення негативних оцінок і критики на адресу дитини; підтримування нових і нестандартних ідей; особистий приклад творчого підходу до вирішення проблем; надання дітям можливості активно задавати питання.
Також розвитку творчої особистості учня сприяють методи та прийоми розвитку емоційно-чуттєвої сфери дитини, що впливають на прояв в них почуттів радості, захоплення, естетичної насолоди. Найефективнішим у цьому випадку є ігровий метод.
До способів стимуляції творчості відносять евристичні методи ( « мозковий штурм» - Метод колективного пошуку рішень, що спонукає учасників проявляти свою уяву на творчість, який досягається шляхом вільного вираження думок усіх учасників та допомагає знаходити кілька рішень по конкретній темі, « навчаючи – вчуся» надає можливість взяти участь у навчанні та передачі своїх знань іншим, у даному випадку своїм однокласникам під час уроку).
Найбільш характерними методами розвитку творчих здібностей, які використовуються у фізичному вихованні вважаються: імітаційний, креативний та проактивний. Останній включає в себе ігровий імітаційний, ігровий класичний ( учневі пропонують завдання з допомогою сюжетів або правил); метод програмового удосконалення; метод прямого цілеспрямованого руху (Вчитель пропонує учневі ситуації, знайомі для нього в повсякденному житті). До креативних методів відноситься: метод рухової творчої експресії, з допомогою якого вчитель пропонує учневі ситуації, що потребують виразити рухами певну думку, ідею, образ та проблемний метод, в якому учні потрапляють в ситуації, з якими вони раніше не стикались.
На своїх уроках я застосовую способи стимуляції творчих здібносте учнів:
Також велику роль у розвитку творчої особистості учня відіграють правильно підібрані методи і прийоми розвитку емоційно-чуттєвої сфери дитини, що впливають на прояв в них почуттів радості, захоплення, естетичної насолоди. Найефективнішим у цьому випадку є ігровий метод, який я впроваджую на кожному уроці.
Досліджуючи свою тему я з’ясувала, що найбільш характерними методами розвитку творчих здібностей, які використовуються у фізичному вихованні є: імітаційний, креативний та проактивний. Останній включає в себе ігровий імітаційний, ігровий класичний( учневі пропонуються завдання з допомогою сюжетів або правил); метод програмового удосконалення; метод прямого цілеспрямованого руху (вчитель пропонує учневі ситуації, знайомі для нього в повсякденному житті). До креативних методів відноситься: метод рухової творчої експресії, з допомогою якого вчитель пропонує учневі ситуації, що потребують виразити рухами певну думку, ідею, образ та проблемний метод, в якому учні потрапляють в ситуації, з якими вони раніше не стикались. Всі ці методи дуже цікаві та дієві. Застосовуючи їх на протязі навчального року під час проведення своїх уроків можна відмітити певний результат розвитку творчих здібностей учнів.
Тому на своєму уроці з баскетболу я використовувала поточний метод, фронтальний метод організації діяльності учнів, роботу в парах.
Заняття з баскетболу сприяють засвоєнню життєво важливих рухових умінь та навичок, розвиток фізичних, моральних та вольових якостей, інтелектуальних здібносте, прищепленню почуття дружби, колективізму, розвитку специфічного сприйняття – «відчуття м’яча», «відчуття часу», «відчуття партнера», розвитку уваги, мислення й пам’яті.
Під час уроку гравці постійно переключають з одних рухових дій на інші, змінюючи швидкість і напрямок рухів. Тому я готуючись до уроку віддавала перевагу засобам і методам, що максимально відображають специфіку гри (передачі, пересування, робота з м’ячем)
Тема уроку: Баскетбол
Мета:
Завдання уроку:
1.Повторити елементи баскетболу: ведення та передача м’яча;
штрафний кидок.
2.Розвивати фізичні якості: швидкість, спритність
3.Виховувати дисциплінованість, почуття колективізму, викликати
бажання займатись фізичними вправами, зокрема баскетболом
Мотивація: використання вивчених елементів баскетболу під час навчальної гри; під час здачі контрольних нормативів; гармонійного розвитку дитини
Метод проведення: фронтальний, груповий, змагальний
Обладнання та інвентар: баскетбольні м’ячі, фішки, свисток
№ з/п |
Зміст уроку |
Дозування |
Організаційно-методичні вказівки |
І |
Підготовча частина -Шикування -Привітання
-Повідомлення завдань уроку, правил БЖД -Стройове тренування «Ліворуч!», «Праворуч!», «Кругом!» -Опитування учнів -Ходьба з різними положеннями рук -Біг у повільному темпі
-Комплекс ЗРВ у русі з тенісними м’ячами Вправи з м’ячами різної ваги та об’єму розвивають не тільки крупні, але й дрібні м’язи рук, збільшують рухливість суглобів пальців і кистей. Під час ловіння та кидків м’яча учень діє обома руками, що сприяє гармонійному розвитку центральної нервової системи та всього організму. У баскетболі використовують найрізноманітніші дії без м’яча та з м’ячем, що забезпечують необхідне фізичне навантаження на всі групи м’язів. 1.В.п-мяч в прямих руках перед грудьми 1-3-поворот м’яча в кистях-ліва зверху, права знизу 2.В.п- м’яч в прямих руках над головою 1-3 відвести м’яч назад не згинаючи рук 2-4 В.п 3. Жонглювання м’ячем 4. Жонглювання з оплеском 5. На носках навколо голови вправо, вліво 6. На носках навколо тулуба вправо, вліво 7. Перекладання м’яча через плече ліве, праве за спиною 8. Піднімаючи зігнуте коліно навколо стегна 9. Те саме піднімаючи пряму ногу 10. М’яч в правій руці нахил торкнутись носка перекласти в ліву руку знову нахил 11. Нахиляючись оберт м’яча за коліном
Вимірювання ЧСС за 15с (з подальшим множенням на 4) |
15 хв. 30с 30с
1хв. 30с
1хв. 3хв.
1хв.
6хв.
4-5р.
4-5р.
4-5р.
4-5р. 4-5р.
4-5р.
4-5р.
4-5р.
1хв. |
Наголосити правила БЖД В одну шеренгу. Перевірити наявність та охайність спортивної форми - правильне ловіння м’яча допоможе уникнути травмування пальців; -сварки і штовханина заважають нормальному ходу заняття; -під час передачі м’яча упевнися, що учень бачить, що в його напрямку летить м’яч; -не сиди під баскетбольним щитом; після занять не залишай м’ячі на майданчику. Обов’язково поклади їх на місце. Слідкувати за поставою та правильним диханням Створення мотивації(учні повинні знати, із якою метою вони виконують вправинауроці)
Спину тримати рівно, голову не нахиляти, дивитись прямо. Поворот виконувати енергійно. Руки прямі, напружені
Темп ходьби повільний. Дистанція неменше2кроків
Слідкувати за правильним виконанням вправ . Вчасно виправляти помилки.
Не згинаючи коліна
Перевірити готовність організму учнів до навантажень |
ІІ |
Основна частина 1.Естафети -біг приставними кроками
-біг біля кожної фішки зупинка стрибком -біг на швидкість з баскетбольним м’ячем поміж фішок 2.Ведення м’яча -на місці -в кроці обводячи учня ,який стоїть навпроти
Вимірювання ЧСС за 15с ( для учнів осн.гр.- 43-45уд/15с; підготовчої 35-40 уд/15с)
3. Передача м’яча -двома руками від грудей -із-за голови -однією рукою від плеча -з ударом об підлогу
4.Штрафний кидок
Рухлива гра «М’яч капітану» Діти утворюють2-3 кола, стоячи на відстані одного кроку одне від одного. Капітан перебуває в центрі кола. За командою вчителя капітан по черзі кожному учню передає м’яч, а той у свою чергу двома руками від грудей вертає його капітану. Та команда, гравці якої, швидше справились із завданням перемагають.
|
26 хв. 5хв. 1р.
1р. 1р.
5хв. 2-3р. 2-3р.
1хв.
7хв.
5хв.
4хв. 2-3р. |
Нагадати правила БЖД Учні поділені на дві команди Учасники рухаючись до кожної фішки почергово міняють праве ліве плече
Чітко зафіксувати зупинку Учні рухаються вісімкою в обидві сторони бігу Учні стоять в двох шеренгах одна навпроти іншої Гравці першої шеренги ведуть м’яч, обводять гравців другої шеренги, повертаються на свої місця і виконують передачу м’яча другої шеренги, які повторюють вправу У стійці баскетболіста, руки рухаються на зустріч м’ячу. Передачі виконувати швидко і точно, на рівні грудей.
Змагальний метод організації діяльності учнів Значення: сприяє розвитку спритності, уваги, вдосконалює вміння передавати м’яч. Інтенсивність низька. Ігровий метод організації учнів. Слідкувати за дотриманням правил гри. Відзначити переможців. |
ІІІ |
Заключна частина -Шикування в одну шеренгу -Вправи для переключення уваги та «погашення» емоційного збудження -Вимірювання ЧСС за 15с
-Підведення підсумків уроку -Домашнє завдання
-Організований вихід зі спортивної зали |
4хв. 30с 1хв.
30с
1хв. 1хв.
30с |
За зростом біля лінії Учні виконують не складні вправи за вчителем (руки вгору, до плечей, на пояс, у сторони), який супроводжує демонстрацію вправ. Демонстрація та команди не завжди збігаються. Попередити учнів, щоб вони виконували словесні команди, а не вправи, що демонструються. Звернути увагу на учнів з підвищеною ЧСС(вище ніж 25уд/15с) Відмітити учнів, які на уроці виявили старанність та активність Повторити способи переміщення На майданчику. Стрибки через скакалку протягом 1 хвилини. У колоні по одному |
СЦЕНАРІЙ ПРОВЕДЕННЯ СПОРТИВНОГО СВЯТА
«ТАТО, МАМА, Я – СПОРТИВНА СІМ’Я»
МЕТА: ЗМІЦНЮВАТИ ЗДОРОВЯ ДІТЕЙ.СПРИЯТИ ЗМІЦНЕННЮ УЧНІВСЬКОГО ТА БАТЬКІВСЬКОГО КОЛЕКТИВУ.
РОЗВИВАТИ СИЛУ, СПРИТНІСТЬ, ШВИДКІСТЬ, ФІЗИЧНІ ВМІННЯ ТА НАВИЧКИ ДІТЕЙ.
ВИХОВУВАТИ ЛЮБОВ ДО ФІЗКУЛЬТУРИ ТА СПОРТУ, ПОЧУТТЯ ДРУЖБИ, ВЗАЄМОВИРУЧКИ, КОЛЕКТИВІЗМУ.
СПОРТИВНИЙ ІНВЕНТАР: МІШКИ, МЯЧІ, КЕГЛІ, ПРАПОРЦІ, ОБРУЧІ.
ОБЛАДНАННЯ: ВІДРА, КУБИКИ, ЛОЖКИ, СКЛЯНКИ, САМОКАТИ.
ХІД СВЯТА
Звучать фанфари. Виходять читці.
Всім! Всім!
У шкільний веселий дім.
1. Запросили ми на свято
Своїх мам і своїх татів.
2. І сьогодні разом з нами
Вони в погоні за призами.
1. Хто з фізкультурою на ти,
В житті досягне він мети.
2. Щоб здоров’я було у нормі
Треба бути у спортивній формі.
1. На наших змаганнях вас вітаємо,
Бути спортивними бажаємо.
2. Гостей зібралося багато –
То ж пора розпочинати.
Ведучий: Доброго дня, шановні друзі. Сьогодні у нас за планом мали відбутися спортивні змагання. Але учасники змагань потрапили в невелику халепу. Вони зненацька опинилися на безлюдному острові. І тепер їм доведеться пройти випробування, щоб повернутися назад у нашу школу. Чи готові ви до випробувань?Тоді вперед! Розпочинаємо спортивно – розважальне шоу « Тато, мама, я – спортивна сім’я».
Запрошуємо на старт наші команди. Команди заходять під спортивний марш.
Ведуча: Перш ніж представити команди хочемо запросити спортсменів 2 класу на коло пошани, щоб всі побачили успіхи своїх однокласників , друзів, товаришів. Тож зустрічайте :
І Тур - Знайомство.
Допомагають учні : класу.
2 . Представлення команд – учасниць, девізи, емблеми.
ІІ Тур – Будівництво житла.
(На майданчику розкидані кубики. По команді учасники по черзі біжать до «звалища» беруть кубик , відносять їх на свою територію повертаються назад і передають естафету наступному учаснику. Після того як останній учасник принесе кубик всі учасник разом в зазначеному місці будують імпровізований будиночок з 10 кубиків)
ІІІ Тур – Полювання
(Беруть участь татусі. Вони по черзі закидають горіхи у відро. Полювання триває 3 хвилини. Перемагають ті, у кого більше горіхів).
Музична пауза. Виступ
ІV Тур – Готування обіду.
1 етап – Перебирання крупів. 2 хв.
(Змагаються мами).
2 етап – Водоноси.
(Мами та татусі по черзі носять воду ложкою, щоб наповнити склянку, поки малеча перебирає крупи. Конкурс триває 2 хвилини).
Виступ гімнастки учениці 2-А класу Мехдіевої Аміни
Слово надається журі . Підсумок за 3 тури.
V Тур – Дослідження острова.
1 етап – Пересування по « болоту».
(Всі учасники пересуваються по купинах . Перемагають ті хто жодного разу не провалився)
2 етап – Перевезення дитини .
(Батьки тримають самокат з обох сторін, дитина на самокаті, батьки котять самокат, обходять стійку повертаються назад беруть наступну дитину).
3 етап – втеча від хижаків.
(Біг з м’ячем, затиснутим між ногами ). 4 учасники батьки
4 етап – Над прірвою. Для цієї естафети нам знадобиться гімнастична лава.
(Учасники проходять по гімнастичній лаві).
5 етап – Повернення додому. Естафета «Переправа»
Вікторина для вболівальників.
Слово журі
Ведучий: Ось нарешті наші команди повернулися. Зараз журі підрахують бали і ми дізнаємось, хто переміг у цій нелегкій боротьбі.
Ведуча: Ми дуже вдячні нашим батькам і дітям, які взяли участь у спортивному святі. І хочеться побажати, щоб у ваших сім’ях було все гаразд, щоб ви всі здорові були. Щоб в нас і в вас все було гаразд, щоб ми і ви щасливі були.
Сім'я – це пристань і гавань,
Сюди повертаєшся знов
Із мандрів далеких і плавань,
Тут вічно панує любов.
Тебе тут завжди пам'ятають
Куди ти не їхав, не йшов,
На тебе постійно чекають
Увага, турбота, любов.
Сімейний вогонь палає,
Теплом наповнивши дім
Хай тато маму кохає,
Хай щастя не зраджує їм.
Оголошення результатів змагань. Нагородження переможців.