Розвиток творчих здібностей на заняттях образотворчого мистецтва. Технології. Прийоми.
Що може бути краще для становлення особи, ніж відчуття успіху і особистої спроможності в процесі своєї праці.
З проблемою розвитку творчих здібностей у дитини ми стикаємося, за родом своєї діяльності, на кожному уроці. Чому це відбувається? Адже ми починаємо малювати набагато раніше, ніж писати і читати. Читаємо і пишемо досі, а малюють тільки професіонали. Куди все йде? Навіть з художників або тих, хто закінчував художні училища творців - одиниці, решта - ремісники, які пишуть безнадійно красиві пейзажі.
В малюванні у дітей є потреба. Захоплені папером, тридцять, сорок малюків, протягом довгого часу, майже не дихаючи, можуть самовиражатися. Але ... через деякий час з роботи в роботу починає кочувати усміхнене сонце, принцеса або якісь лебеді. А ще через деякий час інтерес згасає. А у деяких з'являється навіть страх перед білим аркушем паперу. Свого в голову не приходить, а так красиво, як у деяких інших, не виходить.
Щоб цього не відбувалося наше з вами завдання навчити дітей по-іншому дивитися на звичні речі. Будь-який малюнок має дві основні сторони:
1. Тема або те, що зображено; 2. Виразний засіб, або як зображено.
Відповідно є три можливості поглянути на звичайне:
1. Коли тема відома, а вираження її нове нестандартне; 2. Коли виразний засіб відомий, а тема нова;
3. Коли і тема і виразні засоби нові.
Звичайно, може бути випадок, коли відому тему висловлюють відомими засобами, але це нецікаво!
I. Прийоми і вправи з розвитку творчої уяви.
1. Перші уроки в 5 класі я присвячую асоціаціям і пропоную дітям придумати новий виразний засіб, тобто чим та на чому можна залишити слід. Варіанти відповідей супроводжую показом виразних засобів на дошці:
• Вологим пензлем по дошці;
• Рукою, змоченою у фарбі, воді;
• Ластиком на тонованому папері;
• Жменею олівців або фломастерів;
• Кукурудзяним качаном;
• Губкою, ватою, гребінцем, зубною щіткою;
• Ниткою, змоченою у фарбі.
Після чого прошу розглянути відбитки, залишені ниткою, увімкнути свою уяву, фантазію, асоціації, і сказати на що дані зображення схожі. Якщо для отримання повного образу не вистачає кілька ліній або штрихів, можна скористатися гелевою чорною ручкою і доопрацювати зображення. ( 5 клас. Урок №2 Графіка. Види графіки. Засоби художньої виразності графіки - лінія, штрих, крапка, пляма).
Діти хорошо спиймають відому всім монотипію (5 клас. Урок №5 Живопис. Види та жанри живопису. Живописні техніки та матеріали. Виконання композиції «Золота осінь»).
Використовую звичайні листя. Пропоную дітям поглянути на них, подумати, на що вони схожі. Майже завжди серед названих варіантів є «дерево». Спільними зусиллями визначаємо, який листочок, відповідає якому дереву. (Наприклад, вербовий - пірамідальному топлю, калини - звичайному тополю, перевернутий дубовий - ялинці і т.і.) Фарбуємо листя у відповідний колір, а зверху (це обов'язкова умова, інакше відбиток не вийде) прикладаємо тонований або звичайний аркуш паперу і добре притискаємо. Домальовали до відбитків стовбури і гілки і у нас готовий пейзаж.
Несподіваний результат учні отримують, працюючи в техніці «шаблонографія». Найзручніший шаблон, який можна використовувати це – долоня. Запропонуйте дітям обводити долоню, змінюючи кожен раз розташування пальців, або положення самої долоні на аркуші, і ви побачите, на що здатна дитяча уява.
До того ж це прекрасний наочний засіб при зображенні дерева. (5 клас. Урок №3
Графічні техніки та матеріали. Передача природних форм засобами художньої виразності. Створення лінійного і силуетного рисунку дерев).
Згодом шаблони можна створювати самим, або використовувати готові плоскі форми.
(5клас. Урок №11Композиція у декоративному мистецтві: цілісність форми і декору; орнаментальна композиція (стрічкова, сітчаста).
Шаблони можуть бути не тільки плоскі, а й об'ємні, які потрібно не обводити, а заливати матеріалом, здатним тверднути. Дана техніка є прекрасним наочним посібником в поясненні тем, присвячених розділу «Скульптура», і такі складні терміни, як «барельєф» і «контррельєф», засвоюються швидше.
До нестандартних виразних засобів відноситься ще безліч різних технік:
1. Монотипія.
2. Гратаж.
3. Вітраж.
4. Мозаїка.
5. Набризг.
6. Паперопластика.
7. Квілінг.
Їх коротка характеристика і спосіб виконання зазначено в додатку.
2. Другим етапом у розвитку творчих здібностей, як було зазначено раніше, є створення абсолютно нової теми або образу. Програма 5 класу пропонує нам завдання на виконання ілюстрації.
Я пропоную дітям згадати казку «Дванадцять місяців». У кожного місяця в цій казці був свій одяг, але не було характеру. Давайте поміркуємо, який буває січень? Діти, в більшості випадків, називають погодні характеристики: холодний, сніжний, скрипливий, вітряний, хуртовинний, сонячно-морозний і т.і. А зараз назвіть, які якості в людині, відповідають цим властивостям.
Холодний - черствий;
Скрипливий - постійно незадоволений, захриплий від крику; Сніговий - щедрий, м'який, доброзичливий; Вітряний - шкідливий, швидкий і т.д.
А то, що він перший місяць в календарі може вказувати на лідерство. А канікулярність говорить про ледарство. Тепер місяць можна зобразити або показати. (Діти з задоволенням застосовують свої артистичні здібності, і жестами, мімікою, рухами передають образ). Таким же чином можна пофантазувати з днями тижня:
Понеділок - похмурий, понурий, заспаний;
Середа - працьовита, жвава, життєрадісна; Четвер - чистий, міцний, здоровий і т.д.
А в 7 класі можна запропонувати виконати тему «Слово - образ»
(Тема ІІ семестру «Дизайн»)
У 7 класі, працюючи з теми «Дизайн», учні можуть створити різні образи-стилі для однієї і тієї ж людини. Їм пропонується створити діловий та артистичний стиль, змінюючи оправу для окулярів і зачіски. Для цього необхідно мати два однакових портретних зображення, які можна віддрукувати на комп'ютері, намалювати самостійно, відксерокопіювати або вирізати з двох однакових журналів. Після чого їх необхідно змінити відповідно до завдання.
На цьому уроці добре застосувати елементи особистісно-орієнтованого підходу. Припустимо, створити таку ситуацію, в якій будуть затребувані прояви особистісних якостей дитини, наприклад, створити образ для себе.
Або зробити так, щоб пізнавальна задача перебувала в координатах життєдіяльності дитини - створити образ для героїні відомого серіалу.
Для створення нової теми можна створити новий неіснуючий об'єкт:
• Об'єднати 2-3 об'єкти в один: «телефонографін», «котопес».
• Оживити неживе за допомогою ручок, ніжок, очінят і т.і.
• Перетворити об'єкт в спеціалізований: «Будинок шевця», «Будинок художника» і т.і.
3. Коли дітям знайомі різні техніки, коли їх уява здатна створити нові способи зображення, а вчитель пропонує абсолютно неймовірні теми, тоді і виникає ще одна можливість по-іншому поглянути на звичайне, тоді виходить те, на що хочеться дивитися, що хочеться обговорювати, що викликає бажання творити знову і знову.
II. Наочність та її роль на уроках образотворчого мистецтва.
Психологічні основи наочності полягають в тому, що в свідомості людини вирішальну роль відіграють відчуття, тобто якщо дитина не бачить, не чує, не відчуває, у нєї немає необхідних даних для судження. Чим більше органів відчуттів бере участь в сприйнятті, тим пізнання предмета у людини глибше і вірніше. Давайте розглянемо основні засоби наочності, що використовуються на уроках образотворчого мистецтва.
Найпростішим і найбільш часто використовуваним є педагогічний малюнок. Він може виконуватися на аркуші паперу, на полях роботи учня, на класній дошці крейдою або мокрим пензлем.
Репродукції картин художників.
Дитячі роботи
Динамічні таблиці
Вони наочно показують учневі, що він повинен зробити на даному етапі. Таблиця вказує на вузлові навчальні завдання, особливості побудови, які згодом будуть роз'яснені учителем. (Приклад композиції в натюрморті, виділення головного за допомогою кольору).
Схематичні малюнки і таблиці. Як приклад - таблиці з кольорознавства, законів композиціі, правил побудови фігури людини, портрету і т.і. Роздатковий матеріал. Дає можливість кожному учневі використовувати необхідний для нього матеріал на протязі всього уроку.
Відеофільми, що розкривають техніку роботи в певному виді мистецтва, або розповідають про конкретний вид мистецтва.
Презентації є прекрасним візуальним матеріалом, який можна використовувати практично на всіх видах уроків.
При показі наочних посібників учень отримує відомі зорові образи, які допомагають йому багато усвідомити. Але при цьому він залишається тільки глядачем, його роль зводиться до споглядання того, що показує педагог. Наскільки школяр засвоїв навчальний матеріал, може показати тільки його самостійна і активна робота.
Щоб ця робота була дійсно активною, ми з вами повинні створити комфортні умови для творчого розвитку, в яких кожен учень відчує свою успішність