Розвиток творчих здібностей учнів на уроках зарубіжної літератури на прикладі опрацювання народної казки

Про матеріал
Великий вплив на розвиток творчих здібностей на уроках зарубіжної літератури має вивчення творів усної народної творчості. Особливу роль в цьому відіграє народна казка. В зразку організації вивчення казки як жанру фольклору в 5 класі пропонуються відповідні завдання, які сприяють розвитку творчих навичок учнів.
Перегляд файлу

Розвиток творчих здібностей учнів на уроках зарубіжної літератури на прикладі опрацювання народної казки

Твори усної народної словесності – відмінне джерело для творчого розвитку дітей. Казки за своєю суттю та формою добре зрозумілі дітям, оскільки вони яскраво та зрозуміло висвітлюють моральні питання, що цікавлять молодих підлітків: добро проти зла, співчуття проти байдужості, працьовитість проти ледачості.

Читаючи казки, діти мають потребу висловити своє ставлення до персонажів, осудити чи схвалити їхні дії, а отже, активно взаємодіяти з твором. Розглянемо динаміку розвитку творчих навичок учнів під час вивчення народних казок для п'ятого класу та окреслимо основні завдання та форми роботи, які використовуються на уроці.

Під час вивчення учні дізнаються зміст твору, розбираються у моральних питаннях, що в ньому висуваються, та формують своє власне ставлення до них. У цей період завданням вчителя є сприяння розвитку творчих навичок п’ятикласників та пропонування відповідних завдань.

Зразок організації вивчення казки як жанру фольклору у 5 класі:

Навчальний предмет: Зарубіжна література. 5 клас

Розділ: Фольклор. Скарбниця народних казок

Тема: Казки народів світу: різновиди, ознаки, загальнолюдські ідеали та національна самобутність.

Тип уроку: урок закріплення вивченого матеріалу з використанням інтерактивних технологій навчання, методів самоаналізу.

Програма: Ніколенко О. Зарубіжна література: підручник для 5 класу до модельної програми «Зарубіжна література. 5-6 клас». Київ. Видавничий центр «Академія». 2022

Мета: поглибити знання учнів про жанрові особливості казок та їх будову; розкрити образи головних героїв народних казок; розвивати логічне мислення, здатність працювати в колективі; виховувати відповідальність за свої вчинки, почуття дружби, доброти, співчуття. 

Обладнання: технічні (мультимедійні) засоби, ілюстрації казок, опорні схеми-картки, карти знань, картки для самооцінки, кросворди.

Хід уроку

Зміст уроку

Методичний коментар

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку, мотивація навчальної діяльності учнів

–Сьогодні на уроці ми зануримося в чарівний світ казок народів світу. Ви знаєте, що казки не просто розповіді для розваги. Вони містять в собі мудрість, яку передають з покоління в покоління, вони розкривають перед нами загальнолюдські ідеали, допомагають зрозуміти культуру і традиції різних народів.

–Подумайте і дайте відповідь: чому казки так важливі? Чому більшість з нас пам'ятає казки, які нам читали в дитинстві? Яке значення вони мають для кожної нації і як вони допомагають нам розуміти інші культури?

Сьогодні ми разом будемо шукати відповіді на ці питання.

Давайте відкриємо для себе цей чарівний світ та відчуємо магію казки…

 

Учитель пропонує дітям мішок з картками у вигляді яйця-райця, на яких записано номери груп від 1 до 3, та ділить дітей відповідно до номерів на 3 творчі групи (по 5-6 учнів). Учитель ознайомлює з ролями, які вони можуть виконувати (спікер, секретар, спостерігач, доповідач). Діти сідають обличчям один до одного, створюючи коло.

ІV. Робота в творчих групах

–Подивіться на дошку. Ці дерева не повинні бути голими. Одягнімо їх. Доповідачі разом із картами знань вам допоможуть розібратися.

Додаткову інформацію знають два учні, яким раніше було дане індивідуальне дослідницьке завдання про види казок.

Завдання спільне: підібрати якомога більше прикладів народних казок до кожного дерева – чарівного, побутового та про тварин.

–Діти, як вам здається, яку казку нагадують ці дерева з бубликами?

Як ви б охарактеризували образ основного персонажа цієї казки?

Ви великі молодці!

–Які герої заховані за чарівним деревом?

За побутовим деревом?

А за деревом про тварин?

Усе вірно! Погляньте на виставку з вашими малюнками. Які всі персонажі яскраві та красиві! Нескладно здогадатися, з чим ми сьогодні будемо працювати.

–Заповніть таблицю з  характеристикою головного героя казок (за жеребкуванням, де є варіанти чарівна, побутова та казка про тварин).

Кожна група розповідає про одного героя з різних видів казок

– А тепер ще одне секретне завдання: у цих клітинках захований шифр, який можна розгадати лише виконавши тести. Тож не гайте часу, Шерлоки Холмси, вперед!

2 учні попередньо опрацювали текст про види казок із підручника.

На столах учнів є карти знань (додаток 1)

Виступи учнів про види казок.

 

 

 

Кожна група отримує карти знань та порожні бублики, які треба заповнити та повісити на 3 тематичних дерева.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кожній групі роздаються зразки характеристики образу героя художнього твору (додаток 2)

На самостійну роботу дається 5-10 хв, після чого спікери кожної групи представляють своїх героїв за характеристикою.

 

 

На столах кожної групи є аркуш з тестовими завданнями (додаток 3). Діти разом виконують завдання.

V. Підведення підсумків уроку

VІ. Оцінювання учнів (самооцінювання)

–Я хочу вам всім подякувати за таку чудову працю на уроці! Тепер кожен може оцінити свою роботу сам, а допоможе нам у цьому живий мікрофон.

Діти оцінюють свої досягнення на уроці, передаючи по черзі живий (уявний) мікрофон.

Висловлювання для самооцінки наведені у додатку 4.

 

 

 

 


ДОДАТКИ ДО УРОКУ

Додаток 1. Карта знань «Народна казка. Види казок»

 


Додаток 2. Схема аналізу художнього образу

1. Персонаж епізодичний, другорядний чи головний?

2. Портрет героя.

3. Соціальне звучання образу (з якої родини, матеріальний стан).

4. Риси характеру та вчинки героя.

5. Ставлення до нього інших дійових осіб.

6. Ставлення автора до свого героя.

7. Моє сприйняття героя.


Додаток 3. Тестові завдання

Виконай тестові завдання.

  1. Малий фольклорний жанр, у якому є непрямий опис предмета й відсутня мораль – це …

А казка

Б байка

В міф

Г загадка


  1. Найпоширенішим магічним числом у фольклорі є …

А 2

Б 3

В 5

Г 8


  1. Найдавніші за часом творення казки…

А чарівні

Б побутові

В про тварин

Г авторські


 

 

А

Б

В

Г

1

 

 

 

 

2

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

Установи відповідність.


Додаток 4. Живий мікрофон


       На уроці мені сподобалося…

       Мені було цікаво …

       Мене здивувало…

       Віднині я вмію…


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Список використаної літератури

  1. Балл Г.О. Внутрішня свобода особи і особистісна надійність у контексті гуманізації освіти / Г.А. Балл // Практична психологія та соціальна робота. – 2003. – № 9 (56). – С.1-7.
  2. Бандура О.М. Вивчення елементів теорії літератури в 4-7 класах: посібник для вчителів / О.М. Бандура. –К.: Радянська школа, 1981. – 129 с.
  3. Бандура О.М. Вивчення української літератури в 5 класі: посібник для вчителя / . О.М. Бандура. – К.: Рад. школа, 1972. – 135 с.
  4. Бугайко Т.Ф. Навчальні і виховні засоби літератури / Т.Ф. Бугайко, Ф.Ф. Бугайко. – К.: Рад. школа, 1973. – 176 с.
  5. Верещак Є. П. Індивідуально-типологічна характеристика учнів з різним рівнем практичної вмілості / Є. П. Верещак // Практична психологія і соціальна робота. – 2000. – №1. – С.46-50.
  6. Гончаренко С. Український педагогічний словник / С. Гончаренко. – К.: Либідь, 1997. – 376 с.
  7. Ісаєва О.О. Організація та розвиток читацької діяльності школярів при вивченні зарубіжної літератури: посібник для вчителя / О.О. Ісаєва. – К.: Ленвіт, 2000. – 184 с.
  8. Ісаєва О.О. Теорія і технологія розвитку читацької діяльності старшокласників у процесі вивчення зарубіжної літератури: монографія / О.О. Ісаєва.. – К., 2003. – 380 с.
  9. Клименко В.В. Людина – феномен природи і ноосфери: навчальний посібник / В.В. Клименко. – Ч.3. – К.: Альфа, 1993. – 104 с.
  10.  Клименко В.В. Механізм творчості: чим його розвивати / В.В. Клименко // Шкільний світ. – 2001. – №№ 25-28. – С.3-94. 156 84.
  11. Клименко Ж.В. Взаємозв‘язане вивчення зарубіжної та української літератур у 5-8 класах загальноосвітніх шкіл: дис. ...канд.пед.наук: 13.00.02 / Ж.В.Клименко. – К., 1999. – 190 с.
  12. Клименко Ж.В. Теорія і технологія вивчення перекладних художніх творів у старших класах загальноосвітньої школи: монографія / Ж.В.Клименко. – К., 2006. – 340 с.
  13.  Клименко Ж.В. Тематичне оцінювання знань та умінь учнів із зарубіжної літератури в запитаннях і відповідей / Ж.В.Клименко // Всесвітня література. – 2002. – №11. – С.2-5.
  14.  Костюк Г.С. Навчально-виховний процес і психологічний розвиток особистості / під ред. Л.Н.Проколієнко. – К.: Рад.школа, 1989. – 608 с.
  15.  Куцевол О.М. Особливості вивчення епіграфованих художніх творів у 8-9 класах 157 шкіл гуманітарного профілю: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02. / О.М.Куцевол. – К., 1993. – 17 с.
  16.  Куцевол О.М. Структура сучасного уроку зарубіжної літератури / О.М.Куцевол // Всесвітня література. – 2003. – №3. – С.38-40.
  17.  Література і виховання: зб. матеріалів: [посібник для вчителя]/ укл. А.В.Іванченко, Н.П.Каменська. – К.: Радянська школа, 1989. – 223 с.
  18.  Лозова В.І. Теоретичні основи виховання і навчання: навчальний посібник / В.І. Лозова, Г.В. Троцко. – 2-е вид., випр. і доп. – Х.: ОВС, 2002. – 400 с.
  19.  Мірошниченко Л.Ф. Методика викладання світової літератури в середніх навчальних закладах : підручник для студентів-філологів/ Л.Ф.Мірошниченко. – К.: Ленвіт, 2000. - 240 с.
  20.  Момот Л.Л. До проблеми формування творчих здібностей у процесі навчання / Л.Л. Момот, Л.В. Шелестова // Педагогіка і психологія. – 1997. – №2.– С.53-59.
  21.  Огієнко Іван. Історія української літературної мови/ [упорядник, автор передмови і коментарів М.С.Тимошик]. – 2-ге вид., випр. – К.: Наша культура і наука, 2004. – 436 с.
  22. Онищук В.А. Типи, структура і методика уроку в школі / В.А. Онищук– К.: Рад. 160 школа, 1976. – 184 с.
  23.  Пасічник Є.А. Методика викладання української літератури в середніх навчальних закладах: навчальний посібник для студентів вищих закладів освіти/ Є.А.Пасічник. – К.: Ленвіт, 2000. – 384 с.
  24.  Психологія: підручник / Ю.Л.Трофімов, В.В.Рибалка, П.А.Гончарук та ін.; за ред. Ю.Л. Трофімова. – 3-тє вид., стереотип. – К.: Либідь, 2001.– 560 с.
  25.  Скрипченко О.В. Атлас з психології навчання та дидактики. Інформаційнометодичний матеріал: навчальний посібник / Скрипченко О.В., Кривов‘яз О.І., Скрипченко Л.О. – К., 1995. – 152 с.
  26.  Степанишин Б.І. Викладання української літератури в школі: Методичний посібник для вчителя / Б.І. Степанишин. – К.: РВЦ Проза, 1995. – 255 с.
  27.  Степанишин Б.І. Література – вчитель – учень (Самостійне вивчення учнями літератури): посібник для вчителя/ Б.І.Степанишин. – К.: Освіта, 1993. – 240 с.
  28.  Цимбалюк В.І. Як навчити учнів писати твори: посібник для вчителів / В.І.Цимбалюк. – 3-є, доп. і перероб. вид. – К.: Радянська школа, 1988. – 160 с.
  29.  Шелестова Л.В. Розвиток творчих здібностей учнів молодшого підліткового віку в процесі вивчення гуманітарних предметів (інтелектуально-евристичний компонент): дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01 / Л.В.Шелестова. – К., 1998. – 222 с.
  30. Штрихи до наукового портрета Михайла Драгоманова / [АН України. Ін-т літератури ім. Т.Г.Шевченка; Республіканська асоціація українознавців; відп. редактор Р.С.Міщук. – К.: Наукова думка, 1991. – 248 с.


docx
Додано
20 грудня 2023
Переглядів
214
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку