Розвиток творчих здібностей учнів на уроках зарубіжної літератури на прикладі опрацювання народної казки
Твори усної народної словесності – відмінне джерело для творчого розвитку дітей. Казки за своєю суттю та формою добре зрозумілі дітям, оскільки вони яскраво та зрозуміло висвітлюють моральні питання, що цікавлять молодих підлітків: добро проти зла, співчуття проти байдужості, працьовитість проти ледачості.
Читаючи казки, діти мають потребу висловити своє ставлення до персонажів, осудити чи схвалити їхні дії, а отже, активно взаємодіяти з твором. Розглянемо динаміку розвитку творчих навичок учнів під час вивчення народних казок для п'ятого класу та окреслимо основні завдання та форми роботи, які використовуються на уроці.
Під час вивчення учні дізнаються зміст твору, розбираються у моральних питаннях, що в ньому висуваються, та формують своє власне ставлення до них. У цей період завданням вчителя є сприяння розвитку творчих навичок п’ятикласників та пропонування відповідних завдань.
Зразок організації вивчення казки як жанру фольклору у 5 класі:
Навчальний предмет: Зарубіжна література. 5 клас
Розділ: Фольклор. Скарбниця народних казок
Тема: Казки народів світу: різновиди, ознаки, загальнолюдські ідеали та національна самобутність.
Тип уроку: урок закріплення вивченого матеріалу з використанням інтерактивних технологій навчання, методів самоаналізу.
Програма: Ніколенко О. Зарубіжна література: підручник для 5 класу до модельної програми «Зарубіжна література. 5-6 клас». Київ. Видавничий центр «Академія». 2022
Мета: поглибити знання учнів про жанрові особливості казок та їх будову; розкрити образи головних героїв народних казок; розвивати логічне мислення, здатність працювати в колективі; виховувати відповідальність за свої вчинки, почуття дружби, доброти, співчуття.
Обладнання: технічні (мультимедійні) засоби, ілюстрації казок, опорні схеми-картки, карти знань, картки для самооцінки, кросворди.
Хід уроку
Зміст уроку |
Методичний коментар |
І. Організаційний момент |
|
ІІ. Актуалізація опорних знань |
|
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку, мотивація навчальної діяльності учнів |
|
–Сьогодні на уроці ми зануримося в чарівний світ казок народів світу. Ви знаєте, що казки не просто розповіді для розваги. Вони містять в собі мудрість, яку передають з покоління в покоління, вони розкривають перед нами загальнолюдські ідеали, допомагають зрозуміти культуру і традиції різних народів. –Подумайте і дайте відповідь: чому казки так важливі? Чому більшість з нас пам'ятає казки, які нам читали в дитинстві? Яке значення вони мають для кожної нації і як вони допомагають нам розуміти інші культури? Сьогодні ми разом будемо шукати відповіді на ці питання. Давайте відкриємо для себе цей чарівний світ та відчуємо магію казки…
|
Учитель пропонує дітям мішок з картками у вигляді яйця-райця, на яких записано номери груп від 1 до 3, та ділить дітей відповідно до номерів на 3 творчі групи (по 5-6 учнів). Учитель ознайомлює з ролями, які вони можуть виконувати (спікер, секретар, спостерігач, доповідач). Діти сідають обличчям один до одного, створюючи коло. |
ІV. Робота в творчих групах |
|
–Подивіться на дошку. Ці дерева не повинні бути голими. Одягнімо їх. Доповідачі разом із картами знань вам допоможуть розібратися. Додаткову інформацію знають два учні, яким раніше було дане індивідуальне дослідницьке завдання про види казок. Завдання спільне: підібрати якомога більше прикладів народних казок до кожного дерева – чарівного, побутового та про тварин. –Діти, як вам здається, яку казку нагадують ці дерева з бубликами? Як ви б охарактеризували образ основного персонажа цієї казки? Ви великі молодці! –Які герої заховані за чарівним деревом? За побутовим деревом? А за деревом про тварин? Усе вірно! Погляньте на виставку з вашими малюнками. Які всі персонажі яскраві та красиві! Нескладно здогадатися, з чим ми сьогодні будемо працювати. –Заповніть таблицю з характеристикою головного героя казок (за жеребкуванням, де є варіанти чарівна, побутова та казка про тварин). Кожна група розповідає про одного героя з різних видів казок – А тепер ще одне секретне завдання: у цих клітинках захований шифр, який можна розгадати лише виконавши тести. Тож не гайте часу, Шерлоки Холмси, вперед! |
2 учні попередньо опрацювали текст про види казок із підручника. На столах учнів є карти знань (додаток 1) Виступи учнів про види казок.
Кожна група отримує карти знань та порожні бублики, які треба заповнити та повісити на 3 тематичних дерева.
Кожній групі роздаються зразки характеристики образу героя художнього твору (додаток 2) На самостійну роботу дається 5-10 хв, після чого спікери кожної групи представляють своїх героїв за характеристикою.
На столах кожної групи є аркуш з тестовими завданнями (додаток 3). Діти разом виконують завдання. |
V. Підведення підсумків уроку |
|
VІ. Оцінювання учнів (самооцінювання) |
|
–Я хочу вам всім подякувати за таку чудову працю на уроці! Тепер кожен може оцінити свою роботу сам, а допоможе нам у цьому живий мікрофон. |
Діти оцінюють свої досягнення на уроці, передаючи по черзі живий (уявний) мікрофон. Висловлювання для самооцінки наведені у додатку 4. |
ДОДАТКИ ДО УРОКУ
Додаток 1. Карта знань «Народна казка. Види казок»
Додаток 2. Схема аналізу художнього образу
1. Персонаж епізодичний, другорядний чи головний?
2. Портрет героя.
3. Соціальне звучання образу (з якої родини, матеріальний стан).
4. Риси характеру та вчинки героя.
5. Ставлення до нього інших дійових осіб.
6. Ставлення автора до свого героя.
7. Моє сприйняття героя.
Додаток 3. Тестові завдання
Виконай тестові завдання.
А казка
Б байка
В міф
Г загадка
А 2
Б 3
В 5
Г 8
А чарівні
Б побутові
В про тварин
Г авторські
|
А |
Б |
В |
Г |
1 |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
Установи відповідність.
Додаток 4. Живий мікрофон
● На уроці мені сподобалося…
● Мені було цікаво …
● Мене здивувало…
● Віднині я вмію…