Розвиток творчих здібностей учнів початкових класів

Про матеріал
Майстер-клас - це особливий жанр узагальнення та поширення педагогічного досвіду, що спирається на свої принципи і має певну структуру. Мета: удосконалення наукової, освітньої, професійної підготовки педагогічних працівників, практичного індивідуального володіння уміннями та навичками навчання і виховання; сприяти розвитку педагогічної творчості, передача авторського досвіду з метою удосконалення освітнього процесу .
Перегляд файлу

http://shkolurok.ucoz.net/_ld/0/85158711.jpg

 

 

 C:\Users\Людмила\Desktop\Вчитель року 2016 рік\Учитель року 2016 Доброолександрівська ЗОШ І - ІІІ ступенів. Вчитель. Заярченко Людмила Ярославівна\Фото\1212.jpg

 

 

Хід

І. Організаційний етап

Доброго дня. До вашої уваги хочу  поділитися своїм досвідом. Але спочатку дайте відповідь  - Чого ви очікуєте від сьогоднішнього дня?

У вас на столі три кольори. Оберіть колір . Тепер об’єднайтесь по кольорам

(червоний, синій, зелений)

Розповідь вчителя по кольорам

Червоний   означає символ любові пристрасті, любові, бажання - адже не дарма всі сердечка червоного кольору, також троянди червоного кольору. 
Але цей колір має й інше значення - це агресія, хвилювання, привернення уваги, як ви знаєте світлофор коли горить червоним світлом ми зупиняємося, це говорить про те що червоний колір ще і попереджає про небезпеку, і завжди коли потрібно що те попередити пишуть червоним кольором . Увага !. 
Люди які вибирають цей колір - дуже енергійні, здорові, люблять активний спосіб життя і дуже люблять виділятися. 
А ті хто відкидають цей колір - невпевнені в собі, внутрішня психологічна пригніченість і тривожність. 

Синій    колір удачі. Його вважають кольором стабільності, умиротворення, глибоких думок і роздумів. 
Адже не дарма всі соціальні мережі як ви напевно помічали вибирають саме цей колір наприклад facebook, vkontakte, а їм важливо щоб людям було комфортно користуватися сервісом. 
Люди люблячі синій колір як і любителі блакитного, прагнуть до спокою, але їх відрізняє, то що людям яким до душі синій колір більш скромні і невпевнені ніж людям люблячим блакитний колір. 

Зелений -   завзятості, твердості, жорсткості, сталості. Він підвищує впевненість у собі. Той, хто вибирає зелений, хоче подобатися, потребує визнання, боїться і намагається уникати чужого впливу, шукає способи самоствердження. 

(Об’єднання по групам)

 

 

 

Перевантаження змісту навчання, ігнорування психолого-фізілогічними рекомендаціями стосовно створення необхідних умов для ефективного засвоєння учнями навчального матеріалу. Тому й не дивно, що учні нерідко використовують такий «алгоритм навчання»: зазубрив — здав — забув.

 

ІІ. Презентація досвіду роботи

Тема нашого майстер – класу «Розвиток творчих здібностей  учнів початкових класів».

Зазвичай, займаючись розвитком творчості учнів,  до­цільно розібратися з основними поняттями у сфері творчості та їх сутністю.

 СУТНІСТЬ ТВОРЧОСТІ

Творчість — це один із видів людської діяльності, спрямований на розв'язання протиріччя (вирішення творчої задачі), для якого необхідні об'єктивні (соціальні, матеріальні) і суб'єктивні особистісні умови (знання, уміння, творчі здібності), результат якої має новизну й оригінальність, особисту і соціальну значимість, а також прогре­сивність.

Слово «творчість» походить від слова «творити», і в загальному значенні воно означає шукати, створювати щось таке, що не зустрі­чалось в минулому — індивідуальному або соціальному.

Характерними рисами творчості є:

  •       наявність протиріччя проблемної ситуації чи творчої задачі;
  •       соціальна й особиста значимість і прогресивність, тобто вона вносить вклад у розвиток суспільства й особистості (антисоці­альна діяльність, навіть у її самій винахідливій формі — це не творчість, а варварство);
  •       позитивна мотивації особистості;
  •       новизна й оригінальність процесу чи результату.

Отже, творчість включає в себе три складові: новизну, цінність отриманих результатів, високий рівень мотивації.

В цілому, кожна особистість здатна до творчості, в ній вона роз­кривається з найбільшою повнотою. Творчий акт — це по суті опти­мально глибока реалізація індивідуальності. Здібності до творчості, тобто здібності до створення нового, мають індивідуальний характер, вони настільки різні, наскільки різні види людської діяльності.

 

Це також підтверджується відомим психологом Л. С. Виготським, який писав: «Звичайно, найвищий вияв творчості і досі доступний лише небагатьом представникам людства, але у повсякденному житті, що оточує нас, творчість є необхідною умовою існування, і все що виходить за межі рутини і в чому міститься хоча б йота нового, зобо­в'язане своїм походженням творчості людини».

Зазвичай творчість виявляється в діяльності особистості, якою називають творчою.

Творча особистість — це такий тип особистості, для якої харак­терна стійка, високого рівня спрямованість на творчість, мотиваційно-творча активність, що виявляється в органічній єдності з високим рівнем творчих здібностей, що дозволяють їй досягти прогресивних, соціально й особисто значимих творчих результатів в одному чи де­кількох видах діяльності.

До складових творчих здібностей особистості належать наступні:

  •       мотиваційно-творча активність і спрямованість особистості;
  •       інтелектуально-логічні здібності особистості;
  •       інтелектуально-евристичні здібності особистості;
  •       моральні властивості (якості) особистості;

 

 

 

 

 

 

 Розвиток творчих здібностей – це вміння використовувати знання в нестандартних ситуаціях, розвиток психічних процесів.

Розвиток творчих здібностей включає і розвиток мислення – вміння узагальнювати, перетворювати знання в гнучкі системи, творчо аналізувати ситуацію.

Розвивати творчість – означає виховувати у дітей інтерес до знань, самостійність у навчанні. Маленький учень добре вчиться лише тоді, коли він переживає успіх, хоча б невеликий.

Тому на кожному уроці я ставлю перед собою такі завдання.

Мої завдання:

- запалити в дитячому серці вогник допитливості;

- збагачувати знання школярів про природу, суспільне життя, трудову діяльність людей;

- розвивати різні види пам'яті;

- розвивати уяву і фантазію;

- розвивати увагу, спостережливість;

- формувати мовленнєві вміння, комунікативно – творчі здібності;

- пробуджувати інтерес до навчання, робити його цікавим, пізнавальним, розвивальним;

- розвивати творче мислення;

- навчити працювати з навчальною і дитячою книгою;

- виховувати національну самосвідомість, духовність

Розвитку творчих здібностей сприяють:

- словесні творчі завдання на добір рими, складання початку чи закінчення вірша;

- складання казки за малюнком;

- створення продовження казки, оповідання;

- складання чистомовок;

- використання анаграм, метаграм;

- словесне малювання;

- творчі списування текстів;

- вилучення зайвого;

- скоромовки;

- тести

Творцем текстів з креативності є Поль Торренс. Хочу запропонувати тест який я використовувала для діагностики рівня креативності( творча, новаторська діяльність; новітній термін, яким окреслюються «творчі здібності індивіда, що характеризуються здатністю до продукування принципово нових ідей і що входять в структуру обдарованості як незалежний фактор) школярів. Можна і для дорослих

До вашої уваги тест з креативності

Тест «Закінчи малюнок»

 

Для розвитку творчих здібностей я використовую:

 

1. Метод гри.

Гра, як основна діяльність дитини в молодшому шкільному віці, є постійною її супутницею. Гра для дитини – перша можливість проявити себе, самовиразитись і самоствердитись. В іграх діти не тільки відображають реальне життя, а й перебудовують його. За словами Виготського, «гра дитини – це творче переосмислення пережитих вражень, комбінування їх і побудова з них дійсності, яка відповідає запитам і інтересам самої дитини», тобто гра розглядається як творча діяльність, в якій наочно виступає комбінуюча дія уяви. Тому в своїй роботі використовую розвивальні ігри як засіб навчання і виховання.

Гра «З яких звуків складається слово?»

Основна мета цієї гри – навчити дитину вслухатися в слово, чути звуки, з яких воно складається, і визначати послідовність цих звуків.

 

 

 

 

 

 

 Гра «Заміни звук»

Гра вдосконалює фонематичний слух, розвиває уяву, розумові операції аналізу і синтезу.

На уроках використовую рольові ігри « Продовж казку»:

 Наприклад. Іван Франко «Лисиця і Журавель»

Метод мозкового штурму використовую тоді, коли діти не мають уявлення про предмет, вони висловлюють свої думки, обґрунтовують, а вже потім роблять висново

«МОЗКОВИЙ ШТУРМ» 
«Мозковий штурм» — це ефективний та добре відомий інтерактивний метод колективного обговорення, що широко використовується. Він спонукає виявляти свою уяву та творчість шляхом вираження думок усіх учасників, допомагає знаходити декілька рішень щодо конкретної проблеми. 

Порядок проведення: 
1. Запропонуйте учням сісти так, щоб вони почувалися зручно та невимушено. 
2. Визначте основні правила. 
3.Повідомте їм проблему, яку треба вирішити. 
4.Запропонуйте учасникам висловити свої ідеї. 
5.Запитуйте їх по черзі надходження. Не вносьте в ідеї ніяких коректив. 6.Спонукайте учасників до висування нових ідей, додаючи при цьому свої особисті. 
7.Намагайтеся не допустити глузування, коментарів або ви сміювання яких-небудь ідей. 
8.Продовжуйте доти, доки будуть надходити нові ідеї.

9. На закінчення обговоріть та оцініть запропоновані ідеї.

Правила проведення «мозкового штурму», які можна запропонувати учням: 
1 . Під час «висування ідей» не пропускайте жодної. Якщо ви будете судити про ідеї та оцінювати їх під час висловлювань, учасники зосередять більше уваги на захисті своїх ідей, ніж на спробах запропонувати нові та більш досконалі. 
2. Необхідно заохочувати всіх до висловлення якомога більшої кількості ідей. Варто заохочувати навіть фантастичні ідеї. (Якщо під час «мозкового штурму» не вдається отримати багато ідей, це можна пояснити тим, що учасники піддають свої ідеї самоцензурі — двічі подумають перед тим, як висловити.) 
3.Кількість ідей слід заохочувати. Врешті-решт, кількість породжує якість. В умовах висування великої кількості ідей учасники мають змогу дати політ уяві. 
4.Спонукайте всіх учасників розвивати або змінювати ідеї інших. Об'єднання або зміна раніше висунутих ідей часто спричинює висунення нових, що перевершують попередні. 
5.У класі можна повісити такий плакат: 
• Кажіть усе, що спаде вам на думку. 
• Не обговорюйте і не критикуйте висловлювань інших. 
• Можна повторювати ідеї, запропоновані кимось іншим. 
• Розширення запропонованої ідеї заохочується

 Елементи технології критичного мислення.

Коли дитина приходить до школи відбувається процес її адаптації до тих видів і форм діяльності, в яких їй доведеться брати участь у дорослому житті. І цей процес відбувається за умови комунікативної діяльності. Тому для розвитку мовленнєвих умінь, розвитку творчого мислення використовую такі завдання

«Крісло автора»

Учні за бажанням сідають у «крісло автора» і розповідають щось цікаве про своїх рідних, знайомих або епізод зі свого життя, історію про своє ім’я тощо

Для розвитку творчих здібностей учнів використовую також стратегію комбінаторних дій:

  • таблиці – тренажери;
  • музичні таблиці
  • гра «Утвори слово» (рис – сир);
  • гра «Розшифруй»

 

 

 

 

 

 

 Використовую такі методи. Наприклад

 

  Метод «Думай про інше»

Багато винаходів у нашому житті мають «аналоги» у природі. Літак схожий на птаха, вертоліт – на бабку, підводний човен – на рибу. Щоб винаходити потрібно бути спостережливим, уміти придумувати на що схожі різні предмети.

 

Розумовий розвиток дитини залежить від того, наскільки вона бере участь у продуктивних видах діяльності. Кожна продуктивна діяльність передбачає вміння планувати, тобто спершу уявляти образ того, що створюється, а потім утілювати його в практичній діяльності. Саме участь у продуктивних видах діяльності я використовую у своїй роботі. Залучаю дітей до таких видів художньої діяльності:

- зображувальна діяльність (малювання, ліплення, аплікація);

- музична діяльність (сприймання музики, ігри, хороводи);

- художньо – мовленнєва діяльність (слухання казок, розповідей, читання віршів, створення власних творів);

- театралізована діяльність (інсценізація казок)

ІІІ. Підсумок

 Дякую всім учасникам за  співпрацю і співтворчість.

У народі кажуть - що посієш, те й пожнеш. Будемо сіяти формальне ставлення до учнів, збиратимемо байдужість і спустошеність душ і думок. Сіятимемо любов і повагу, збиратимемо вдячність і зацікавленість.

 Сподіваюсь, що наша зустріч стала для вас корисною, викликала позитивні емоції, надихнула на вас нові ідеї, думки, фантазії. Якщо це так, запишіть побажання

(Оціни свій настрій після майстер - класу.)

 Бажаю всім творчої наснаги, натхнення, віри в свої сили і можливості.

 

http://www.kidslibrary.ru/sites/default/files/ghllcudmxhk.jpg

docx
Додано
18 квітня 2019
Переглядів
1378
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку