Відділ освіти молоді та спорту Піщанської сільської ради
КЗ Орлівщинський ЗДО «Веселка»
Тема: «Розвиток творчих здібностей засобами театральної діяльності»
Підготувала: вихователь
КЗ Орлівщинський ЗДО «Веселка»
Кравченко Галина Іванівна
Розвиток творчих здібностей засобами театральної діяльності
У Базовому компоненті дошкільної освіти зазначено, що метою діяльності дошкільного закладу є забезпечення гармонійного розвитку кожної дитини, створення сприятливих умов для її особистісного становлення та творчої самореалізації. Одним із ефективних засобів педагогічного впливу на розвиток творчої особистості дошкільника названо театралізовану діяльність. Вона сприяє естетичному вихованню дітей, прилучає їх до мистецтва, розвиває вміння бачити, чути, розуміти красу слова, дії. Театральне мистецтво близьке і зрозуміле дітям, адже в його основі - гра, а це для малюка - найголовніший аспект діяльності, адже діти, граючись, розвиваються.
Серед безлічі засобів впливу на формування особистості дитини дошкільного віку важливе місце посідає театр. Цей особливий синтетичний вид мистецтва органічно поєднує в собі художнє слово, драматичну дію, поетику, музику, живопис і літературу. Він дозволяє вирішити безліч актуальних проблем сучасної педагогіки і психології, пов’язаних із:
Головне − театр розкриває духовний і творчий потенціал дитини і надає реальну можливість адаптуватися їй в соціальній сфері.
За твердженням К.С. Станіславського, театр − це найкращий засіб для спілкування людей, для розуміння їх сокровенних почуттів. Це диво, здатне розвивати в дитині творчі задатки, стимулювати розвиток психічних процесів, удосконалювати тілесну пластичність, формувати творчу активність; сприяти скороченню духовної прірви між дорослими і дітьми. Тому театралізована діяльність – унікальний засіб збагачення художньо-мовленнєвого досвіду дітей, розвитку зв’язного мовлення. Вона є джерелом розвитку почуттів, глибоких переживань і відкриттів дитини, залучає її до духовних цінностей.
Саме у театралізованій діяльності реалізується потреба дитини у самовираженні, спілкуванні, пізнанні себе через відтворення різних образів.
Одним з найефективніших, захопливих і дієвих засобів розвитку творчості наших дітей є театр і театралізовані ігри, тому що гра - провідний вид діяльності дошкільників, а театралізовані ігри сприяють естетичному вихованню, розвивають самостійність, пізнавальні інтереси, мислення, позитивно впливають на емоційну сферу, надають можливість до самовираження.
Дошкільний вік – це той період, коли театралізована діяльність є стійким захопленням майже всіх дітей, занурюючи дитину в казковий світ мистецтва, вона помітно для самої дитини стає джерелом творчого розвитку.
Створення творчої атмосфери допомагає розкритися кожній дитині як особистості, застосовуючи власні можливості й здатності.
Аналізуючи психолого – педагогічну й методичну літературу, теоретичні та практичні положення видатних педагогів та психологів, зокрема,Л. Артемової, Н.Ветлугіної, Л.Виготського, Н. Водолаги, Н.Сорокіної, О.Березіної, Л.Макаренко було визначено, що театралізована діяльність, яка є імпровізованою, виступає як активний, індивідуальний творчий процес і об`єднує різні за характером творчі принципи – продуктивний, виконавчий та оформлювальний. Кожна дитина в нашому закладі має певний творчий потенціал, але характер його прояву залежить від системи заходів, що створює навколишнє педагогічне середовище.
З метою активізації творчого потенціалу дітей, сприяння їх всебічному розвитку, вихованню інтересу до театрального мистецтва в закладах дошкільної освіти впроваджується проект «Тиждень казки». Метою якого є розвиток в дітей творчих та артистичних здібностей, виховання інтересу до різних видів і жанрів театралізації, прагнення до самовираження.
Формат його проведення передбачає охоплення дітей різних вікових категорій, залучення їх батьків, а також використання упродовж тижня різноманітних форм організації театралізованої діяльності.
У будь-якому віці в казках можна відкрити щось сокровенне і хвилююче. Слухаючи їх в дитинстві, людина несвідомо накопичує цілий «банк життєвих ситуацій», тому дуже важливо, щоб усвідомлення «казкових уроків» починалося з раннього віку, з відповіді на питання: «Чому нас вчить казка?».
В душі кожної дитини криється бажання вільної театралізованої гри, в якій вона відтворює знайомі літературні сюжети. Саме це активізує її мислення, тренує пам'ять і образне сприйняття, розвиває уяву і фантазію, удосконалює мовлення. Використання дітьми різноманітних засобів виразності мовлення − найважливіша умова своєчасного інтелектуального, мовного, літературного і художнього розвитку.
Формування творчих здібностей дошкільників на підставі інтенсивного використання в навчально-виховному процесі театрально-ігрової діяльності, методу проектів, самостійної театралізованої діяльності, творчих ігор дає переконливі результати необхідності такого напрямку роботи, а саме:
- у дітей з'являється інтерес до театру й мистецтву взагалі.
- рівень розвитку творчих здібностей дітей стає вище;
- діти поступово освоюють невербальні засоби спілкування (жести, міміку,руху);
- мова дітей стає більш зв'язною, виразною, розширюється їх словниковий запас;
- діти навчаються виражати свої почуття й розуміти почуття інших;
- стають більш упевненими в собі, навчаються співпереживати, долати боязкість.
Творчі здібності людини слід визнати найбільш істотною частиною його інтелекту і завдання їх розвитку - одним з найважливіших завдань у вихованні сучасної людини. Адже всі культурні цінності, накопичені людством - результат творчої діяльності людей. І те, наскільки просунеться вперед людське суспільство в майбутньому, буде визначатися творчим потенціалом підростаючого покоління. Дуже важливо, щоб в світі, насиченому інформацією, новими технологіями дитина не втратив здатність пізнавати світ розумом і серцем, висловлюючи своє ставлення до добра і зла, міг пізнати радість, пов'язану з подоланням труднощів спілкування, непевності в собі. Слід зазначити, що виховання творчих здібностей дітей буде ефективним лише в тому випадку, якщо воно буде являти собою цілеспрямований процес, у ході якого вирішується ряд приватних педагогічних завдань, спрямованих на досягнення кінцевої мети. І в даній роботі ми, на основі вивчення літератури з даної теми, спробували визначити основні напрями та педагогічні завдання з розвитку акторських здібностей у дошкільному віці. Розвиток творчих здібностей в контексті театралізованої діяльності сприяє загальному психологічному розвитку, можливостям морально-естетичного впливу на дітей з боку педагогів. Театралізована діяльність - це варіативна система, що дозволяє формувати здібності до аналізу і синтезу, емоційним переживань, розвитку творчої активності дітей. Театралізована діяльність дозволяє комплексно впливати на дітей у вербальному і невербальному плані, ефективно вирішує завдання морального і естетичного виховання, збагачує емоційну сферу, активізує мовленнєву діяльність. Так само важлива зацікавленість у заняттях самого педагога. Відомо, що зацікавити дітей чим-небудь, дорослий може тільки, коли він захоплений сам. Якщо ж дорослий виявляє байдужість, воно передається і дітям.