Розвиток творчого потенціалу молодших школярів засобами Теорії розв’язання винахідницьких задач в умовах групи продовженого дня

Про матеріал
До ключових компетенотностей випускника школи відноситься і творча компетентність. Значною мірою вирішенню проблеми розвитку творчих здібностей сприяє наукова технологія творчості ТРВЗ( теорія розв’язання винахідницьких задач). В групі продовженого дня під час самопідготовки також можна стимулювати творчу активність дітей засобами теорії розв’язання винахідницьких задач . Для цього можна проводити розвиваючі заняття перед самопідготовкою 10 -15 хвилин.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

J:\0.jpg«Розвиток творчого потенціалу молодших школярів засобами Теорії розв’язання винахідницьких задач  в умовах групи продовженого дня»
 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Методологічною основою розвитку інноваційної особистості школяра є створення креативної системи освіти на основі компетентнісного підходу до навчання та виховання, тобто розвиток його ключових компетентностей, оволодіння якими допоможе учневі критично мислити, здобувати й аналізувати інформацію, розв’язувати конфлікти, дозволить вирішити різні проблеми в професійному, соціальному, повсякденному житті та багато іншого, що забезпечує людині гармонійну взаємодію з високотехнологізованим суспільством, яке, до того ж, швидко розвивається.

  До ключових компетенотностей випускника школи відноситься і творча компетентність. Дж. Гілфорд створив концепцію креативності як універсальної творчої здібності.

 Здатність до самоаналізу і самоконтролю.

 Здатність до виявлення і постановки проблеми.

 Здатність до висловлювання великого числа ідей.

 Оригінальність – здатність удосконалювати об’єкт, додаючи деталі.

 Здатність вирішувати проблеми, тобто до аналізу і синтезу.

 Значною мірою вирішенню проблеми розвитку творчих здібностей сприяє наукова технологія творчості ТРВЗ( теорія розв’язання винахідницьких задач). Основи цієї технології розроблені інженером і письменником- фантастом Г.С. Альтшуллером.

 Що ж таке ТРВЗ? Відповідь проста – це унікальний інструмент для :

  • пошуку нетривіальних ідей;
  • виявлення і вирішення багатьох творчих проблем;
  • розвитку творчого мислення.
  • формування творчої особистості.

 

 

 

 

 Сутність технології:

  • Основний зміст навчання являє собою процес пошукової, винахідницької діяльності;
  • Виявлення і роз‘язання протиріч – ключ до творчого мислення;
  •  Включення основних і доступних дітям типів проблем, характерних для певної сфери науки або практики;
  • Принцип природовідповідальності( згідно з яким педагог, навчаючи дитину, повинен знати і враховувати її природу. Водночас вона спирається на положення Л. Виготського про те, що дитина дошкільного віку приймає програму навчання тією мірою, якою ця програма стає її власною.);
  • Система ігрових і казкових завдань для виявлення протиріч;
  • Використання оригінальних методів розвитку пізнавальних і творчих здібностей;
  • Системний підхід у розвитку пошукової активності дітей.

 

 В групі продовженого дня під час самопідготовки також можна стимулювати творчу активність дітей засобами теорії розв’язання винахідницьких задач . Для цього можна проводити розвиваючі заняття перед самопідготовкою 10 -15 хвилин.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розумова розминка

 Цікаві запитання з елементами ТРВЗ

  •              «Буває — не буває» — довести, чого не буває (крокодили не літають, але можуть летіти в літаку).
  •               Чому вода мокра?
  •               Чому на руці 5 пальців?
  •               чому два вуха, два ока, а ніс один?
  •               Як зробити, щоб уроки самі виконувалися?
  •               Що робити з 20-ма однаковими іграшками?
  •               Як використати море молока, киселю, каші?
  •               Як приготувати печиво різної форми, якщо відсутні формочки?
  •              Як донести пиріжки, якщо розірвався пакет?
  •               Куди поділася дірка від бублика?
  •               Як пролізти у вушко голки?
  •               Як швидко прибрати сніг біля школи?
  •               Через що ти ходиш до школи?
  •               Чим завершується літо і починається осінь?
  •                Коли небо є нижчим, ніж земля?
  •                Чи може коса косу перерізати?
  •                Що на небі одне, а у баби дві?
  •                Що рукою не схопиш?
  •                що поруч іде, а сліду не залишає?
  •                Чому бурульки падають із даху?
  •               У Червоної Шапочки 10 однакових шапочок. Що з ними зробити?
  •               Пішли в поход до лісу. Узяли консерви і хліб, а ніж і відкривачку забули. Що робити?
  •                 Необхідно розклеїти афіші цирку, а клею немає. Що робити?
  •                Знайко просить у Пончика рецепт пирога, а Пончик не вміє писати. Що зробити?
  •                Загубилися рукавички, а надворі мороз. Як бути?
  •                Чим зачесатися, якщо відсутній гребінець?
  •                Як змінитися колобку, щоб його не могли з’їсти?
  •                Як збудити Сплячу Красуню?
  •                Як розсмішити царівну Несміяну?
  •                У лісі є школа зайців. Що там вивчають?
  •                Що зробити для того, щоб швидко знайти песика, який загубився?
  •               Як переконати Бруднулю Пістрявенького, що потрібно митися?
  •                 Придумати речення, у якому слова мороз, бублик, хвиля писалися б з великої літери. (Мороз може бути прізвищем, Бублик — прізвиськом соба­ки, Хвиля — назвою кафе, кінотеатру.)
  •                Троє коней пробігли в одній упряжці 3 км. Скільки кілометрів пробіг кожний кінь?
  •                Гуска, яка стоїть на одній нозі, важить 2 кг. Скільки важитиме гуска, якщо вона стане на оби­дві ноги?
  • Оленка старша, ніж Мишко, а Мишко стар­ший, ніж Сашко. Хто старший — Оленка чи Сашко?
  •               Мій брат народився на три роки раніше, ніж я. Хто старший?
  •                 У яку банку вміщується більше води — у дволітрову чи трилітрову?
  •               Чи може яблуко (риба, зошит, пачка цукру) важити 1 кг?
  •                Бублик розрізали на три частини. Скільки розрізів зробили?
  •                Яким ключем не можна відімкнути замок?
  •               Що подарувати на день народження Бабі Язі, Крокодилу Гені, старій Шапокляк?
  •                Звідки береться вітер?
  •                Про яких тварин можна сказати, що вони вилазять зі шкіри?
  •                Чи росте дерево взимку?
  •                Де зимують раки?
  •                Що означає вислів «вовка ноги годують»?
  • Чи однакові у кішки очі вдень і вночі?
  • Які звірі літають?
  • Павук — комаха чи ні?
  • Який звір спить узимку донизу головою?
  • Чому рослини не можна поливати на сонці?
  • Чи вміє плавати слон?
  • Хто тричі народжується, перш ніж стати дорослим?
  • Що станеться з бджолою після того, як вона вжалить?
  • Яка ягода є найбільшою?
  • Що таке біатлон?
  • Замініть вислів «тримати язик за зубами» одним словом.
  • Який птах на Землі найбільший?
  • Яка пташка прилітає до нас узимку?
  • Як зветься поле, на якому вирощують кавуни?
  • Як називаються святкові кольорові вибухи у небі?
  • Яку назву має дорогоцінність, що вирощу­ють у мушлях?
  • Як називається музикант, який грає на бара­бані?
  • Назвіть ім’я автора казки «Червона Шапочка».
  • Яку назву має сплющене коло?
  • Як часто проводяться Олімпійські ігри?
  • Як називаються книги, у яких написано про все?
  • Скільки людей тягнуло ріпку?
  • Яка «тварина» живе в комп’ютері?
  • Як зветься «обличчя» телевізора?
  • Який день року є найкоротшим? (20 грудня)
  • Як називається малюнок у книжці?
  • Біла морква взимку росте. Що це?
  • З яким відром ідуть по воду?
  • Чи можна з кози зробити козака?
  • Що знаходиться між підлогою і стелею?
  • Водій автобуса має двох сестер, але вони не мають брата. Як це може бути?
  • Який чайник швидше закипить — із сирою водою чи з кип’яченою?
  • У кишені 15 копійок, але одна з монет не п’ятак. Які це монети?
  • Як написати словосполучення «суха трава» чотирма літерами?

Гра «Обери правильну відповідь»

  •                Курочка Ряба знесла золоте яєчко, писанку чи кіндер-сюрприз?
  •                 Який хлібобулочний виріб утік від баби і діда: бублик, колобок чи батон?
  •                Що купила на базарі Муха-цокотуха: мед, самовар чи комара?
  •               Як звали собачку у казці «ріпка»: Сердючка, Жучка чи Рекс?
  •                 Що виростає у берези навесні: сережки, намисто чи браслети?
  •               Як звали миролюбного кота з мультфільму: Базиліо, Леопольд, Матроскін?
  •                Хто в казці «Буратіно» торгував п’явками: Дуремар, папа Карло чи Карабас Барабас?
  •               Яка казкова героїня мала блакитне волосся: попелюшка, Дюймовочка чи Мальвіна?
  •               Яке було прізвисько у героїнь казки «Івасик- Телесик»: Драконівни, Зміївни, Ящірківни?
  •                Як звали одного з друзів Вінні-Пуха: Гри- венька, П’ятачок, Грошик?
  •               Якого кольору була шляпа у Незнайка: стро­ката, блакитна чи сіробуромалинова?
  •               Як називалося місто, у якому жив Незнайко: Квіткове, Кактусове, Пальмове?
  •                Як називалася річка, біля якої жив Незнай­ко: Перцева, огіркова, Томатна?
  •                Чим пригощала Лисичка Журавля з казки: манною кашею, піцею, шашликом?
  • З чого фея зробила карету для Попелюшки: гарбуза, помідора, ананасу?
  • З якого предмета Мальвіна провела урок для Буратіно: арифметики, англійської мови, фіз­культури?
  •   На які пояси поділяється планета Земля: теплові, вовняні, шкіряні?
  • Як називається кухар на кораблі: менеджер із харчування, кок, ложкар?
  • Який океан найбільший: Тихий, океан сліз, Океан Ельзи?
  • Як називається український національний танок: канкан, гопак, ча-ча-ча?
  • Кого отримав у спадок молодший син мельни­ка з казки «Кіт у чоботях»: пацюка, верблюда, кота?
  • Який чарівний предмет був у Аладіна: ліх­тарик, лампа, світлофор?
  • Як звали хлопчика з Простоквашино: дядько Федір, Том Соєр, Нільс?
  •   Хто жив у хатинці на курячих ніжках: курочка Ряба, Півник Золотий гребінець, Баба Яга?
  • На якій пташці Дюймовочка відлетіла у теплі краї: на папузі, на ластівці, на ґаві?
  • Як зветься той, хто вирощує хліб: хлібороб, булочник, бубличник?
  • Що подарували листоноші Пєчкіну з Про- стоквашино: мерседес, велосипед, самоскид?
  • Як звали кошеня з мультфільму: Хрю, Гав, Іго-го?
  • На чому барон Мюнхгаузен літав на Луну: на ракеті, на ядрі, на мітлі?
  • На якому полі Буратіно хотів виростити гро­шове дерево: волошковому полі, полі чудес, фут­больному полі?
  •    Як називалася яхта капітана Врунгеля: «Біда», «Злидня», «Неприємність»?
  • Як називається людина, яка керує оркестром: диригент, агент, палочник?
  • Що проковтнув Крокодил із казки «Мийдо- дір»: мочалку, калошу, Тотошу?
  • Що виловив рибак у синьому морі: золотий ключик, золоту рибку, золотого оленя?
  •   Кого Вінні-Пух хотів переконати, що він хмарка: бджіл, мисливців, синоптиків?

J:\3.jpg

Що трапиться, якщо...

  • зникнуть усі дерева?
  • не буде зими?
  • зникнуть усі звірі?
  • не стане ночі?
  • не буде автомобілів?
  • зникнуть солодощі?
  • будуть тільки солодощі?
  • речі почнуть говорити?
  • дорослі й діти поміняються місцями?
  • і дорослі, і діти тільки гратимуть у комп’ю­терні ігри?
  •                   чарівник виконає по одному бажанню всіх людей?
  •       слони зменшаться до розміру кішки?
  •                зникнуть мобільні телефони?
  •                люди розучилися лічити?
  •                   усі люди стануть товстими або дуже висо­кими?
  • усе стане вдесятеро важчим (легшим)?
  •                можна замовляти сни?
  •                у людини буде чотири руки?
  •                   Земля почне обертатися навколо своєї осі не за добу, а за годину? тиждень? рік?
  • пори року триватимуть не три місяці, а рік?
  •                  якщо люди з’являтимуться на світ уже доро­слими?
  •                з життя людей зникне спорт?
  • вода в морі стане не солона, а солодка?
  •                зникнуть пташки?

вправи та ігри для розвитку нестандартного мислення

 

1.  Розповісти про своє ставлення до події або явища, а потім поглянути на це очима інших людей або тварин. Наприклад: іде перший сніг. Як ти ставишся до цього? Тепер уяви, що ти водій великої вантажівки, льотчик, який вирушає в політ, зайчик у лісі, ведмідь тощо. Або всі учні захопились іграми у кос­мічних прибульців. Якої думки про це батьки, учителі, старшокласники, твій домашній собака (кішка)?

2.Переповісти відому казку або коротке оповідан­ня від імені її персонажів. Як би розповіла свою казку Червона Шапочка, її мати, бабуся, вовк, лісоруби?

3.Змінити місцями в казках чи розповідях нега­тивних і позитивних персонажів.

4.Хто як бачить предмет (наприклад: як бачить ложку ліліпут, велетень, собака, мишка, та­рілка)?

5.Скласти розповідь за заданим початком, кін­цівкою.

6.Скласти біографію різних казкових героїв: кро­кодила Гени, Баби Яги, Чахлика Невмирущого, Бармалея, лікаря Айболить, старої Шапокляк тощо.

7.Скласти розповідь про майбутнє своїх товари­шів, казкових героїв.

8.Розказати казку, починаючи з кінця.

9.За яких умов гілка дерева, яблуко, лялька, бара­бан можуть бути корисними? А за яких вони можуть шкодити?

10.Описати предмет очима людини, яка його ніко­ли не бачила і не знає, що це і навіщо (напри­клад, годинник очима австралійського абориге­на, сніговика, жителя пустелі).

11.«Казковий салат». Обрати навмання 5-6 героїв різних казок. Скласти казку з цими героями. (Попелюшка, Мальвіна, крокодил Гена, Вінні- Пух, Сірий вовк)

12.Гра «Так чи ні». Ведучий задумує якийсь пред­мет (персонаж, число). Гравці повинні відгадати, що це, ставлячи йому запитання. Відповіда­ти можна тільки «Так» чи «Ні». Наприкінці гри доречно прокоментувати, які запитання були найбільш вдалими і допомогли швидше відга­дати предмет.

13.«Телепат». Необхідно уявити, що ви отримали дар телепатії, можете не тільки знати думки людей, але й передавати їм свої. Як ви скори­стаєтеся цим даром?

14.«Рятівники». Згадати ситуації з казок, роз­повідей, коли позитивні герої потрапляти в критичні ситуації. Придумати не менше ніж 5способів порятунку. Можна пропонувати фантастичні способи.

15.«Нове свято». Запропонувати учням придума­ти нові свята і правила, за якими їх святкують (наприклад, свято першого комара, свято носо­вих хусточок, свято дощику тощо).

16.«Чорна скринька». За трьома підказками, які дають послідовно, відгадати, що в чорній скриньці.

17.«Придумай нову настільну гру» (удосконалити ту, що вже існує: доміно — печиво, шоколад­ні шахи (після гри можна з’їсти), гібрид шахів і доміно тощо).

18.Метод фокального об’єкта. Обрати будь-який предмет, який необхідно вдосконалити, наді­лити незвичайними можливостями (лялька, зошит, пенал, санки, тварина, м’яч, підручник, стіннівка тощо). Потім необхідно обрати кіль­ка випадкових об’єктів (наприклад, електрична лампочка, повітряна кулька, телевізор). До них дібрати ознаки: електрична лампочка — сві­титься, тепла, прозора, перегоряє, вмикається в електромережу; повітряна кулька — літає, надувається, не тоне, відскакує; телевізор — транслює передачі, має керування. Сформу­льовані властивості слід перенести на обраний об’єкт.

Наприклад, нехай цим об’єктом буде зошит. Зошит, що світиться в темряві; теплий, щоб можна було зігріти холодні руки, не тоне; має дистанційне керування (сам вистрибує з ранця, посувається), його не загубиш; співучий зошит, якщо правильно пишеш, він співає, попереджає про помилки, дає

поради, а якщо його рвати, він кричить; надувний: може збільшитися або зменшитися.

19.Учням пропонують розглянути репродукції картин, листівки, малюнки і дати їм нові назви. Учитель оцінює, хто назвав композицію краще.

20.Фантастичні істоти. Запропонувати поєднати властивості або частини двох-трьох об’єктів: риба + людина = русалка; кінь + людина = кен­тавр. А слон і муха? Собака і півень?

22.Придумати фантастичну рослину: дерево, на якому ростуть одразу кілька видів фруктів, готові вироби, цвітуть декілька різних видів квіток, на одному дереві ростуть об’єкти живої та неживої природи тощо.

23.Придумати фантастичні види транспорту, буді­вель, меблів, видів зв’язку.

24.Придумати загадку про заданий предмет: виделку, краватку, пляшку тощо.

25.Перетворити живу істоту на неживу і навпаки. Наприклад: яким неживим предметом можна уявити зайця? їжака? крокодила? Якою живою істотою може бути тарілка? телевізор? кеди?

26.Уявити, що ожили персонажі казок і творів, які за сюжетом загинули. Придумати продовжен­ня казок (творів). Наприклад, Снігуронька не розтанула, олов’яний солдатик не згорів, Руса­лонька залишилася живою; ожили персонажі картин, скульптур: запорожці, Альонушка, ми­сливці тощо.

27.Ви потрапили на невідомий острів, де живуть аборигени. Придумати, у що вони одягаються, що їдять, яке в них житло тощо.

28.Запропонувати учням визначити, з яким пред­метом меблів (посуду, транспорту) вони асо­ціюють членів своєї сім’ї. Наприклад: тато — диван, мати — стіл, молодший брат — стільчик.

29.Що б ти хотів отримати на наступний день народження? через рік? через десять років? через тридцять років?

 

Ігри

  1.              Гра «Чому це трапилося?»

(Дати якнайбільше відповідей.)

  •             Мама розсердилася. Чому?
  •             На вулиці взимку немає снігу. Чому?
  •                   Ти повернувся додому, а двері у квартиру відчинені.
  •             Друг не прийшов до школи.
  •             Дівчинка захворіла.
  •             За вікном сигналить автомобіль.
  •             Малюк плаче.
  •             Ти прокинувся у гарному настрої.
  •             Болить зуб.
  •                Телевізор працював цілу ніч.
  •                На вулиці грає музика.
  •                викликають до школи батьків.
  •                Не можеш знайти потрібну річ.
  •               Сашко вивчив урок, але не зміг його розпо­вісти біля дошки. Чому?
  •                Не вивчив напам’ять заданого вірша.
  •                Мама не дозволила йти гуляти.
  •               Повернувся з прогулянки в розірваних штанях.
  •                Несподівано отримав подарунок.
  •                Дуже стомився.
  •                Не можеш заснути ввечері.
  •                Не виросла посаджена квітка.
  •                На тебе образився товариш.
  •                Місто прикрашене різнокольоровими ліхта­риками.
  •                У квартиру подзвонили.
  •                Не знаходиться потрібна річ.
  •                розбилася чашка.
  •                У квартирі погасло електричне світло.
  •                Тебе покарали за те, чого ти не скоїв.
  •               Ти не можеш вранці своєчасно прокинутися.
  •                Запізнився на урок.

        Гра «Відгадай, про що запитали»

(Відгадати за відповіддю, яке запитання було поставлене.)

  •                Я люблю спорт. (Чи любите ви спорт?)
  •                Кішка — свійська тварина. (Кішкасвій­ська чи дика тварина?)
  •               Березень, квітень, травень. (Назвати весняні місяці.)
  •               Холодно. Іде сніг. Річки замерзають. (Назва­ти ознаки зими.)
  •                  Горобці, ворони синички, голуби. (Яких зимуючих птахів ви знаєте?)
  •                  Птахи знищують шкідливих комах. (Яку користь приносять птахи?)
  •                Її звуть Мурка. (Як звати кішку?)
  •                Футбол, волейбол, баскетбол, теніс. (Назва­ти спортивні ігри з м’ячем.)
  •                 Автомобіль, автобус, тролейбус, трамвай, таксі, метро. (Які види міського транспорту ти знаєш?)
  •                Моя улюблена іграшка — волохатий ведме­дик. (Назвати свою улюблену іграшку.)
  •                 Двом онукам потрібні чотири рукавички. (Скільки рукавичок повинна сплести бабуся для двох онуків?)
  •                  Учора я хворів. (Чому ти вчора не був у школі?)
  •               Я взяв цю книжку в бібліотеці. (Де ти взяв цю книжку?)
  • Увечері я переглядав мультфільми по теле­візору. (Що ти робив учора ввечері?)
  • Я вчуся кататися на ковзанах. (Чи вмієш ти кататися на ковзанах?).
  • Учора я з мамою і татом відвідував театр. (Де ти вчора був?)
  • Мені дуже сподобалася вистава. (Чи сподо­балась тобі вистава?)
  • Я подарував мамі квіти. (Як ти привітав матусю зі святом?)
  • Я загубив шкарпетку. (Що ти шукаєш?)
  • Я дуже люблю малювати. (Яке твоє улюблене заняття?)

проведення самопідготовки у вигляді сюжетно-рольової гри

«Відбір у космонавти»

Вихователь повідомляє учням, що сьогодні під час самопідготовки він перевірятиме, чи годяться учні в космонавти. Для космонавтів особливо важ­ливо мати розвинений самоконтроль, уміти зосере­джено, не відволікаючись, виконувати різні завдан­ня. Три ряди парт — це три екіпажі космонавтів. На дошці пишуть три правила, яких обов’язково потрібно дотримуватися. (Не розмовляти, адже це заважає іншим. Якщо потребуєш допомоги, то під­вести руку і спокійно чекати, поки підійде вихова­тель. Зберігати правильну поставу під час письма.) Кожне порушення фіксують на дошці. Фізкультхвилинку проводить командир. Екіпаж-переможець отримує приз.

«Сам собі вихователь»

Вихователь пропонує учням самим для себе бути вчителем. Їх завдання — навчити самостій­но працювати учня (себе). Тому потрібно нагадати учневі (собі) правила виконання домашніх завдань і стежити за їх дотриманням. Наприкінці самопід­готовки необхідно оцінити роботу учня (себе). Цю саму гру можна провести в парах: учні по черзі стають учителем та учнем.

«Ми знімаємо кіно»

Вихователь пропонує учням «зняти кіно» про те, як казковим героям потрібно правильно вико­нувати домашнє завдання. Назначають «оператора»

і «режисера». Решта дітей — «актори». «Режисер» пояснює, що саме він хоче зняти, які моменти є найважливішими для розуміння того, як повин­на відбуватися самопідготовка. Вихователь виконує роль консультанта.

8 «Видавництво»

У видавництво надійшло замовлення на посіб­ник із виконання домашніх завдань. Необхідно запропонувати зразки правильного виконання домашніх завдань. «Редактор» перевірить завдання та обере ті, що можуть бути зразками.

«Подорож Країною виконаних уроків»

Класна кімната поділена на місто Математи­ка, селище Граматики, заповідник Природознав­ства тощо. Усі учні обирають, з якого пункту вони почнуть подорож (виконання домашніх завдань). На кожний пункт призначають консультанта-гіда, який перевіряє виконання завдання і дає дозвіл «пере­їхати» до наступного пункту. Наприкінці подорожі всі учні «відвідують» столицю України Київ (або інше місто, музей). вихователь демонструє слайди, відеофільм, листівки, розповідає про визначні місця.

«Академія наук»

вихователь пропонує заснувати групову акаде­мію наук. Для того щоб отримати звання «ака­деміка», потрібно написати «дисертацію» (викона­ти домашнє завдання). Обрана комісія наприкінці самопідготовки визначить, хто стане «академіком», хто — «членом-кореспондентом», хто — «доктором наук» і отримає «диплом».

«Острів скарбів»

На острові скарбів пірати залишили скриньку зі скарбом (скринька стоїть на столі вихователя). Три ряди парт — три команди «шукачів скарбів». Остання парта кожного ряду залишається вільною. На першій парті повинні сидіти учні, які швидко можуть упоратися із виконанням домашніх завдань. За командою вихователя учні починають виконува­ти завдання з одного предмета. Учні з першої парти після завершення виконання завдань пересідають на останню парту і продовжують працювати над іншим завданням, а учні з другої парти сідають на першу, треті — на другу і т. ін. Перемагає та команда, в якій учні швидше займуть свої почат­кові місця. Вони отримують «скарб». Вихователь обов’язково враховує якість виконання завдань.

 

Веселі математичні задачі

J:\6.jpg

Про Незнайка і його друзів

  1.         У Пончика на комбінезоні 17 кишень: 10 кишень спереду, решта — ззаду. У кожній кишені спе­

реду — по 2 пончики, а ззаду — по 3. Скільки всього пончиків у Пончика? (41 пончик)

  1.     Коли Гвинтик і Шпунтик зібрали перегоновий автомобіль. Поспішайко сів покататися і за 5 хвилин розбив ущент. Скільки автомобілів потрібно зібрати Гвинтику і Шпунтику, щоб Поспішайко поїздив на них хоча б 1 годину, якщо їздити він так і не навчився? (12 авто­мобілів)
  2.     Незнайко написав листа своєму другові Гунь- ці з 14 слів, у кожному слові припустився по
  1.                помилки. Скільки помилок у Незнайковому листі? (42 помилки)
  1.     У розкидайка під ліжком знаходяться 6 різних пар черевиків. Скільки черевиків йому потріб­но дістати по одному, щоб дібрати пару, якщо йому поталанить? (7 черевиків)
  2.     Розкидайко викинув усі свої кольорові шкар­петки і придбав замість них 5 пар білих і 5 пар чорних. Скільки йому потрібно витягти з-під ліжка шкарпеток, щоб зібрати пару, якщо надто не поталанить? (З шкарпетки)
  3.     Коли у Розкидайка закінчилися шкарпетки, друзі подарували йому аж 15 пар нових. Скільки шкар­петок залишилось у Розкидайка, якщо загубив він у 5 разів більше, ніж зберіг? (5 шкарпеток)
  4.     Скільки черевиків у 15 коротунчиків, якщо в Цукра Цукровича Сиропчика — 2 пари, у Роз- кидайка — один лівий черевик, а в решти коро- тунчиків — по одній парі в кожного? (З1 черевик)

Про Вінні-Пуха і його друзів

 

J:\7.jpg

  1.     Вінні-Пух має намір переправитися через стру­мок, а як плавальний засіб використати залізні миски. Одна миска витримає півкілограма ва­ги. Вінні-Пух важить 2 кг. Скільки мисок потрібно Вінні-Пуху, щоб переправитися? Як ти уявляєш таку переправу? (4 миски. Можна зробити пліт)
  2.     Вінні-Пух написав вірш про Тигру.

Не знаю я,

Скільки в нім літрів,

Чи метрів, чи кілограм,

Та Тигра, коли він стрибає,

Здається велетнем нам.

Тигра, коли просто стоїть, має зріст 2 метри. Довжина його стрибка є вдвічі більшою за зріст. Який зріс має Тигра, коли він здається Вінні-Пухові велетнем? (2 метри. Зріст не залежить від того, стоїть Тигра, чи стрибає.)

  1.      Коли в Іа-Іа був хвіст, то віслюк із хвостом завдовжки був 2 метри. Вінні знайшов у Сови хвіст завдовжки 5 дм. Яким завдовжки був віслючок Іа-Іа, коли його хвіст знаходився у Сови? (2 метри, хвіст звисає донизу і на довжину не впливає.)

 

Задачі Дяді Федора

J:\9.jpg

 

  1.     Листоноша Пєчкін підійшов до хатинки, у якій хтось є. Пєчкін запитує:
  •               Гей ти, хто у хатинці, в тебе дзьоб є?
  •               Немає.
  •               А хвіст є?
  •               Є.
  •               Ти з копитами?
  •               Ні.
  •                 Чи можна за цими відповідями дізнатися, хто перебуває в хатинці? Якщо ні, про що слід запитати ще? (Не можна дізнатися. Адже це може бути пес або кіт. Потрібне додаткове запитання, наприклад: «Ти гавкаєш чи нявкаєш?» або «Ти смугастий?»)
  1.     Шарик відкрив дитячий садок для телят. У ньому 11 малюків, улюблена гра яких буцал- ки. Стануть одне проти одного й б’ються ріж­ками. Чи зможуть усі телята гратися в буцалки водночас? (Ні)
  2.     Матроскін відкрив фірму «Мурматрос» і забез­печує Мурчиним молоком міських кицьок. Скільки кицьок щодня п’є це молоко, якщо Мурка дає 9 літрів молока, а кицька випиває чверть літра на день? (36)
  3.     Листоноша Пєчкін відкрив детективну агенцію, а оскільки злодіїв у Простоквашино немає, то він розшукує загублені речі. Скільки місяців Пєчкін шукає кожну річ, якщо 3 ґудзики Дяді Федора він шукав упродовж цілого року? (4 мі­сяці)

РУХЛИВІ ІГРИ ДЛЯ ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКИ

J:\11.jpg

1.«Черепашині біги» — змагання на швидкість, тобто хто з учасників фінішує останнім.

2.«Принц тиші» — учасники стоять (чи сидять) у будь-якому місці. Обраний «принц» навшпинь­ках підходить до когось і каже: «Ш-ш-ш». Учас­ник іде за ним. Так «принц» збирає всіх. Потім він наказує: «На місця!» — і всі гравці стають (сідають) на свої місця.

3.«Знайди і доторкнися» — знайти і торкнути­ся предмета з названою ознакою: червоного, дерев’яного, теплого, мокрого тощо.

4.«Плутанка» — один із гравців виходить за двері, решта беруться за руки і заплутуються, можна переступати через руки. Той, хто вихо­див, повинен розплутати плутанку.

5.«Пройди тихенько» — двом гравцям зав’язують очі. Вони стають одне навпроти одного і рука­ми утворюють «ворота». Решта гравців намага­ється пройти крізь них дуже тихо, щоб грав­ці, які їх утворили, не почули. Почувши най­менший звук, гравці, які утворюють «ворота», опускають руки і ловлять того, хто проходить крізь них. Спійманий залишає гру. Перемагає гравець, якого не спіймали.

6.«Повернись швидше» — на відстані 8-10 метрів ставлять два стільці. Двом гравцям зав’язують очі,              саджають на стільці. За командою вони повинні помінятися місцями.

7.«Сидячий волейбол» — учасники гри сидять за партами як зазвичай. Кожен ряд — це команда. Для гри потрібно 5 повітряних кульок і кіль­ка запасних. Команди крайніх рядів отримують по дві кульки, а середній — одну. За сигналом вихователя учні намагаються свої кульки пере­кинути іншій команді. Якщо у якоїсь із команд хоч на короткий час опиняться 3 кульки, їй зараховують штрафний бал. Тоді кульки пере­дають командам, як на початку гри, і за сиг­налом гра продовжується. Особливою є роль середньої команди: гравці повинні відбивати кульки і ліворуч, і праворуч. Але своя куль­ка у них одна. Назначають двох чергових, які подають кульки, якщо вони вилетять і стануть недосяжними для команд. Перемагає команда, у якої виявиться найменше штрафних балів.

8.«Знайди і торкнися». Ведучий дає завдання: зайти і торкнутися речі з якоюсь певною які­стю: мокра, тепла, червона, залізна. Виграє той, хто виконає це швидше.

9.«Кружечки». Кожен учень отримує кружечок. Учасники гри за командою починають вільно ходити майданчиком. Завдання кожного: умо­вити якнайбільше учнів віддати йому кружечок. Виграє той, хто збере найбільше кружечків.

10.Іноді артисти зображують неживі предмети: смажене курча, праску. Учням пропонують зобразити різні предмети: міксер, лампочку, що миготить, гарячий душ, каструлю з борщем тощо.

11«Мисливець». На незначній відстані від учнів накреслено лінію. Це — «ліс». Один із грав­ців — «мисливець» — стоїть на місці та про­мовляє: «Я іду в ліс полювати і полюватиму на... зайця». При цьому він робить крок упе­ред. Робить наступний крок і називає іншого звіра чи птаха. І так — до «лісу». Хто не зміг виконати завдання, повертається назад.

12.«Передай далі». Учні сидять за партами. У рядах має бути однакова кількість учнів. Якийсь предмет (м’яч, книгу, іграшку) учні передають із першої парти далі по ряду. Учні з остан­ньої парти передають предмет уперед. Предмет повинен пройти по ряду тричі. Перемагає той ряд, який швидше впорається із завданням. Гру можна ускладнити, якщо взяти для передаван­ня два або три предмети.

13.«Віночок». Учні домовляються, хто буде якою квіткою. Вихователь починає «плести» віно­чок. Називає квітки по черзі, а учні виходять і беруть одне одного за руку, утворюючи коло- «вінок».

14.«Вітер і флюгери». Вихователь з учнями визна­чають, де розташовується південь, північ, захід, схід. Вихователь — «вітер». Коли він називає: «Південь», учні повинні повернутись на пів­день, «Схід» — на схід тощо. Якщо вихователь говорить: «Буря», усі повертаються на місці, «Перемінно» — покачуються зі сторони в сто­рону, «Штиль» — усі завмирають. Переможцем стає той, хто припуститься найменшої кількості помилок.

15.«Стій спокійно». Гравці утворюють коло. Веду­чий ходить у колі, зупиняється перед одним із гравців і каже «Руки!». Гравець повинен стоя­ти спокійно, а його сусіди праворуч і ліворуч повинні підняти руки. Хто припустився помил­ки, стає ведучим.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Література

 

  1. Альтшуллер Г.С.,Верткин И.М. Как стать гением: жизненная стратегия творче ской личности.-Минск, 1994.- 479с.
  2. Гин А.А.О творческих учебных задачах// Педагогика +ТРИЗ1.-Гомель:ИПП»Сож», 1996.
  3. Ефремов С.В.ТРИЗ для решения проблем обучения//Развитие творческих спосібностей детей с использованим элементов ТРИЗ:ИИЦ «ТРИЗ – инфо»,2002.
  4. Розвиток творчого потенціалу. Ефективна організація навчально-виховного процесу// Початкова освіта.-2011.- №33-34.-с.12-17
  5. Телячук В.П. Сходинками творчості. Методика ТРВЗ в початковій школі//Харків. Видавнича група «Основа» ПП «Тріада=»,2007
  6. Чарівні кола. Прийоми розвитку творчої уяви та мислення на основі використання кругів Луллія// Початкова освіта. Методичний порадник.-2009.- №48.-с.17-19
  7. Яценко А.В.Открываем мир с детства.-Миколаїв, 2003
docx
Додав(-ла)
Кравцова Олена
Додано
28 грудня 2022
Переглядів
242
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку