Розвиток творчого потенціалу педагогів

Про матеріал
Мета: активізація творчих здібностей, розвиток творчого потенціалу кожного вчителя; збільшення ступеня креативного підходу до конструювання продуктивних творчих завдань; формування позитивного ставлення до власних здібностей та до роботи з обдарованими дітьми; Сприяння усвідомленню необхідності використання у педагогічній діяльності інноваційних технологій.
Перегляд файлу

ТРЕНІНГ З РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНОЇ САМОСВІДОМОСТІ ПЕДАГОГІВ.

                                                                                                                             

Мета:

  • розширити й систематизувати знання педагогів про основні аспекти профорієнтаційної роботи з учнівською молоддю;
  • ознайомити з психологічними умовами до типів професій;
  • надати рекомендації педагогам щодо активізації процесу формування психологічної готовності учнів до професійного самовизначення, формування відповідального ставлення до вибору професії.

Тип тренінгу: інформаційно-просвітницький

Цільова група: педагогічні працівники (практичні психологи, соціальні педагоги, класні керівники, педагоги-організатори)

Час проведення: 1 год.

Обладнання: відео-презентація, плакат очікувань, стікери, ручки, папір формату А-4, музичний супровід, картки з типами професій.

 

ХІД ЗАНЯТТЯ

Вправа 1. «Невербальне привітання»

Усі учасники діляться на пари і виконують наступні дії:

  •      доторкаються один до одного долонями;
  •      колінами;
  •      боками;
  •      щоками.

 

Вправа 2. «Знайомство»

Потрібно назвати своє ім’я, назвати свою професію та асоціювати її з кольором, мелодією, природною стихією й аргументувати свій вибір.

 

 

Вправа 3. «Правила роботи групи»

-   цінувати час (говорити по черзі, лаконічно, по темі)

  •      говорити тільки від свого імені
  •      бути позитивним до себе й інших
  •      правило добровільної активності
  •      правило конфіденційності
  •      правило піднятої руки

 

Вправа 4.  «Станція очікування» 

Потрібно записати свої очікування від заняття  на стікерах у формі «чоловічка» і прикріпити їх на станцію «Очікування»                           

 

 Міні – повідомлення

У світі налічується велика кількість професій, понад 40 000. Одні виникають, інші зникають з нашого суспільства. Усі професії об’єднуються у 5 груп-типів. Головною ознакою класифікації обрано предмет праці.                                                                                     Психологічні  вимоги  типу  професій „людина – природа”

Тип  поєднує  професії, праця  в  яких  спрямована  на  об’єкти  живої  природи, орієнтуватися  в  яких  допомагають  начальні предмети, науки ( ботаніка, зоологія, анатомія, фізіологія, загальна  біологія)

Вимоги до  людини : розвинена  уява, наочно – образне  мислення, гарна  зорова  пам’ять, спостережливість, здатність  передбачати  та  оцінювати  мінливі  природні  фактори, оскільки  результати  діяльності  виявляються  після  закінчення  досить  тривалого  часу, фахівець  повинен  мати  терпіння, наполегливість, повинен  бути  готовим  працювати  поза  колективом, іноді  у  важких  погодних  умовах, у  бруді  і  т.п.

Психологічні  вимоги  типу  професій „людина – техніка”

Більшість  професій  пов’язано :

-  із  створенням  , монтажем, складанням  технічних  пристроїв  фахівці  проектують, конструюють  технічні  системи , пристрої, розробляють  процеси  їхнього  виготовлення  з  окремих  вузлів , деталей  збирають  машини, механізми, прилади, регулюють  і  налагоджують  їх.

-  з  експлуатацією  технічних  пристроїв ( фахівці  працюють  на  верстатах, керують  транспортом, автоматичними  системами)

-  з  ремонтом  технічних  пристроїв ( фахівці  виявляють , розпізнають  несправності  технічних  систем, приладів, механізмів, ремонтують, регулюють, налагоджують  їх.

Вимоги  до  людини : гарна  координація  рухів, точне  зорове, слухове, вібраційне  та  кінестетичне  сприйняття; розвинене  технічне  і  творче  мислення  та  уява; уміння  переключати  і  концентрувати  увагу, спостережливість.

Психологічні  вимоги  типу  професій „людина – знакова  система”

Більшість  професій  пов’язана  з  переробкою  інформації  і  відрізняється  особливостями  предмета  праці. Це  можуть  бути :

  •      тексти  на  рідній  або  іноземній  мові (редактор, коректор, діловод, телеграфіст, набірник)
  •      цифри, формули, таблиці( програміст, економіст, бухгалтер, статистик)
  •      креслення, схеми, карти ( конструктор, інженер – технолог, кресляр, копіювальник, штурман, геодезист)
  •      звукові  сигнали ( радист, телефоніст, звукооператор)

Вимоги  до  людини : гарна  оперативна  і  механічна  пам’ять; здібність  до  тривалої  концентрації  уваги  на  відверненому ( знаковому) матеріалі4 гарний  розподіл  і  переключення  уваги; точність  сприйняття, уміння  бачити  те, що  стоїть  за  умовними  знаками; посидючість, терпіння, логічне  мислення .Для  ефективної  діяльності  важливим  є  сприйняття  і  увага, а  також  інтелектуальний  компонент  діяльності.

  Психологічні  вимоги  типу  професій  „людина – художній  образ”

Всю  галузь  професій  цього  типу  можна  підрозділити  на  підтипи   відповідно  до  істотно  відокремлених  видів  художнього  відображення  дійсності: професії, пов’язані  з  музичною  діяльністю; професії  пов’язані  з  образотворчою  діяльністю; професії , пов’язані  з  акторсько – сценічною  діяльністю , професії, пов’язані  з  літературно -  художньою  діяльністю.

Більшість професій  цього  типу  пов’язана :

  • зі  створенням, проектуванням  художніх  творів письменник, художник, композитор, модельєр, архітектор, скульптор, журналіст, хореограф
  • з  відтворенням , виготовленням  різних  виробів  за  зразком  ювелір, реставратор, гравер, музикант, актор, столяр – червонодеревець. Одна  частина  трудових  витрат  залишається  схованою  для  стороннього  спостерігача. Більше  того,  нерідко  прикладаються  спеціальні  зусилля  для  створення  ефекту  легкості, невимушеності  кінцевого  результату  праці;
  • із  розмноженням  художніх  творів  у  масовому  виробництві  майстер  по  розпису  порцеляни, шліфувальник  по  камені  та  кришталю, маляр, друкар.

Психологічні  вимоги до  людини :

Художні  здібності , розвинене  зорове  сприйняття; спостережливість, зорове  сприйняття;  спостережливість, зорова  пам’ять, наочно – образне  мислення ; творча  уява, знання  психологічних  законів емоційного  впливу  на  людей. 

Психологічні  вимоги  типу  професій „людина – людина”

Більшість  професій  цього  типу  пов’язано :

  •      з вихованням, навчанням  людей (вихователь, учитель, спортивний  тренер)
  •      з  медичними  обслуговування (лікар, фельдшер, медсестра, нянька)
  •      з  побутовим  обслуговуванням (продавець, перукар, офіціант, вахтер)
  •      з  інформаційним  обслуговуванням (бібліотекар, екскурсовод, лектор)
  •      із  захистом  суспільства  та  держави (юрист, міліціонер, інспектор, військовослужбовець)

Багато  посад – директор, бригадир, начальник  цеху – пов’язані  з роботою  з  людьми, тому  до  всіх  керівників  пред’являють  ті  самі  вимоги, що  й  до  фахівців  професії  даного  типу.

Вимоги  до людини : прагнення  до  спілкування, вміння  легко  вступити  в  контакт  із  незнайомими  людьми, стійке  гарне  самопочуття  при  роботі  з  людьми, доброзичливість, чуйність, витримка, уміння  стримувати  емоції, здатність  аналізувати  поведінку  оточуючих  і  своє  власне  , розуміти  наміри  і  настрій  інших  людей, здатність  розбиратися  у  взаєминах  людей, уміння  налагоджувати  розбіжності  між  ними, організовувати  їхню  взаємодію, здібність  подумки  ставити  себе  на  місце  іншої  людини, уміння  слухати ,враховувати  думку  іншої  людини, здатність  володіти  мовою  мімікою, жестами; розвинене  мовлення, здатність  знаходити  за4альну  мову  з  різними  людьми;  уміння  переконувати  людей;  акуратність, пунктуальність, зібраність; звання  психології  людей.

 

Вправа 5. «Аукціон»

Учасники діляться на 5 груп. Будь - яка трудова діяльність проходить для більшості людей у 5 основних робочих дні, тож потрібно розділитись на підгрупи за наступним принципом: понеділок, вівторок, середа, четвер, п’ятниця …

Потрібно  написати якомога більше професій для запропонованого типу

  •     “людина - людина”,
  •     “людина – знакова система”,
  •     “людина – техніка”,
  •     “людина – природа”,
  •     “людина – художній образ”.

Для виконання цього завдання виділяється 3-5 хвилин. Група, список професій якої є найбільшим зачитує його в голос, інші групи доповнюють.

Притча про професію 

                                  “Твій хрест”

 Одній людині здавалося, що вона живе дуже важко. І пішла вона одного разу до Бога розповісти про свої нещастя і попросила у Нього:

 - Можна, я виберу собі інший хрест?

 Подивився Бог на людину з посмішкою, завів її в сховище, де були хрести, і каже:

 - Вибирай.

 Зайшла людина в сховище, подивилася і здивувалася: «Яких тільки тут немає  хрестів - і маленькі, і великі, і середні, і важкі, і легкі». Довго ходила людина по сховищу, вишукуючи найменший і найлегший хрест, і, нарешті, знайшла маленький-маленький, легенький-легенький хрестик, підійшла до Бога і каже:

 - Боже, можна мені взяти цей?

- Можна, - відповів Бог. - Це і є твій власний.

 

Інтелектуальна розминка «Прислів’я про працю»

потрібно  назвати якомога більше прислів’їв та приказок пов’язаних з трудовою діяльністю людини (група ділиться на 2 команди за принципом «день – ніч»)

 

Вправа 6.  «Відгадай професію»

Зачитуються  характеристики професій, учасникам потрібно відгадати  їх назви.

  •      Рахівник, відповідальний, враховує, освоює, виконує. Зберігає засоби для          підприємства. (Економіст, бухгалтер).
  •      Багатогранний, екстравагантний. Творить, прикрашає, створює. Завжди неповторний результат праці. ( Художник, дизайнер )
  •      Вишуканий, творчий. Обдаровує, хвилюється, розвивається. Виступає в певних образах (Актор)
  •      Пильний, безстрашний. Контактує, організовує, відповідає. Нагороджують, надають позачергове звання. ( Слідчий, міліціонер)

 

Вправа 7.  «Подарунок»

Необхідно придумати такий подарунок,  який став би у пригоді вашій колезі, що сидить ліворуч, у її професійній діяльності.

 

Вправа 8. «Рефлексія»

Якщо Ваші очікування здійснилися, то пересадіть своїх пасажирів у потяг “Життєвий шлях”, який прямує до станції “Здійснення мрій”.

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
17 лютого 2023
Переглядів
241
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку