ТРЕНІНГ З РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНОЇ САМОСВІДОМОСТІ ПЕДАГОГІВ.
Мета:
Тип тренінгу: інформаційно-просвітницький
Цільова група: педагогічні працівники (практичні психологи, соціальні педагоги, класні керівники, педагоги-організатори)
Час проведення: 1 год.
Обладнання: відео-презентація, плакат очікувань, стікери, ручки, папір формату А-4, музичний супровід, картки з типами професій.
ХІД ЗАНЯТТЯ
Вправа 1. «Невербальне привітання»
Усі учасники діляться на пари і виконують наступні дії:
Вправа 2. «Знайомство»
Потрібно назвати своє ім’я, назвати свою професію та асоціювати її з кольором, мелодією, природною стихією й аргументувати свій вибір.
Вправа 3. «Правила роботи групи»
- цінувати час (говорити по черзі, лаконічно, по темі)
Вправа 4. «Станція очікування»
Потрібно записати свої очікування від заняття на стікерах у формі «чоловічка» і прикріпити їх на станцію «Очікування»
Міні – повідомлення
У світі налічується велика кількість професій, понад 40 000. Одні виникають, інші зникають з нашого суспільства. Усі професії об’єднуються у 5 груп-типів. Головною ознакою класифікації обрано предмет праці. Психологічні вимоги типу професій „людина – природа”
Тип поєднує професії, праця в яких спрямована на об’єкти живої природи, орієнтуватися в яких допомагають начальні предмети, науки ( ботаніка, зоологія, анатомія, фізіологія, загальна біологія)
Вимоги до людини : розвинена уява, наочно – образне мислення, гарна зорова пам’ять, спостережливість, здатність передбачати та оцінювати мінливі природні фактори, оскільки результати діяльності виявляються після закінчення досить тривалого часу, фахівець повинен мати терпіння, наполегливість, повинен бути готовим працювати поза колективом, іноді у важких погодних умовах, у бруді і т.п.
Психологічні вимоги типу професій „людина – техніка”
Більшість професій пов’язано :
- із створенням , монтажем, складанням технічних пристроїв фахівці проектують, конструюють технічні системи , пристрої, розробляють процеси їхнього виготовлення з окремих вузлів , деталей збирають машини, механізми, прилади, регулюють і налагоджують їх.
- з експлуатацією технічних пристроїв ( фахівці працюють на верстатах, керують транспортом, автоматичними системами)
- з ремонтом технічних пристроїв ( фахівці виявляють , розпізнають несправності технічних систем, приладів, механізмів, ремонтують, регулюють, налагоджують їх.
Вимоги до людини : гарна координація рухів, точне зорове, слухове, вібраційне та кінестетичне сприйняття; розвинене технічне і творче мислення та уява; уміння переключати і концентрувати увагу, спостережливість.
Психологічні вимоги типу професій „людина – знакова система”
Більшість професій пов’язана з переробкою інформації і відрізняється особливостями предмета праці. Це можуть бути :
Вимоги до людини : гарна оперативна і механічна пам’ять; здібність до тривалої концентрації уваги на відверненому ( знаковому) матеріалі4 гарний розподіл і переключення уваги; точність сприйняття, уміння бачити те, що стоїть за умовними знаками; посидючість, терпіння, логічне мислення .Для ефективної діяльності важливим є сприйняття і увага, а також інтелектуальний компонент діяльності.
Психологічні вимоги типу професій „людина – художній образ”
Всю галузь професій цього типу можна підрозділити на підтипи відповідно до істотно відокремлених видів художнього відображення дійсності: професії, пов’язані з музичною діяльністю; професії пов’язані з образотворчою діяльністю; професії , пов’язані з акторсько – сценічною діяльністю , професії, пов’язані з літературно - художньою діяльністю.
Більшість професій цього типу пов’язана :
Психологічні вимоги до людини :
Художні здібності , розвинене зорове сприйняття; спостережливість, зорове сприйняття; спостережливість, зорова пам’ять, наочно – образне мислення ; творча уява, знання психологічних законів емоційного впливу на людей.
Психологічні вимоги типу професій „людина – людина”
Більшість професій цього типу пов’язано :
Багато посад – директор, бригадир, начальник цеху – пов’язані з роботою з людьми, тому до всіх керівників пред’являють ті самі вимоги, що й до фахівців професії даного типу.
Вимоги до людини : прагнення до спілкування, вміння легко вступити в контакт із незнайомими людьми, стійке гарне самопочуття при роботі з людьми, доброзичливість, чуйність, витримка, уміння стримувати емоції, здатність аналізувати поведінку оточуючих і своє власне , розуміти наміри і настрій інших людей, здатність розбиратися у взаєминах людей, уміння налагоджувати розбіжності між ними, організовувати їхню взаємодію, здібність подумки ставити себе на місце іншої людини, уміння слухати ,враховувати думку іншої людини, здатність володіти мовою мімікою, жестами; розвинене мовлення, здатність знаходити за4альну мову з різними людьми; уміння переконувати людей; акуратність, пунктуальність, зібраність; звання психології людей.
Вправа 5. «Аукціон»
Учасники діляться на 5 груп. Будь - яка трудова діяльність проходить для більшості людей у 5 основних робочих дні, тож потрібно розділитись на підгрупи за наступним принципом: понеділок, вівторок, середа, четвер, п’ятниця …
Потрібно написати якомога більше професій для запропонованого типу
Для виконання цього завдання виділяється 3-5 хвилин. Група, список професій якої є найбільшим зачитує його в голос, інші групи доповнюють.
Притча про професію
“Твій хрест”
Одній людині здавалося, що вона живе дуже важко. І пішла вона одного разу до Бога розповісти про свої нещастя і попросила у Нього:
- Можна, я виберу собі інший хрест?
Подивився Бог на людину з посмішкою, завів її в сховище, де були хрести, і каже:
- Вибирай.
Зайшла людина в сховище, подивилася і здивувалася: «Яких тільки тут немає хрестів - і маленькі, і великі, і середні, і важкі, і легкі». Довго ходила людина по сховищу, вишукуючи найменший і найлегший хрест, і, нарешті, знайшла маленький-маленький, легенький-легенький хрестик, підійшла до Бога і каже:
- Боже, можна мені взяти цей?
- Можна, - відповів Бог. - Це і є твій власний.
Інтелектуальна розминка «Прислів’я про працю»
потрібно назвати якомога більше прислів’їв та приказок пов’язаних з трудовою діяльністю людини (група ділиться на 2 команди за принципом «день – ніч»)
Вправа 6. «Відгадай професію»
Зачитуються характеристики професій, учасникам потрібно відгадати їх назви.
Вправа 7. «Подарунок»
Необхідно придумати такий подарунок, який став би у пригоді вашій колезі, що сидить ліворуч, у її професійній діяльності.
Вправа 8. «Рефлексія»
Якщо Ваші очікування здійснилися, то пересадіть своїх пасажирів у потяг “Життєвий шлях”, який прямує до станції “Здійснення мрій”.