Застосування асоціативних карток "Креатив-2": "Настрій, стани, емоції, почуття“, у практиці практичного психолога та соціального педагога
Номер слайду 2
Ми маємо можливість допомогти дітям з особливими освітніми потребами…
Номер слайду 3
Асоціативні карти – це різні набори (колоди), які, як і звичайні гральні карти, мають з одного боку «сорочку», а другий бік є змістовним. Змістовною частиною цих карт є малюнки: портрети, пейзажі, сюжетні картини. А «ігри» з асоціативними картами призначені для роботи з нашим внутрішнім світом, його особливостями, внутрішньою структурою та його зв’язками, контактами із світом зовнішнім.
Номер слайду 4
Це не ворожіння і не гра на очки, тут немає «офіційних», «правильних» значень карт, нема балів, виграшів і програшів. Кожен гравець сам надає певного змісту своїй карті. Тут отримує розвиток наша креативність і наше багатство ідей; сюди проектує себе наш внутрішній психічний світ. Карти викликають певні асоціації, які є дуже особистими. Малюнки на картах є неоднозначними, розмитими або філософськи-узагальненими; тому вони є чудовим підґрунтям для проектування: «матеріалізації», візуалізації нашого внутрішнього світу – імпульсів, страхів, бажань, очікувань, цінностей тощо. Цей внутрішній світ можна пізнавати, усвідомлювати та інтерпретувати саме завдяки проективним технікам, до яких належать проективне малювання, робота з імагінацією (зокрема, в методі символдрами), а також асоціативні карти. Наші реакції на ці карти – стимул для самопізнання і розвитку
Номер слайду 5
Цим визначається і діагностичний, і корекційний, психотерапевтичний потенціал карт. Робота з асоціативними картами може відбуватися в різному форматі: як індивідуальна чи групова гра; як гра з сім’єю чи в парі (дитина і хтось з батьків; учень – учитель, шлюбні чи ділові партнери). Ці карти можуть застосовуватись і для самоаналізу, що, до речі, дозволяє не кожна корекційно-терапевтична методика. Асоціативні картки можна застосовувати в роботі з учнями, вчителями, батьками, сім’ями. Карти дають можливість робити філософські узагальнення, відкривати для себе потаємні місця власної психіки. Вони дозволяють побачити неочевидне, досягти прозріння. Завдяки картам можна побачити підґрунтя конфлікту і пошукати шляхи виходу з нього чи розібратися в хитромудрому сплетінні стосунків. Карти та ігри з ними вносять суттєвий момент інтриги в процес роботи психолога, і це є дуже привабливим для дітей. А в дорослих гра з картами пробуджує внутрішню дитину. Зрештою, карти допомагають нам на якийсь час відкритися, відкласти набік непроникні маски, стати «справжніми».
Номер слайду 6
Вправа « Мій настрій» Мета: налаштувати учасників на роботу за темою, активізувати відчуття особистості. Інструкція. Об’єднання в групи. Вибрати із комплекту картку, яка асоціюється із настроєм. Проговорити в групі: Що зображено на карточці? Чому обрали саме цю картку? Що ви відчуваєте, дивлячись на неї? Чи не хочете змінити картку? Якщо так, то чому і на яку? Підсумок. Для чого ми провели цю вправу, де і з ким її можна провести.
Номер слайду 7
Вправа ”Мій колега” Мета: аналіз власних відчуттів, відчуття свого «я». Інструкція. Вибрати картку, на якій зображений ваш колега, якого ви хочете представити. Представлення за планом: Хто це? Ким він працює? Який у нього настрій? Чому? Він схожий на вас? Чим? Що він робить, коли йому погано, а коли добре? Підсумок. Для чого ми провели цю вправу, де і з ким її можна провести.
Номер слайду 8
Вправа «Мої відчуття». Інструкція: вибрати три картки і проговорити, можливо і в групі, про свої відчуття. Я відчуваю себе ось так, як на першій карті, а хочу відчувати себе ось так, як на другій, а не вистачає мені для цього того, що є на третій картці. Обговорення .
Номер слайду 9
Вправа « Ресурс». Мета: опрацювання особистісних ресурсів. Інструкція. Виберіть три картки: І картка – я в стресі ІІ картка – я після стресу ІІІ картка – як я можу собі допомогти Обговорити в групі. Представлення карток, які можуть допомогти вийти зі стресу. Підсумок. Для чого ми провели цю вправу, де і з ким її можна провести.
Номер слайду 10
Серед хаосу знайди простоту, в труднощах знайди можливість…