Серія корекційних групових занять для дітей першого класу з вадами зору
Заняття 1
Мета: розвиток кращого розуміння себе та інших, здатності до самовираження; розвиток і концентрування слухової довільної уваги, збільшення її обсягу і стійкості; розвиток прослідковуючої функції ока і формування навичок зорового аналізу та синтезу; сприяння розвитку дрібної моторики руки та орієнтації в просторі;сприяння становленню позитивних відношень між дітьми.
Обладнання: м’яка іграшка, таблиця «Символ настрою», різнокольорові олівці, аркуші паперу розміром 10 ×15 з контурним зображенням листочків, зошит в клітинку, м’ячик.
Орієнтовний час: 30 хвилин.
Хід заняття
Організаційна частина.
Дітям, щоб краще познайомитись і пізнати одне одного, пропонують дати відповідь на таке запитання: „ Яким лагідним словом називає вас мати?”
Передаючи іграшку, діти по-черзі відповідають повним реченням. М’яка іграшка допоможе їм згадати це лагідне слово.
2. Вправа „Відгадай хто говорить”.
Педагог вимовляє фрази відповідним тоном, а діти повинні відгадати, хто це говорить:
- Київський час – десята година, п’ять хвилин.
- Відкрий рот і скажи „ а-а”.
-У день очікується хмарна погода, без опадів, подекуди туман.
- Обережно, двері зачиняються, наступна станція «Хрещатик».
- Морозиво вершкове, шоколадне, ванільне, підходьте купуйте!
3.Вправа «Символ настрою»
Дітям пропонується таблиця з їх прізвищами. Треба напроти себе замалювати відповідний кружечок певного кольору,який буде символізувати ваш настрій.
Жовтий – веселий Червоний – знервований
Зелений – спокійний Синій – тривожний
Чорний – сумний
Основна частина
За командою „ вухо” – діти повинні схопитися за вухо, за командою „ніс” – за ніс. Хто помилився , той сідає. Хто залишився – нагорода оплесками.
2.Гра «Чарівна палітра».
Обвести осінні листочки по контуру і зафарбувати відносно інструкції вчителя.
4.Вправа «Графічний диктант». Дітям пропонується продовжити до кінця рядка простий візерунок за зразком( зразок в зошиті)
Заключна частина
Вправа „ Комплімент”
Пропонується кожному з дітей сказати комплімент своєму сусідові. М’ячик буде символізувати сонечко, яке випромінює тепло.
- Ви всі любите, коли воно своїми промінчиками зігріває землю і вас.
Так і ви будете передавати це „ сонечко” у руки один-одному і говорити те приємне зауваження своєму сусідові, тобто – комплімент.
Заключне слово
«Сьогодні ми плідно попрацювали з вами. Я дуже дякую, що ви мені в цьому допомогли. Ви всі молодці. Наступного разу ми продовжимо наші заняття».
Заняття 2
Мета: становлення в класі доброзичливої атмосфери; створення бадьорого настрою; розвиток розподілу і переключення слухової довільної уваги, довільності виконання рухів; розвиток здатності концентрувати увагу на одному виді діяльності; покращення роботи акомодаційних м’язів очей,розвиток швидкості реакції, дрібної моторики рук, слухової пам’яті; формування згуртованості класу.
Обладнання: таблиця «Символ настрою»,різнокольорові олівці, аркуші паперу з темою «Метелики», зошити в лінійку із завданням, набір пазлів для кожного учня.
Орієнтовний час: 30 хвилин.
Хід заняття
Організаційна частина.
1.Ігрова вправа «Перекличка - плутанинка»
Ведучий називає імена та прізвища присутніх дітей, плутаючи при цьому то ім'я, то прізвище (ім'я називається правильно, прізвище — ні; прізвище правильно, ім'я — ні). Діти уважно слухають і відгукуються лише тоді, коли правильно названо і ім'я, і прізвище. Хто помиляється, той вибуває з гри.
2. «Спостережливість»
Дітям пропонується по пам'яті детально описати шкільний двір, шлях з дому до школи - те, що вони бачили сотні разів. Такі описи молодші школярі роблять усно, а їхні однокласники доповнюють пропущені деталі.
3.Вправа «Символ настрою»
Основна частина
1. «Муха»
Для гри необхідна класна дошка з розкресленим на ній ігровим полем із 9 клітинок (3х3) і невелика присоска (або шматок пластиліну), яка виконує роль «дресированої мухи». «Муха» може пересуватися за командою з однієї клітинки в іншу. Стартове положення «мухи» - центральна клітинка ігрового поля. Команди подаються учасниками гри почергово. При цьому потрібно слідкувати, щоб «муха» не вийшла за межі поля. Після цих пояснень починається сама гра. Вона проходить на уявному полі, яке кожен з учасників уявляє перед собою. Якщо хтось із гравців губить нитку гри або «бачить», що «муха» вийшла за межі поля, він подає команду «Стоп!» і, повернувши «муху» на центральну клітинку починає спочатку.
Ускладнювати гру можна збільшенням кількості клітинок (4х4) або кількості «мух». В останньому випадку команди подаються кожній «мусі» окремо.
2.Дидактична вправа
«Метелики»
Дітям пропонується знайти усіх метеликів та обвести їх.
3.Вправа «Літає - не літає»
Діти сідають або стають півколом. Ведучий називає предмети. Якщо предмет літає - діти піднімають руки. Якщо не літає - руки у дітей опущені. Ведучий може свідомо помилятися, у багатьох дітей руки мимоволі, в силу наслідування будуть підніматися. Необхідно своєчасно утримуватися і не піднімати рук, коли називають нелітаючий предмет.
4.Вправа « Намалюй крапки за зразком»
Заключна частина
1. Гра "Акустики"
Діти сідають в коло. Ведучий дає завдання: "Закрийте очі і уважно слухайте, що відбувається в коридорі". Через хвилину відбувається опитування. Потім слухаємо, що відбувається в спортзалі. Потім, що відбувається за вікном.
Заняття 3
Мета: розвиток розподілу слухової уваги; розвиток рухової пам'яті і довільної уваги; її концентрації і стійкості; укріплення окорухових м’язів очей; пробудження активності, формування дисциплінованості та уміння встановлювати асоціативні зв’язки;стимулювання фантазії слабозорих дітей.
Обладнання: картки з геометричними фігурами, таблиця «Символ настрою», різнокольорові олівці, аркуші паперу з темою « Їжачки», м’ячик, зошити із завданням « Слово – малюнок», набір літер, набір пазлів для кожного учня.
Орієнтовний час: 30 хвилин.
Хід заняття
Організаційна частина.
1.Ігрова вправа «Перекличка – плутанка».
Ведучий називає імена та прізвища присутніх дітей, плутаючи при цьому то ім'я, то прізвище (ім'я називається правильно, прізвище — ні; прізвище правильно, ім'я — ні). Діти уважно слухають і відгукуються лише тоді, коли правильно названо і ім'я, і прізвище. Хто помиляється, той вибуває з гри.
2.Рухлива гра « Зарядка»Ведучий знайомить дітей із новою грою. Картки з геометричними фігурами означають виконання певного руху, а саме:
- руки в сторони;
- руки вгору;
- руки вниз.
Ведучий показує дітям картки, а діти виконують відповідні рухи (можливо, під спокійну музику).
3.Вправа «Символ настрою»
Основна частина
1.Вправа «Селектор»
Для вправи вибирається один з учасників гри - "приймач". Решта групи - "передавачі" - зайняті тим, що кожен рахує вголос від різних чисел і в різних напрямках. "Приймач" тримає в руці жезл і мовчки слухає. Він повинен по черзі налаштуватися на кожен "передавач". Якщо йому складно почути той чи інший "передавач", він може владним жестом змусити його говорити голосніше. Якщо йому занадто легко, він може збавити звук. Після того як "приймач" достатньо попрацює, він передає жезл своєму сусідові, а сам стає "передавачем". У ході гри жезл здійснює повний круг.
2.Дидактична вправа «Їжачки».
Дітям пропонується знайти та обвести всіх їжачків та грибочки.
3. «Їстівне – неїстівне»
Діти стають у коло,ведучий називає слово і кидає м’яч дитині. Якщо слово означає їжу(фрукти, овочі, солодощі та ін..), то дитина повинна впіймати м’яч. Якщо слово означає неїстівні предмети, м’яч ловити не треба. Хто не впорався - виходить з гри, а переможцю всі плескають в долоні
4.«Слово – малюнок»
Прочитати слова. Виконати до них схематичні малюнки. Закрити зошит і перевірити, чи запам’ятав ти ці слова.
слон колесо ведмідь річка
Заключна частина
1.«Друкарська машинка»
Кожному гравцеві присвоюється 1-2-3 літери алфавіту ( в залежності від кількості учасників, щоб усі літери були розподілені). Потім придумується слово . На сигнал ведучого учні починають «друкувати». Коли слово буде «надруковане», всі дружно плескають.
2. Складання пазлів.
Заняття 4
Мета: розвиток слухової уваги, пов'язаної з руховою
координацією;дотримання принципу від простого до складного; розвиток зорової уваги і пам'яті,розвиток концентрації слухової уваги; покращення циркуляції крові в органах зору; сприяння розвитку дрібної моторики руки та орієнтації в просторі;сприяння становленню позитивних відношень між дітьми.
Обладнання: 2 набори "знайди відмінності" з чіткими контурними зображеннями, таблиця «Символ настрою»,різнокольорові олівці,таблиця з зашифрованими словами, завдання в зошитах «фігури і хатинки», набори пазлів.
Орієнтовний час: 30 хвилин.
Хід заняття
Організаційна частина.
1.«Перекличка – плутанка»
Ведучий називає імена та прізвища присутніх дітей, плутаючи при цьому то ім'я, то прізвище (ім'я називається правильно, прізвище — ні; прізвище правильно, ім'я — ні). Діти уважно слухають і відгукуються лише тоді, коли правильно названо і ім'я, і прізвище. Хто помиляється, той вибуває з гри.
2.Вправа «Найбільш уважний»
Учасники повинні встати півколом і визначити ведучого. Ведучий протягом декількох секунд намагається запам'ятати порядок розташування гравців. Потім по команді він відвертається і називає порядок, в якому стоять товариші. На місці ведучого повинні побувати всі гравці по черзі. Варто нагородити тих, хто не помилиться, оплесками.
3.Вправа «Символ настрою»
Основна частина
1.Вправа «Телефон»
Словесне повідомлення передається пошепки по колу, поки воно не повернеться до першого гравця.
2. « Фігури і хатинки». Розподілити фігури в квадратах так, щоб у кожному рядку і у кожному стовпчику фігури не повторювались.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.Вправа "Чого не вистачає?"
Матеріал для вправи: 2 набору "знайди відмінності".
Діти діляться на дві команди. Кожна команда отримує по 2 малюнки та завдання: знайти в них відмінності.
4. За допомогою таблиці відгадай зашифровані слова
Заключна частина
1.Вправа "Чотири стихії"
Учні слухають ведучого, а потім повторюють разом з ним, які рухи відповідають яким командам. Далі починають бігати по колу, але як тільки звучить команда, застигають у певній позі. Неуважні вибувають.
2. Складання пазлів
Запитати у дітей, що їм найбільше сподобалося. Відзначити дітей, у яких добрі результати і підбадьорити інших.
Заняття 5
Мета:удосконалення орієнтування в мікропросторі; розвиток стійкості слухової уваги, її концентрації й обсягу ; формування уміння наслідувати зразкок; вчити дітей знімати втому з очей, розслаблювати зорову систему; розвиток дрібної моторики руки, збільшення обсягу зорової і слухової уваги; стимулювати фантазії слабозорих.
Обладнання: м’яка іграшка, музичний супровід, таблиця «Символ
настрою»,різнокольорові олівці,таблиця з зашифрованими словами,аркуші паперу розміром 9 ×13 для вправи “Змальовування по крапках”, набори пазлів.
Орієнтовний час: 30 хвилин.
Хід заняття
Організаційна частина
1.Вправа „Лагідне слово”.
Для того, щоб підняти дітям настрій, нехай вони дадуть відповідь на таке запитання: „Яким лагідним словом називає вас мати?”
Передаючи іграшку, діти по-черзі відповідають повним реченням. М’яка іграшка допоможе їм згадати це лагідне слово.
2.Вправа "Будь уважний!"
Учні під музику марширують, як тільки музика зупиняється, вони повинні зупинитися. Неуважні вибувають з гри.
3.Вправа «Символ настрою»
Основна частина
1.“Що ти почув?”.
Дитина тихо сидить. Запропонуйте заплющити очі й послухати вулицю. Через деякий час дозвольте розплющити очі, та розпитайте дитину про її враження. Можливо вона почула гудок машини або сміх дітей, можливо – голос пташки чи ваше дихання і т.д.
2.Вправа “Змальовування по крапках”
Інструкція:«Подивися уважно на малюнок. На ньому зображена фігура, що складається з ліній. Намалюй точно таку саму фігуру по клітинках на чистому аркуші. Будь уважним!» Примітка.Використовувати для малювання ручку чи фломастер не рекомендується. За бажанням дитина може заштрихувати замкнуту фігуру кольоровим олівцем.
3. Вправа "Три зміни"
Всі стоять у ряд. Один школяр - ведучий. Завдання ведучого уважно подивитися на всіх, відвернутися, потім назвати які зміни відбулися.
4. . За допомогою таблиці відгадати зашифровані слова
О |
Е |
А |
Г |
В |
Р |
Н |
Ц |
Ь |
Б |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Заключна частина
1.Гра «Сніговик»
Діти стають на килимок і уявляють собі, що вони тільки-но зліплений сніговик. Тіло повинно бути напружене, як замерзлий сніг. Прийшла весна, пригріло сонце і сніговик почав танути. Спочатку тане і висне голова, потім опускаються плечі, розслаблюються руки. Наприкінці сніговик розтанув – сідають на килимок і сидять, ніби вони калюжа води.
2.Складання пазлів.
Заняття 6
Мета: створення бадьорого робочого настрою у класі; розвиток здатності до тривалої концентрації слухової уваги на одному виді діяльності; розвиток довільної слухової уваги, дрібної моторики рук; удосконалення зорово – моторної координації та орієнтування в мікропросторі; удосконалення кольоророзрізнення; розвиток зорової і емоційної пам'яті, закріплення позитивних моментів.
Обладнання: таблиця «Символ настрою»,різнокольорові олівці, палички для рахунку , картки-зразки візерунка розміром 9× 13, рамочка для малюнка 9 × 13, геометричні фігури, зошити для роботи, зразок для нанизування намиста; намистинки, що відповідають зразку, або однаково нарізані шматочки кольорової ізоляції товстого дроту; матеріал до гри «Віночок»: набори квіток із семи кольорів (червоного, оранжевого, жовтого, зеленого, голубого, синього, фіолетового); картка-зразок.
Орієнтовний час: 30 хвилин.
Хід заняття
Організаційна частина
1. Вправа «Мій улюблений фрукт»
Учасники групи стоять у колі. Назвавши себе по імені, перший учасник називає свій улюблений фрукт; другий - ім'я попереднього і його улюблений фрукт, своє ім'я і свій улюблений фрукт; третій - імена двох попередніх і назви їхніх улюблених фруктів, а потім своє ім'я і свій улюблений фрукт і т. д Останній, таким чином, повинен назвати імена і назви улюблених фруктів всіх членів групи.
2.Вправа «Долоньки»
Учасники сідають у коло і кладуть долоні на коліна сусідів: праву долоню на ліве коліно сусіда праворуч, а ліву долоню на праве коліно сусіда зліва. Сенс гри полягає в тому, щоб долоньки піднімалися по черзі, тобто пробігала "хвиля" з піднімаючих ся долоньок. Після попереднього тренування «долоньки» підняті не вчасно або не підняті в потрібний момент вибувають з гри.
3.Вправа «Символ настрою»
Основна частина
1.Вправа“Викладання з паличок”
Дитині пропонують за зразком викласти візерунок чи силует з паличок. а) 1-й рівень складності — візерунки в один рядок; б) 2-й рівень складності — силуети, які складаються з 6—12 паличок; в) 3-й рівень складності — більш складні силуети, які складаються з 6—13 паличок; г) 4-й рівень складності — складні силуети з великою кількістю деталей, які складаються з 10—14 паличок.
2.Гра «Чарівна палітра»
Намалюй, як змінюється небо на світанку
3. Гра «Сплети віночок»
Ця гра має універсальний характер. В ході виконання завдань даної гри розвивається: сприймання, увага, пам’ять, просторові уявлення, мислення, творча уява, дрібна моторика, функція самоконтролю.
Інструкція: «Подивись уважно на зразок. Виклади з квіток такий само віночок.Виклади віночок вправо (вліво, вверх, вниз), починаючи з жовтої (чи іншої) квітки».
В ході виконання завдання дитина повинна запам’ятати послідовність викладання квіток у віночку (це сім кольорів райдуги). Таку кількість елементів дитині можливо буде складно запам’ятати. Тому розділіть завдання на дві частини (наприклад: запам’ятайте спочатку теплі кольори, а потім холодні, або: 3 кольори, 1 колір, 3 кольори).
4.Вправа «Зроби предмет із фігур»
Інструкція:Розглянь геометричні фігури. Використовуючи їх, склади та намалюй якомога більше предметів. Кожну фігуру можна використовувати кілька разів.
Заключна частина
З учнів класу обирається «розвідник» . Останні учасники гри вільно рухаються по класу і за командою ведучого непорушно завмирають на місці. Розвідник намагається запам’ятати пози всіх учасників. Потім він виходить з класу, а в цей час учасники дещо змінюються у своїх позах. Після цього розвідник повертається до класу і повинен виявити всі зміни.
Гра повторюється декілька разів.
2.Вправа“Нанизування намистинок”
Дитині пропонують за зразком нанизати намисто.
Заняття 7
Мета: розвиток кращого розуміння себе та інших, здатності до самовираження; розвиток і концентрування довільної слухової уваги, збільшення її обсягу і стійкості;розвиток прослідковуючої функції ока і формування навичок зорового аналізу та синтезу; сприяння розвитку дрібної моторики руки та орієнтації в просторі;сприяння становленню позитивних відношень між дітьми.
Обладнання: таблиця «Символ настрою»,різнокольорові олівці, рамочка для малюнка 9 × 13, зошити для роботи, матеріал до гри «Віночок»: набори квіток із семи кольорів (червоного, оранжевого, жовтого, зеленого, голубого, синього, фіолетового); картка-зразок ; зразок для нанизування намиста; намистинки, що відповідають зразку, або однаково нарізані шматочки кольорової ізоляції товстого дроту;
Орієнтовний час: 30 хвилин
Хід заняття
Організаційна частина
1. Вправа «Мій улюблений фрукт»
(див. заняття 6 )
2.Вправа «Долоньки»
(див. заняття 6 )
3.Вправа «Символ настрою»
Основна частина
1.«Хор»
Один із учасників гри – «відгадувач». Він виходить із приміщення. Інші гравці беруть 2-3 рядки з відомого вірша, і кожен учень отримує по одному слову. Входить «відгадувач». По команді ведучого учасники разом вимовляють кожний своє слово. Потрібно відгадати рядки з вірша. Якщо «відгадувач» не може впоратися із завданням, «хор» повторює слова вірша.
2.Гра «Чарівна палітра»
Намалюй веселку
2.Гра «Віночок». 2 варіант «Фотограф»
Перед дитиною викладається 3 квітки, а потім поступово збільшується їх кількість до 5-7.
Інструкція:
Завдання 1 Запам’ятовування кольорів
«Запам’ятай колір квітів. Я заберу квіти, а ти поклади їх знову».
Завдання 2 Запам’ятовування розміщення.
«Запам’ятай, як розміщені квітки. Я зміню розташування квітів, а ти поклади їх на своє місце».
Завдання 3 Запам’ятовування кольорів і розміщення.
«Запам’ятай, якого кольору квіти і як розташовані. Я зміню розташування і колір квітів, а ти поклади все на своє місце (запам’ятовування кольорів і розміщення)».
Спочатку забирати або змінювати частину квітів, а потім і весь набір.
4.Вправа «Гості»
У гості прийшли Сашко, Тарас, Рома. У якому порядку вони могли прийти в дім? Позначити у клітинках.
С |
Т |
Р |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Заключна частина
1. Вправа « Малюнок пальцями».
Психолог промовляє 10 слів, дитина про себе повторює кожне слово,одночасно пальцем « записує» його на столі. Потім називає ті слова, які запам’ятала. Якщо діти ще не вміють швидко писати, то вчителю треба підбирати коротенькі слова, такі як ліс, дуб, зуб, кіт, сік тощо.
2.Вправа“Нанизування намистинок”
Заняття 8
Мета: розвиток слухової пам’яті та уваги; становлення в класі доброзичливої атмосфери; створення бадьорого настрою; розвиток розподілу і переключення уваги, довільності виконання рухів; розвиток здатності концентрувати увагу на одному виді діяльності; покращення роботи акомодаційних м’язів очей;розвиток швидкості реакції, дрібної моторики рук, слухової пам’яті; формування згуртованості класу.
Обладнання: : таблиця «Символ настрою»,різнокольорові олівці, зошити для роботи, матеріал до гри «Віночок»: набори квіток із семи кольорів (червоного, оранжевого, жовтого, зеленого, голубого, синього, фіолетового); картка-зразок ; таблиці із літерами; зразок для нанизування намиста; намистинки, що відповідають зразку, або однаково нарізані шматочки кольорової ізоляції товстого дроту;
Орієнтовний час: 30 хвилин
Хід заняття
Організаційна частина
1. Вправа «Мій день Народження»
Учасники групи, як і в попередньому варіанті, по черзі називають свої імена, але до свого імені кожен учасник додає ще дату свого дня народження. Другий - ім'я попереднього і дату його дня народження, своє ім'я і дату свого дня народження, третій - імена і дні народження двох попередніх і своє ім'я і дату свого дня народження і т.д. Останній, таким чином, повинен назвати імена і дати днів народження всіх членів групи.
2.Вправа « Каскад слів»
Психолог називає слова, а учні повторюють за ним – спочатку одне, потім два, три і так далі.
Список слів:
Мама.
Мама, дитина.
Мама, дитина, школа.
Мама, дитина, школа, шоколад.
Мама, дитина, школа, шоколад, крейда.
Мама, дитина, школа, шоколад, крейда, квітка.
Мама, дитина, школа, шоколад, крейда, квітка, зайчик.
3.Вправа «Символ настрою»
Основна частина
1. «Меблі»
Учасникам гри пропонують уявити себе якимось предметом інтер’єру і зайняти відповідні місця в приміщенні. Один із гравців – «господар» кімнати – ознайомлюється з інтер’єром. Його можна уявити за допомогою виразних поз учасників гри. Після цього «господар» виходить із приміщення. Проте, з’являється його «син» - пустунчик і робить перестановку у приміщенні. «Господар» повинен усе розставити так, як було.
2.«Розвяжи приклад» . Прочитати слова. Скласти приклади за зразком.
Олівець 7 – 3 =
Пенал
Учениця
3.Гра «Віночок»
Варіант VI. Гра «Уважний слухач»
Завдання 1 «Послухай уважно речення (вірш, оповідання). Якщо ти почуєш назву кольору, то доторкнися до квітки цього ж кольору».
Завдання 2 «Я назву предмет, а ти уяви його колір і доторкнися пальчиком до квітки такого ж кольору».
Завдання 3 «Подивись на квітку і скажи, що буває такого кольору, що можна намалювати таким олівцем».
Можлива допомога: повторити речення ще раз, якщо дитина з першого разу не почула назву кольору.
4.Вправа «Слова і цифри»
Які слова заховалися за цифрами? Запиши.
А |
Б |
В |
Г |
Ґ |
Д |
Е |
Є |
Ж |
З |
И |
І |
Ї |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
Й |
К |
Л |
М |
Н |
О |
П |
Р |
С |
Т |
У |
Ф |
Х |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
Ц |
Ч |
Ш |
Щ |
Ь |
Ю |
Я |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
22,19,18,27,7 23,7,20,16,19 17,11,21,18,11,14
Заключна частина
1.Вправа « Швидко мовлю скоромовку».
Психолог один раз промовляє скоромовку, а учні повинні повторити. Скоромовки повинні мати різну довжину і починати треба з найкоротших.
• Наш садівник розсадівникувався.( 3 слова)
• Росте липа біля Пилипа.( 4 слова)
• Ходить Прокіп — руками тіп.( 4 слова)
• Пік біля кіп картоплю Прокіп. ( 5 слів)
• Раз — дрова, два — дрова, три — дрова.( 6 слів)
• Ходить квочка коло кілочка,Водить діточок коло квіточок.( 8 слів)
Заняття 9
Мета: створення позитивного емоційного тла; розвиток концентрації й обсягу слухової уваги, формування уміння наслідувати зразок, розвиток дрібної моторики руки, короткочасної пам'яті на цифри, довільної уваги; розвивати слухову увагу, уяву, логічне мислення, візуальне сприйняття, оперативну пам’ять, просторові уявлення; формування почуття впевненості, а також уміння підкорятися вимогам іншої людини.
Обладнання: набір цифр на кожного учня,таблиця настрою, кольорові олівці, аркуш паперу у велику клітинку (1 х 1 см); зразок для малювання, зразок для нанизування намиста; намистинки, що відповідають зразку, або однаково нарізані шматочки кольорової ізоляції товстого дроту.
Орієнтовний час: 30 хвилин
Хід заняття
Організаційна частина
1.Вправа «Мій день Народження»
(див. заняття 8)
2.Вправа «Каскад цифр»
Психолог записує на дошці цифровий ряд чисел,діти хвилину дивляться на ці цифри і запам’ятовують.
Потім дошка закривається, а учні повинні відтворити цей ряд чисел в такій же послідовності. Спочатку треба починати з кількох цифер, а потім кількість їх поступово збільшується.
Список цифр:
4 9
4 9 3
4 9 3 7
4 9 3 7 5
4 9 3 7 5 1
3.«Символ настрою»
Основна частина
1. «Які звуки повторюються?»
Варіант 1. Ведучий зачитує 4-5 слів, у кожному з яких зустрічається якийсь один звук. Наприклад: хліб – відро – пролісок – камінь. Учні визначають звук, який повторюється в кожному слові.
Варіант 2. Дається набір слів, у яких повторюються 2 звуки. Наприклад: книжка – нитка – тканина – нирка – ноги.
2. Прочитати слова. Скласти приклади за зразком.
Математика 10 -5 =
Вересень
Малюнок
3.Гра «Віночок»
Варіант 3. Гра «Колір навпаки».
Інструкція: «Послухай уважно речення. Назви (або покажи) колір навпаки. Наприклад, я буду казати: «М’яч синьо-червоний», а ти кажеш: «М’яч червоно-синій».
Приклади речень: шарф блакитно-жовто-зелений, чашка червоно-синьо-фіолетова. Подібні речення педагог добирає самостійно.
Примітка: це завдання є досить складним, адже дитина повинна виконувати декілька операцій (послухати, уявити, запам’ятати, сказати навпаки). Тому запропонуйте дитині допомогу: перед дитиною лежать квіти, вона слухає речення і обирає квіти необхідного кольору. Потім зорово аналізує розміщення квітів і називає колір квітів навпаки (зправа наліво). Тільки після цього говорить речення навпаки.
4.Вправа“Змальовування по клітинках”
Дитині пропонують простим олівцем намалювати відповідно до зразка фігуру на аркуші в клітинку. Завдання має два рівні складності: 1-й рівень складності—зразок складається з розімкнутих фігур; 2-й рівень складності — зразок складається з замкнутих фігур.
Примітка.Використовувати для малювання ручку чи фломастер не рекомендується. За бажанням дитина може заштрихувати замкнуту фігуру кольоровим олівцем.
Заключна частина
1.Вправа “У магазині дзеркал”
«Зараз я розповім вам історію про мавпочку. Уявіть собі, що ви потрапили до магазину, де стоїть багато великих дзеркал. Туди ввійшов чоловік, на плечі в нього була мавпочка. Вона побачила себе в дзеркалах і подумала, що це інші мавпочки, і почала корчити їм мордочки. Мавпочки у відповідь скорчили їй точнісінько такі самі пички. Мавпочка показала їм кулака, і їй із дзеркал також показали кулаки. Вона тупнула лапою, й усі мавпочки тупнули. Що б не робила мавпочка, всі інші точно повторювали її рухи. Починаємо гру. Я буду мавпочкою, а ви — віддзеркаленнями».
2.Вправа“Нанизування намистинок”
Заняття 10
Мета:забезпечення можливостей для підвищення самооцінки; розвиток зорової та слухової пам'яті, здатності до тривалої концентрації уваги; розвиток слухової уваги, просторового сприймання, моторики; укріплення околорухових м’язів очей;удосконалення мисленнєвих операцій;сприяння розвитку спостережливості та зацікавленості в учнів.
Обладнання:таблиця настрою, кольорові олівці, аркуші паперу 9 ×13 з контурним зображенням квадратів, зошити для записів, таблиці (2 клітинки на 2 клітинки, 3 клітинки на 3 клітинки, 4 клітинки на 4 клітинки), зразки - аркуші 9× 13 з крапковим малюнком, зразок для нанизування намиста; намистинки, що відповідають зразку, або однаково нарізані шматочки кольорової ізоляції товстого дроту.
Орієнтовний час: 30 хвилин
Хід заняття
Організаційна частина
1.Вправа «Мій день Народження»
2.Вправа «Фотоапарат детектива»
Учню пропонується уявити себе фотоапаратом, який може сфотографувати все: якусь річ, подію, предмет тощо. Наприклад, потрібно сфотографувати парту сусіда і запам’ятати все, що там лежить. « Фотографувати» можна протягом 1 хвилини. Потім учень відвертається і по пам'яті називає все, що йому вдалося запам’ятати.
3.«Символ настрою»
Основна частина
1.Прочитай вірш. Намалюй картинки –« нагадувалки» і вивчи вірш напам’ять.
Зеленіє коло хати, в річці зеленіє,
І зелені жабенята зелені радіють.
2. Перепиши без помилок.
АММАДАМА РЕБЕРГЕ АССАМАСА
ГЕСКЛАЛЛА ЕССАНЕССАС ДЕТАЛЛАТА
ЕНАЛССТАДЕ ЕНАДСЛАТ ЕТАЛЬТАРРС
3.Гра «Віночок»
Варіант IX. Гра «Квіткова галявина»
Педагог готує таблиці (2 клітинки на 2 клітинки, 3 клітинки на 3 клітинки, 4 клітинки на 4 клітинки). Квіти розміщує на таблиці в присутності дитини або заздалегідь готує різноманітні картки-завдання.
Дитині потрібно запам’ятати, на яких клітинках розміщені квіти.
Інструкція: «Запам’ятай колір квітів і де вони виросли. Розмісти їх на своїй галявині (таблиці)».
Педагог повинен поступово збільшувати кількість клітинок і кількість елементів (квіток) в таблиці.
Можлива допомога: дати дитині можливість намалювати квіти, дивлячись на зразок, а потім малювати по пам’яті. Віднайти зручний спосіб .
4.Намалюй по крапках таку саму фігуру.
Заключна частина
Педагог промовляє 10 слів, дитина про себе повторює кожне слово, одночасно пальцем « записує» його на столі. Потім називає ті слова, які запам’ятала. Якщо діти ще не вміють швидко писати, то вчителю треба підбирати коротенькі слова, такі як ліс, дуб, зуб, кіт, сік тощо.
2.Вправа“Нанизування намистинок” .