Розвиток життєвих компетентностей учасників навчально-виховного процесу шляхом формування інноваційного освітнього середовища.

Про матеріал
Розробки уроків про вчених та їх винаходи. Із власного досвіду можу із впевненістю стверджувати те,що до кожної теми,що вивчається,зокрема « Science and Inventions»(9-11класи) необхідно розробити деякий комплекс вправ – динамічних,цікавих,різноманітних,що створюють умови для вирішення основних задач уроку. Якщо учень на кожному уроці має змогу впевнитися,що він може почати і підтримати розмову,зрозуміти іноземну мову і що його вміння з уроку в урок удосконалюються,то це створює у нього перспективу оволодіння іноземною мовою як засобом для спілкування. Вважаю,що того матеріалу,що міститься в підручниках,недостатньо для того щоб в свідомості учнів сформувалася повна уява з даної теми.
Перегляд файлу

 

 

 

 

Розвиток життєвих компетентностей учасників навчально-виховного процесу шляхом формування інноваційного освітнього середовища.

 

 

 

 

 

Підготувала:

Шевченко Л.М.

вчитель англійської мови

Харківського ЗЗСО І-ІІІ ст..

Процес викладання іноземної мови неможливо уявити без використання таких видів навчальної діяльності,які б водночас з розвитком мовних і мовленнєвих компетенцій учнів забезпечували достатню мотивацію до вивчення іноземної мови як засобу спілкування. Головне завдання сучасної нової школи — підготувати компетентну особистість, здатну знаходити правильні рішення у конкретних навчальних, життєвих, а в майбутньому і професійних ситуаціях. Тому актуальним завданням сучасної школи є реалізація компетентнісного підходу в навчанні, який передбачає спрямованість освітнього процесу на формування і розвиток ключових компетенцій особистості. Результатом такого процесу має бути сформованість загальної компетентності людини, яка включає сукупність ключових компетенцій і є інтегрованою характеристикою особистості.Із власного досвіду можу із впевненістю стверджувати те,що до кожної теми,що вивчається,зокрема « Science and Inventions»(9-11класи) необхідно розробити деякий комплекс вправ – динамічних,цікавих,різноманітних,що створюють умови для вирішення основних задач уроку. Якщо учень на кожному уроці має змогу впевнитися,що він може почати і підтримати розмову,зрозуміти іноземну мову і що його вміння з уроку в урок удосконалюються,то це створює у нього перспективу оволодіння іноземною мовою як засобом для спілкування. Вважаю,що того матеріалу,що міститься в підручниках,недостатньо для того щоб в свідомості учнів сформувалася повна уява з даної теми.

Тому вважаю за необхідність обов’язково розробляти і відшукувати до кожного уроку додатковий матеріал,який би був водночас цікавим  і корисним для учнів. Матеріал може бути поданим у віршованій формі,деякі тексти і завдання начитуються носієм мови,під час прослуховування яких,учні мають можливість відшліфовувати свої фонетичні навички та інтонацію англійських речень.  Обов’ язковим елементом на кожному уроці,вважаю,повинне бути хоча б одне граматичне завдання,звичайно, пов’язане з темою,а також діалог по темі чи робота в групах,що  є проблемою,над якою я на даний час працюю. Можу з впевненістю сказати,що дібраний матеріал сприяє кращому запам’ятовуванню тієї чи іншої теми,сприяє більший зацікавленості дітей при її вивченні в творчому пошуку.


 

 

.SCIENCE AND INVENTIONS

LESSON 1

                                                            Галузі науки

                                               PROCEDURE

1. Warm-up

              Science and technology quiz

  1.      Who discovered the law of gravity when an apple fell on his head?
  1.       Isaac Newton
  2.      Michael Faraday
  3.       Archimedes
  1.      How many chromosomes are there in a human cell?
  1.       4
  2.      46
  3.       406
  1.      Who discovered radium and later died from the effects of experiments with X-rays?
  1.       Marie Curie
  2.      Albert Einstein
  3.       James Maxwell

 

  1.      What travels at 2,997,924,580 meters per second
  1.       Sound
  2.      Light
  3.       Concorde
  1.      The name of the first cloned sheep was
  1.       Dolly
  2.      Molly
  3.       Billy
  1.      Who created the periodic table of the elements?
  1.       Michael  Lomonosov
  2.      Dmitri Mendeleyev
  3.       Konstantin Tsiolkovsky
  1.      Who made a great discovery while having a bath?
  1.       Archimedes
  2.      Hippocrates
  3.       Democritus
  1.      Where was the first nuclear-powered ice-breaker built?
  1.       In Germany
  2.      In the USA
  3.       In Russia
  1.      What is Johann Gutenberg’s famous invention?
  1.       Computer
  2.      Television
  3.       Printing machine
  1. Who discovered penicillin?
  1.       Alexander Fleming
  2.      Louis Pasteur
  3.       Dmitri Mendeleyev
  1. What substance has the chemical formula H2O?
  1.       Oxygen
  2.      Helium
  3.       Water
  1. Where do veins bring blood?
  1.       To the heart
  2.      From the heart
  3.       To and from the heart
  1. Who invented the telephone?
  1.       Bell
  2.      Baird
  3.       Babbage
  1. What is Alfred Nobel’s famous invention?
  1.       Steam engine
  2.      Telegraph
  3.       Dynamite

 Key:  1a, 2b, 3a, 4b, 5a, 6b, 7a, 8c, 9c, 10a, 11c, 12a, 13a, 14c.

2. Reading

Do ex.1, p. 78.

      Practice the new vocabulary

Find the new words in the text and translate them using the vocabulary.

 3. Writing

          Make up your own sentences with the new words.

 4. Reading

Do ex. 2, p. 79.

5.   Speaking

Do ex. 3, p. 79.

6. Writing

Explain the rule and do ex. 4, p.79.

7.    Summary

Do ex. 5, p. 80.

  8.   Homework

                 Ex. 7, p. 80.

 

 LESSON 2

                      ВИНАХОДИ ТА ВИНАХІДНИКИ

                                  Word building

Цілі: формувати уявлення про будову слова, навички вживання нових лексичних одиниць, навички вимови; вдосконалювати навички усного мовлення, читання й письма; розвивати культуру спілкування й мовленнєву реакцію учнів; виховувати зацікавленість у розширенні своїх знань.

 

                                               PROCEDURE

Warm-up

Do ex. 6, p. 80

Listening

              Listen to the story and answer the questions.

                                    THE SLOW COMPUTER

Victor turned on his computer. White letters appeared near the bottom of the black screen: “Resuming Windows”. Victor wondered how long it was going to take this time. Five minutes later, the light blue screen appeared: “To begin, click your user name”. He clicked on his name. then he filled a pot with water to make some fresh coffee. He returned to his computer.

      The desktop icons had still not appeared. Victor went into his bedroom, took the sheet off the bed and the pillowcases off the pillows, and threw them all into the clothes basket on the floor. He vacuumed his bedroom, and then returned to his computer. A few minutes later, the desktop appeared with about 40 icons on it. He liked  how colorful they were.

     He clicked on his World icon. Then he went into the bathroom and shaved. He come back out to the dining room, made himself a cup of coffee, and sat down. Word opened, a full half hour after Victor had turned his computer on. Victor typed his first name into the document. For about ten seconds, the screen was totally blank. Then “Victor” slowly appeared, one…letter…after…another.

    “I can`t take this anymore!” Victor screamed. He closed the Word document – no, thank you, Word, he did not want to save it. Two minutes later, the document actually closed. Victor clicked on Start so he could click on Turn Off Computer. Five minutes later, his computer finally shut down.

Fuming, Victor unplugged it and took it to PC Club. «Why is this thing so slow?» he asked Matt, the tech guy. Matt plugged it in. after a while, the desktop icons finally appeared. Matt typed in several commands at blinding speed.

    “Look at this”, he said “You have one backup program that is using up 90 percent of your processor. Your processor is like the engine; you want eight cylinders, right? Plus, you’ve got too many icons on your desktop. Put all the icons into folders. Pause that backup program. Reduce the number of programs that are active at Start-Up. That should speed things up a bit”.

     “Can’t I just install an ‘eight cylinder’ processor?” Victor asked innocently.

     “No way”, Matt chuckled. “I hear that question a lot, but I can’t help you. If you want a new processor, you’ve got to buy a whole new laptop”.

  1.      Did Victor turn on his TV?
  2.      Did black letters appear near the bottom of the black screen?
  3.      Did he wonder how long it was going to take this time?
  4.      Did the light blue screen appear 5 minutes later?
  5.      Did he click on his name?
  6.      Did he fill a pot wish water to make some fresh tea?
  7.      Did he take the sheet off his bed?
  8.      Did he put pillowcases on his pillows?
  9.      Did he vacuum his bedroom and return to his computer?
  10. Were there about 400 icons on his desktop?
  11. Could Victor take it anymore?
  12. Did he close the Word document?
  13. Did he want to save the Word document?
  14. Did it take 2 minutes for the document to actually close?
  15. Did his computer finally shut down 5 hours later?
  16. Did he unplug his computer and take it to PC Club?
  17. Did he ask the tech guy why his computer was so slow?
  18. Did he tech guy type in several commands slowly?
  19. Did Matt say that a computer processor is like a car engine?
  20. Did Matt tell Victor to put all the icons into the trash?

3. Speaking

Do ex. 1, p. 81.

4. Writing

Using the dictionaries write down the new words and all their meanings made with the help of suffixes and prefixes and translate them.

5. Reading

             Do ex. 3, p. 81.

6. Writing

            Do ex. 3, 4, p. 82.

7. Summary

            Do ex. 5, p. 82.

8. Homework

            Write your own 10 sentences using as example ex. 3, 4, p. 82.

               

 

LESSON 3

Наукові винахідники

Цілі: формувати навички вживання нових лексичних одиниць; удосконалювати навички читання й письма; розвивати культуру спілкування й мовленнєву реакцію учнів; виховувати зацікавленість у розширенні своїх знань.

                                                       PROCEDURE

1. Warm-up

What is the first thing that comes into your mind when you hear…

  • …the word “science”?
  • ….the word “appliances”?
  • …the word “scientists”?
  • …the words “is out of order”?

 2. Reading

Do ex. 1, p. 83.

3. Speaking

            What do you think is the best / worst invention of the mankind?

(weapon, atomic energy, cigarettes, television, mobile phones, cars, genetically modified products etc.)

          Can you name some inventions are you looking forward to? (Human cloning, time traveling, eternal-life-pill, AIDS \ cancer vaccine, teleportation)

4. Reading and writing

Do ex. 2, p. 83.

       Find the following words and expressions in the text and give their English equivalents:

       Сучасний світ, ряд причин, зокрема, розуміння, розвивати, зберігати, поліпшити, забезпечити, світові ресурси, рішення, всесвіт, перевага, провіщати, істотний, успіх.

       Write a brief summary of the text. Don’t miss any of the new words.

5. Reading

         Match the words on the left with their definitions or synonyms on the right.

1)     Science

a)      Advanced and detailed study of a subject

2)     technology

b)     knowledge that depends on testing facts and stating general natural laws

3)     to succeed

c)      to do or take part in something

4)     to apply

d)     to examine carefully

5)     research

e)      studies which are concerned with people rather than with science

6)     phenomenon

f)       to be concerned with an activity

7)     to be involved in

g)     industrial methods and their practical use in industry

8)     the humanities

h)     to help to encourage

9)     to be engaged in

i)       something that happens in nature, science, ect.

10) to investigate

j)       to manage to do something

11) to support

k)     to request something especially in writing or to use something such as method or law

 

Key: 1b, 2g, 3j, 4k, 5a, 6i, 7f, 8e, 9c, 10d, 11h.

6. Speaking

Do ex. 4, p.85

7. Writing

Do ex. 5, p. 86

8. Speaking

Do ex. 6, p. 86

9. Summary

  1.      What is the technology?
  2.      What is science?
  3.      What is the difference between science and technology?
  4.      What are some of the greatest technological achievements?

10. Homework

Ex. 3, p. 85.

 

 

 

 

Additional material

              Use this information at your lessons creating your own activities for it.

 

                                  INVENTORS AND INVENTIONS OF THE 1960S

      A multitude of advances in technology in the 1960s changed the American lifestyle. New devices led to quicker and easier communication, and inexpensive electrical goods became available to ordinary people. Read about some of these devises below and choose one to complete.

  • One of the most important inventions of the era was the computer. At first it was used for data processing and was an extremely bulky machine, sometimes taking up whole rooms.
  • In the early 1960s teenagers listened to their favorite tunes on small portable record players with monaural sound. Stereo discs did not become available until the mid-sixties when powerful hi-fi systems and stereo headphones made their debut.
  • Along with stereo systems, cassette tape recorders  were first marketed in 1963.
  • A number of small electric appliances debuted during the sixties including electric toothbrushes (first manufactured in 1961) and heated hair curlers.
  • Fiber-tip pens were first manufactured in the sixties.
  • Improved printing techniques helped posters become a cheap way to decorate a home. Immensely popular, they often depicted images of pop stars and older movie stars.
  • In 1962 the first communications satellite Telstar began relaying pictures across the Atlantic, making it possible to report global news instantaneously.
  • The first laser was made during the sixties. An acronym for Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation, the laser has an intense beam of pure light which is capable of cutting through metal. In 1963 the first hologram, using lasers, was devised. Today, the laser has been perfected so accurately that it is routinely used for many types of surgeries.


LESSON 4

Найкращі винаходи

Цілі: формувати навички вживання нових лексичних одиниць; вдосконалювати навички читання й усного мовлення; розвивати культуру спілкування й мовленнєву реакцію учнів; виховувати зацікавленість у розширенні своїх знань.

                                                           PROCEDURE

1. Warm-up

            Complete the following with  the correct suffix –er, -or or –ist to make names of jobs and occupations.

Paint­­ --

Scient --

Pharmac --

Telephon --

Inspect --

Danс --

Plumb--

Butch--

Physic--

Reception--

Survey--

Wait--

Solicit--

Typ--

Jewell--

Doct--

Carpent--

Dent--

 

2. Speaking

  1.      What are the best and the most useful inventions of the manking in the 20th  and 21st centuries?
  2.      What famous inventors do you know?
  3.      What were their inventions?
  4.      Do you know anything about the inventions of Leonardo da Vinci?

3. Reading

Do ex. 1, p. 87.

4. Writing

Do ex. 2, p. 89.

 5. Speaking

Do ex. 3, p. 90.

 6. Writing

  • Practise the vocabulary

Do ex. 4, p. 90.

 7. Listening 

                          Listen to the text and do the task.

A sail maker, Oscar-Strauss, invented jeans in San Francisco, in 1850. The word “jeans” may come from ‘jene fustien’, a strong twill cotton cloth, first made in Genoa. The original jeans were brown until blue denim was used. The word ‘denim’ comes from the name of the French manufacturing town: ‘de Nim’ is the French for ‘of Nim’. However, jeans are believed to be 100 % American invention and Levi’s is still one of the most popular brands.

      In 1886 a chemist from Atlanta, John Pemberton, made up syrup of cola-nut extract, cocoa leaves, some vegetable extracts, caffeine and sugar.  He started serving the syrup diluted with soda-water to  customers in his drugstore. That’s how the world famous drink was invented.

       OK or okay has become a universay term of agreement used over the world. All kinds of guesses were made about its origin and meaning. One means ‘it is so’. However, people used to joke that OK stands for ‘Oll Korrect’ (‘all correct’ being the correct spelling, of course).

  • True of False
  1.      Oscar Levi-Strauss is from Genoa.
  2.      Oscar  Levi-Strauss was an inventor of cola-cola.
  3.      The original jeans were brown.
  4.      ‘De Nim’ is the French Word for ‘of Nim’.
  5.      Levi’s is still one of the most popular brands.
  6.      John Pemberton was from France.
  7.      John Pemberton invented soda-water.
  8.      The customers of J. Pemberton’s drugstore were served with the mixture of syrup and soda-water.
  9.      OK has become a universal disagreement used all over the world.

OK comes from  the English word ‘all right’.

8. Summary

Do ex. 6, p. 90.

9. Homework

Ex. 6, p. 91.

Additional material

Some inventions and discoveries.

1807

John C. Stevens (1749-1838)

Propeller driven steamboat

1807

Robert Fulton (1765-1815)

Steamboat

1830

Robert L. Stevens (1787-1859)

Railroad track and spike

1831

Michael Faraday (1791-1867)

Induction of electric currents

1834

Cyrus McCormick (1809-1884)

Grain reaper

1836

Samuel Morse (1791-1872)

Telegraph

1839

Jacques M. Daguerre (1779-1851)

Photographic process

1844

Henry D. Thoreau (1817-1862)

Steel making process

1846

Elias Howe (1819-1867)

Antiseptic surgery

1865

Henry Bessemer (1813-1898)

Remington typewriter

1867

Joseph Lister (1827-1912)

Celluloid

1868

Christopher  L. Sholes (1819-1890)

Remington typewrinter

1869

John W. Hyatt (1837-1920)

Celluloid

1876

Alexander G. Bell (1847-1922)

Telephone

1885

Jan Matzeliger (1852-1889)

Alfred B. Nobel (1833-1896)

 

Louis Pasteur

Shoe lasting machine

Dynamite, synthetic rubber and leather, artificial silk.

Anti-rabies treatment

1886

Charles M. Hall (1863-1895)

Process for producing aluminum

1888

Nikola Tesla (1856-1943)

Induction motor Electric light power transmission

1889

Thomas Edison (1847-1931)

Electric light

1896

Gugliemo Marconi (1874-1937)

Wireless telegraph

 


Лїтература:

I.Журнал «Англійська мова  та література»,

1) I.О. Оніщенко, «Дидактичні матеріали  з англійської мови,для середнього та старшого шкільного віку»,Харків 2016 р.

2)I.I. Бекреньова, «Використовуємо сучасні підходи у викладанні англійської мови»,Харків 2017р.

II.V.L. Polupan, «English-speaking countries», Kharkiv,2004.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
До підручника
Англійська мова (9-й рік навчання) 9 клас (Карпюк О.Д.)
Додано
14 березня
Переглядів
79
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку