Розвиток життєвих компетентностей учасників навчально-виховного процесу шляхом формування інноваційного освітнього середовища.
Підготувала:
Шевченко Л.М.
вчитель англійської мови
Харківського ЗЗСО І-ІІІ ст..
Процес викладання іноземної мови неможливо уявити без використання таких видів навчальної діяльності,які б водночас з розвитком мовних і мовленнєвих компетенцій учнів забезпечували достатню мотивацію до вивчення іноземної мови як засобу спілкування. Головне завдання сучасної нової школи — підготувати компетентну особистість, здатну знаходити правильні рішення у конкретних навчальних, життєвих, а в майбутньому і професійних ситуаціях. Тому актуальним завданням сучасної школи є реалізація компетентнісного підходу в навчанні, який передбачає спрямованість освітнього процесу на формування і розвиток ключових компетенцій особистості. Результатом такого процесу має бути сформованість загальної компетентності людини, яка включає сукупність ключових компетенцій і є інтегрованою характеристикою особистості.Із власного досвіду можу із впевненістю стверджувати те,що до кожної теми,що вивчається,зокрема « Science and Inventions»(9-11класи) необхідно розробити деякий комплекс вправ – динамічних,цікавих,різноманітних,що створюють умови для вирішення основних задач уроку. Якщо учень на кожному уроці має змогу впевнитися,що він може почати і підтримати розмову,зрозуміти іноземну мову і що його вміння з уроку в урок удосконалюються,то це створює у нього перспективу оволодіння іноземною мовою як засобом для спілкування. Вважаю,що того матеріалу,що міститься в підручниках,недостатньо для того щоб в свідомості учнів сформувалася повна уява з даної теми.
Тому вважаю за необхідність обов’язково розробляти і відшукувати до кожного уроку додатковий матеріал,який би був водночас цікавим і корисним для учнів. Матеріал може бути поданим у віршованій формі,деякі тексти і завдання начитуються носієм мови,під час прослуховування яких,учні мають можливість відшліфовувати свої фонетичні навички та інтонацію англійських речень. Обов’ язковим елементом на кожному уроці,вважаю,повинне бути хоча б одне граматичне завдання,звичайно, пов’язане з темою,а також діалог по темі чи робота в групах,що є проблемою,над якою я на даний час працюю. Можу з впевненістю сказати,що дібраний матеріал сприяє кращому запам’ятовуванню тієї чи іншої теми,сприяє більший зацікавленості дітей при її вивченні в творчому пошуку.
.SCIENCE AND INVENTIONS
LESSON 1
Галузі науки
PROCEDURE
1. Warm-up
Science and technology quiz
Key: 1a, 2b, 3a, 4b, 5a, 6b, 7a, 8c, 9c, 10a, 11c, 12a, 13a, 14c.
2. Reading
Do ex.1, p. 78.
Practice the new vocabulary
Find the new words in the text and translate them using the vocabulary.
3. Writing
Make up your own sentences with the new words.
4. Reading
Do ex. 2, p. 79.
5. Speaking
Do ex. 3, p. 79.
6. Writing
Explain the rule and do ex. 4, p.79.
7. Summary
Do ex. 5, p. 80.
8. Homework
Ex. 7, p. 80.
LESSON 2
ВИНАХОДИ ТА ВИНАХІДНИКИ
Word building
Цілі: формувати уявлення про будову слова, навички вживання нових лексичних одиниць, навички вимови; вдосконалювати навички усного мовлення, читання й письма; розвивати культуру спілкування й мовленнєву реакцію учнів; виховувати зацікавленість у розширенні своїх знань.
PROCEDURE
Warm-up
Do ex. 6, p. 80
Listening
Listen to the story and answer the questions.
THE SLOW COMPUTER
Victor turned on his computer. White letters appeared near the bottom of the black screen: “Resuming Windows”. Victor wondered how long it was going to take this time. Five minutes later, the light blue screen appeared: “To begin, click your user name”. He clicked on his name. then he filled a pot with water to make some fresh coffee. He returned to his computer.
The desktop icons had still not appeared. Victor went into his bedroom, took the sheet off the bed and the pillowcases off the pillows, and threw them all into the clothes basket on the floor. He vacuumed his bedroom, and then returned to his computer. A few minutes later, the desktop appeared with about 40 icons on it. He liked how colorful they were.
He clicked on his World icon. Then he went into the bathroom and shaved. He come back out to the dining room, made himself a cup of coffee, and sat down. Word opened, a full half hour after Victor had turned his computer on. Victor typed his first name into the document. For about ten seconds, the screen was totally blank. Then “Victor” slowly appeared, one…letter…after…another.
“I can`t take this anymore!” Victor screamed. He closed the Word document – no, thank you, Word, he did not want to save it. Two minutes later, the document actually closed. Victor clicked on Start so he could click on Turn Off Computer. Five minutes later, his computer finally shut down.
Fuming, Victor unplugged it and took it to PC Club. «Why is this thing so slow?» he asked Matt, the tech guy. Matt plugged it in. after a while, the desktop icons finally appeared. Matt typed in several commands at blinding speed.
“Look at this”, he said “You have one backup program that is using up 90 percent of your processor. Your processor is like the engine; you want eight cylinders, right? Plus, you’ve got too many icons on your desktop. Put all the icons into folders. Pause that backup program. Reduce the number of programs that are active at Start-Up. That should speed things up a bit”.
“Can’t I just install an ‘eight cylinder’ processor?” Victor asked innocently.
“No way”, Matt chuckled. “I hear that question a lot, but I can’t help you. If you want a new processor, you’ve got to buy a whole new laptop”.
3. Speaking
Do ex. 1, p. 81.
4. Writing
Using the dictionaries write down the new words and all their meanings made with the help of suffixes and prefixes and translate them.
5. Reading
Do ex. 3, p. 81.
6. Writing
Do ex. 3, 4, p. 82.
7. Summary
Do ex. 5, p. 82.
8. Homework
Write your own 10 sentences using as example ex. 3, 4, p. 82.
LESSON 3
Наукові винахідники
Цілі: формувати навички вживання нових лексичних одиниць; удосконалювати навички читання й письма; розвивати культуру спілкування й мовленнєву реакцію учнів; виховувати зацікавленість у розширенні своїх знань.
PROCEDURE
1. Warm-up
What is the first thing that comes into your mind when you hear…
2. Reading
Do ex. 1, p. 83.
3. Speaking
What do you think is the best / worst invention of the mankind?
(weapon, atomic energy, cigarettes, television, mobile phones, cars, genetically modified products etc.)
Can you name some inventions are you looking forward to? (Human cloning, time traveling, eternal-life-pill, AIDS \ cancer vaccine, teleportation)
4. Reading and writing
Do ex. 2, p. 83.
Find the following words and expressions in the text and give their English equivalents:
Сучасний світ, ряд причин, зокрема, розуміння, розвивати, зберігати, поліпшити, забезпечити, світові ресурси, рішення, всесвіт, перевага, провіщати, істотний, успіх.
Write a brief summary of the text. Don’t miss any of the new words.
5. Reading
Match the words on the left with their definitions or synonyms on the right.
1) Science |
a) Advanced and detailed study of a subject |
2) technology |
b) knowledge that depends on testing facts and stating general natural laws |
3) to succeed |
c) to do or take part in something |
4) to apply |
d) to examine carefully |
5) research |
e) studies which are concerned with people rather than with science |
6) phenomenon |
f) to be concerned with an activity |
7) to be involved in |
g) industrial methods and their practical use in industry |
8) the humanities |
h) to help to encourage |
9) to be engaged in |
i) something that happens in nature, science, ect. |
10) to investigate |
j) to manage to do something |
11) to support |
k) to request something especially in writing or to use something such as method or law |
Key: 1b, 2g, 3j, 4k, 5a, 6i, 7f, 8e, 9c, 10d, 11h.
6. Speaking
Do ex. 4, p.85
7. Writing
Do ex. 5, p. 86
8. Speaking
Do ex. 6, p. 86
9. Summary
10. Homework
Ex. 3, p. 85.
Additional material
Use this information at your lessons creating your own activities for it.
INVENTORS AND INVENTIONS OF THE 1960S
A multitude of advances in technology in the 1960s changed the American lifestyle. New devices led to quicker and easier communication, and inexpensive electrical goods became available to ordinary people. Read about some of these devises below and choose one to complete.
LESSON 4
Найкращі винаходи
Цілі: формувати навички вживання нових лексичних одиниць; вдосконалювати навички читання й усного мовлення; розвивати культуру спілкування й мовленнєву реакцію учнів; виховувати зацікавленість у розширенні своїх знань.
PROCEDURE
1. Warm-up
Complete the following with the correct suffix –er, -or or –ist to make names of jobs and occupations.
Paint -- |
Scient -- |
Pharmac -- |
Telephon -- |
Inspect -- |
Danс -- |
Plumb-- |
Butch-- |
Physic-- |
Reception-- |
Survey-- |
Wait-- |
Solicit-- |
Typ-- |
Jewell-- |
Doct-- |
Carpent-- |
Dent-- |
2. Speaking
3. Reading
Do ex. 1, p. 87.
4. Writing
Do ex. 2, p. 89.
5. Speaking
Do ex. 3, p. 90.
6. Writing
Do ex. 4, p. 90.
7. Listening
Listen to the text and do the task.
A sail maker, Oscar-Strauss, invented jeans in San Francisco, in 1850. The word “jeans” may come from ‘jene fustien’, a strong twill cotton cloth, first made in Genoa. The original jeans were brown until blue denim was used. The word ‘denim’ comes from the name of the French manufacturing town: ‘de Nim’ is the French for ‘of Nim’. However, jeans are believed to be 100 % American invention and Levi’s is still one of the most popular brands.
In 1886 a chemist from Atlanta, John Pemberton, made up syrup of cola-nut extract, cocoa leaves, some vegetable extracts, caffeine and sugar. He started serving the syrup diluted with soda-water to customers in his drugstore. That’s how the world famous drink was invented.
OK or okay has become a universay term of agreement used over the world. All kinds of guesses were made about its origin and meaning. One means ‘it is so’. However, people used to joke that OK stands for ‘Oll Korrect’ (‘all correct’ being the correct spelling, of course).
OK comes from the English word ‘all right’.
8. Summary
Do ex. 6, p. 90.
9. Homework
Ex. 6, p. 91.
Additional material
Some inventions and discoveries.
1807 |
John C. Stevens (1749-1838) |
Propeller driven steamboat |
1807 |
Robert Fulton (1765-1815) |
Steamboat |
1830 |
Robert L. Stevens (1787-1859) |
Railroad track and spike |
1831 |
Michael Faraday (1791-1867) |
Induction of electric currents |
1834 |
Cyrus McCormick (1809-1884) |
Grain reaper |
1836 |
Samuel Morse (1791-1872) |
Telegraph |
1839 |
Jacques M. Daguerre (1779-1851) |
Photographic process |
1844 |
Henry D. Thoreau (1817-1862) |
Steel making process |
1846 |
Elias Howe (1819-1867) |
Antiseptic surgery |
1865 |
Henry Bessemer (1813-1898) |
Remington typewriter |
1867 |
Joseph Lister (1827-1912) |
Celluloid |
1868 |
Christopher L. Sholes (1819-1890) |
Remington typewrinter |
1869 |
John W. Hyatt (1837-1920) |
Celluloid |
1876 |
Alexander G. Bell (1847-1922) |
Telephone |
1885 |
Jan Matzeliger (1852-1889) Alfred B. Nobel (1833-1896)
Louis Pasteur |
Shoe lasting machine Dynamite, synthetic rubber and leather, artificial silk. Anti-rabies treatment |
1886 |
Charles M. Hall (1863-1895) |
Process for producing aluminum |
1888 |
Nikola Tesla (1856-1943) |
Induction motor Electric light power transmission |
1889 |
Thomas Edison (1847-1931) |
Electric light |
1896 |
Gugliemo Marconi (1874-1937) |
Wireless telegraph |
Лїтература:
I.Журнал «Англійська мова та література»,
1) I.О. Оніщенко, «Дидактичні матеріали з англійської мови,для середнього та старшого шкільного віку»,Харків 2016 р.
2)I.I. Бекреньова, «Використовуємо сучасні підходи у викладанні англійської мови»,Харків 2017р.
II.V.L. Polupan, «English-speaking countries», Kharkiv,2004.
1