Розвиток зв'язного мовлення

Про матеріал
У даному посібнику представлені творчі завдання та творчі дикн для розвитку зв'язного мовлення учнів 2 класу згідно з чинною навчальною програмою.
Перегляд файлу

Школа рамки, фоторамки, PNG, PSD, | Скачать 

 

 

 

 

 

 

 

ДИДАКТИЧНИЙ ПОСІБНИК

 

 

 

Вчитель: Корсун Валентина Юріївна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВСТУП………………………………………………………………………………..4

1. Творчі завдання для розвитку зв’язного мовлення на уроках української мови в 2класі………………………………………………………………………………5

1.1. Складання текстів за малюнком та запитаннями………………………..5

1.2. Складання текстів за малюнком………………………………………..10

1.3.  Складання текстів за зачином, основною частиною, кінцівкою…….14

1.4. Складання розповіді за серією сюжетних малюнків…………………..17

2. Творчі диктанти………………………………………………………………....20

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ………………………………………….23

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Концепція нової української школи визначає 10 ключових компетентностей, однією з яких є спілкування державною мовою. Це вміння усно й письмово висловлювати і тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди. Формування комуні­кативної компетентності (відповідно до Державного стандарту початкової загальної освіти) з урахуванням інтересів і можливос­тей учнів початкової школи є метою навчання української мови як державної. Саме тому питання розвитку зв'язного мовлення учнів закладів загальної середньої освіти є актуальним і нині. Відповідно до змісту онов­леної програми з української мови (1-4-ті класи), мовленнєва змістова лінія, яка є основною, передбачає розвиток усного та писемного мовлення учнів, їхнє вміння користуватися мовою як засобом спілкування, пізнання, впливу. Із цією метою в почат­ковій школі виникає потреба в організації освітнього процесу для розвитку, удосконалення усних видів мовленнєвої діяль­ності, які учні певною мірою опанували в дошкільному віці (слу­хання; розуміння; говоріння), а також формування, удоско­налення видів мовленнєвої діяльності, пов'язаних із писемним мовленням (читання вголос і мовчки, робота з дитячою книж­кою, письмові види робіт).

Учителі початкових класів починають працювати над розвит­ком зв'язного мовлення вже з перших уроків першого класу. Така робота проводиться на кожному уроці української мови. На уроках української мови вчителі формують у своїх вихованців уміння писати твори, перекази, складати тексти. Від учителів початкових класів значною мірою залежить, чи сформується в учнів навичка писати твори, чи зацікав­ляться вони таким видом творчої діяльності.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Творчі завдання для розвитку зв’язного мовлення на уроках української мови в 2класі

1.1. Складання текстів за малюнком та запитаннями.

Завдання 1.

1. Розглянь малюнок.

C:\Users\pc\Pictures\Saved Pictures\img619_85.jpg

2. Що роблять малюки? Що вони промовляють? Чи можна це назвати мовленням? Чому?

Завдання 2.

  1. Уважно розглянь малюнок.

      

2. Дай відповідь на кожне поставлене запитання:

- Що роблять діти?

- За допомогою чого діти спілкуються?

- Що допомагає дітям зробити усне мовлення виразнішим і зрозумілішим?

3. Розкажи, про що могли б розмовляти діти, зображені на малюнку.

 

Завдання 3.

1. Розглянь малюнок і поміркуй, яку роль під час спілкування відіграє інтонація.

     

  1. Яка інтонація найбільш доречна у розмові між двома друзями? Виклади свою думку.

Завдання 4.

  1. Розглянь малюнок.

                         IMG-34449a288d909d6f84069c02dd2ee108-V

2. Дай відповідь на наступні запитання:

- Що зображено на малюнках? (Хлопчики, собака, реп’яхи).

- Чим займаються хлопчики на першому малюнку? (Діти грають з м’ячем).

- Хто спостерігає за ними? (Собака).

- Що сталося на другому малюнку? (Діти закинули м’яча в кущі й не можуть знайти).

- Хто допомагає хлопчикам шукати м’яча? (Пес)

- Що відбулося на третьому малюнку? (Песик знайшов м’яча).

- Який вигляд має песик? (Весь у ріп’яхах, але задоволений).

- Як поставилися хлопці до собаки? (Хлопчики раділи і хвалили песика).

 

Завдання 5.

1. Це є мак. Уяви його в полі, на грядці. Які в нього кольори? Опиши його усно.

                        

2. Опис квітки запиши.

 

Завдання 6.

  1. Ти, звичайно, впізнав це звірятко. Це білочка.
  2. Яка вона?
  3. Розкажи, де вона живе, як виглядає, чим харчується.

                     

4. А може тобі відомо про неї щось уже цікаве?

Напиши.

Завдання 7.

  1. Розглянь  картини відомої англійської художниці Жозефіни Волл. Вона працює у стилі фентезі. Своїх персонажів Жозефіна створює за допомогою яскравих фарб у синіх, жовтих, бузкових відтінках.

 

               

- Ким ми бачимо зиму на малюнках?

- Яка вона - добра чи зла?

- Як ще можна назвати зиму? Доберіть їй красиве ім'я.

 

Завдання 8.

1. Розглянь малюнки.

       

  1. Якою була ця білочка?
  2. Із чого видно, що вона роботяща?
  3. Якою була її сусідка?
  4.  Із чого видно, що білочка лінива?
  5. Сформулюй речення.

 

Завдання 9.

  1. Уважно розглянь натюрморт.

 

  

  1. Назви всі зображені на малюнку предмети.
  2. Назви ознаки цих предметів (наприклад: огірочки – зелені).
  3. Опиши натюрморт, використовуючи дібрані ознаки.

1.2. Складання текстів за малюнком.

Завдання 1.

1. Розглянь малюнок.

                  

2. На його основі склади усну розповідь. Добери заголовок.

3. Визнач тему і мету своєї розповіді.

4. Запиши її.

 

Завдання 2.

1. Розглянь малюнок.

         

2. На його основі склади 2-3 речення, зв’язані між собою за змістом.

3. Запиши їх. Чи є записане тобою текстом? Поясни чому?

4. Спробуй дібрати заголовок.

 

Завдання 3.

1. Розглянь малюнок.

         

2. Склади поради, як доглядати за посадженими деревцями, посіяними квітами. Запиши їх. Не забудь дібрати заголовок.

 

Завдання 4.

1. Уяви собі новорічну ніч. Ось годинник на чарівній вежі видзвонює опівніч. Саме в цю мить розкривається небо і…

2. Розкажи, що могло статися в новорічну ніч.

3. Свою фантастичну розповідь запиши.

Не забудь дібрати заголовок.

 

                       

 

 

Завдання 5.

  1. Уважно розглянь натюрморт.

   

 

  1. Розкажи, з чого складено натюрморт.

 

 

Завдання 6.

  1. Розглянь малюнок.

                 

  1. Склади діалог, який міг би відбутися між качкою та вовком.

 

 

Завдання 7.

  1. Розкажи, що ти бачиш на малюнку.
  2. Сформулюй свою думку одним реченням.
  3. Запиши його.

                        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.3.  Складання текстів за зачином, основною частиною, кінцівкою

Завдання 1.

1. Розглянь малюнки.

 

 

2. Прослухай кінець казки.

Додому мишеня повернулося дуже зажурене.

  • Що сталося? – схвильовано спитала мама.

Мишеня схлипнуло й розповіло.

…….

Мама обняла його та й каже:

- Не плач, бо в озері було не сонце, а лише його відображення.

- То воно не пропало?

- Певно, що ні!

- От добре! Побіжу сказати хом’ячкові!

                                                                       За Іваном Палагутою

 

3. Подивись на малюнки і розкажи, які пригоди трапились з мишенятком?

 

Завдання 2.

  1. Розглянь малюнок.
  2. Прослухай зачин тексту:

Петрикові снився чудовий сон. Ось він на космодромі.

  1. Подивись на малюнок і розкажи, що наснилось Петрикові далі.

 

 

            

 

Завдання 3.

  1. Розглянь малюнок.

 

              

 

  1.               Прослухай основну частину тексту:

Старанно і вміло готують ведмеді в лісовій глушині свої зимові лігвіська. М’якою запашною хвоєю, корою, мохом вистилають вони своє житло.

  1. Склади текст за картинкою та основною частиною, яку ти прослухав.

 

Завдання 4.

  1. Розглянь малюнок.
  2. Прослухай кінцівку тексту:

Втомлені, але щасливі ми розійшлися по домівках.

  1. Склади розповідь за картинкою і кінцівкою тексту.

 

              

 

Завдання 5.

  1. Розглянь малюнок.

2. Прослухай зачин тексту:

- Настала весна, пригріло сонечко, прилетіли пташки.

                            

 

3. Склади текст за картинкою та зачином, який ти прослухав.

 

 

 

 

 

1.4. Складання розповіді за серією сюжетних малюнків

 Завдання 1.

  1. Розклади картинки в логічній послідовності.

                   

 

2. - Хто і де втратив повітряну кульку?

- Хто знайшов кульку на поле?

- Як звали мишеня?

- Що він робив у полі?

- Що мишеня стало робити з кулькою?

- Чим закінчилася гра з кулькою?

3. Склади розповідь за картинками.

 

Завдання 2.

  1. Розклади картинки в логічній послідовності.
  2. - Про кого будемо складати розповідь?

- Розкажи, яка була гусениця і як її звали?

- Чим гусениця займалася влітку?

- Куди одного разу заповзла гусениця? Що там побачила?

- Що гусениця зробила з яблуком?

- Чому гусениця вирішила залишитися в яблуці?

- Що гусениця змайструвала в своєму новому житлі?

3. Склади розповідь за картинками.

 

          

 

Завдання 3.

  1. Розклади картинки в логічній послідовності.

           

           

  1. - Яка пора року зображена на картинках?

- Як ти думаєш куди попрямували каченя з курчам?

- Розкажи, як друзі переправлялися через річку:

- Чому курча не захотів занурюватися у воду?

- Як каченя допоміг другові переплисти на інший берег?

- Чим закінчилася ця історія?

Завдання 4.

  1. Розклади картинки в логічній послідовності.

 

        

  1. - Що робить кішка?

- Звідки вибігло мишеня і що побачило в котячій мисці?

- Що зробило мишеня, щоб напитися молока?

- Чому здивувалася кішка, коли прокинулася?

3. Придумай продовження цієї історії.

Завдання 5.

  1. Розклади картинки в логічній послідовності.

      

2. - Хто одного разу влітку пішов на риболовлю?

- Що взяли з собою друзі?

- Де друзі влаштувалися ловити рибу?

- Як ти думаєш, що став кричати кіт, коли побачив, що поплавок занурився у воду?

- Куди кіт кинув спійману рибку?

- Чому кіт вирішив вкрасти рибку, яку виловив пес?

- Розкажи, як собачці вдалося зловити другу рибку.

- Як ти думаєш кіт і пес ходять ще разом на риболовлю?

 

Дописати кінцівку тексту (2-3 речення).

Ми ходили до лісу. Там знайшли джерело. Воно було замулене...

                                                                                                        (10 слів.)

***

Маленьке ластів'ятко випало з гнізда. Це помітив Андрійко. Шкода йому стало пташки...

                                                                                                       (12 слів.)

***

Марійка і Петрик пішли восени до лісу. Вони збирали гриби і горіхи. Ліс був недалеко від їхньої хати. Раптом діти побачили білочку...

                                                                                               (22 слова.)

***

Стояла літня спека. Зненацька насунула сіра хмара. Вдарив грім. А ми класом збирали в полі ромашки для аптеки...

(18 слів.)

***

Пізньої осені Оля і Ніна гуляли в яблуневому саду. Був тихий сонячний день. Дівчатка підійшли до великої яблуні. На гілці вони побачили велике рожеве яблуко... (За В. Сухомлинським.)

(25 слів.)

***

Якось украла собі Лисичка-Сестричка курочку та й біжить. От уже ніч настає. Бачить Лисичка хатку і заходить туди. Просить людей пустити переночувати... (Нар. казка.)

(23 слова.)

***

Я люблю сонечка на тоненьких ніжках. Це скромні золотисті кульбабки. Одного разу я не побачив у саду сонечок...

(18 слів.)

***

З кожним днем холоднішало. Маленька білочка заблудилася в лісі. Вона оселилася в дуплі осики. Але дупло маленьке, незатишне... (За О. Іваненко.)

(19 слів.)

 

  • Дописати потрібні за змістом слова, щоб вийшло речення.

Настав .... Сховалося за обрій .... Дмитрик ліг у ліжко і ... . Йому снився кольоровий ... .

(12 слів.)

***

Зійшло .... Марійка прокинулась і... . Вона поснідала і поспішила до ... . По дорозі зустрілася з ... . Двом школяркам було ... .

(16 слів.)

***

Знов прийшла на землю .... Розпустила ... коси. А у неї в сивих косах позаплутувались ... . (Є. Гуцало.)

(13 слів.)

***

Павучиха з ... павутину ткали. І тихесенько ладком пісеньку ... . (Є. Гуцало.)

(8 слів.)

***

Мої батьки люблять читати .... У нас велика .... Я також прочитав багато .... Найбільше люблю ... вірші.

(14 слів.)

  • Вставити пропущені слова, підібравши їх за допомогою запитань.

ЗРАЗОК: Хлопчик (що робить?) (яку?) книжку.

- Хлопчик читає (розглядає, купує) цікаву (бібліотечну, мамину, нову) книжку.

***

Дитина дуже (що робить?) маму. Мама (що робить?) їй (яку?) пісеньку. Дитятко (що робить?) і засинає. Мама кладе (кого?) у ліжечко.

 (12 слів.)

***

Діти (що зробили?) в ліс. Вони (що зробили?) (яку?) білочку. Вона (що робила?) на зиму (що?).

 (8 слів.)

***

У лісі (хто?) знайшли (кого?). У неї було поранене (що?). Синичка не могла (що робити?). Ми принесли (кого?) додому і доглядаємо її. Вона любить клювати (що?).

(19 слів.) 

***

Восени опадає (з чого?) листя. Дні стають (якими?), а ночі (що роблять?). Ідуть (які?) дощі. (Хто?) відлітають у (які?) краї.

(12 слів.)

***

Ось і літо (що зробило?). Відцвіли (які?) квіти. Лиш (які?) айстри розквітли (якими?) кольорами. Букетики (чого?) я щодня несу (куди?).

(13 слів.)

***

Я люблю (який?) ранок. Зима цього року снігова і (яка?). Але ми не боїмося (чого?). Злющий мороз (що робить?) під одяг. А ми катаємось (на чому?). І (хто?) нам не страшний.

(23 слова.)

***

Одного разу я пішов (з ким?) до річки. Був (який?) ранок. Ми закинули (що?). Риба добре (що робила?). Нам пощастило.

(14 слів.)

  • До слів (іменників), які відповідають на запитання хто?, записати слова, які відповідають на запитання що?

ЗРАЗОК: Квітникар - квітка.

Лікар - ... , лісник - ... , комбайнер - ... , садівник - ... , тракторист - ... , пекар - ... , бджоляр - ... , бібліотекар -... .

(8 слів.)

  • Закінчити речення, підкреслити іменники.

1. Трактор оре ... . 2. Комбайнер збирає ... . 3. Пекар випікає смачний ... . 4. Корова дає ... . 5. Сірко стереже ... . 6. Мурчик ловить ... . 7. Бабуся розповідає цікаві....

(16 слів.)

  • Записати за зразком речення із поданими словами, що звучать однаково, але мають різне значення.

ЗРАЗОК: У лисички народилося двоє лисинят. Ми любимо збирати гриби лисички. Вони дуже красиві і смачні.

Перо (пташине) - перо (для письма), ключ (журавлиний) - ключ (від дверей), кілька (риба) - кілька (хлопчиків, олівців, гривень).

  • Доповнити прислів'я-речення антонімами (словами з протилежним значенням).

1. Хоч руки чорні, та робота ... .2. Хто малого не шанує, той ... не вартий. 3. Жолудь який малий, а з нього ... дуб росте. 4. Боязливому - по вуха, ... - по коліна.

 (25 слів.)

1 Не шукай друга багатого. Хай він буде хоч і ... , але добрий. 2. З добрим дружись, а ... стережись. 3. Ранні пташки воду п'ють, а ... сльози ллють. 4. Маленьке діло краще ... безділля.

(27 слів.)

  • Доповнити речення потрібними за змістом і близькими за значенням словами.

1. Наша хата (яка?) ... (радісна, усміхнена, весела). 2. Восени наш садок стає (яким?) ... (сумним, зажуреним, безлистим, заплаканим). 3. Наш Київ (Львів, Ужгород, Галич) (який?) ... (дуже давній, стародавній, древній, старожитній, старий).

 

  • Підкреслити прикметники,які пояснюютьслово сонечко, і дописати свої слова, що називають ознаку.

Добридень тобі, сонечко ясне, ти чисте, ти ясне, поважне. Ти освічуєш гори й долини і високі кургани.

(17 слів.)

Можна додати: добре, ніжне, ласкаве, лагідне тепле, веселе, золоте.

 

 

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

  1. Грибінченко Т.О. Збірник диктантів з української мови для початкових класів / Т.О. Грибінченко, Г.О. Козачук, Т.О. Чорноус. – К.: Либідь, 2000. – 272 с.
  2. Захарійчук М. Українська мова та читання : підруч. для 2 кл. закл. загальн. середн. освіти (у 2-х частинах) : Частина 1 : Українська мова / Мар’яна Захарійчук. - К. : Грамота, 2019. - 112 с.
  3. Котик Т.М. Методика розвитку зв’язного мовлення молодших школярів : Опорні конспекти лекцій для студентів заочної форми навчання спеціальності «Початкова освіта» / Тетяна Миколаївна Котик. - Івано-Франківськ, 2013. – 71с.
  4. Розвиток зв’язного мовлення 1-4 класи / Н.М. Пінда, І.В. Заїка, С.А. Макарчук. – К.: Видавничий дім перше вересня, 2017. – 184 с.
  5. Українська мова. Картки з розвитку зв'язного мовлення. 2 клас. -Тернопіль: Навчальна книга Богдан, 2008. – 24 с.

1

 

docx
Додано
10 грудня 2021
Переглядів
924
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку