Тема: Розвиток зв’язного мовлення. Особливості побудови оповідання. Усний твір-оповідання на основі побаченого.
Мета: закріпити одержані на уроках української літератури знання про оповідання; формувати в учнів уміння й навички побудови зв’язного висловлювання; розвивати логічне та образне мислення, спостережливість; удосконалювати культуру усного мовлення.
Обладнання: підручник української літератури, таблиця «Типи мовлення», картки, листок оцінювання, аудіозапис.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчального процесу.
1.Ситуація.
Діти парами виходять до дошки і розігрують певну ситуацію: похід в піцерію, зустріч у парку, поїздка до цирку.
2. Оголошення теми, мети та завдань уроку.
III. Активізація опорних знань.
Учитель нагадує учням.
Оповіда́ння — невеликий за обсягом прозовий твір, у якому зображувалась одна подія з життя одного, або двох сформованих персонажів.
Невеликі розміри оповідання вимагають нерозгалуженого, як правило, однолінійного, чіткого за побудовою сюжету. Характери показані здебільшого у сформованому вигляді. Описів мало, вони стислі, лаконічні. Важливу роль відіграє художня деталь (деталь побуту, психологічна деталь та ін.). Розгляд таблиці «Типи мовлення».
Робота в групах. Учні готують відповіді на задані запитання на картках.
- Який тип мовлення покладено в основу тексту оповідання?
- Чому оповідання складається в художньому стилі?
- Які особливості художнього стилю?
- Які композиційні елементи є для оповідання обов’язковими?
- Що називається зав’язкою, кульмінацією та розв’язкою?
- Чи можливе оповідання без кульмінації?
- Яка кількість персонажів здебільшого діє в оповіданнях?
- Чому в основу оповідання зазвичай покладено розповідь про одну подію з життя персонажа?
- Наскільки важливою для героя оповідання є описувана подія?
III. Засвоєння навчального матеріалу.
Учні прослуховують аудіозапис твору « Цікавий горобець», виконують тестові завдання.
IV. Інтерактивна вправа.
1. Літературна вітальня.
Учитель пропонує пригадати цікавий випадок, свідками якого вони були або про який вони чули від знайомих, із повідомлень в інтернеті.
Робота в парах: скласти план оповідання на основі певного випадку, усно підготувати тексти, накидати тези.
V. Підбиття підсумків, оцінювання навчальних досягнень учнів.
Учні під керівництвом учителя читають й аналізують складені тексти, визначають недоречності в їхніх текстах. Учитель аналізує роботу кожної пари і пропонує кожному заповнити листок оцінювання.
VI. Домашнє завдання.
Усно скласти оповідання на основі побаченого або почутого.