Розвиток зв'язного мовлення "Розповідаю про допомогу птахам" 2 клас

Про матеріал
Конспект уроку з української мови на тему "Розвиток зв'язного мовлення. Розповідаю про допомогу птахам" для 2 класу. Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів із розділу «Дієслово»; збагачувати активний словник учнів, формувати мовну компетенцію; виховувати спостережливість, інтерес до оточуючого, любов до природи. Обладнання: презентація PowerPoint, зошит з розвитку зв’язного мовлення «Малюю словом» 2 клас.
Перегляд файлу

Тема: Розвиток зв’язного мовлення «Розповідаю про допомогу птахам»

Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів із розділу «Дієслово»; збагачувати активний словник учнів, формувати мовну компетенцію; виховувати спостережливість, інтерес до оточуючого, любов до природи.

Обладнання: презентація PowerPoint, зошит з розвитку зв’язного мовлення «Малюю словом» 2 клас.

Хід уроку

І. Організація учнів до уроку

  • Добрий день, учні! Мене звати … і сьогоднішній урок з української мови проведу з вами я.

Шкільний мелодійний дзвінок

Покликав усіх на урок.

Тож не будемо гаяти часу

І полинемо разом із класом

В чарівну Країну знань.

  • Усміхніться одне одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці із завданнями, будьте старанними і слухняними!
  • Сьогодні у нас урок розвитку зв’язного мовлення, тому підготуйте, будь ласка, зошит «Малюю словом», ручку та кольорові олівці.
  • Всі готові? Розпочинаємо!
  • Ваші друзі Родзинка, Читалочка, Щебетунчик та Ґаджик підготували для нас загадку, послухайте уважно:

Кружляє ніжно білий пух,

Міняє зайчик свій кожух,

Вдягає лиска рукавички,

Співають весело синички,

Ведмідь в барлозі вже дріма,

Яка пора скажіть? (Зима)

  • Це зима.
  • А як ви відгадали, чому це саме зима?
  • Це зима, тому що в загадці йдеться про ніжно білий пух, тобто сніг, про зайчика, який міняє свій кожух, про синички, про ведмедя, що дрімає в барлозі.
  • Так, правильно, саме за цими ознаками вам вдалось відгадати загадку.
  • Учні, гляньте, у віконечко, які ще ознаки зими залишились?
  • Температура повітря невисока, дні ще короткі, вітер віє.
  • А мороз щипає наші щічки?
  • Ні.
  • А сніг іде?
  • Ні.
  • Так, учні, правильно. Вже не так багато залишилось ознак зими, адже у нас сьогодні останній зимовий день, але ще прохолодно, віє холодний вітер, а у горах Карпатах лежить сніг.
  • Скажіть, а кому найважче взимку звірам чи птахам?
  • Однаково, і звірам, і птахам важко.
  • Так.

ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку

  • Отже, тема сьогоднішнього уроку «Розповідаю про допомогу птахам». Наше завдання навчитися складати зв’язну розповідь про те, як ви допомагаєте птахам.

ІІІ. Систематизація знань, умінь і навичок

  1. Бесіда на основі предметних малюнків.
  • Учні, почнемо наш урок з усного малюнкового диктанту. Я показую предметні малюнки, а ви називаєте, хто на них зображений. Починаємо!
  • Хто це?
  • Це снігур.
  • Так, а чому він має таку назву?
  • Снігур дістав таку назву від слова «сніг».
  • А це хто?
  • Це горобець.
  • Правильно.
  • А це… продовжуйте.
  • Це дятел.
  • Так.
  • Хто це?
  • Синиця.
  • Так, добре.
  • А це?
  • Це ворона.
  • Правильно.
  • Це…?
  • Сойка.
  • Чудово!
  • І останній малюнок. Хто на ньому зображений?
  • На малюнку зображена сова.
  • Так, правильно!
  • Скажіть, будь ласка, як назвати цих тваринок одним словом?
  • Птахи.
  • А які труднощі ці птахи зазнають взимку? Поміркуйте.
  • Пташкам взимку важко знайти їжу, їм холодно.
  • Так.
  • Йдучи до вас на урок я бачила на шкільному подвір’ї годівнички. Скажіть, що саме ви кладете у ці годівнички для пташок?
  • Ми кладемо різні зернятка, насіння, ягоди.
  • Чудово!
  • А якими кольорами ви зобразили б зиму? Я зображу зиму… Продовжуйте.
  • Я зображу зиму білим кольором.
  • А чому?
  • Білий колір нагадує сніг, який часто покриває землю взимку.
  • А ще який колір?
  • Ще може бути блакитний.
  • Чому?
  • Блакитний – це колір ясного зимового неба.
  • Так, а ще?
  • Ще можна зобразити зиму коричневим кольором.
  • Чому..?
  • Коричневий колір нагадує дерева та кущі без листя, які стають більш помітними взимку.
  • Прекрасно! Є ще варіанти?
  • Я зображу зеленим кольором.
  • Чому?
  • Зелений – це колір ялинок.
  • А ще?
  • Зобразити зиму ще можна сірим кольором.
  • Чому?
  • Сірий колір нагадує небо, коли йде сніг чи дощ, коли хмари перекривають сонце.
  • Так, все правильно сказали!
  • Отже, кольори зими – це білий, блакитний, коричневий, зелений, сірий.
  1. Робота в зошиті
  • А зараз подивимося, які ж кольори є у вашому зошиті на сторінці тридцять першій.
  • У зошиті є білий колір, блакитний, коричневий, жовтий, зелений.
  • Так, а зараз ми дізнаємось, яку саме пташку зображено на малюнках. Для цього нам потрібно відгадати ребус, який подано у восьмому завданні на сторінці тридцять третій. Будь ласка, перегорніть сторінку.
  • На фото зображена «криниця», перші дві літери закреслені, виходить «иниця» і добавляємо літеру «с».
  • Отже, яка це пташка?
  • Це синиця.
  • Правильно!
  • А зараз сядьте рівненько, спинки вирівняли, пишемо слово «синиця». Скажіть, запишемо слово з великої літери чи малої?
  • Запишемо з малої літери.
  • Чому?
  • Слово «синиця» є не власною назвою.
  • Так, правильно. Записуємо!

  • Отже, яке слово ви записали?
  • Записали слово «синиця».
  • Скажіть, скільки букв у цьому слові?
  • У слові «синиця» 6 букв.
  • Так, а звуків скільки?
  • Також 6.
  • А складів скільки?
  • У цьому слові всього 3 склади.
  • Отже, ми дізналися яку пташку зображено на малюнках. Скажіть, а якими кольорами її зобразили?
  • Пташку зобразили білим, жовтим, зеленим, синім, чорним кольором.
  • Правильно.
  • А тепер розглядаємо кожен малюнок. І в кінці роботи скажете, чи пов’язані вони між собою.
  • Отже, перший малюнок. Гляньте, будь ласка. Скажіть, які емоції викликав у вас цей малюнок?

  • Малюнок викликав емоції жалю, співчуття.
  • У мене також виникли такі ж емоції.
  • А чому саме емоції жалю, співчуття?
  • У мене емоція жалю, тому що пташка замерзла, лежала на снігу.
  • Так.
  • Учні, а тепер розкажіть за малюнком. Починаємо так… Якось взимку діти грались на подвір’ї і раптом… Продовжуйте.
  • Якось взимку діти грались на подвір’ї і раптом побачили пташку, яка лежала на снігу.
  • Так.
  • А тепер гляньте на наступний малюнок.

  • На вашу думку, що зробили діти з пташкою?
  • Діти забрали її, відігріли, і вона почала їсти зернятка.
  • Правильно. А тепер розкажіть за малюнком.
  • Пташка, яку діти принесли додому, відігрілась і клює зернятка.
  • Учні, щоб слово «діти» не повторювалось ми замінюємо на слово «вони».
  • Пташка, яку вони принесли додому, відігрілась і клює зернятка.
  • Як ви гадаєте, чи добрий вчинок зробили діти?
  • Так, діти зробили добрий вчинок, не залишили пташку мерзнути, а вирішили допомогти.
  • Повністю погоджуюсь з вашою думкою! А з вас хтось робив такі вчинки?
  • Так.
  • А тепер подивіться на третій малюнок. Що скажете?

  • Діти відпустили пташку на волю.
  • Як ви вважаєте синичка задоволена цим?
  • Так.
  • А чому?
  • Хлопчик та дівчинка зробили добру справу для неї. Вона підняла крила і злетіла.
  • Так, а тепер розкажіть за малюнком.
  • Коли пташка одужала, діти відпустили її на волю.
  • Чудово! А тепер дивимось на останній малюнок, четвертий.

  • Що зробили дітки?
  • Змайстрували годівничку і повісили її для пташок.
  • Саме так, зробили годівничку для того, щоб підгодовувати птахів. Розкажіть, будь ласка, за малюнком.
  • Діти змайстрували годівничку і повісили її для птахів.
  • Отже, ми з вами розглянули кожен малюнок, яку назву ви дали б цим малюнкам?
  • Птахи взимку.
  • А ще?
  • Допомога пташці.
  • Ще?
  • Зимуюча пташка.
  • Прекрасно!
  • Гляньте ще раз на малюнки. А тепер уважно слухайте завдання. Назвіть слова, що відповідають на питання хто?.
  • Хлопчик, дівчинка, діти, пташка, синичка.
  • Так, правильно. А тепер назвіть слова, які відповідають на питання що?.
  • Годівничка, дерева, сніг, зима.
  • Добре, йдемо до другого завдання. Як ви ставитесь до дітей, зображених на малюнках?
  • Ставимось до дітей добре, бо вони не були байдужими, не пройшли повз пташку, а нагодували її та відігріли. Крім того, ще змайстрували годівничку.
  • Так, я цілком погоджуюся з вашою думкою. Я також добре ставлюся до цих дітей.

Гра «Вибери слово»

  • А зараз пограємо з вами в гру. Гляньте на дошку, будемо вибирати слова, які більше підходять для характеристики дітей.
  • Дітки були ввічливими чи злими?
  • Ввічливими.
  • Так, дбайливі чи байдужі?
  • Дбайливі.
  • Правильно. Добрі чи недоброзичливі?
  • Добрі.
  • Чудово. Дружні чи ліниві?
  • Дружні.
  • Добре!
  • Давайте, ще раз повторимо, якими були діти?
  • Були ввічливими, дбайливими, добрими, дружніми.
  • Ви добре працюєте! Думаю ваша вчителька задоволена!
  • Переходимо до наступного завдання. Поміркуйте, від чого пташки більше страждають узимку – від холоду чи голоду. А тепер міркуємо.
  • Я вважаю, що птахи гинуть, як від холоду, так і від голоду. Але від голоду найбільше страждають. Пташка може замерзнути тільки тоді, коли їй не вистачає енергії. А енергії їй не вистачає, якщо немає їжі. Тобто, якщо у пташки є їжа, то її організм виробить достатньої енергії, щоб їй було тепло і вона не замерзла. Врятувати пташок дуже просто, потрібно розвісити годівнички і не забувати поповнювати їх кормом.
  • Добре. А далі перш ніж працювати над наступним завданням, пропоную трохи відпочити. Підведіться, будь ласка! А зараз фізкультхвилинка.

https://www.youtube.com/watch?v=CqOr8xqBiK4

  • Сідайте! Сподіваюсь, що ви відпочили, і ми можемо продовжувати наш урок!
  • Так, працюємо далі. Переходимо до наступного завдання, номер чотири, що на сторінці тридцять другій.
  • Для початку скажіть мені, які це слова назви предметів?
  • Це іменники.
  • Іменники на які питання відповідають?
  • Іменники відповідають на питання хто? або що?
  • Так, а які це слова назви ознак?
  • Слова назви ознак це прикметники.
  • Прикметники на які питання відповідають?
  • Прикметники відповідають на питання який? яка? яке? які?
  • І слова назви дій?
  • Це дієслова.
  • На які питання відповідають дієслова?
  • Дієслова відповідають на питання що робити? що зробити?
  • Чудово!
  • Прочитайте перший стовпчик.
  • Назви предметів: діти, пташка, годівничка.
  • Прочитайте другий стовпчик.
  • Назви ознак: захолола, знесилена, тепла.
  • Прочитайте третій стовпчик.
  • Назви дій: забрали, нагодували, випустили.
  • А тепер підкресліть ті слова, які ви використаєте у розповіді про дітей, зображених на малюнках.
  • Підкреслили?
  • Так.
  • А тепер потрібно дописати інші слова, які ви хотіли б використати в розповіді. Подумайте, будь ласка, які ще слова можна дібрати для того, щоб наша розповідь була дуже цікавою та змістовною.
  • Отже, учні, які слова дописуємо у перший стовпчик?
  • Друзі, сніг, зима.
  • У другий стовпчик, що можемо записати?
  • Замерзла, щаслива, весела.
  • А у третій стовпчик?
  • Помітили, відігріли, зробили.
  • Запишіть, будь ласка.
  • А тепер прочитайте всі слова, які ви записали.
  • Продовжуємо працювати, переходимо до п’ятого завдання. Наше завдання скласти розповідь за поданими запитаннями. Ці питання є планом до нашої усної розповіді.
  • Учні першого ряду прочитайте перше питання.
  • Кого помітили діти на снігу?
  • Отже, відповідаємо на питання і складаємо речення. Кого ж помітили діти на снігу?
  • Діти помітили на снігу пташку.
  • Так, а яку пташку діти помітили на снігу?
  • Діти помітили замерзлу пташку.
  • Тож записуємо перше речення: Діти помітили замерзлу пташку.
  • Другий ряд наступне питання.
  • Як вони врятували пташку?
  • Тож як вони врятували пташку?
  • Вони забрали її із собою, відігріли і нагодували.
  • Так, правильно. Записуємо це речення.
  • Третій ряд читає третє питання.
  • Що потім зробили з пташкою?
  • Діти випустили її на волю.
  • Записуємо це речення.
  • І четвертий ряд четверте.
  • Як вирішили допомогти птахам?
  • Добре. І останнє питання, як вирішили допомогти птахам?
  • Вони вирішили зробити птахам годівничку.
  • Чудово, а тепер записуємо останнє речення і читаємо розповідь, яку ми разом з вами склали.

Перегляд відео «Як правильно підгодовувати птахів взимку»

  • А зараз сіли рівненько, будемо переглядати відео «Як правильно підгодовувати птахів взимку». Більш детально дізнаємось про те, чим можна годувати птахів, а чим не можна. Дивіться уважно.

https://www.youtube.com/watch?v=uf26brr_Sb0&t=27s

  • Отже, що ви побачили?
  • Як правильно підгодовувати птахів, чим можна, а чим ні.
  • Так, все правильно.

Гра «Що я покладу до годівнички»

  • Учні, ви вже дізналися з відео, що можна їсти птахам, а що ні. Пропоную вам пограти в гру, яка називається «Що я покладу до годівнички». Якщо я кажу правильне твердження, то ви плескайте в долоні, а якщо ні, то сидите тихенько. Починаємо!
  • Я покладу до годівнички молоко (ні)
  • … насіння кукурудзи (так)
  • … сушені ягоди (так)
  • … шкірку банана (ні)
  • … картоплю (ні)
  • … сало (так)
  • … пшеницю (так)
  • … смажені продукти (ні)
  • … насіння клена (так)
  • … шматочки крейди (так)
  • Молодці, прекрасно впоралися із завданням!
  • А тепер наше останнє завдання на сторінці тридцять третій. Потрібно намалювати олівцями птахів біля годівнички та підписати малюнок. Кожен підписує сам малюночок.
  • Отже, які фарби підібрали? Як назвали свій малюночок?

IV. Підсумки уроку

  • Отже, учні який це у нас був урок?
  • Урок розвитку зв’язного мовлення.
  • На яку тему це був урок?
  • На тему «Розповідаю про допомогу птахам».
  • А чому це урок розвитку зв’язного мовлення?
  • Це урок розвитку зв’язного мовлення, бо ми вчились складати розповідь.
  • Учні, запам’ятайте, що птахи це частина природи, без них її краса була б неповною. Птахи вірні наші помічники, захисники лісів, полів, садів. Тому птахів треба охороняти й берегти. Про них треба піклуватися і допомагати у скрутні хвилини.
  • От і все! Дорогі учні, наш з вами урок завершився! Дякую вам!
docx
Додано
28 квітня 2023
Переглядів
1843
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку