Тема: Розвиток зв’язного мовлення «Розповідаю про допомогу птахам»
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів із розділу «Дієслово»; збагачувати активний словник учнів, формувати мовну компетенцію; виховувати спостережливість, інтерес до оточуючого, любов до природи.
Обладнання: презентація PowerPoint, зошит з розвитку зв’язного мовлення «Малюю словом» 2 клас.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку
-
Добрий день, учні! Мене звати … і сьогоднішній урок з української мови проведу з вами я.
Шкільний мелодійний дзвінок
Покликав усіх на урок.
Тож не будемо гаяти часу
І полинемо разом із класом
В чарівну Країну знань.
-
Усміхніться одне одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці із завданнями, будьте старанними і слухняними!
-
Сьогодні у нас урок розвитку зв’язного мовлення, тому підготуйте, будь ласка, зошит «Малюю словом», ручку та кольорові олівці.
-
Всі готові? Розпочинаємо!
-
Ваші друзі Родзинка, Читалочка, Щебетунчик та Ґаджик підготували для нас загадку, послухайте уважно:
Кружляє ніжно білий пух,
Міняє зайчик свій кожух,
Вдягає лиска рукавички,
Співають весело синички,
Ведмідь в барлозі вже дріма,
Яка пора скажіть? … (Зима)
-
Це зима.
-
А як ви відгадали, чому це саме зима?
-
Це зима, тому що в загадці йдеться про ніжно білий пух, тобто сніг, про зайчика, який міняє свій кожух, про синички, про ведмедя, що дрімає в барлозі.
-
Так, правильно, саме за цими ознаками вам вдалось відгадати загадку.
-
Учні, гляньте, у віконечко, які ще ознаки зими залишились?
-
Температура повітря невисока, дні ще короткі, вітер віє.
-
А мороз щипає наші щічки?
-
Ні.
-
А сніг іде?
-
Ні.
-
Так, учні, правильно. Вже не так багато залишилось ознак зими, адже у нас сьогодні останній зимовий день, але ще прохолодно, віє холодний вітер, а у горах Карпатах лежить сніг.
-
Скажіть, а кому найважче взимку звірам чи птахам?
-
Однаково, і звірам, і птахам важко.
-
Так.
ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку
-
Отже, тема сьогоднішнього уроку «Розповідаю про допомогу птахам». Наше завдання навчитися складати зв’язну розповідь про те, як ви допомагаєте птахам.
ІІІ. Систематизація знань, умінь і навичок
-
Бесіда на основі предметних малюнків.
-
Учні, почнемо наш урок з усного малюнкового диктанту. Я показую предметні малюнки, а ви називаєте, хто на них зображений. Починаємо!
-
Хто це?
-
Це снігур.
-
Так, а чому він має таку назву?
-
Снігур дістав таку назву від слова «сніг».
-
А це хто?
-
Це горобець.
-
Правильно.
-
А це… продовжуйте.
-
Це дятел.
-
Так.
-
Хто це?
-
Синиця.
-
Так, добре.
-
А це?
-
Це ворона.
-
Правильно.
-
Це…?
-
Сойка.
-
Чудово!
-
І останній малюнок. Хто на ньому зображений?
-
На малюнку зображена сова.
-
Так, правильно!
-
Скажіть, будь ласка, як назвати цих тваринок одним словом?
-
Птахи.
-
А які труднощі ці птахи зазнають взимку? Поміркуйте.
-
Пташкам взимку важко знайти їжу, їм холодно.
-
Так.
-
Йдучи до вас на урок я бачила на шкільному подвір’ї годівнички. Скажіть, що саме ви кладете у ці годівнички для пташок?
-
Ми кладемо різні зернятка, насіння, ягоди.
-
Чудово!
-
А якими кольорами ви зобразили б зиму? Я зображу зиму… Продовжуйте.
-
Я зображу зиму білим кольором.
-
А чому?
-
Білий колір нагадує сніг, який часто покриває землю взимку.
-
А ще який колір?
-
Ще може бути блакитний.
-
Чому?
-
Блакитний – це колір ясного зимового неба.
-
Так, а ще?
-
Ще можна зобразити зиму коричневим кольором.
-
Чому..?
-
Коричневий колір нагадує дерева та кущі без листя, які стають більш помітними взимку.
-
Прекрасно! Є ще варіанти?
-
Я зображу зеленим кольором.
-
Чому?
-
Зелений – це колір ялинок.
-
А ще?
-
Зобразити зиму ще можна сірим кольором.
-
Чому?
-
Сірий колір нагадує небо, коли йде сніг чи дощ, коли хмари перекривають сонце.
-
Так, все правильно сказали!
-
Отже, кольори зими – це білий, блакитний, коричневий, зелений, сірий.
-
Робота в зошиті
-
А зараз подивимося, які ж кольори є у вашому зошиті на сторінці тридцять першій.
-
У зошиті є білий колір, блакитний, коричневий, жовтий, зелений.
-
Так, а зараз ми дізнаємось, яку саме пташку зображено на малюнках. Для цього нам потрібно відгадати ребус, який подано у восьмому завданні на сторінці тридцять третій. Будь ласка, перегорніть сторінку.
-
На фото зображена «криниця», перші дві літери закреслені, виходить «иниця» і добавляємо літеру «с».
-
Отже, яка це пташка?
-
Це синиця.
-
Правильно!
-
А зараз сядьте рівненько, спинки вирівняли, пишемо слово «синиця». Скажіть, запишемо слово з великої літери чи малої?
-
Запишемо з малої літери.
-
Чому?
-
Слово «синиця» є не власною назвою.
-
Так, правильно. Записуємо!
-
Отже, яке слово ви записали?
-
Записали слово «синиця».
-
Скажіть, скільки букв у цьому слові?
-
У слові «синиця» 6 букв.
-
Так, а звуків скільки?
-
Також 6.
-
А складів скільки?
-
У цьому слові всього 3 склади.
-
Отже, ми дізналися яку пташку зображено на малюнках. Скажіть, а якими кольорами її зобразили?
-
Пташку зобразили білим, жовтим, зеленим, синім, чорним кольором.
-
Правильно.
-
А тепер розглядаємо кожен малюнок. І в кінці роботи скажете, чи пов’язані вони між собою.
-
Отже, перший малюнок. Гляньте, будь ласка. Скажіть, які емоції викликав у вас цей малюнок?
-
Малюнок викликав емоції жалю, співчуття.
-
У мене також виникли такі ж емоції.
-
А чому саме емоції жалю, співчуття?
-
У мене емоція жалю, тому що пташка замерзла, лежала на снігу.
-
Так.
-
Учні, а тепер розкажіть за малюнком. Починаємо так… Якось взимку діти грались на подвір’ї і раптом… Продовжуйте.
-
Якось взимку діти грались на подвір’ї і раптом побачили пташку, яка лежала на снігу.
-
Так.
-
А тепер гляньте на наступний малюнок.
-
На вашу думку, що зробили діти з пташкою?
-
Діти забрали її, відігріли, і вона почала їсти зернятка.
-
Правильно. А тепер розкажіть за малюнком.
-
Пташка, яку діти принесли додому, відігрілась і клює зернятка.
-
Учні, щоб слово «діти» не повторювалось ми замінюємо на слово «вони».
-
Пташка, яку вони принесли додому, відігрілась і клює зернятка.
-
Як ви гадаєте, чи добрий вчинок зробили діти?
-
Так, діти зробили добрий вчинок, не залишили пташку мерзнути, а вирішили допомогти.
-
Повністю погоджуюсь з вашою думкою! А з вас хтось робив такі вчинки?
-
Так.
-
А тепер подивіться на третій малюнок. Що скажете?
-
Діти відпустили пташку на волю.
-
Як ви вважаєте синичка задоволена цим?
-
Так.
-
А чому?
-
Хлопчик та дівчинка зробили добру справу для неї. Вона підняла крила і злетіла.
-
Так, а тепер розкажіть за малюнком.
-
Коли пташка одужала, діти відпустили її на волю.
-
Чудово! А тепер дивимось на останній малюнок, четвертий.
-
Що зробили дітки?
-
Змайстрували годівничку і повісили її для пташок.
-
Саме так, зробили годівничку для того, щоб підгодовувати птахів. Розкажіть, будь ласка, за малюнком.
-
Діти змайстрували годівничку і повісили її для птахів.
-
Отже, ми з вами розглянули кожен малюнок, яку назву ви дали б цим малюнкам?
-
Птахи взимку.
-
А ще?
-
Допомога пташці.
-
Ще?
-
Зимуюча пташка.
-
Прекрасно!
-
Гляньте ще раз на малюнки. А тепер уважно слухайте завдання. Назвіть слова, що відповідають на питання хто?.
-
Хлопчик, дівчинка, діти, пташка, синичка.
-
Так, правильно. А тепер назвіть слова, які відповідають на питання що?.
-
Годівничка, дерева, сніг, зима.
-
Добре, йдемо до другого завдання. Як ви ставитесь до дітей, зображених на малюнках?
-
Ставимось до дітей добре, бо вони не були байдужими, не пройшли повз пташку, а нагодували її та відігріли. Крім того, ще змайстрували годівничку.
-
Так, я цілком погоджуюся з вашою думкою. Я також добре ставлюся до цих дітей.
Гра «Вибери слово»
-
А зараз пограємо з вами в гру. Гляньте на дошку, будемо вибирати слова, які більше підходять для характеристики дітей.
-
Дітки були ввічливими чи злими?
-
Ввічливими.
-
Так, дбайливі чи байдужі?
-
Дбайливі.
-
Правильно. Добрі чи недоброзичливі?
-
Добрі.
-
Чудово. Дружні чи ліниві?
-
Дружні.
-
Добре!
-
Давайте, ще раз повторимо, якими були діти?
-
Були ввічливими, дбайливими, добрими, дружніми.
-
Ви добре працюєте! Думаю ваша вчителька задоволена!
-
Переходимо до наступного завдання. Поміркуйте, від чого пташки більше страждають узимку – від холоду чи голоду. А тепер міркуємо.
-
Я вважаю, що птахи гинуть, як від холоду, так і від голоду. Але від голоду найбільше страждають. Пташка може замерзнути тільки тоді, коли їй не вистачає енергії. А енергії їй не вистачає, якщо немає їжі. Тобто, якщо у пташки є їжа, то її організм виробить достатньої енергії, щоб їй було тепло і вона не замерзла. Врятувати пташок дуже просто, потрібно розвісити годівнички і не забувати поповнювати їх кормом.
-
Добре. А далі перш ніж працювати над наступним завданням, пропоную трохи відпочити. Підведіться, будь ласка! А зараз фізкультхвилинка.
https://www.youtube.com/watch?v=CqOr8xqBiK4
-
Сідайте! Сподіваюсь, що ви відпочили, і ми можемо продовжувати наш урок!
-
Так, працюємо далі. Переходимо до наступного завдання, номер чотири, що на сторінці тридцять другій.
-
Для початку скажіть мені, які це слова назви предметів?
-
Це іменники.
-
Іменники на які питання відповідають?
-
Іменники відповідають на питання хто? або що?
-
Так, а які це слова назви ознак?
-
Слова назви ознак це прикметники.
-
Прикметники на які питання відповідають?
-
Прикметники відповідають на питання який? яка? яке? які?
-
І слова назви дій?
-
Це дієслова.
-
На які питання відповідають дієслова?
-
Дієслова відповідають на питання що робити? що зробити?
-
Чудово!
-
Прочитайте перший стовпчик.
-
Назви предметів: діти, пташка, годівничка.
-
Прочитайте другий стовпчик.
-
Назви ознак: захолола, знесилена, тепла.
-
Прочитайте третій стовпчик.
-
Назви дій: забрали, нагодували, випустили.
-
А тепер підкресліть ті слова, які ви використаєте у розповіді про дітей, зображених на малюнках.
-
Підкреслили?
-
Так.
-
А тепер потрібно дописати інші слова, які ви хотіли б використати в розповіді. Подумайте, будь ласка, які ще слова можна дібрати для того, щоб наша розповідь була дуже цікавою та змістовною.
-
Отже, учні, які слова дописуємо у перший стовпчик?
-
Друзі, сніг, зима.
-
У другий стовпчик, що можемо записати?
-
Замерзла, щаслива, весела.
-
А у третій стовпчик?
-
Помітили, відігріли, зробили.
-
Запишіть, будь ласка.
-
А тепер прочитайте всі слова, які ви записали.
-
Продовжуємо працювати, переходимо до п’ятого завдання. Наше завдання скласти розповідь за поданими запитаннями. Ці питання є планом до нашої усної розповіді.
-
Учні першого ряду прочитайте перше питання.
-
Кого помітили діти на снігу?
-
Отже, відповідаємо на питання і складаємо речення. Кого ж помітили діти на снігу?
-
Діти помітили на снігу пташку.
-
Так, а яку пташку діти помітили на снігу?
-
Діти помітили замерзлу пташку.
-
Тож записуємо перше речення: Діти помітили замерзлу пташку.
-
Другий ряд наступне питання.
-
Як вони врятували пташку?
-
Тож як вони врятували пташку?
-
Вони забрали її із собою, відігріли і нагодували.
-
Так, правильно. Записуємо це речення.
-
Третій ряд читає третє питання.
-
Що потім зробили з пташкою?
-
Діти випустили її на волю.
-
Записуємо це речення.
-
І четвертий ряд четверте.
-
Як вирішили допомогти птахам?
-
Добре. І останнє питання, як вирішили допомогти птахам?
-
Вони вирішили зробити птахам годівничку.
-
Чудово, а тепер записуємо останнє речення і читаємо розповідь, яку ми разом з вами склали.
Перегляд відео «Як правильно підгодовувати птахів взимку»
-
А зараз сіли рівненько, будемо переглядати відео «Як правильно підгодовувати птахів взимку». Більш детально дізнаємось про те, чим можна годувати птахів, а чим не можна. Дивіться уважно.
https://www.youtube.com/watch?v=uf26brr_Sb0&t=27s
-
Отже, що ви побачили?
-
Як правильно підгодовувати птахів, чим можна, а чим ні.
-
Так, все правильно.
Гра «Що я покладу до годівнички»
-
Учні, ви вже дізналися з відео, що можна їсти птахам, а що ні. Пропоную вам пограти в гру, яка називається «Що я покладу до годівнички». Якщо я кажу правильне твердження, то ви плескайте в долоні, а якщо ні, то сидите тихенько. Починаємо!
-
Я покладу до годівнички молоко (ні)
-
… насіння кукурудзи (так)
-
… сушені ягоди (так)
-
… шкірку банана (ні)
-
… картоплю (ні)
-
… сало (так)
-
… пшеницю (так)
-
… смажені продукти (ні)
-
… насіння клена (так)
-
… шматочки крейди (так)
-
Молодці, прекрасно впоралися із завданням!
-
А тепер наше останнє завдання на сторінці тридцять третій. Потрібно намалювати олівцями птахів біля годівнички та підписати малюнок. Кожен підписує сам малюночок.
-
Отже, які фарби підібрали? Як назвали свій малюночок?
IV. Підсумки уроку
-
Отже, учні який це у нас був урок?
-
Урок розвитку зв’язного мовлення.
-
На яку тему це був урок?
-
На тему «Розповідаю про допомогу птахам».
-
А чому це урок розвитку зв’язного мовлення?
-
Це урок розвитку зв’язного мовлення, бо ми вчились складати розповідь.
-
Учні, запам’ятайте, що птахи це частина природи, без них її краса була б неповною. Птахи вірні наші помічники, захисники лісів, полів, садів. Тому птахів треба охороняти й берегти. Про них треба піклуватися і допомагати у скрутні хвилини.
-
От і все! Дорогі учні, наш з вами урок завершився! Дякую вам!