Розвиток зв’язного мовлення. Складання казки на основі власних спостережень і досліджень

Про матеріал
На цьому уроці учні зможуть узагальнити знання про особливості та прикмети останнього місяця осені. Розвивати творчу уяву, влучно і образно описувати осінні явища, навчитися складати казки на основі власних спостережень та досліджень.
Перегляд файлу

Українська мова 4 клас

Тема. Розвиток зв’язного мовлення. Складання казки на основі власних спостережень і досліджень.

План уроку

Крок 1. Привітання

Крок 2. Повідомлення теми уроку 

Крок 3. Вправа «Очікування»

Крок 4. Поетична стежинка

Крок 5. «Дощ компліментів листочкам»

Крок 6. Колективна робота над складанням початку казки

Крок 7. Руханка – танок «Осінь»

Крок 8. Робота в групах

Крок 9. Презентація робіт

Крок 10. Рефлексія

Крок 1. Привітання

 

Усім найщиріші вітання! Ласкаво просимо на урок розвитку мови.

 

Промінь падає в долоні — другу усміхнись.

Очі у небес бездонні — за руки візьмись.

Шелестить над нами листя - весело стрибай.

Хвиля мружиться іскристо — тож і ти моргай!

Задощила раптом хмарка - руки підставляй, Потім знову стало жарко - голову сховай!

А он пташечка злетіла — в небо задивись.

Пісня лине понад світом — другу усміхнись!

 

Крок 2. Повідомлення теми уроку

Діти, я дуже щаслива працювати з вами. І на сьогоднішньому уроці ми будемо складати з вами казку.

Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово осінь?

А тепер виберіть найкрасивіше, найяскравіше явище природи, яке відрізняє осінь від інших пір року. (Падолист, листопад)

-         Що це за явище?

-         Коли воно буває?

Жовтнева пора барволисту вже відійшла, залишивши таку красу природі. Та заметіль листопаду ще продовжується. Кожен із вас, напевно, в цю пору спіймав листочок. Про що він вам розказав? І сьогодні він підкаже вам, що ви очікуєте від уроку. Пам’ятайте, що починати треба зі слів «Я очікую…». 

 

Крок 3. Вправа «Очікування»

Діти записують слова-очікування на кольорових листочках, висловлюють свої думки і викладають з них доріжку. 

-         Ось таку кольорову стежинку створили наші очікування. Який чудовий осінній килим! Ступаєш по ньому – і бачиш листочки, різні за формою та кольором, величиною і характером падіння на землю. Мабуть, і не знайдеш двох однакових.

У пору листопаду я також впіймала ось такий листочок, дивний і казковий. Він доповнює створений вами килим падолисту, і підказує мені, що я очікую.

Мої очікування: 

-         ви будете правильно, красиво і художньо висловлювати свої думки; фантазувати, уявляти;

-         ваше мовлення збагачуватиметься образними словами і виразами; - будете злагоджено працювати в групах.  

 

Крок 4. Поетична стежинка Читання поетичних рядків В. Швець

Листок

Наче в нашому саду

Літа й не бувало, – Я під вишнями іду, Листя геть опало.

Голі вишні і бузок

В тихому підтинні. Он лише один листок Звис на павутинні. Зачепився нашвидку За гіллячку нижню. Видно, боляче листку Покидати вишню. Я візьму його мерщій, Занесу до хати. Він у читанці моїй Буде сумувати.

 

Прошу вийти на поетичну осінню стежинку і прочитати свої улюблені вірші про осінь.

(Діти читають вірші)

 

Крок 5. «Дощ компліментів листочкам»

-         А тепер відправимо листочки скупатися під «дощем» компліментів, а може навіть і під «зливу». 

Учні читають записи.

-         Які листочки і на що схожі: барвисті, червонясті, золотисті, вітряні, схожі на яскравих метеликів, багряні, наче полум’я горять…

Як падають листочки: ніби парашутики, миготять, шелестять, пурхають, падають як зорі, кружляють, зриваються і пісеньку співають, линуть до матінки землі… 

-         Любі дітки, листочки вдячні вам за компліменти і з нетерпінням чекають стати героями казок. А який же герой без імені?

Назвемо наші листочки: Барвик, Грайлик, Веселун, Хмурчик…   

 

Крок 6. Колективна робота над складанням початку казки

-         Пригадайте складові частини тексту. 

-         Придумайте назву казки за її початком. 

На високому гіллі жив був Грайлик. Добре йому жилося навесні та влітку. Та непомітно підкралася золотокоса-чарівниця осінь. Листочки зграйками та поодинці почали облітати з дерева. Скоро Грайлик залишився сам на дереві. І вирішив він піти у мандри.

-         Грайлик запрошує вас, діти, допомогти йому знайти друзів, які б стали героями казки і продовженням незвичайної подорожі листочка в осінньому лісі.  

 

Крок 7. Руханка  - танок «Осінь»

       

Крок 8. Робота в групах

Кожна група одержує листочок, на якому буде записувати казку. 

Попередньо повторюємо правила роботи в групах.

Перша група «Листочок із їжачком»

Опорні слова: зустрів їжачка, миттю стрибнув, поспішав у кубельце, розстелив на ліжку, ніжну колискову, міцно заснули, подарує матінці-землі.

            Друга група «Листочок із каштанчиком»

 Опорні слова: побачив каштан, моргає карим оком, мелодію вітру, розповів про життя-буття, заснули в міцних обіймах, проросте паростком.

Третя група: «Листочок і хлопчик» 

Опорні слова: політ з дерева, струмочок дзюрчить, став човником, швидка течія, берег, спіймав рукою, запрошення в гості, нерозлучні друзі.

 

Крок 9. Презентація робіт Учні читають складені і записані казки.

 

Крок 10. Рефлексія

Мені сподобалося як ми разом  працювали на уроці. Мої очікування справдились, бо ви вчились висловлювати свої думки впевнено, влучно, використовуючи художні засоби. Ви читали вірші, танцювали, написали казки, проявили себе талановитими і творчими учнями. Я щиро вдячна вам за цікаву роботу і неймовірні враження від уроку. 

-Скажіть, будь ласка, чи справдились ваші очікування?

 Урок творчості завершується. А пролетів він, як мить. Від миті творчості – до віку творчості, я всім бажаю вам прожить.

 

 

 

 

  

 

 

 

pdf
Додав(-ла)
Назарчук Люба
Додано
8 грудня
Переглядів
37
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку