Мета:
Ø Формування в учнів інтересу до навчання через ігрові, цікаві завдання. Розвивати абстрактне мислення, вміння аналізувати, узагальнювати.
Ø Сприяти зацікавленню учнів у поглибленому вивченні навчальних предметів, розвиткові інтелектуальних та творчих здібностей, розширенню кругозору .
Ø Прищеплювати навички комунікативного спілкування.
1
Розвивальна гра для молодших школярів "Інтелектуальна стежка"
Містить розвивальні завдання різного напряму та характеру.
Підготовлено у співпраці з головою М/О вчителів початкових класів
Волошенко С. А. та СП Голощак В.В.
25.02.2016р.
Мета:
Завдання:
Обладнання:
Підготовка до гри:
Правила гри:
___________________
Хід гри
І .Організаційний момент.
Діти об’єднані у 5 команд. Кожна команда сидить за окремим столом.
Соціальний педагог. Діти, сьогодні до нас завітали гості. Повернімося обличчям до гостей і привітаймося!
Вітаю вас на грі знавців: "Інтелектуальна стежка". Разом із своїми вчителями ви заздалегідь готувалися до сьогоднішньої гри за 4-ма номінаціями «Читання – Українська мова – Математика – Я у світі», а знання з якої номінації ви будите демонструвати - вирішить жереб.
Сьогоднішня гра, не є змаганням, хто знає більше. А вклад кожної команди в одну колективну справу. Наша гра містить розвивальні завдання різного напряму та характеру. Інтелектуальною стежинкою буде подорожувати хлопчик-школярик, якому набридло вчитися.
Девізом до нашої гри буде :
Я - знаю,
ти - знаєш,
ми - знаємо!
1 / Прошу по одному представнику з кожної команди вибрати жереб та всі разом створимо квіточку.
Діти ви6ирають одну пелюстку називають номінацію та прикріплюють її до серцевинки, що6 утворилася квітка.
2 / Познайомтеся з маршрутом нашої подорожі по «Королівству знань».
«Читання – Українська мова – Математика – Я у світі - Творчість.»
Зверніть увагу на те що на карті є зупинка «Творчості» . Керівник цієї групи наш практичний психолог Наталя Олександрівна - вам слово представте вашу робочу групу .
Практичний психолог. Мета нашої групи розвивати творчі здібності здібності, креативне мислення, уяву, фантазію, увагу.
Протягом сьогоднішнього заняття ми порадимося та створимо творчий проект «Щасливе дитинство».
Соціальний педагог. Життя людей на землі іноді порівнюють із зірками на небі. У кожної людини настає час, коли про неї дізнаються інші, усі її вітають. Тоді кажуть, що настав її «зоряний час», тобто настав час, коли людина засяяла, як зірка на небі.
Отже, сьогодні на нашій грі ми хочемо, щоб ви також засяяли своїми знаннями, як ті зірочки на небі. Адже для сьогоднішньої гри нам знадобляться математичні знання, розум, кмітливість та винахідливість. Як же грати без чудового настрою? Посміхніться одне до одного, до наших гостей, поділіться гарним настроєм з іншими командами. Бе
Всі організаційні моменти ми зробили час до справи.
ІІ.Розвивальна гра:"Інтелектуальна стежка".
Поки йде інсценування, діти зі своїм вчителем, яким випав жереб в номінації «Читання» , займають місце за столом в центрі залу та готуються поділитися своїми знаннями.
Розповідач В одному місті жила собі велика родина: бабуся, дідусь, тато, мама та хлопчик Сашко. Батьки Сашка працювали та часто бували у відрядженнях . То ж хлопчик часто залишався з бабусею та дідусем, а вони його дуже любили та балували.
І ось прийшов час йти до школи. Пішов Сашко один день до школи та й з розумів, що не все так просто: школа - це не тільки нові друзі та доганяли на перервах, а й робота: там потрібно було читати, писати, рахувати, вчити вірші і навіть малювати.
Ранок 2-го вересня. . .
Сцена1 Бабуся та дідусь пораються на кухні ; задзвенів будильник.
Дід - Сашко піднімайся! Вже час творити нові справи!
Сашко –Доброго ранку бабусю, дідусю!
Бабуся - Доброго ранку мій любчику!
Бабуся бере ранець , щоб скласти до нього підручники.
Сашко - А шо , це ти бабусю мої підручники з полички взяла?
Бабуся - Будимо , Сашко, твій ранець збирати та до школи тебе проводжати
Сашко - Як до школи? Я вчора там був! Я був чемним, слухняним. Ні, нікуди я не піду! У мене є свої справи! Я хочу гратися!
Хлопчик вихватив ранець склав туди яблуко та бутерброд. Сів на велосипед та поїхав. Бабуся плаче.
Дід - Сашко повернися в школу запізнешся!
Бабуся – діду, що ми скажемо Сашковим батькам ? Ой не догляділи, не догляділи. . .
Розповідач Їде та радіє Сашко, що втік він, як у тій казці, і від діда, і від баби. Знає, що буде цілісінький день гратися та кататися.Катався ,катався поки не зрозумів що заблукав.
Сашко - читає назву «Ко-ро-лів-ство знань» Що це? Хтось наді мною сміється? Оглядується по сторонам.
Розповідач Сашко оглянувся по сторонам, не повірив своїм очям, а ж баче гурт дітей, які кудись поспішають.
Діти- хочеш з нами? Пішли буде цікаво!
Сашко - А де ви йдете?
Діти- до літературного кафе!
Виступ дітей у номінації «Читання» ( 2 клас)
Літературне кафе
І. ВСТУП
Вправа «Тепло наших сердець» : виконаємо традиційний обмін - зарядимо один одного позитивом, зігріємо одне одного теплом наших сердець. Нехай такий гарний настрій не залишає нас на протязі всього уроку!
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Вчитель . Діти, наше кафе не звичайне, а літературне, адже хто багато читає, той багато знає.
- Скажіть, коли ви приходите в кафе,що вам подають перш за все? (меню)
- А в нашому меню страви також незвичайні:
Меню
І. «Закуска із запитань і відповідей»
ІІ. «Роли - розсипанки»
ІІІ. «Малюнкові канапки «Який герой?»
ІV. «Казковий десерт»
Отже, перша страва – це «Закуска із запитань і віповідей».
Мета: усвідомити значення читання в житті людини.
Скажіть, чи завжди люди вміли читати?
(Ні, раніше люди не вміли читати, бо тоді ще не було букв і люди користувались спеціальними позначками.)
А навіщо люди створили книги?
(Люди створили книги, щоб передавати інформацію майбутнім поколінням.Книги-це джерело знань. Книги- це джерело інформації. Книга вчить спостерігати. Книга вчить мислити. )
А які книги любите читати ви?
(фантастику, енциклопедії, про космос, про життя тварин, казки, дитячу Біблію)
А як часто потрібно читати?
(читати потрібно щодня, хоча б по одній сторінці)
Друга страва – це «Ролли - розсипанки» (діти діляться на пари)
Мета: ознайомити дітей із прислів`ями про книги.
Я хочу пригостити вас цукерками. За кольором фантика ви знайдете свою пару.
Це завдання схоже на гру в пазли. Якщо ви правильно відновите аркуш за кольором, ви зможете прочитати прислів`я.
Прислів`я: З книгою подружишся – розуму наберешся.
Дім без книги – світ без сонця.
Будеш книги читати – будеш все знати.
Третя страва – «Малюнкові канапки»
Мета: вміти відновити текст з пропущеними словами, замінивши їх малюнками.
(діти діляться на 2 групи)
Я хочу пригостити вас яблучками і грушками.
Завдання: відновити текст із пропущеними словами замінивши їх малюнками.
Четверта страва – «Казковий десерт»
Мета: виявити, чи знають діти українські народні казки.
-Чи любите ви казки? Зараз ми дізнаємось, як добре ви знаєте українські народні казки.
-Як називається казка, в якій звірі жили в дуже тісній квартирі?(Рукавичка)
-Казка, в якій діти не послухались своєї мами.(Вовк та козенята)
-Казка, в якій діє закон «Хто не працює, той не їсть»(Півник і двоє мишенят)
-Казка, в якій дід і баба плакали через необережність мишки.(Курочка ряба)
-Казка, в якій дружно працювала вся родина. (Ріпка)
-Казка, в якій баба для діда готувала страву з нічого.(Колобок)
Казка «Колобок»
Автор: Розкажу я казку давню, та героїв переставлю.
Дід: Де ж це баба? Гей, бабусю!
Баба: Зараз, зараз, хай зберуся! Чом мене гукаєш, діду?
Дід: Час вже братись до обіду!
Баба: Я нічого не варила, я нічого не пекла, дуже зайнята була.
Дід: Що ж робила до цих пір?
Баба: Підмітала хату, двір, шила, мила, прибирала…..
Дід: І дивилась серіали…
Баба: Дорікаєш ти дарма, в нас же борошна нема!
Дід: А в коморі ти дивилась?
Баба: Тільки трішки залишилось!
Дід: То змети його, старенька і спечи хоча б маленький
Та смачненький колобок.
Баба: Та іду вже! (виходить і заносить колобок)
Колобок на славу вдався!
Дід: Ой, насилу дочекався! Розрізай мерщій, старенька!
Баба: Колобок ще гаряченький, хай простигне на вікні! (ставить на вікно)
Колобок: Що ж робити тут мені?
Ви подумали: із тіста, то відразу можна з`їсти?
А я хочу погуляти, хочу світа повидати!
Добре, що вікно відкрите, тільки б носа не розбити!
(стрибає із вікна, котиться і співає пісеньку)
Я по засіку метений, я на яйцях спечений,
Я від баби утік, я від діда утік……
Автор: Але тут де не візьмись – хитра лисонька з`явилась.
Колобок: О, привіт руденька! Поспішаєш ти куди?
Лисиця: Привіт! ти хто? Ти що за фрукт? (нюхає колобка)
А, хлібобулочний продукт!
Колобок: Я – маестро Колобчіні! Пощастило тобі нині!
Як я пісню заспіваю, зразу голод проганяю!
Лисиця: Хоч співай, хоч не співай – їсти я тебе не буду!
Бережу струнку фігуру!
Тож котись собі додому!
Колобок: Ні, додому я не піду! Щоби з`їли баба з дідом?
(виходять баба з дідом)
Разом: Ми тебе не будем їсти!
Баба: Станеш справжнім ти артистом!
Дід: Будеш у театрі грати, нашу казку розвивати.
Колобок: Буду грати, буду грати, і співати й танцювати.
Автор: Діти, ви скажіть будь, ласка, вам сподобалася казка?
Колобок: Я артист уже відомий,
З кожним звіром я знайомий.
Хоч з пшеничного я тіста – та ніхто не може з`їсти!
Ось який я молодець! Колобок, а не млинець!
Автор: Нашій казочці кінець, а хто слухав – МОЛОДЕЦЬ!
ІІІ. ПІДСУМОК
Вчитель . (Підсумовуючи заняття діти разом із вчителем на карті «Маршрут» заквітовують стежинку,проговорюючи про свої враження.)
Сашко, чи сподобалось тобі в нашому літературному кафе?
(Так, у мене тепер є нові друзі. Мені було дуже цікаво.)
Скажіть, чи знаєте ви, що означає слово «селфі»?
-Я пропоную тобі сфотографуватися зі своїми друзями.
Ритуал прощання Наше заняття завершується, і ми прощаємося. - А у подарунок для тебе,Сашко, в мене є ось така закладинка для книги, яка тобі буде нагадувати про нашу сьогоднішню зустріч.
Сашко - - Дякую!
Розповідач
Їде Сашко та радіє новим друзям : скільки вони всього знають.
Дуже йому сподобалося.. .Та й добавив ходу!
Виступ дітей у номінації «Українська мова» ( 4-А клас)
Поки йде інсценування, діти зі своїм вчителем, яким випав жереб в номінації «Українська мова» , займають місце за столом в центрі залу та готуються поділитися своїми знаннями.
Мовна студія
Мета:розвивати креативність та інтелектуальну допитливість , здатність
до оригінальності, мислення, що дає змогу людині формулювати вірогідні судження для аналізу та розв’язання проблем; комунікативні навички – використання різних видів спілкування; навички особистісної та групової взаємодії – здатність
співпрацювати з іншими; здатність до самоосвіти і здатність адаптуватися до умов навчання в інших культурах та суспільствах.
Епіграф:
« Мову рідну ми вивчаємо,
Її любимо, пам’ятаємо,
Рідну мову будемо знати,
Берегти і шанувати.»
І. ВСТУП
Вправа «Промінчики сонечка» : виконаємо традиційний обмін - зарядимо один одного позитивом, активністю та порадіємо тому,що ми маємо можливість кожного дня отримувати нові знання і просто знаходитись разом!Нехай такий гарний настрій не залишає нас на протязі всього уроку!
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Вчитель . Мова це засіб комунікації. Знаючи мову людей, які знаходяться в твоєму оточенні, ти легко зможеш дізнатися все необхідне, що тобі потрібно: погоду на вулиці, ціну на продукти, розпитати про розклад, вчитися, працювати, спілкуватися, обговорювати нові фільми – все це неможливо без мови.
Ще одна відповідь на питання про те, навіщо потрібна мова, – з її допомогою передаються знання.
Людство придумало слова, придумало, як їх записувати, за допомогою цього передає інформацію з покоління в покоління. Жодна старша собака не розповість своєму молодшому поколінню про те, що туди не потрібно ходити або ось це не потрібно їсти. Звичайно, інформація передається на певному рівні за допомогою запам'ятовування запахів і інших можливостей тварини. Але у нас є чудова можливість передавати всю інформацію за допомогою мови і запису.
Сьогодні і ми у Мовній Студії запишемо цікаві вправи та ігри.
Погляньте ось квітка мови , але вона ще не розкрилась ,
то ж давайте на прикладі квітучої квітки мови ми покажемо Сашкові
важливість, необхідність і красу мови!
Для цього зараз поділимося на дві команди. …Тепер виберіть собі командира!
Пам’ятайте правила , радитеся ви пошепки не заважаючи команда – команді,
але коли відповідаєте – іде запис гри – в студії тиша! Готові?!
!Гра: «Сортування»
Збери слово. З прочитаних слів кожного рядка, взяти з першого
слова першу літеру, з другого – другу, з третього – третю і т.д. й одержати нове
слово. Виграє той, хто першим складе слово і правильно прочитає його.
Риба, рак, макарони, поле, салат, пір’їна (ракета);
Шия, скло, слово, масло, ручка (школа);
Парк, сіно, ліс, рідня, лілія ( пісня);
Зір, ліс, бір, марка, рамка (зірка);
Мало, дим, сир (мир);
Пара, перо, він, мама, канал (пенал);
Заєць, лис, ломи, собака (зима);
Звір, лось, шишка, лини, корито (зошит);
Лава, лин, бамбук, молодий, батон (лимон).
Метро, дощ, сова, гора ( мова);
с |
о |
м |
о |
с |
и |
м |
и |
|
!Гра: « Чарівні клітки»
1) Встав у ці клітки букви: с, о, м, о, с, и, м, и
щоб вийшли слова: сом, оси, ми у ширину і довжину.
л |
а |
н |
а |
л |
е |
н |
е |
|
2) Встав у ці клітки букви л, а, н, а, л, є, н, є
щоб вийшли слова: лан, але, не у ширину і довжину.
!!Гра:«Визбирувач»
Учні одержують картки зі складами і буквами,
з яких складають слова,знаходять відповідний малюнок
і до них добирають по два прикметника і два дієслова .
Матеріал для гри: м'я, та, со, ло, в'ї, сім', я,пір', я, п'я, так,
насі , ння, ко, лос, ся, хом’ , як, м’ ,яч, черв’ ,як .
!Гра:«Словотворці»
Із слова по складу
Скласти нові слова із перших складів кожної групи слів
Десять, резеда, вода - ... дерево
Гаї, зелені, табір - ... газета
Диня, тисяча, насип - ... дитина
Батіг, ранок, банка - ... барабан
Мама, лимон, народ - ... малина
Долина, роги, гараж - ... дорога
Маяк, широкий, намір - ... машина
Бегонія, ревінь, залізо - ... береза
Сокіл, роса, кам ... інь –соро
!Гра:«Павучок»
Від поданих слів утворити якнайбільше спільнокореневих.
Сіль, літо, день, дорога.
!Гра:«Мовна дуель»
З букв даного слова учням за певний час скласти і записати нові слова : 1-комана українською , 2-га російською мовами.
Миргород
Диктант, компас, космонавт, барабан.
Ведмідь (мед, мідь, дім, дві, дід);
Айстри (старий, три, рис, сир, тир);
!Гра:«Слівце – сонечко!»
Асоціативний кущ
Дібрати слова асоціації до слова мова
ІІІ. ПІДСУМОК
Вчитель . (Підсумовуючи заняття діти разом із вчителем на карті «Маршрут» заквітовують стежинку,проговорюючи про свої враження.)
Мова допомагає вивчати навколишній світ, з її допомогою відбувається пізнання дійсності. Ми мислимо, приходимо до якихось висновків за допомогою мови.
Мова береже досвід народу, накопичує знання і передає їх від покоління до покоління. Мова забезпечує зв’язок часів. Таким чином, ми володіємо великими можливостями: мислити, обмінюватися інформацією, вчитися, використовувати знання, накопичені нашими предками.
Людська мова це унікальний продукт еволюції, історично сформована форма спілкування людей, за допомогою якої ми ростемо, розвиваємося, досягаємо піку своїх розумових здібностей. Це саме те. Що відрізняє людину від тварини.
Ритуал прощання Ось ми і допомогли Сашкові пізнати світ мови . Я думаю. що він не даремно завітав до нас і до свого портфелика покладе записник мовної студії , який буде завжди нагадувати про пізнання мови!!!
Сашко - - Дякую всім вам за гостинність. Я пропоную всім нам сфотографуватися .
Розповідач Вирушаючи у свою подорож, Сашко знову роздумував про своїх нових друзів. І все дивувався, як цікаво пізнавати світ. Поки йде інсценування, діти зі своїм вчителем, яким випав жереб в номінації «Математика» , займають місце за столом в центрі залу та готуються поділитися своїми знаннями.
Діти запрошують Сашка вирушити в космічну подорож .
Виступ дітей у номінації «Математика» ( 4-Б клас)
Космічна подорож
Мета:вдосконалювати обчислювальні навички;розвивати логічне мислення;закріпити знання з природознавства по темі,,Сонячна система’’;виховувати інтерес до наукових знань,почуття взаємодопомоги.
Обладнання: таблиці з формулами,таблички з цифрами,проектор,екран,загадки про планети
І. ВСТУП
Вправа «Тепло долоні» : виконаємо традиційний обмін - я вам дарую своє тепло долоні , ви - передвєте один одному по колу.Порадійте тому,що ви маєте можливість кожного дня отримувати нові знання і просто знаходитись разом!Нехай такий гарний настрій не залишає вас на протязі всього уроку!Сідайте,будь-ласка.( слайд 2)
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Вчитель . Сьогоднішній заняття ми розпочнемо словами відомого французького філософа Жана-Жака Руссо:
«Ви талановиті діти! Коли-небудь ви самі приємно здивуєтесь,які ви розумні,як багато вмієте,якщо будете постійно працювати над собою,ставити перед собою мету і намагатись ії досягти!»
Зараз ми будемо мандруюти безмежним простором Сонячної системи. В цьому вам будуть помічниками знання,які ви отримали на уроках природознавства.
Наш космічний корабель розпочинає свою міжпланетну подорож.Для того,щоб опинитись на наступній планеті,потрібно відгадати про неї загадку.Будь-ласка,помічники (окремі діти загадують загадки про планети)
-Ця малесенька планета
Перша сонечком зігріта
І моторна-рік на ній
Вісімдесят вісім днів.(Меркурій)
-Виконуємо завдання від крилатого бога Меркурія
(робота зі слайдами)
-Яка величина зайва?(слайд 6)
-Знайдіть частину.(слайд 7)
-Молодці!Полетіли далі. Загадка про наступну планету
-Це найяскравіша і найспекотніша планета.За свій яскравий блиск вона названа іменем римської богині кохання.
( Венера)
-Все вірно! На цій планеті ми записуємо завдання (4440,4000,4040,4400,4004,4044,4404)
(діти зачитують по одному числу)
- Для нас космос -це щось невідоме,нерозгадане,щось таємниче. А як математичною мовою ми називаємо невідоме число?
-Якщо ви зараз правильно відшукаєте задумане мною число,то зможете дізнатись за скільки секунд сонячний промінь досягає Землі.
(Діти записують і розв'язують рівняння)
(слайд 10)
-А ми рухаємось далі безмежним простором космосу.Будь -ласка,загадка:
-Ця планета має червоно-оранжевий колір крові,за що й названа іменем римського бога війни.(Марс)
-На Марсі ми з вами поговоримо мовою справжніх математиків,пригадаємо формули,які вивчили на попередніх уроках.(Діти пригадують формулу швидкості,формулу відстані і часу ) Час ніколи не стоіть на місці,його завжди не вистачає, і завжди хочеться зупинити його стрімкий біг.Ви є пілотом свого часу-можете або змарнувати його або ж провести з користю.Тому не марнуємо свого часу-пропоную вам виконуючи наступне завдання,спробувати скласти формулу часу (слайд15)
-А тепер покажіть,як ці формули працюють.За даними таблиці самостійно знайдіть швидкість та відстань (слайд12, зачитують результати,перевіряємо)
-Полетіли далі.Яка планета чекає нас тепер?
-Це найбільша планета Сонячної системи-король планет,тому і названо на честь головного бога всіх римських богів(Юпітер)
Міні-проект «Юпітер». (захист ученицею)
Вчитель .
-На наступній планеті ми трішечки відпочинемо.Будь-ласка,загадка
-Це друга за розміром планета у Сонячній системі.Назвали ії на честь бога землеробства.Має систему кілець,що складається здебільшого з частинок криги.(Сатурн)
Сатурн -рухлива планета,вона дуже швидко обертається навколо своєї осі за 88 днів,тому ми теж порухаємося .
Фізхвилинка
(Вчитель пропонує усім дітям та дорослим зробити зарядку)
-А ми рухаємось далі,де в космосі нас чекає наступна планета
-Це єдина планета сонячної системи,яка обертається навколо Сонця,ніби лежачі на боці(Уран)
-На планеті Уран ми спробуємо знайти периметр і площу прямокутника.
(слайд 19)
(діти розв’язують задачу колективно,записують в зошити)
-Полетіли!Нас чекає наступна планета
-На цій планеті відбуваються найсильніші в Сонячній системі вітри і бурі.Ця планета-це ми знаємо, бога моря називає(Нептун)
( слайд 21 )
-На цій планеті вам потрібно знайти її діаметр за відомим радіусом.Давайте пригадаємо,що таке діаметр (виконують завдання самостійно)
-Ми долетіли до останньоі найменшої планети,яка знаходиться на краю Сонячної системи.Що це за планета,діти? (Плутон)
( слайд 22)
-Це дуже символічно,тому що тут ми виконаємо останнє завдання нашого уроку,яке називається "Математичний фокус"
( Біля дошки працює троє дітей,всі інші виконують,,фокус’’ в зошитах)
Потрібно записати чотиризначне число,в записі якого кожна наступна цифра на 1 більша за попередню. Потім записати інше число тими самими цифрами ,тільки в зворотньому порядку.Після цього відняти від більшого числа менше. Повторити це 3 рази,добираючи інші числа.Порівняти одержані результати. ( у всіх дітей будуть однакові відповіді )
Малюнок про сонячну систему (захист учня).
ІІІ. ПІДСУМОК
Вчитель . (Підсумовуючи заняття діти разом із вчителем на карті «Маршрут» заквітовують стежинку,проговорюючи про свої враження.)
-Отже,час робити підсумки нашого заняття. . На сьогоднішньому уроці ми закріпили знання з уроків природознавства по темі "Сонячна система" Побувавши на всіх планетах,ми робимо висновок,що на нашій планеті самі умови для життя людей.
-Ми навчились шукати час за швидкістю та відстанню
(повторюємо формулу часу)
-У космосі ви були всі активні,працювали злагоджено, і ми без усяких перешкод повертаємось на Землю.
-Наш політ завершено-дякую за урок!
Ритуал прощання
Ось ми і допомогли Сашкові пізнати світ математики та природи . На згадку про наше заняття, - тримай подарунок!
Сашко - - Дякую всім вам за гостинність. Я пропоную всім нам сфотографуватися .
Розповідач - У Сашка був гарний настрій і стежка повела його далі.
Виступ дітей у номінації «Я у світі» ( 3 клас)
Місто Правознавства
Мета: ознайомити учнів з їхніми основними правами та обов’язками, закріпити їх в пам’яті учнів, навчати дітей вмінню захищати себе при порушенні прав дитини, розвивати культуру дітей, креативні здібності, виховувати дисциплінованість, повагу до законів України, до товаришів.
Обладнання: Ілюстрований матеріал до теми, плакати «Знай свої права та обов’язки», відеоролик «Права дітей», «Обов’язки учнів», картки для групової роботи.
І. ВСТУП
Вчитель .
Шановні гості!
Доброго дня !
Учні з міста Правознавства
Вам бажають щодня!
Наш девіз:
Сприймаю все нове
І мислю логічно.
Вчителя слово
Здійсню практично.
Вправа / Таємничо - чарівна хвилинка.
У мене в руках чарівна скринька, у якій знахадоться найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити? Але поки що не розповідайте, що ви там побачили.( діти заглядають у скриньку із дзеркалом, відкривається чарівна скринька, діти посміхаються. Потім вчитель показує всім дітям).
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Ви бачили в чарівній скриньці себе. Людина – найцінніший скарб, кожен з вас особистість і саме такої людини, як ви, більше не буде на цій Землі.
2. Вірш «Ти знаєш, що ти Людина»
Ти знаєш, що ти Людина
Ти знаєш про це, чи ні?
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина.
Очі твої – одні.
Вправа « Вузлики»
- На дошці ви бачите вузлики. Сьогодні на уроці ми спробуємо розв’язати їх і прочитати, що за слова там зашифровані.
ва пра ти ни ди
- Отже, наш урок присвячений правам та обов’ язкам дитини.
- Давайте прочитаємо тему всі разом «Обов’язки та права –усьому голова»
- Права, закони супроводжують людину упродовж життя. Щоб правильно користуватися своїми правами і добре виконувати обов’язки, не порушуючи прав і законних інтересів інших, необхідно знати їх. Ми переглянемо зараз права дитини.
- А вам знайоме слово-КОНВЕНЦІЯ?
(Конвенція про права дитини- це головний міжнародний документ який вивчає наші права)
1)ПЕРЕГЛЯД ВІДЕОРОЛИКА «Конвенція прав дитини»-Переглянувши права давайте зробимо щоб наша правова квітка розквітла
РОБОТА В ПАРАХ Конкурс «З якої казки»
- А тепер попрацюємо в парах.
(Кожна пара отримує лист, обговорює його та звітує за узгодженою схемою. )
Кожна пара отримує завдання: прочитати частини казок і сказати, які були порушені права дитини. При відповідях користуйтеся Конституцією України, якщо це потрібно. Вживайте в мовленні слова: « Я так думаю…», «Я переконаний…», « На мою думку…» тощо.
1. «Я Зайчисько, я маленький, хатку мав собі гарненьку, та прийшла коза рогата, і нема у мене хати. Ой, хутчіш допоможіть, мої права ви підкажіть».
1. З якої казки цей лист? («Коза-дереза».)
2. Які права були порушені? (Право на родинну оселю.)
2. "Рятуйте! Матуся пішла за молоком, а нас з’їв сірий вовк !"
1. З якої казки цей лист? («Вовк і козенята».)
2. Які права були порушені? (Право на життя.)
3. «Діти, я хочу на бал, а мене примушують працювати без відпочинку.»
1. З якої казки цей лист? («Попелюшка».)
2.Які права були порушені? (Право на відпочинок.)
4. "Діти, мене відвезли від бабусі і названої сестри в льодове царство. Мені холодно, я хочу додому."
1. З якої казки цей лист? («Снігова королева».)
2. Які права були порушені? (Право на вільне пересування.)
5. "Діти, допоможіть! Посадили мене в тюрму за те, що допоміг Гарбузу повернути його будиночок."
1. З якої казки цей лист? («Чиполіно».)
2. Які права були порушені? (Право на волевиявлення.)
6 . "Мені дуже холодно в зимовому лісі. Діти, допоможіть знайти квіти."
1. З якої казки цей лист? («Дванадцять місяців».)
2. Які права були порушені? (Право на любов і піклування.)
7. «Діти, допоможіть. Розлучила мене Зміючка з татом і ненькою. Хто ж тепер буде їм рибку ловити і годувати».
1. З якої казки цей лист? («Івасик-Телесик».)
2. Які права були порушені? (Право на любов і піклування.)
8. «Полечу я від баби і діда, коли назбираю багато пірячка. Не можу так більше жити»
1. З якої казки цей лист? («Кривенька качечка».)
2. Які права були порушені? (Право на особисті речі.)
РОБОТА В ГРУПАХ Відгадування загадок
-У кожної групи на парті є загадка .Ви повинні прочитати її
з відгадкою
1.Чистенькі віконця сміються до сонця
Діточки довкола – це наша люба (школа)-Ігрупа
2.Стоїть вулик придорожній,
Уночі завжди порожній (школа)-ІІгрупа
- Чому у загадці школа порівнюється з вуликом? (Велика кількість учнів, всі працюють під час уроків.). А шумно в школі буває найбільше на перервах, бо не всі діти чемно себе поводять, напевно не знають «Правил поведінки в школі», своїх обов’язків
5). Гра «Портфелик»
-Як на вашу думку ,що таке ?правила
Правила –норми суспільного життя, які визначають дії людей,організацій, колективів у певних життєвих ситуаціях
Права – забезпечені законом можливості мати, користуватися й розпоряджатися соціальними благами й цінностями, користуватися основними свободами у встановлених законом межах
Обов’язок - це сукупність моральних зобов’язань людини перед суспільством.
Обов’язок – це те, що ми повинні виконувати, щоб бути корисними собі та оточуючим.
Обов’язково потрібно щось виконувати, хочеш ти цього, чи ні
-А ви знаєте свої обов’язки? Давайте згадаємо .
Обов’язки учнів
Берегти шкільне майно
Бути чемним в школі,вдома, на вулиці
-А зараз зачитуючи правило поведінки ви добираєте відповідний обов’язок і прикріплюєте на сумку Сашка
Гра» Портфелик»
1. Вчасно йди завжди до школи
Та не спізнюйся ніколи.
Вчись раніше пробудитись,
Щоб до школи не спізнитись.
2.Чемним будь, завжди вітайся
І при цьому – посміхайся.
Всіх вітай: дітей, батьків,
Друзів і учителів.
3.Слухай вчителя уважно
І веди себе поважно.
Щоб чогось не пропустити
Та все добре зрозуміти.
4.На уроці не гукай,
Завжди руку піднімай.
Там, де шум і крик буває,
Працездатності немає.
5.На перерві в ігри грайся,
А не бігай, не штовхайся.
Як ведеш себе негоже –
Завжди травма бути може.
6.До порядку сам привчайся.
В роздягальні не штовхайся.
Одяг власний зберігай
І чужий не розкидай.
7.Школа – це твій рідний дім.
Будь господарем у нім.
Парти бережи і стіни,
Скрізь поводь себе відмінно.
8. Книжка всім знання дає.
В кожній щось цікаве є.
То ж на книжці не малюй
Та не рви її, не псуй.
9.В нашій школі- учень ти
Скрізь дотримуйсь чистоти.
Слідкувати завжди треба,
Щоб порядок був у тебе.
10.У їдальні всі їдять,
Там не бігають – сидять.
Як їси – не поспішай,
Все прожуй, тоді ковтай.
11.В туалет йдуть за потреби,
Чистота там завжди треба.
Пам’ятай , що ти – людина
Й знати правила повинна.
12.Підвіконня, любі діти,
Не для того, щоб сидіти.
Там хай квіточки стоять.
Діти ж поруч постоять.
13.В школу з книжкою ідіть.
Зайві ж речі не беріть.
Ними можна травмувати.
Всім про це потрібно знати.
14.По перилах не з’їжджай.
В гру на східцях теж не грай.
Сходи – це вже небезпека
Й до біди тут недалеко.
15.Наполегливо учися.
У житті це знадобиться.
Вчитись ти прийшов до школи –
Не забудь про це ніколи!
ІІІ. ПІДСУМОК
Ритуал прощання
Вчитель . Молодці! Мандруючи містом Правознавства Ви показали відмінний результат. Сьогодні попрацювали на славу!І наш Сашко я впевнена, що більше не буде пропускати школу тому, що Сашко має теж право на навчання і його основний обов’язок – старанно вчитися і відвідувати школу щодня.
-І на згадку я хочу подарувати вам пам'ятку про права та обов'язки дитини.
Сашко - - Дякую всім вам за гостинність. Я пропоную всім нам сфотографуватися. Пам 'ятка дарується кожному учню.
Розповідач Їде Сашко та й роздумує, як йому пощастило, скільки нового він дізнався, а міг би і не дізнатися, якби поїхав іншою стежкою.
Виступ дітей у номінації «Творчість» ( 1-4 класи)
ОБ'ЄДНАННЯ ТВОРЧИХ ДІТЕЙ
Представлення проекту «Щасливе дитинство»
Розповідач Багато чого побачив Сашко та багато кого зустрів , і щось всередині нібито зашкребло . Всіх кого зустрічав на своєму шляху - вони без діла не ходили та байдиків не били . І тут Сашко зізнався собі: сьогоднішній вчинок був неправильним ! Соромно стало ! Подумав та й поспішив додому.
Сашко –дивиться на годинник –Вже час додому , мабуть бабуся з дідусем хвилюються .
Сцена2 Бабуся та дідусь сидять та горюють
Сашко – Бабусю, дідусю, я повернувся! Вибачте мене та не сердіться !
ІІІ. Підсумок.
Вправа «Нитки»
Мета: сприяти зміні фокуса точки зору учасників на проблему; наочно продемонструвати соціальні й емоційні зв'язки, що забезпечують необхідні умови для виживання й розвитку дитини.
Обладнання: 12 листків самоклейкого паперу , на кожній з яких великими буквами (так, щоб можна було прочитати із залу) написано одне з таких слів: «ТВОРЧІСТЬ», «ХОББІ» , «МРІЯ» , «ДРУЗІ» , «ВІДПОЧИНОК» , «ВЕЛОСЕПЕД» «РОДИНА», «ДІМ», «ОСВІТА», «ЛЮБОВ», «ПРАВА», «НАДІЯ»; 12 різнобарвних товстих вовняних ниток (1,5 м), ножиці.
Хід проведення
Сціальний педагог. Отже, жив-був хлопчик. Він ріс дуже щасливою дитиною. У нього є мама й батько, бабуся й дідусь і навіть старший брат. У хлопчика є РОДИНА. (Тренер виводить учасника, якому була віддана картка «РОДИНА», і з'єднує його ниткою з «ДИТИНОЮ».)
Усі члени родини хлопчика дуже люблять та піклуються про нього - ЛЮБОВ. (Виводиться учасник із карткою «ЛЮБОВ». Протягується друга ниточка.)
Родина хлопчика живе у великому та світлому будинку. (Виходить учасник із карткою «ДІМ»; протягується ниточка.)
Хлопчик має справжніх друзів(Вихід наступного учасника з карткою «ДРУЗІ» , протягується ниточка.), вони разом граються та катаються на велосепедах.(Вихід наступного учасника з карткою, «ВЕЛОСЕПЕД», протягується ниточка.) У них є спільне захоплення – колекціонувати іграшкові машинки. ( Вихід наступного учасника з карткою, «ХОББІ», протягується ниточка.) .
Як і всі діти, Сашко любе смаколики (СМАКОЛИКИ).
Хлопчик ходить до школи, він отримує ОСВІТУ. (Вихід наступного учасника з карткою «ОСВІТА», протягується ниточка.) Влітку Сашко любе відпочивати біля моря(Вихід наступного учасника з карткою «ВІДПОЧИНОК» , протягується ниточка.)
У такий спосіб дотримувались ПРАВА маленької людини. (Вихід учасника з карткою «ПРАВА»; протягується ниточка.)
Сашко любе мріяти Вихід наступного учасника з карткою, «МРІЯ» протягується ниточка.) та з НАДІЄЮ дивиться у майбутнє. (Вихід учасника з карткою «НАДІЯ»; протягується ниточка.)Можна і далі продовжити, але тут ми поставимо три крапки…
Життя Сашка таке різнобарвне, як оці кольорові стрічки. В нього є всі передумови, зростати щасливою дитиною. Але, якщо він не буде нехтувати тим, що має. Давай, Сашко, проведемо маленький експеримент: зараз я візьму ножиці і переріжу одну стрічку «СМАКОЛИКИ»,( чим ти найбільше любиш смакувати?) - це буде означати, що смачних цукерок ніколи не зкуштувати. Ти погоджуєшся? (Ні, не згоден ,цукерки я люблю!)
Діти, сьогодні наш герой знехтував заняттями в школі,. Чи правельний його вчинок? (але добре, що він зустрів багато друзів, які з ним потоваришували та поділилися своїми знаннями. )
А закінчити нашу гру я хочу словами народної мудрості: «Знання - -це багаж, який за плечами не носити.»
НАГОРОДЖЕННЯ
Голова МО С.А. Волошенко вручає нагороди учасників за активну участь.
Соціальний педагог.Наше заняття завершується, і ми добре всі попрацювали.
Подякуймо оплесками собі, своїм однокласникам, гостям за те, що вони були тут разом із нами.