Рубрика "Цікаво знати" для учнів 7 класу на тему: "Середньовічні філософи та їхні погляди на питання віри і розуму"

Про матеріал
Методична розробка присвячена аналізу філософії відомих середньовічних мислителів. У ній аналізуються світобачення, праці, переконання відомих діячів доби середньовіччя.
Перегляд файлу

 

Філософ

Роки життя

Вирішення питання про співвідношення віри і розуму

П’єр Абеляр

1079 - 1142

П'єр Абеляр раціоналізував відносини віри і розуму, вважаючи обов'язковою умовою віри розуміння («розумію, щоб вірити»). Початковими принципами критики П'єром Абеляром авторитетів церкви виступали сумніви у безумовній істинності положень віри і теза про необхідність осмисленого відношення до священних текстів. Радикальному сумніву Абеляр піддавав будь-які тексти, окрім непогрішимої Біблії: можуть помилятися навіть апостоли і батьки церкви.

Ансельм Кентерберійський

1033 - 1109

Продовжив раціоналістичну традицію августинізму в західній християнській філософії. Виділяв два джерела людського пізнання — віру та розум, вважав, що теологія мусить спиратися на діалектику. Вважав, що раціональне пізнання ґрунтується на акті віри та істинах Святого Письма, а віра потребує і шукає «урозуміння».

Виклав чотири докази буття Бога: три з них (у трактаті «Монологіон») — вважав такими, що доводять існування Творця «апостеріорно», тобто апелюючи до його творінь. Четвертий доказ (у трактаті «Прослогіон») — таким, що виводив буття Бога «апріорно», тобто винятково із поняття про Нього.

При викладі апостеріорних доказів спирався на дві основні тези: 1) всі творіння наділені різними мірами досконалості й тим розбіжні між собою; 2) властивості та якості скінченного світу є частковими і відносними, але відносна досконалість потребує вищої, абсолютної й невичерпної Досконалості як такої. Відповідно, градації блага, мудрості, довершеності передбачають існування абсолютного й безумовного Блага, Мудрості, Довершеності (Бога); конкретні причини існування кінцевих речей передбачають буття єдиної Причини, що існує сама по собі тощо.

Бернар Клеворський

1090 - 1153

Розробляючи етико-аксіологічну «науку способу життя», систематизував вчення про шлях духовного самовдосконалення. Вперше в історії західної думки поєднав християнську гносеологію і вчення про духовну природу людини через кореляцію пізнання зі смиренням, а смирення — з істиною. Вважав, що перший ступінь Істини відкривається через смирення, другий — через співчуття і милосердя, третій (вищий) — через споглядання, де

Сама ж любов людини до Бога мислиться Бернардом як належна відповідь Тому, Хто полюбив людей першим. Повернути любов Богові — велика місія людини. Тому причина любові до Бога — Він Сам, а любити Його слід безмірно. Метою людського існування вважав містичне злиття душі з Богом.

Найсистемніше засадничі принципи містичної концепції Бернарда Клервоського викладені в трактаті «Про любов до Бога» та в циклі проповідей на «Пісню Пісень». У трактаті Бернард наводить щаблі любові: любов до себе заради себе (плотська), любов до Бога заради себе (найманська), любов до Бога заради Бога (синівська), і, нарешті, вища, містична — любов до себе заради Бога. У проповідях ця тема отримує оригінальний розвиток в образах духовного шлюбу — алегоричній трактовці взаємин між Нареченим (Ісусом Христом, Богом) і Нареченою (душею, Церквою) на вищих рівнях містичного споглядання.

Фома Аквінський

1225 -1274

За його часів значно збільшилася роль наукового і філософського пізнання. Тому було вже неможливо ігнорувати і не помічати досягнення розуму і науки. Аквінський намагався створити таку доктрину, яка б дала можливість контролювати філософське і наукове пізнання церквою. Тома Аквінський чітко визначив сферу науки і віри. Завдання науки полягає у поясненні закономірностей світу. Але хоч наукове знання об'єктивне та істинне, воно не може бути всеосяжним. Є така сфера діяльності, яка є доступною не розумовому пізнанню, а тільки вірі. Отже, предметом філософії є «істини розуму», предметом теології — «істини одкровення». Але між наукою і вірою, філософією і теологією немає суперечності. Християнська істина стоїть вище за розум, але не суперечить йому. Істина може бути одна, бо йде від Бога. Оскільки кінцевим об'єктом теології та філософії і джерелом будь-якої істини є Бог, то не може бути принципової суперечності між теорією і вірою. Водночас, не всі «істини одкровення» можна довести раціонально. Але це не означає, що вони неправдиві чи суперечать розуму. Богословські істини «надрозумні», але не «протирозумні». Обмежений людський розум стоїть нижче за теологію, а тому філософія є «служницею теології». Функції філософії як «служниці релігії» полягають у тому, що вона повинна за допомогою логічних аргументів обґрунтувати християнські догми. Логічні доведення допомагають краще розуміти ці догми і зміцнити віру в людині.

Сігер Брабантський

1240 -1280

Вважав, що істина раціонального знання може суперечити істині релігійного одкровення. Він визнавав існування Бога як першопричини, заперечував творіння з нічого, вважав, що світ «співвічний» Богові. Сігер прийшов до висновку про вічність і несотворність світу, вважаючи, що Бог є першорушієм, але не творцем сущого, заперечував безсмертя індивідуальної душі людини, відстоював пріоритет розуму. Центральним у доктрині Сігера Брабантського було вчення про єдиний, універсальний розум — загальний для всього людства.

Вільям Оккам

1285 - 1347

Основним завданням пізнання Оккам бачив осягнення реально існуючого часткового, одиничного. Загальне існує тільки в свідомості суб'єкта. Хоча все реальне, за Оккамом, одиничне, все ж індивіди можуть бути розподілені розумом на класи, тобто розподілені за родами та видами. В самих речах намає ні загального, ані часткового. І те, і друге притаманне тільки нашому способові сприйняття однієї і тієї ж речі. Для пояснення переходу думки до загального він вводить поняття про «інтенцію», тобто про спрямованість думки, про логічні та психологічні акти чи знаки. Всі загальні поняття (універсалії) — знаки (терміни), що логічно позначають об'єкти. Універсалії не притаманні самій речі, вони завжди існують після неї, існують тільки у свідомості, проте вони не позбавлені повністю об'єктивного значення. Тому номіналізм Оккама іноді називають «термінізмом» (від слова «термін»). «Термінізм» Оккама пов'язаний з його вченням про досвід. Через те, що реальними є тільки одиничні речі, то пізнання об'єктивного світу починається з досвіду і проходить через канали відчуттів. Первинний вид знання — це наочне знання, яким пізнається одиничне. Вслід за ним іде «абстрактне» знання, або «знання про загальне».

 

 

 

docx
Додано
19 квітня 2021
Переглядів
1040
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку