Тема: Ґрунт у моєму домі. Обговорення оповідання В. Сухомлинського «Жменя пшениці».
Очікувані результати:
мовно-літературна галузь
- уживає відповідну до ситуації спілкування лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо) [2 МОВ 1-1.7-2];
- з увагою сприймає усні репліки й доречно реагує на усну інформацію в діалозі (погоджується або не погоджується, виконує певні дії у відповідь на прохання чи відповідно до інструкції) [2 МОВ 1-1.1-1];
- перепитує співрозмовника для уточнення почутої інформації [2 МОВ 1-1.1-2];
природнича галузь
- розрізняє складники ґрунту (пісок, глина, каміння тощо) [2 ПРО 1-1.5-4];
- запитує, щоб довідатися більше про природу [2 ПРО 1-2.1-2];
- вирощує рослини вдома, у школі [2 ПРО 2-3.2-2]
- розпізнає об’єкти довкілля (за кольором, смаком, формою, звуком тощо) [2 ПРО 1- 4.3-1];
- визначає, які органи чуття знадобляться для обраного дослідження [2 ПРО 1-1.1-2];
- висловлює здогад про ймовірний результат [2 ПРО 1-1.2-3]
- проводить (самостійно або в групі) прості спостереження / досліди [2 ПРО 1-1.4-1];
- застосовує за потреби найпростіші матеріали та прилади, зокрема лінійку, лупу, терези, термометр [2 ПРО 1-1.4-2] ;
- співвідносить об’єкти та явища живої і неживої природи з їхніми зображеннями / описами і навпаки [2 ПРО 1-4.1-1];
- не смітить, пояснює про негативні наслідки викидання сміття у лісах, парках, забруднення водойм [2 ПРО 2-3.2-5];
технологічна галузь
- разом із дорослими планує та реалізовує найпростіші трудові дії (ремонтує іграшки, книжки, доглядає за рослинами і тваринами, готує страви за рецептами, доглядає за одягом та взуттям) [2 ТЕО 4-4.1-1];
соціальна і здоровʹязбережна галузь
- пояснює правила ощадного використання природних ресурсів (наприклад, збирання та утилізації сміття, зокрема харчових відходів, збереження водних ресурсів) [2 СЗО 3- 1.4-5];
- формує активну позицію щодо громадянської і соціально-культурної належності себе і своєї родини до України, пошани до рідної землі.
Хід уроку
►► Вправа «Погода»
— Який сьогодні день?
— Яке число і місяць?
— Який стан неба?
— Чи був вітер, коли ви йшли до школи?
— А опади?
II. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку
— Є на світі дивовижна комора. Покладеш в неї навесні мішок зерна, а восени замість одного мішка в коморі вже двадцять. Відро картоплі в дивовижній коморі перетворюється на двадцять відер, жменька насіння — на велику купу огірків, редиски, помідорів. Казка це або ні? Не казка. Дивовижна комора існує насправді. Ви вже, мабуть, здогадалися, як вона називається? (Ґрунт)
— Як ви розумієте, що таке ґрунт?
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про склад ґрунту. Ми проведемо досліди, що продемонструють властивості ґрунту, а я вам розповім про значення ґрунту для життя рослин, тварин, людини.
III. Вивчення нового матеріалу
1. Робота над загадкою
Зимою біле, весною чорне,
Літом зелене, а восени стрижене. (Поле)
— Споконвіку поклонялася людина землі, а точніше — ґрунту. Землю називають матінкою-годувальницею, їй народ присвятив багато легенд і билин, її оспівував у поемах і піснях. Ґрунт є основним багатством людини. Земля годує людину, одягає, дає притулок.
Ґрунт можна назвати шкірою Землі. Це щонайтонша жива плівка. На ґрунті розташовуються сотні мільйонів гектарів лісів, величезні масиви трав, степів і сільськогосподарських культур. Це — те, без чого неможливе життя тварини і людини.
(Учитель пропонує дітям висловитися про те, як саме ґрунт годує, одягає, дає дім і притулок.)
На дошці креслять схему:
ґрунт —► рослини —► тварини —► людина.
Висновок. Ґрунт — багатство людини, її життя.
2. Працюємо в парах
Завдання: скласти тлумачення слова «ґрунт»
З розрізаних слів скласти пояснення, що таке «ґрунт»? Виконану роботу діти перевіряють за підручником.
3. Демонстрація дослідів. Аналіз складу ґрунту
— Що потрібно, щоб виріс хороший урожай? Що таке ґрунт? Що у ґрунті міститься для життя рослин?
— У ґрунті є поживні речовини, вода, повітря, тобто все, що потрібно для росту рослин.
►► Дослід
— Киньте грудочку ґрунту у воду. З неї виходять бульбашки.
Висновок. У ґрунті є повітря.
— Ґрунт виник у результаті взаємодії живої та неживої природи, тому в ньому є все: зруйновані гірські породи, повітря, вода, корені рослин і, звісно, тварини. Ґрунт — це верхній пухкий шар землі, що має родючість. Саме родючість обумовлює ріст і розвиток рослин і вирізняє ґрунт від гірських порід.
— Як ви гадаєте, рослини краще ростуть у твердому чи у пухкому і? Чому?
— Що потрібно робити, щоб ґрунт був пухким?
►► Дослід 2.
Я розмішаю ґрунт у воді. На самому дні осяде пісок. Трохи вище буде глина. А зверху – ґрунт.
- А що ж таке перегній?
4. Робота за підручником с. 62-63
ІV. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу
• Хто про землю дбає, вона тому повертає.
• Поле працю любить.
• Землю гріх ображати, бо вона наша мати.
• На чорній землі білий хліб родить.
— Що слід робити, щоб був добрий урожай?
2. Гра «Правда чи неправда» (використання фішок)
- Я буду говорити твердження. Якщо воно істинне – показуєте зелену фішку, якщо хибне – рожеву. (А про істинні і хибні твердження ви пам’ятаєте з уроків математики)
- Давайте подивимося ще раз на схему та на малюнки і повторимо з чого складається ґрунт. (Відповіді дітей)
3. Практична робота
Висаджування насіння гарбуза. Довгострокове спостереження за ростом рослини.
4. Обговорення оповідання В. Сухомлинського «Жменя пшениці».
Жменя пшениці
Старий хлібороб дід Карпо привіз до млина мішок пшениці.
Ось уже й черга його підійшла. Приніс дід Карпо мішок до коша, в який засипають зерно, розв’язав і став пересипати з долоні на долоню добірну пшеницю.
В його очах сяяла радісна усмішка.
Тоді висипав зерно у кіш і аж зітхнув, немов розлучався з дорогим другом.
Коли пшениці в коші було вже мало, дід узяв жменю зерна й висипав собі в кишеню.
Дома скопав грядку, висіяв ту пшеницю з кишені й сказав зернятам:
— Живіть...
5. Робота в зошит с. 51.
V. Підсумок уроку
— Що таке ґрунт?
— Як ви вважаєте, яке значення має ґрунт у житті природи?
— Для яких тварин ґрунт є домівкою?
— Яке значення ґрунту в житті людини?
— Що потрібно від людини для збереження ґрунту?
— Які загадки і прислів’я запам’ятали?
VІ. Рефлексія
1