Рюноске Акутаґава-майстер японської новели. Утілення ідеї про моральну справедливість у новелі «Павутинка».

Про матеріал
Конспект уроку зарубіжної літератури за темою: Рюноске Акутаґава-майстер японської новели. Утілення ідеї про моральну справедливість у новелі «Павутинка».
Перегляд файлу

 

 

Урок зарубіжної літератури

 

В 7-Б класі КЗО «СЗШ №128» ДМР.

 

 

 

      Учитель Алла БІЛОБРОВА

 

 

 

 

 

 

 

Рюноске Акутаґава-майстер японської новели. Утілення ідеї про моральну справедливість у новелі «Павутинка».

                    Формування предметних компетентностей: прочитати новелу Рюноске Акутаґави «Павутинка», прослідкувати втілення ідеї про моральну справедливість у новелі. Працювати над виразним читанням, вдосконалювати навички уміння складати візитну картку письменника; формування ключових компетентностей :уміння вчитися:  активізувати пізнавальну діяльність та критичне мислення школярів; інформаційної: розвивати навички роботи з джерелами інформації; культурологічної: сприяти вихованню особистості, що здібна на самостійну діяльність; комунікативної: розвивати навички роботи в парах, толерантне ставлення до думки співрозмовників.  

Комбінований урок

Людина має право на помилку, також має право виправити її.

 

 

                              Хід уроку

  1. Організаційний момент
  2. Актуалізація опорних знань.
  1. Презентація « Знайомство з Японією».
  2. Бліц-опитування «Продовжити речення».
  • Одна з характерних ознак японської культури…(мінімалізм).
  • Неперевершеним майстром «оповідання завбільшки з долоню є…( Рюноске Акутаґава).
  • «Душа людини в давнину й сучасної людини має багато спільного. Ось у чому річ»-,говорив…( Рюноске Акутаґава).
  •  «Будда» в перекладі означає…(«просвітлений», «пробуджений»).
  • Мета буддистів-…( досягти духовного просвітлення, позбавившись страху, невігластва, егоїзму, лінощів, заздрощів, жадібності та інших вад).
  1. Візитна картка письменника (доповідають учні, доповнюють запис).

 

Ім’я, прізвище

Роки життя

Місце народження

Твори письменника, досягнення

Цікаві факти біографії

Рюноске АкутаҐава

Народився 1 березня 1892 року.

Помер 24 липня 1927 року

м. Токіо (Японія)

“Павутинка”, ”У чагарнику”, “Мандарини”,  “Вагонетка”,  “Усмішка богів”, “Свято хризантем” та інші    

   Класик японської літератури.

    Уже кілька десятиліть книжки Акутаґави активно видаються різними мовами. 

Ще підлітком зацікавився творчістю європейських мислителів, після закінчення школи вивчав англійську літературу, потім на англійському відділенні Токійського імператорського університету. Тут же з товаршами почав видавати літературний журнал “Сінсітьо” (Нова течія). Прожив лише 35 років, 12 із яких присвятив літературі. Батько 2 дітей. Народився в день Дракона і місяць Дракона. Оскільки дракон у світогляді японців – істота ідеальна і священна, то батьки дали хлопчику відповідне ім’я Рюноске (“Рю – ієрогліф дракона”). Хлопчик з’явився на світ, коли його батькам було вже за 30, а в Японії того часу це вважалось поганою прикметою. Тому, дотримуючись давньої традиції, батьки зробили вигляд, ніби дитину їм підкинули, і віддали її на всиновлення дядькові. Так Рюноске приняв дядькове прізвище АкутаҐава а рідне – Нііхара – загубилося в часі. Закинчив школу з відзнакою.

 

 

ІІІ.  Оголошення теми і мети уроку

  1. Мотивація навчальної діяльності.
  • Слово учителя.

Діти, і в шкільному житті, і після закінчення школи вам не раз прийдеться робити вибір: як вчинити? Прочитайте, будь ласка, ще раз епіграф сьогоднішнього уроку. Що ви думаєте з цього приводу? (відповіді- роздуми декількох учнів).

 Сьогодні на уроці ми познайомимося з новелою Рюноске Акутаґави              «Павутинка». За жанром це філософська новела ( твір короткий за обсягом, має головного героя- Кандату; розповідається про два епізоди з його життя; сюжет твору напружений: читач весь час очікує, чи дістанеться Кандата раю; фінал несподіваний. Автор порушує важливі питання людського буття- сенс життя, місце в ньому милосердя та гуманізму, відповідальності за свої вчинки).

ІV. Робота над виразним читанням і розвитком мовлення. Теорія літератури.

  1. Читаємо новелу « Павутинка». (Спочатку читає учитель, потім учні «ланцюжком»).
  2. Запитання і завдання до прочитанного.
  • Чому твір отримав назву «Павутинка»?
  • На що вона спрямовує читача? (Цей твір автор назвав так, щоб показати, що кожен сам пряде павутиння своєї долі, що може помогти, а може і полонити людину, зробивши її рабом власних лихих намірів. В цій новелі павутинка є зв`язок між пеклом і раєм. Павутинка- нитка: на земному шляху Кандати лише одна добра справа; нитка долі, один кінець якої- в руках людини, інший- у владі вищої сили, провидіння; зв`язок між світами: рай, земля,

пекло).

  • Які важливі питання порушуються в новелі «Павутинка»? (У цьому творі порушені загальнолюдські питання- добро і зло, життя і смерть, справедливість і несправедливість, сенс життя, місце в ньому милосердя та гуманізму, відповідальність за свої вчинки, тощо).
  • Чому павутинка розвалилась?

(Кандата злякався, що павутинка може розірватись і він знову потрапить в пекло, і закричав, що це його павутинка і він нікому не дозволяв підійматись по ній (егоїст!). І тут павутинка, до цього часу ціла  і неушкоджена розірвалась саме там, де за неї чіплявся Кандата, і він полетів вниз. Будда все бачив).

  • Визначте метафору, на якій побудовано твір. Поясніть її зміст.(Антитеза- протиставлення).

Антитези, на яких побудовано новелу «Павутинка»: рай-пекло, озеро райське-Криваве озеро. Вони показують важливість правильного вибору у житті людини.

  • Які художні засоби ви знайшли в тексті? ( У тексті дуже багато порівнянь, епітетів: білосніжні, як перли, квіти; прозору, як кришталь, товщу води; над зеленим, як малахіт, листям лотосу та ін.).
  • Що ви можете сказати про художній простір (Події відбуваються у потойбічному світі: у раю та пеклі).
  1. Подискутуймо!
  • Чи заслужено Кандата знову опинився в пеклі? Обґрунтуйте свою відповідь.( Відповіді учнів).
  1. Назвіть символи твору ( ранок, вода, озеро, лотос, річка  Сандзунокава, павук, павутинка, Криваве озеро.

V.  Підсумки уроку. Оцінювання.

       1. Узагальнююча бесіда: інтерактивний прийом « Мікрофон»

              - Тема новели « Павутинка»? ( Протистояння добра і зла, Будда дає              шанс Кандаті вибратися з пекла).

              - Ідея новели павутинка? ( Утвердження принципів гуманізму: тільки добрі справи допоможуть досягти гармонії із собою, жити в добрі і злагоді зі світом; людина несе відповідальність за кожний свій вчинок).

         2.  Оцінювання.

VІ. Домашнє завдання. Використовуючи образи й символи новели «Павутинка», складіть однойменне хайку.

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
27 жовтня 2022
Переглядів
2769
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку