Самоаналіз роботи вчителя фізики
Кохан Наталії Дмитрівни
2021р
Самоаналіз роботи вчителя фізики
Кохан Наталії Дмитрівни
01.12.1972 року народження.
Закінчила Ужгородський Державний університет.
Стаж роботи: 25 років.
Кваліфікаційна категорія - І.
Класи в яких викладаю: 7, 8-А, 8-Б, 9-А, 9-Б (фізика), 5-Б, 6-Б (математика), 8-Б ( алгебра і геометрія), 5-А (природознавство)
Сучасна стратегія модернізації освіти передбачає, що в основу оновлення загальної освіти мають бути покладені «ключові компетентності». Від нинішнього учня вимагається вміння керувати своєю освітньою діяльністю на основі рефлексивної, для цього необхідно оволодіти діагностичними навичками самоконтролю та самооцінки. Компетентність учня доповнюється знаннями методологічного характеру і навичками організаційної, конструктивної, комунікативної діяльності. Стає зрозуміло, що нова якість навчання вимагає наповнення діяльності вчителя новим змістом.
Ключові компетентності багатофункціональні, міжпредметні і багатомірні, тому технологія їх формування досить складна, однак ряд позицій компетентнісного підходу можна реалізовувати в освітньому процесі кожного уроку, у тому числі уроку фізики. Це формування у дітей способів організації власної діяльності, якісне посилення практично-продуктивної спрямованості навчання, формування інтегральних інформаційних і комунікативних здібностей, тобто розвиток компетентності у сфері самостійної пізнавальної діяльності, що ґрунтується на засвоєнні способів придбання знань із різних джерел інформації. Таким чином, концептуальним напрямком моєї діяльності є реалізація компетентнісного підходу в освітньому процесі. Вважаю, що якщо докорінно зміниться моя діяльність на уроці, то зміниться діяльність мого учня і якість його навчання.
Мета моєї професійної діяльності засобами свого предмета навчити учнів думати, самостійно приймати рішення, робити відкриття, самостійно здобувати знання, вирішувати виникаючі проблеми, нести відповідальність за прийняте рішення. Тому я працюю вже другий рік над проблемою: «Формування та реалізація компетентнісного підходу в освітньому процесі учнів школи засобами новітніх технологій на уроках фізики»
У своїй практичній діяльності я застосовую різні форми організації пізнавальної діяльності: індивідуальну, групову, колективну. В роботі спираюсь на принцип індивідуалізації навчання. Знаю і враховую відмінності в рівні розвитку здібностей і можливостей дітей, їх пізнавальних інтересів. Моє завдання - забезпечити розвиток кожної дитини, надавши йому право вибору свого освітнього рівня, способу діяльності, обсягу завдань. З учнями, що мають підвищений інтерес до предмету, організовую індивідуальні консультації, допомагаю їм організувати самостійну освітню діяльність у формі індивідуальних завдань та завдань для самопідготовки, знайомлю їх з можливостями комп'ютерних технологій для підготовки до олімпіад. Щороку учні школи приймали участь в районних олімпіадах з фізики. Отримували призові місця:
2011 р.- Співак Вікторія ІІІ місце (7 клас)
2012 р.- Кобаска Наталія ІІІ місце (7 клас)
2013 р- Гудачок Юрій ІІІ місце (9 клас)
2016 р.- Левицька Ярослава ІІ місце (7 клас)
Особливості сучасної освіти і, зокрема предмета фізики такі, що обсяг інформації, який необхідно засвоїти учневі зростає з кожним навчальним роком, а кількість годин, що відводиться на його вивчення, зменшується. Причому особливості викладання предмету такі, що практично кожен урок несе в собі новий обсяг інформації, який учень повинен засвоїти, тобто зрозуміти і прийняти. Часу ж достатньої на осмислення та закріплення практично не залишається. Виникає проблема інформаційної адаптації людини в суспільстві. Якщо учень не має достатніх навичок обробки одержуваної їм інформації, він відчуває великі труднощі і втрачає інтерес, як до процесу навчання, так і до самого предмету.
Тому я залучаю учнів приймати участь у Міжнародних конкурсах «Левеня», «Кенгуру», «Колосок».
Участь у конкурсі «Левеня»
2010 -2011 н. р. – 18 учнів, з них 2 учні з результатом «відмінно», 7 учнів з результатом «добре»
2011-2012 н. р. -25 учнів, з них 15 учнів з результатом «добре»
2012- 2013 н. р. – 29 учнів, з них 18 учнів з результатом «добре»
2013 – 2014 н. р.-31 учень, з них 11учнів з результатом «добре»
2014-2015 н. р.-23 учні, з них 12 учнів з результатом «добре»
2017-2018 н. р.- 18 учнів, з них 7 учнів з результатом «добре»
2018-2019 н. р.-13 учнів, з них 2 учні з результатом «відмінно», 7 учнів з результатом «добре»
2019-2020 н. р. 21 учнень (дистанційно)
Участь у конкурсі «Колосок»
2013-2014 н. р.-9 учнв 5 класу взяли участь, з них 2 учні отримали «Золотий колосок» та 7 учнів « Срібний колосок»
2014-2015 н. р. – 14 учнів взяли участь, з них 10 учнів отримали «Срібний колосок»
2015-2016 н. р.- 30 учнів, з них 5 учні отримали «Золотий колосок» та 17 учнів
« Срібний колосок»
2017-2018 н. р.- 17 учнів, з них 4 учні отримали «Золотий колосок» та 8 учнів
« Срібний колосок»
Однією з найважливіших ділянок роботи в системі навчання фізики залишається розв’язування задач. Задачі різних типів можна ефективно використовувати на всіх етапах засвоєння знань: для розвитку інтересу, творчих здібностей і мотивації учнів до навчання, під час постановки проблеми, що потребує розв’язання, в процесі формування нових знань учнів, вироблення практичних умінь, з метою повторення, закріплення, систематизації та узагальнення засвоєного матеріалу, з метою контролю якості засвоєння навчального матеріалу чи діагностування навчальних досягнень учнів тощо.
Наприклад, для закріплення матеріалу з теми «Тиск твердих тіл на поверхню. Сила тиску» (7 клас) проводиться з використанням методу розв’язування якісних, експериментальних, розрахункових, прикладних задач, що містять завдання, які потребують залучення досвіду власної діяльності, наближені до повсякденного життя та стимулюють активну мовленнєву діяльність. Зокрема, семикласниками були запропоновані такі завдання:
1. Для чого при вишиванні жінки одягають наперсток?
2. Для чого один край лопати роблять гострим, а другий загнутим?
3. Яким трактором краще виорати город? Чому?
4. Рибалка вирушає на зимову риболовлю. Чи безпечно це, якщо лід на початку березня витримує тиск 9 кПа, а маса рибалки із спорядженням та без улову 100 кг? Сліди від зимового взуття зображено на малюнку.
5. Людина провалилася під лід. Як врятувати її?
Відтак, досвід засвідчує, що вивчення фізики повинно мати яскраво виражений прикладний характер, спрямований на формування та розвиток життєвих компетентностей, що є дуже важливим у підготовці школярів до повсякденного життя.
Використовую комп'ютерні мультимедійні курси «Електронний конструктор уроку», «Віртуальна лабораторія», «Нова школа». Ці моделі органічно вписуються в урок. Вони дозволяють організувати нові, нетрадиційні види навчальної діяльності учнів та індивідуалізувати діяльність учнів по здобуванню знань, підвищити інтерес до вивчення фізики. Для контролю знань використовую в основному тести, кросворди, ребуси.
Пройшла курси підвищення кваліфікації, навчання на яких дозволило мені модернізувати освітній процес у відповідності з новими вимогами. Отриманими на курсах знаннями, своїми методичними знахідками ділюся з колегами. Виступаю на засіданнях МО та РМО.
2016 р.- «Викладання фізики у школі. Методи та форми роботи» (МО)
2016 р.- « Тиждень фізики у школі, як дієвий спосіб розвитку творчих здібностей учнів» (РМО)
2020 р.- «Проблеми адаптації учнів 5 класу до навчання в школі ІІ ступеня» (МКК)
Даю відкриті уроки.
Дата |
Тема уроку |
Клас |
Березень 2011р. |
Заломлення світла |
7-Б |
Грудень 2012 р. |
Агрегатні стани речовини. Властивості тіл у агрегатних станах |
7-Б |
Листопад 2013 р. |
Виштовхувальна сила. Закон Архімеда. |
8- Б |
Жовтень 2015 р. Листопад 2020 р. |
Земне тяжіння. Сила тяжіння
Випаровування та конденсація. Питома теплота пароутворення. |
8- А
8-Б |
Позакласна робота з фізики - важлива складова частина освітньго процесу щколи. Вона відкриває широкі можливості для прояву педагогічної творчої ініціативи вчителя, так і для реалізації різноманітної пізнавальної самодіяльності учнів. Залучаю учнів до позакласної роботи, проводжу з ними методичні тижні. Активну участь прийняли учні у підготовці та проведення тижня фізики, який був проведений в грудні 2020 року.
За час роботи я утвердилася в думці про те, що успішним учень стає лише тоді, коли він вміє самостійно здобувати знання, вміє аналізувати і узагальнювати, робити висновки, а так само грамотно презентувати свою роботу. Тому у позаурочній діяльності я використовую технологію проєктного навчання, в основі якої лежить методика створення, аналізу та презентації своєї діяльності. На заняттях учні мають можливість вибору виду діяльності. Результат роботи представляють у вигляді міні-проекту.
Творчі роботи учні з фізики (міні- проєкти).
Кохан Наталія (7-Б клас) – «Внесок українських вчених у розвиток фізики» ( 2019р.)
Вачиля Світлана ( 7- Б клас) – «Екологічний стан села Обава» (2019 р.)
Русин Ярослава ( 9 клас) – «Застосування фізики у будівництві» (2019 р.)
Поповия Ольга (9 клас) – «Оптичні ілюзії» (2020 р.)
Творчі роботи учні з природознавства (міні- проєкти).
Кохан Наталія (5-Б клас) – «Вчені - натуралісти» (2017 р.)
Кобаска Євген (5-Б клас) – «Будь природі другом!» ( 2019 р.)
Мущинка Дарина ( 5- Б клас) – «Світ Галактик» (2017 р.)
Кобаска Дарина (5 -Б клас) – «Сонце – джерело світла і тепла» (2018 р.)
Я також є класним керівником. В умовах сільської школи не складно вчителю мати уявлення про кожного учня і навколишньому його соціумі, при чому не просто знати, а співпрацювати з батьками учнів. Так як я працюю 25 років у школі, з батьками учнів маю тісний контакт і відносини, засновані на взаємній повазі. Батьки також ознайомлені з вимогами, які я висуваю до учнів, і підтримують їх. Організовуючи індивідуальну роботу з дітьми, тримаю батьків в курсі шкільних справ дітей через щоденник, особисті зустрічі, батьківські збори та консультації для батьків.
Проблеми в роботі:
• низьке мовне спілкування учнів;
• недостатнє володіння та вміння застосовувати закони, формули до розв’язування задач.
• недостатній прояв творчих здібностей учнів як результат невисокої пізнавальної активності.
• формалізація процесу навчання, тобто вчитель — носій знань, а учень — одержувач «готових» знань.
• низький рівень корекційної і самостійної роботи учнів.
Шляхи усунення недоліків:
- Зміст навчання зорієнтувати на розвиток мотивації учнів до вивчення і на формування вмінь у всіх видах навчальної, пізнавальної, комунікативної, практичної діяльності.
- Особистісний зміст навчання, його практичну направленість реалізовувати у наданні учню права вибору рівня навченості та подальшого профілю навчання.
Задачі на наступний навчальний рік:
1. Будувати навчальний процес з урахуванням індивідуальності кожної дитини: її потреб, мотивів, активності, інтелекту.
2. Співпрацювати з учнями .
3. Добиватися взаємозв’язку навчання та учіння, які забезпечують розвиток особистості як індивідуальності.
4. Сприяти підвищенню професійної компетентності, зростанню педагогічної майстерності та розвитку творчого потенціалу вчителя, спрямованого на оптимальне формування і розвиток особистості учня, його самовизначення й самореалізацію.