Самоаналіз виховного заходу
1. Тема виховного заходу – «Година землі. Міжнародний день Землі», який проводився із учнями та ученицями 11-А класу навчально-виховного комплексу №3 міста Кам’янець-Подільський Хмельницької області. Дана тема є надзвичайно цікавою, необхідною та актуальною для вивчення з учнівством старшого шкільного віку, адже одним із пріоритетів та напрямом діяльності суспільства є екологічне виховання школярів, яке має відбуватися в першу чергу через освітнє середовище школи.
Сучасна екологічна ситуація в світі та Україні зокрема загострюється з кожним днем. Забруднення атмосфери шкідливими викидами, тисячі тон сміття, знищення цілих екосистем через вирубування лісів, розорювання, будівництво, шкідлива радіація та випромінювання — далеко не повний перелік тих техногенних факторів, які негативно впливають на екологію.
Саме тому недарма екологічне виховання визнане одним із найважливіших пріоритетів ЮНЕСКО, Національної доктрини розвитку освіти України ХХІ століття, інших основоположних документах світового та національного рівня.
2. Метою сприяти вихованню екологічної свідомості в учнівства старшого шкільного віку, розширити їх знання про енергозбереження та його значення, а також розвивати пізнавальний інтерес та логічне мислення підростаючої молоді і виховувати всебічно обізнаних, дбайливих і заощадливих господарів своєї країни.
Екологічне виховання – це вже не лише формування відповідних знань і вмінь у взаємодії людини та природи, а й розвиток засобами педагогічних технологій компетентностей особистості, спеціальних знань, ціннісних норм та орієнтацій щодо усвідомлення екологічної цінності природного середовища у його нерозривній єдності з людиною.
Виходячи з такого твердження, ключовою метою екологічного виховання на уроках і в позаурочний час, зокрема і на нашому виховному заході, є формування відповідального та дбайливого ставлення до природи, що базується на екологічній свідомості та самосвідомості формуванні стійкої потреби власного свідомого дотримання екологічних принципів природокористування розвитку навичок екологічної культури активній участі в суспільно корисній праці з захисту, догляду та оптимізації стану довкілля пропаганді в найширших межах екологічних знань активній діяльності з вивчення та охорони природи своєї місцевості.
3. Виховний захід був проведений у формі класної години, яку було проведено наприкінці робочого тижня в п’ятницю 12 квітня 2019 року на шостому уроці. Він тривав 45 хвилин – з 13:30 до 14:15. Захід почався з роботи над епіграфом – «Think globally, work locally» та вступного слова вчителя, яке познайомило учнівство з тим, коли святкується Міжнародний день Землі. Даний виховний захід є доцільним для проведення у 11 класі, оскільки він допомагає сформувати в підростаючого покоління позитивні якості та формує коректне відношення до сучасного стану екології.
4. Готовність до проведення виховного заходу була на високому рівні. Проведення даного виду діяльності було обрано студентками практикантками Анастасією Красик та Вікторією Янюк у зв’язку з актуальністю теми для суча. Виховний захід було проведено в п’ятницю (02.02.2018) після уроків в мультимедійному класі №122. Про проведення заходу що учні та учениці класу були повідомлені заздалегідь. Школярі участь у підготовчій роботі не брали. Про тему заходу було повідомлено заздалегідь, а ось мета вже була озвучена безпосередньо під час проведення запланованої виховної години. Було підготовлено обладнання, технічні засоби навчання та наочність: комп’ютер, мультимедійна дошка, два відео про Міжнародний день Землі та акцію «Година Землі», музичний відеоряд для фону під час виконання завдань, роздруковане тестування для кожного учня та учениці, роздруковані завдання для різних груп учнівства і вирізані геометричні фігури, використані для того, щоб розділити клас на групи. Саме приміщення спеціально не було оформленим до проведення даного заходу.
5. Під час вступної частини заходу у школярів було викликане розуміння необхідності та значущості виховного заходу. Епіграфом до заняття були слова «Think globally, work locally», які підштовхнули учнівство замислитись над тим, що вони є маленькою частинкою чогось великого, від якої залежить багато речей, та стимулює їх до подальшої роботи в аспекті екології та підтримання чистоти навколишнього середовища. Також вступне слово вчителя налаштувало школярство на сприйняття теми.
6. Характеристика змісту використаного матеріалу. Тема екології була наскрізною під час всього виховного заходу, незалежно від методів та форм роботи, які було використано під час даного виду діяльності. Важливість збереження навколишнього середовища для учнів та учениць 11 класу є безцінною. Кожна молода людина цього віку (17-18 років) – це майбутнє нашої країни, яке при правильному вихованні та власній активній діяльності зможе змінити та повернути наше середовище в кращу сторону. Саме тому важливо посіяти в серці кожного школяра зернинки любові до природи, стану навколишнього середовища та бажань щось покращити, аби забезпечити собі та своїм дітям комфортне існування в світі.
Також було враховано вікові особливості, індивідуальні і колективні запити і інтереси дітей. Активність та ініціатива надходила, як від класного керівника, так і від учнівства. Вони із приймали участь в усіх вправах і іграх, в якохось більш активно, а в якихось – менш. Тема екології є доволі-таки обширною і учням 11 класу було б занадто складно сприйняти всі аспекти даного напрямку. Тому учнівству тема була пояснена на базовому рівні, який був би зрозумілий для їхнього віку. Матеріал був викладений в послідовній та доступній формі. Було використано такі завдання, які викликали у школярства позитивні емоції. Також було подано обговорено варіанти збереження та економії освітлення, електрика, обігрівання та палива в побуті.
7. Характеристика методів і прийомів роботи. На реалізацію мети було спрямовано ряд різноманітних методів та прийомів, які є педагогічно доцільними для учнів та учениць 11 класу. Серед використаних методів та прийомів можна виділити: слово вчителя, бесіда з учнями, розвиваючі ігри, висловлення учнівських думок, перегляд коротеньких відео, пов’язаного з темою, робота в групах тощо.
8. Педагогічна майстерність. Під час проведення виховного заходу відчувалося внутрішнє хвилювання з приводу того, як сприймуть учні нових молодих вчителів, і чи в мене все вийде, але дане хвилювання було ззовні практично непомітним, оскільки в інакшому випадку хвилювання передалося б учням і проведення заходу провалилося б з тріском, а то й взагалі не відбулося б. На першому місці під час виховного заходу були не молоді вчительки-практикантки, а виховання в учнівства необхідних для кожної людини особистих якостей. Під час проведення заняття ми з колегою намагалася залучити до спільної роботи та виконання завдань максимально можливу кількість учнів. Хотілося, щоб кожна дитина після проведеної виховної години замислилася на тим, що ж таке «екологія» та що таке «навколишне середовище», щоб кожен спробував проаналізувати свою поведінку та ставлення до оточуючого світу, а також міг зробити відповідні висновки. І не просто міг зробити висновки, але й зробити певні кроки на зустріч тому, щоб змінити свою поведінку на краще – в сторону розуміння сучасного стану екології та активної діяльності, яка могла б змінити та покращити сучасний стан навколишнього середовища. До кожного учня або учениці був знайдений свій підхід. Свої думки були сформулювані чітко та зрозуміло. Так, щоб кожна дитина змогла почути вчителя та завдання. Я та моя колега намагалися з розумінням ставитися до всіх, враховуючи індивідуальні особливості кожного. У своєму мовленні ми старалася не використовувати суржик, не заповнювати паузи різними звуками (на зразок «ааа», «ееее», «ееем», «хмм»), не робити довжелезні без всілякої на те причини паузи і не використовувати некоректно побудованих речень. На жаль, наші організаторські вміння потребують покращень, адже нам часом було досить таки важко впоратися з поведінкою в класі; було нелегко підтримувати спокійну поведінку одинадцятикласників. Сподіваємося, в майбутньому нам вдасться впоратися зі своєю проблемою організаторського невміння і ми навчимося підтримувати гарну поведінку в класі.
9. Заключна частина заходу. Під кінець заходу кожен учень/-ениця зробили свої власні висновки про те, що таке «екологія», «навколишнє середовище», Міжнародний день Землі та акція «Година Землі». Також кожен замислився про те, чи він/вона буде щось робити зі своїм ставленням до екології.
10. Загальні висновки. Як на мене, то поставлену мету було цілком досягнуто, а вплив заходу на розвиток свідомості учнівства є просто безцінним. Учні приймали надзвичайно активну участь під час проведення з ними даного заняття. Те чи інше завдання в повній мірі торкалося почуттів всіх учнів, формувало їхню волю. Все учнівство з допомогою змогли відчути себе справжніми школярами, членами великої шкільної родини, зуміли в ігровій і жартівливій формі наблизитись до розуміння необхідності певних якостей. Даний виховний захід був націлений на прищеплення важливих якостей – повага та любові до флори і фауни нашої планети, усвідомлення власного екологічного сліду та активність в питаннях екології. Як на мене, то нам з учнями вдалося розпочати важку роботу над тим, щоб бути екологічно свідомим та освіченим в питаннях освіти. Було створено всі умови для початку формування культури та світогляду – було підготовлено обладнання, технічні засоби навчання та наочність: комп’ютер, мультимедійна дошка, два відео про Міжнародний день Землі та акцію «Година Землі», музичний відеоряд для фону під час виконання завдань, роздруковане тестування для кожного учня та учениці, роздруковані завдання для різних груп учнівства і вирізані геометричні фігури, використані для того, щоб розділити клас на групи. Нам вдалося достукатися до сердець одинадцятикласників та змусити їх замислитися над своїм екологічним слідом. Були певні проблеми з тим, щоб організувати поведінку учнівства, але, думаю, що згодом з практикою організаторські навички відшліфуються. В мене пропозиції щодо поліпшення виховної роботи з учнями відсутні.
Головні результати екологічного виховання стало вміння осмислювати екологічні явища в світі, висловлювати власні незалежні судження про стан природи, розумно й адекватно взаємодіяти з нею. Кінцевим конкретним результатом екологічного виховання випускників школи стали: системні знання про екологічні закономірності та проблеми людства і ймовірні шляхи їх розв’язання розуміння необхідності докорінних змін у процесі взаємодії людини з природою з метою її відновлення, виявлення адекватної громадянської позиції щодо випадків порушень в сфері охорони природи недопущення власних порушень правил поведінки в природному середовищі, ведення здорового способу життя через обмеження деяких окремих шкідливих видів продуктів, намагання раціонально харчуватися, зменшення витрат матеріальних та енергетичних ресурсів, прагнення до зменшення кількості побутових відходів, відсутність шкідливих звичок та посильна з власної ініціативи участь в екологічній діяльності на всіх рівнях.