Самооцінювання і взаємооцінювання - інструменти, які допомагають учням розвивати критичне мислення, формувати навички саморефлексії та відповідальності за власне навчання. Водночас взаємооцінювання розвиває навички співпраці, толерантність, уміння висловлювати конструктивну критику і приймати думку інших. Ці процеси закладають основи для подальшого навчання і саморозвитку, що є надзвичайно важливим у сучасному світі.
Номер слайду 3
Основна мета впровадження:не лише оцінка результатів навчальної діяльності, але й стимулювання учнів до самовдосконалення. Завдяки таким підходам учень починає усвідомлювати, що оцінка – це не покарання чи винагорода, а інструмент розвитку.
Номер слайду 4
Самооцінювання та взаємооцінювання – ключові інструменти навчання. Значення самооцінювання:розвиток критичного мислення;формування навичок саморефлексії;підвищення відповідальності за власне навчання. Значення взаємооцінювання:розвиток навичок співпраці;формування толерантності;уміння давати і приймати конструктивну критику.
Номер слайду 5
Умови успішного самооцінюваннята взаємооцінювання:чітко визначені цілі навчання;зрозумілі для школярів критерії оцінювання;психологічний комфорт у класі.чіткі критерії оцінювання роботи однокласників;коректність і повага до партнера;використання активного слухання.
Номер слайду 6
Алгоритм самооцінювання:
Номер слайду 7
Прийоми самооцінювання: «Сигнали рукою» Я розумію і можу пояснити. Я не зовсім впевнений/на. Я все ще не розумію. «Світлофор» Зелений - розуміння, жовтий - неповне розуміння, червоний - нерозуміння матеріалу.
Номер слайду 8
Прийоми самооцінювання: «Емодзі» Я розумію. Я не зовсім розумію. Мені потрібна допомога. «Чарівні лінієчки» Учні самі вибирають критерій, за яким себе хочуть оцінити, ставлять відмітку «своїм» кольором. На цій же лінійці відмітки можуть поставити батьки, вчитель.
Номер слайду 9
Вправи для самооцінювання: «Трихвилинна пауза» Учням надається трихвилинна пауза, яка дає можливість обдумати поняття, ідеї уроку, пов’язати з попереднім матеріалом, знаннями, досвідом, а також визначитися із незрозумілими моментами. Я змінив/змінила своє ставлення до…. Я дізнався/дізналася більше про…. Я здивувався/здивувалася тому, що …Я відчув/відчула…Я ставився/ставилася до …
Номер слайду 10
Вправи для самооцінювання: «3 – 2 - 1» Учні зазначають письмово або усно:три речі, які вони не знали до цього;дві речі, які їх здивували під час роботи над темою;один приклад того, як вони готові застосувати отримані знання на практиці.
Номер слайду 11
Вправи для самооцінювання:«Селфі» Використовуємо гаджет як інструмент самооцінки. Нехай на селфі учні покажуть таку емоцію, яка б відображала їхні почуття на уроці: чи все зрозуміли, чи ще мають якісь питання. Всі селфі надсилаються вчителеві, виводжу фото на проєктор і надаю кожному 10 секунд пояснити своє селфі.
Номер слайду 12
Портфоліо як вид самооцінюваннясамостійні роботи, твори, тести, творчі роботи, діагностувальні роботи, проєкти,малюнки,нагороди. Використання «Портфоліо учня» сприяє формуванню необхідних навичок рефлексії, адже містить не лише його академічні успіхи, але й комунікативні, спортивні, соціальні тощо.
Номер слайду 13
Взаємооцінювання Під час взаємооцінювання діти мають оцінити не особистість, а виконану роботу. Взаємооцінювання передбачає партнерську взаємодію, коли учні допомагають один одному покращувати свої навчальні результати. Такий метод оцінювання не передбачає порівняння себе з іншими, а порівняння власного поточного рівня успішності із попередніми показниками. Дозволь дати тобі пораду…Мені приємно тобі сказати, що…Зверни увагу на…
Номер слайду 14
Прийоми та форми роботи дляорганізації взаємооцінювання Парна або групова робота: учні працюють у парах або невеликих групах, після чого обговорюють результати і оцінюють роботу один одного. Картки з відгуками: після виконання завдання кожен учень отримує картку, де може написати побажання чи похвалу для свого однокласника. Рольові ігри: учень на певний час стає «вчителем» і пояснює, що було виконано правильно, а що потребує доопрацювання.
Номер слайду 15
Прийоми та форми роботи дляорганізації взаємооцінювання
Номер слайду 16
Прийоми та форми роботи дляорганізації взаємооцінювання
Номер слайду 17
Переваги використання самооцінювання та взаємооцінювання:
Номер слайду 18
Висновки Самооцінювання і взаємооцінювання – це потужні інструменти, які допомагають не лише оцінити навчальну діяльність, але й формують у дітей відповідальність, самостійність і вміння співпрацювати. Завдяки цим методам учні починають усвідомлювати, що процес навчання – це не просто виконання завдань заради оцінки, а можливість пізнати себе, виявити свої сильні сторони і зрозуміти, що потребує вдосконалення. Дані методи також сприяють розвитку критичного мислення, адже діти вчаться аналізувати власні досягнення та помилки, об'єктивно оцінювати результати своїх однокласників. Водночас вони вчаться цінувати думку інших, висловлювати конструктивні зауваження і приймати критику як джерело зростання, а не як покарання.
Номер слайду 19
Висновки Самооцінювання допомагає учням усвідомити власну відповідальність за процес навчання. Діти починають помічати, як їхні зусилля впливають на результат, і розуміють важливість наполегливості, дисципліни та самоконтролю. Взаємооцінювання, у свою чергу, стимулює формування соціальних навичок. Під час роботи в парах чи групах учні вчаться співпрацювати, домовлятися і проявляти емпатію. Вони стають уважнішими до потреб однокласників і розвивають почуття команди. Таким чином, ці інструменти не лише підвищують ефективність навчального процесу, але й закладають основи для гармонійного особистісного і соціального розвитку кожної дитини. Головне завдання вчителя – створити умови, за яких ці методи стануть органічною частиною освітнього процесу.