Розроблені самостійні роботи дають змогу перевірити знання учнів 5 класу з вивчення тієї чи іншої теми; розвивають логічне мислення, мовленнєві навички, уміння виконувати тестові завдання; самостійно працювати.
Міністерство освіти і науки України
КЗ «ЦОЗО» Слов’янської районної ради
Донецької області
Районний навчально-методичний кабінет
Самостійні роботи
з української мови
5 кл.
Підготувала: вчитель
Андріївської ЗОШ І-ІІІ ступенів Слов’янської
районної ради Донецької області
Крайня Вікторія Олександрівна
2018 р.
Самостійна робота № 1
Повторення вивченого в початкових класах.
Тести
І варіант
Початковий і середній рівень
1. Виберіть правильну відповідь.
У якому рядку всі слова - іменники:
а) вітер, хлопчик, день;
б) земля, біжить, квітка;
в) дерево, він, листя.
2. У якому рядку всі іменники чоловічого роду:
а) місяць, туман, дім;
б) двір, ми, група;
в) нога, крило, текст.
3. На які групи поділяються всі частини мови:
а) на головні і другорядні;
б) самостійні та службові;
в) самостійні, службові, вигук.
4. У якому рядку перераховано всі службові частини мови?
а) іменник, прийменник, дієслово;
б) прийменник, сполучник, частка;
в) сполучник, прислівник, прикметник.
5. На які питання відповідають прислівники?
а) як? де? куди? коли?
б) хто? що?
в) скільки? котрий?
6. У якому рядку всі слова – числівники?
а) вісім, сотня, тринадцять;
б) п'ятірка, дев'ять, сімнадцять;
в) тридцять, сьомий, сто.
7. У якому рядку всі слова – прислівники?
а) високий, іде, далеко;
б) зліва, вчора, восени;
в) зелено, синій, сонце.
8. У якому рядку всі слова – прийменники?
а) у, до, від;
б) з, сіль, він;
в) в, за, дерево.
9. У якому рядку всі слова – сполучники?
а) від, а, та;
б) і, а, але;
в) до, й, він.
10. У якому рядку всі слова - займенники?
а) вона, його, ніч;
б) він, ми, вони;
в) їх, біг, через.
11. Записати п'ять дієслів теперішнього часу.
12. Записати іменники в орудному відмінку.
Воля, пень, дерево, сонце, будинок, честь.
Достатній рівень
1. Переписати речення, розкриваючи дужки.
(В) день ще літо, а (над) вечір – осінь. Я хочу радості і світла, іти (в) перед, а не (на) зад.
2. Записати частку не з дієсловами разом чи окремо.
(Не) прийшов, (не) навидить, (не) привітався, (не) волити, (не) бачити, (не) здужати.
3. Записати дієслова в дві колонки за дієвідмінами.
Живуть, біжать, співають, радіють, летять, колишуть, палять, стережуть, люблять, в'яжуть.
Високий рівень
Написати твір-мініатюру «Літній відпочинок». Визначити в ньому всі вивчені частини мови, надписавши над словами.
Оцінювання завдання: 1-12 – по 0,5 б.,
1,2,3 – по 1 б.,
т вір – 3 б.
Самостійна робота № 1
Повторення вивченого в початкових класах.
Тести
ІІ варіант
Початковий і середній рівень
1. Виберіть правильну відповідь.
У якому рядку всі слова - іменники:
а) зерно, зелений, птах;
б) осінь, дощ, вітер;
в) сон, літній, день.
2. У якому рядку всі іменники жіночого роду:
а) колос, земля, квітка;
б) береза, хата, парта;
в) літо, зозуля, ліс.
3. Закінчіть речення.
Прикметник – це самостійна частина мови, яка:
а) виражає ознаку предмета і відповідає на питання який? чий?;
б) виражає предмет і відповідає на питання хто? що?;
в) виражає ознаку дії чи стану і відповідає на питання як? чому? де? коли?
4. Замість яких частин мови вживаються займенники?
а) замість прислівників;
б) замість дієслів;
в) замість іменників.
5. На які питання відповідає прикметник?
а) який? чий?
б) як? де? куди? коли?
в) хто? що?
6. У якому рядку всі слова – числівники?
а) тридцять, сьомий, сто;
б) п'ятірка, дев'ять, сімнадцять;
в) вісім, сотня, тринадцять.
7. У якому рядку всі слова – прийменники?
а) в, ліс, від;
б) до, дерево, він;
в) під, на, з.
8. У якому рядку всі слова – прислівники?
а) далеко, високо, зліва;
б) довго, йти, справа;
в) восени, ліс, вчора.
9. У якому рядку всі слова – сполучники?
а) і, а, та;
б) від, за, він;
в) й, до, але.
10. У якому рядку всі слова - займенники?
а) ти, вони, я;
б) вона, берег, до;
в) його, дерево, від.
11. Записати п'ять дієслів минулого часу.
12. Записати іменники в орудному відмінку.
Земля, день, вітер, книга, поле, совість.
Достатній рівень
1. Переписати речення, розкриваючи дужки.
(В) літку земля вкрита травою, (в) зимку – білим снігом. (В) останнє сонце посміхнулося, (с) тиха вечір опустивсь на землю.
2. Записати частку не з дієсловами разом чи окремо.
(Не) запізнитися, (не) здужати, (не) читати, (не) волити, (не) бачити, (не) навидіти.
3. Записати дієслова в дві колонки за дієвідмінами.
Дзвенять, пишуть, сидять, будують, спішать, точать, доганяють, ріжуть, ваблять,знають.
Високий рівень
Написати твір-мініатюру «Чудесна пора - літо». Визначити в ньому всі вивчені частини мови, надписавши над словами.
Оцінювання завдання: 1-12 – по 0,5 б.,
1,2,3 – по 1 б.,
твір – 3 б.
Самостійна робота № 2
Відомості з синтаксису й пунктуації. Словосполучення. Речення, його граматична основа.
Тести
І варіант
Початковий і середній рівень
1. Словосполучення - це:
а) два або більше слів, одне з яких головне, а інше – залежне;
б) це кілька слів;
в) це два слова.
2. Яке з поданих поєднань слів є словосполученням?
а) земля і небо;
б) після уроків;
в) вірна дружба.
3. Не є словосполученням:
а) святковий день;
б) настав ранок;
в) дружити віддано.
4. Граматична основа речення – це:
а) підмет і додаток;
б) підмет і присудок;
в) присудок і обставина.
5. Записати питальне речення.
6. У реченні Мовчанка гнів гасить підметом є слово:
а) мовчанка; б) гнів; в) гасить.
7. Присудком у реченні Останні квіти під вікном засипав перший сніг є слово:
а) останні; б) засипав; в) сніг.
8. Двоскладним називається речення, граматична основа якого складається:
а) з підмета і присудка;
б) тільки з підмета;
в) тільки з присудка.
9. За метою висловлювання речення поділяються на:
а) двоскладні, односкладні, розповідні;
б) розповідні, питальні, спонукальні;
в) окличні, неокличні, питальні.
10. Складне речення має:
а) одну граматичну основу;
б) не має жодної;
в) дві і більше граматичних основ.
11. Записати окличне речення.
12. Типи мовлення є:
а) розповідь, лист, замітка;
б) розповідь, роздум, опис;
в) відгук, оповідання, лист.
Достатній рівень
1. Утворити з поданих слів словосполучення.
(Золотий) осені; (перший) ластівка; на високій (береза); знати (історія); любити (Україна); розкинутися в (долина); кінець (день); пригостити (цукерка).
2. Визначити вид речення за метою висловлювання.
1. В українських піснях барвінок є А. символом молодості. Спонукальне
2. Хто боком спить, а лежачи їсть. Б. Розповідне
3. Вивчайте, любіть рідну мову. В. Питальне
3. Визначити граматичну основу речення.
Тече вода з-під явора
Яром на долину.
Пишається над водою
Червона калина.
Пишається калинонька,
Явір молодіє,
А кругом їх верболози
Й лози зеленіють.
Т. Шевченко
Високий рівень
Написати невелику творчу роботу «Буду я природі другом» з використанням різних за метою висловлювання та емоційним забарвленням речень.
Самостійна робота № 2
Відомості з синтаксису й пунктуації. Словосполучення. Речення, його граматична основа.
Тести
ІІ варіант
Початковий і середній рівень
1. Слова в словосполученні пов'язані:
а) інтонацією;
б) за змістом і граматично;
в) за допомогою закінчень.
2. Яке з поданих поєднань слів є словосполученням?
а) біля школи;
б) сонячний день;
в) квіти і трави.
3. Не є словосполученням:
а) товариш поділився;
б) співати пісню;
в) упевнено говорити.
4. Граматична основа речення – це:
а) підмет і додаток;
б) присудок і обставина;
в) підмет і присудок.
5. Записати спонукальне речення.
6. У реченні Сонце промені на землю посилає підметом є слово:
а) сонце; б) промені; в) землю.
7. Присудком у реченні Усяка пташка своє гніздо знає є слово:
а) знає; б) пташка; в) гніздо.
8. Односкладне – це таке речення, …
9. За емоційним забарвленням речення поділяються на:
а) розповідні і питальні;
б) двоскладні і односкладні;
в) окличні і неокличні.
10. Складне речення має:
а) дві і більше граматичних основ;
б) одну граматичну основу;
в) не має жодної.
11. Записати питальне речення.
12. Розповідь, роздум, опис - це:
а) стилі мовлення;
б) типи мовлення;
в) засоби мовлення.
Достатній рівень
1. Утворити з поданих слів словосполучення.
Пізнання (світ); (рожевий) троянда;, на (лівий) березі; знайомство з (учень); малювати (картина); бігти (ліс); (глибокий) озеро; посадити на (поле).
2. Визначити вид речення за метою висловлювання.
1. Дорожи українською мовою. А. Розповідне
2. Мова – найбільше багатство Б. Питальне
людини.
3. Чию це калину гойдають вітри. В. Спонукальне
3. Визначити граматичну основу речення.
Тече вода в синє море,
Та не витікає.
Шука козак свою долю,
А долі немає.
Пішов козак світ за очі,
Грає синє море,
Грає серце козацькеє,
А думка говорить...
Т. Шевченко
Високий рівень
Написати невелику творчу роботу «Барви осені» з використанням різних за метою висловлювання та емоційним забарвленням речень.
Самостійна робота № 3
Відомості з синтаксису й пунктуації. Другорядні члени речення.
Тести
І варіант
Початковий і середній рівень
а) непрямих відмінків;
б) який? чий?
в) де? куди? як?
3. Другорядні члени речення:
а) підмет і присудок;
б) додаток, присудок;
в) додаток, означення, обставина.
4. Обставина відповідає на питання:
а) де? коли? куди?
б) який? чий?
в) непрямих відмінків.
5. Найчастіше додаток виражається:
а) прикметником; б) іменником; в) прислівником.
6. Указати речення в якому є означення:
а) Вітер з гаєм розмовляє, шепче з осокою.
б) Небо заступили хмари.
в) Дороги веселі пливуть повз оселі.
7. Означення найчастіше виражається:
а) прикметником; б) іменником; в) прислівником.
8. У реченні: Степові птахи посивіли від пилюки слово степові є:
а) означенням; б) обставиною; в) додатком.
9. Відшукати речення, де є обставина:
а) Весь степ був переснований сивою пряжею.
б) Голубина ніч надворі засвітила зорі.
в) Дівчата підібрали викопані буряки.
10. Обставина найчастіше виражається:
а) прислівником; б) іменником; в) прикметником.
11. Записати речення, в якому був би додаток.
12. Записати речення з обставиною.
Достатній рівень
Птахи відлетіли. Поповзли хмари. Почастішали дощі. Сонце виглядає. Шурхотить листя.
Гортає ніч великі срібні книги. Стрункі тополі стиха кивають верховіттям. Твоя краса цвіте в моїх очах. Чудова літня ніч в степах України.
Високий рівень
Написати творчу роботу «Наша мова – барвінкова».
Самостійна робота № 3
Відомості з синтаксису й пунктуації. Другорядні члени речення.
Тести
ІІ варіант
Початковий і середній рівень
а) додаток, присудок;
б) підмет і присудок;
в) додаток, означення, обставина.
а) який? чий?
б) непрямих відмінків;
в) як? де? куди?
а) прикметником; б) іменником; в) прислівником.
5. Додаток відповідає на питання:
а) де? куди? звідки?
б) який? чий?
в) непрямих відмінків.
6. Обставина найчастіше виражається:
а) прислівником; б) іменником; в) прикметником.
7. Вказати речення, в якому є додаток:
а) Хлопці весело розмовляли.
б) Чорним великим колом заходило сонце.
в) Я одразу перестав у садку копати.
8. У реченні: Всяка пташка своє гніздо знає слово всяка є:
а) додатком; б) підметом; в) означенням.
9. Вказати речення, в якому є означення:
а) Птахи весело щебетали.
б) Веселі хлоп'ята розважалися на галявині.
10. Додаток найчастіше виражається:
а) прикметником; б) прислівником; в) іменником.
11. Записати речення з означенням.
12. Записати речення з обставиною.
Достатній рівень
Розгулялася буря. Вода прибувала. Дзвонили дзвони. Потемніло небо. Люди ховалися.
На небо виходять чисті вересневі зорі. Дівчинка непомітно спустилася з високого дерева. Сонце сідало десь за лісовими хащами. Яскравий сніп полум'я несподівано засліплює нам очі.
Високий рівень
Написати творчу роботу «Чаруючі звуки рідної мови».
Самостійна робота № 4
Відомості з синтаксису й пунктуації. Речення з однорідними членами, звертаннями, вставними словами. Пряма мова.
Тести
І варіант
Початковий і середній рівень
а) Ліс якусь хвилину стояв нерухомо.
б) Лагідно світить сонце, голубіє небо, стоять у барвистих шатах дерева.
в) Полохливий заєць пригина вуха, витріща очі і порина у море лісових звуків.
2. Знайти речення, в якому однорідні члени – означення:
а) Зерно і камінь, суша і вода достойні буть зображені на картині.
б) Була весна весела, щедра, мила.
в) Мавка йде до калини, ламає червоні кетяги ягід.
3. Виділіть речення з узагальнюючим членом:
а) Все бачить співець у широкім роздоллі: і небо, і море, красу світову.
б) На високих горбах шуміли під вітром дуби, липи, клени.
в) З берега на берег можна добутися баржами, човнами.
4. У якому реченні є звертання?
а) Поблискують черешеньки в листі зелененькім.
б) Мама співає дитині першу пісню, відводить уперше до школи.
в) Вийди, вийди, сонечко, на дідове полечко.
5. Знайдіть речення із поширеним звертанням:
а) Гетьмани, гетьмани, якби-то ви встали.
б) Спи, синочку, спи, дитя.
в) Запалай, мій вогнику крилатий, полум'ям привітним і незлим.
6. Визначте рядок, у якому всі слова – іменники в кличному відмінку:
а) сестрицею, Інно, чайка;
б) Андрію, козаче, учителю;
в) весна, жінко, калина.
7. Якщо звертання вимовляється з особливою силою, то виділяється:
а) тире; б) комою; в) знаком оклику.
8. Виділіть речення, у якому вставне слово виражає впевненість:
а) Отже, що тут багато говорити і сперечатися.
б) Звісно, хлопцям не було чого боятися.
в) Відступати нам, по-перше, пізно, а , по-друге, немає підстав.
9. Яким членом речення є вставне слово?
10. Скласти речення з вставним словом.
11. Слово чи група слів, які називають того, до кого звернена мова, називаються:
а) вставним словом;
б) звертанням;
в) граматичною основою.
12. Скласти речення із прямою мовою.
Достатній рівень
1. У нашому лісі ростуть і берези, і дуби, і вільхи.
А. Однорідні означення
2. Реве та стогне Дніпр широкий.
Б. Однорідні обставини
3. Ніч була якась таємнича, темна, тривожна.
В. Однорідні підмети
4. На землі, у траві, на деревах - скрізь вирує життя.
Г. Однорідні присудки
Д. Однорідні додатки
Вони були скрізь і на подвір'ї і на деревах і на клумбах. І земля і вода і повітря все поснуло. Легка біла прозора постать обличчям нагадувала Мавку.
Ти постаєш в ясній обнові, як пісня линеш, рідне слово. Ти наше диво калинове, кохана материнська мово! Умивайтеся, дівчатонька молоді, цвіт-калину розпускайте на воді. Не журися, козаченьку, ти ще молоденький.
Високий рівень
Твір-мініатюра з використанням вставних слів, звертань, однорідних членів речення «Доброти велика сила».
Самостійна робота № 4
Відомості з синтаксису й пунктуації. Речення з однорідними членами, звертаннями, вставними словами. Пряма мова.
Тести
ІІ варіант
Початковий і середній рівень
1. Знайти речення з однорідними членами:
а) Ось пшеничний несу радо хліб.
б) Поверніть мене до класу срібним покликом дзвінка.
в) Андрій розігнув спину й застромив у землю лопату.
2. Знайти речення, в якому однорідні члени – обставина:
а) У хаті тепло, тихо, затишно.
б) Гарна нивка, та чужа.
в) Доносилася сумна, журлива пісня.
3. Виділіть речення з узагальнюючим членом:
а) Скрізь червоно: на небі, на узгір'ях, на горі.
б) Понад морями пролягають тіні журби й тривоги, спогадів і снів.
в) Сінешні й хатні двері були відчинені.
4. У якому реченні є звертання?
а) Щастя завжди треба виборювати.
б) Живи, Україно, живи для краси…
в) Пісенний світ розпочинається з маминої колисанки.
5. Знайдіть речення із поширеним звертанням:
а) Спи ж ти, малесенький, пізній-бо час.
б) Вечірнє сонце, дякую за день!
в) Місяченьку! Ходи до нас вечеряти.
6. Скласти речення із звертанням.
7. Визначте рядок, у якому всі слова – іменники в кличному відмінку:
а) зоря, школо, дівчинці;
б) земле, друже, осене;
в) Вітре, калина, Ілля.
8. Якщо звертання вимовляється з особливою силою, то виділяється:
а) комою; б) знаком оклику; в) тире.
9. Виділіть речення, у якому вставне слово виражає емоції мовця:
а) Я, звичайно, згоден з вами.
б) Вже тоді, повірте, він все обмірковував.
в) На жаль, ми швидко розсталися з ним.
10. Яким членом речення є звертання?
11. Слова або сполучення слів, якими мовець виражає своє ставлення до того, про що він повідомляє, називаються:
а) звертаннями; б) вставними; в) однорідними.
12. Скласти речення із прямою мовою.
Достатній рівень
1. Установити відповідність.
1. Здорове повітря, супокій, часті поїздки зовсім відживили його.
А. Однорідні означення
2. Старий грає, примовляє, ногами тупцює.
Б. Однорідні обставини
3. Хлопець виріс славний, добрий, проворний і роботящий.
В. Однорідні підмети
4. Говорила вона дрібно, швидко, нерозбірливо.
Г. Однорідні присудки
Д. Однорідні додатки
2. Поставити розділові знаки в реченнях.
Річка синіє зітхає сміється. На річці у лісі на полі усюди тихо. І враз усе пропало і темний гай і Дніпр дужий.
3. Виписати звертання.
Слово наше рідне, ти сьогодні зазвучало, як початок, як начало. Ти наше диво калинове, кохана материнська мово! Скільки є в нас, любі друзі, для звертання ніжних слів. Гей, рицарю жадібний, стережися.
Високий рівень
Твір-мініатюра з використанням вставних слів, звертань, однорідних членів речення «Надійне плече друга».
Самостійна робота № 5
Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія.
Тести
І варіант
Початковий і середній рівень
1. Усього в українській мові літер:
а) 29; б) 30; в) 33.
2. Голосних звуків в українській мові …
3. Виділіть рядок, у якому всі слова мають лише приголосні дзвінкі:
а) морозиво, вереда, любов;
б) юний, ромашка, квіти;
в) солома, вітер, поле.
4. Укажіть рядок, у якому всі слова мають лише глухі приголосні:
а) пороша, журба, ласка;
б) пушок, похопитися, коса;
в) горох, хворост, пензлик.
5. Відшукайте рядок, у якому всі слова мають м'які приголосні:
а) радість, лійка, перевесло;
б) крихітка, мороз, жалість;
в) малюк, синь, люлька.
6. Виділіть рядок, у якому всі приголосні тверді:
а) родина, основа, сіно;
б) пригода, калитка, сміливий;
в) мило, дерево, школа.
7. Визначити рядок, у якому в кожному слові одна літера передає два звуки:
а) щітка, яблуко, щастя;
б) вище, маля, слухаю;
в) людяний, юнга, щоденник.
8. Указати, в якому рядку в кожному слові дві літери передають один звук:
а) дзеркало, джміль, дзига;
б) підживлювати, бджола, відзвітувати;
в) дзвінок, віджитий, дзюдо.
9. У якому рядку кількість звуків і букв у словах однакова?
а) комбайн, тарілка, рушник;
б) морозець, тиждень, столяр;
в) малюнок, віник, джем.
10. У якому рядку в усіх словах слід писати літеру ґ:
а) … усінь, … рати, … умка;
б) … валт, … анок, … ава;
в) … рамотний, … ґринджоли, … уска.
11. Визначити, в якому рядку в усіх словах букви я, ю, є, ї позначають два звуки:
а) подія, мрія, доля;
б) їжа, рояль, воля;
в) яма, кар'єр, єнот.
12. У якому рядку всі слова не можна переносити?
а) пагорб, око, туга;
б) учень, ромб, їжа;
в) земля, уряд, оса.
Достатній рівень
1. Запишіть подані слова за алфавітом.
Колосок, ягода, казка, будівля, сонце, малюнок, чернетка, криниця, балка, лелека, ґава, приказка, марка, дзвінок, зіниця, дім, жінка, рядок, тополя, хата.
2. Розподілити слова у дві колонки згідно позначень літерами я, ю, є, ї одного чи двох звуків.
Мрія, троянда, комашня, воля, м'яч, європейський, заряд, яма, синє, маля.
3. Записати слова, поділивши їх рисками на склади.
Льон, країна, рівний, озимина, лід, січень, йшов, розквіт.
Високий рівень
Написати невелику творчу роботу «Чарівниця - зима».
Самостійна робота № 5
Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія.
Тести
ІІ варіант
Початковий і середній рівень
1. Алфавіт - це:
а) розміщені в установленому порядку літери;
б) усі звуки української мови;
в) усі букви української мови.
2. Усього в українській мові звуків:
а) 33; б) 36; в) 38.
3. Приголосних звуків в українській мові …
4. Виділіть рядок, у якому всі слова мають лише приголосні звуки дзвінкі:
а) малина, знання, небо;
б) березень, життя, наука;
в) пісня, будинок, хата.
5. Укажіть рядок, у якому всі слова мають лише глухі приголосні:
а) коноплі, широкий, сказати;
б) піст, тиша, хитати;
в) сонце, букет, вітрила.
6. Відшукайте рядок, у якому всі слова мають м'які приголосні:
а) загадка, діжка, любов;
б) дітвора, привіт, льодовик;
в) срібний, долина, вогонь.
7. Виділіть рядок, у якому всі приголосні тверді:
а) ворота, голос, футбол;
б) теніс, палац, прикраса;
в) простір, лаванда, промисел.
8. Визначити рядок, у якому в кожному слові одна літера передає два звуки:
а) щука, єнот, ялинка;
б) щиглик, лялька, пташеня;
в) гаї, синє, щедрий.
9. Указати, в якому рядку в кожному слові дві літери передають один звук:
а) дзвінок, підживлення, підземний;
б) бджола, дзвін, кукурудза;
в) піджак, джинси, відзимувати.
10. У якому рядку кількість звуків і букв у словах однакова?
а) шапка, телефон, голуб;
б) пальці, яблуня, рана;
в) двері, мати, зелень.
11. Визначити, в якому рядку в усіх словах букви я, ю, є, ї позначають два звуки:
а) об'єм, ряска, яблуня;
б) їдальня, м'яч, кулінарія;
в) яскравий, слоненя, лялька.
12. У якому рядку всі слова не можна переносити?
а) іспит, олень, рідня;
б) орел, ім'я, шлях;
в) вгору, осінь, удар.
Достатній рівень
1. Запишіть подані слова за алфавітом.
Літера, м'яч, калина, земля, корінь, червень, повість, чашка, подарунок, телефон, воля, жінка, зоря, характер, гумор, ракета, радість, акула, нива, явір.
2. Розподілити слова у дві колонки згідно позначень літерами я, ю, є, ї одного чи двох звуків.
Ясний, пташеня, надія, плюс, їхати, уміння, українка, буря, юність, щастя.
3. Записати слова, поділивши їх рисками на склади.
Верба, дзьоб, працьовитий, кільце, кран, затишний, урок, передати.
Високий рівень
Написати невелику творчу роботу «Про що шепотіли сніжинки».
Самостійна робота № 6
Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія.
Тести
І варіант
Початковий і середній рівень
1. У якому реченні неправильно використано чергування у-в?
а) Впродовж віків жінка на нашій землі виховувала дітей.
б) Щовесни через увесь піст жінки пишуть писанки.
в) Майже в усіх народів яйце вважається джерелом життя.
2. Визначити, в словах якого рядка наявне явище уподібнення:
а) колядка, казка, шибка;
б) легко, вікно, дерево;
в) розказати, випадок, схема.
3. Знайти рядок, де в усіх словах відбувається спрощення:
а) тиждень, компост, контраст;
б) область, хвастати, зап'ястя;
в) радість, перехрестя, проїзд.
4. Відшукати слово без м'якого знака:
а) виховател…ці;
б) бул…ці;
в) нян…ці;
г) учител…ці.
5. Знайдіть слово, в корені якого стоїть апостроф:
а) моркв…яний;
б) духм…яний;
в) мавп…ячий;
г) дерев…яний.
6. Виділіть рядок, в якому всі слова вживаються з апострофом:
а) пор…ядок, бур…я, п…ята;
б) під…їхати, зв…язок, цв…ях;
в) об…єм, подвір…я, в…ялий.
7. Знайти слово, в якому м'які приголосні подовжуються:
а) терт…я;
б) вістр…я;
в) узбереж…я;
г) лист…я.
8. Записати п'ять слів, які б ілюстрували подовження приголосних в іменниках жіночого роду в орудному відмінку.
9. Виділити рядок, у якому подвоєння приголосних внаслідок збігу префікса і кореня:
а) цінний, відділений, денний, безземельний;
б) беззубий, відданий, оббігти, беззвучний;
в) настінний, розрісся, широченний, віддзеркалення.
10. Указати рядок, у якому в усіх словах подвоєння приголосних внаслідок збігу:
а) волосся, сонний, вугілля, ллє;
б) беззвучний, обличчя, міддю, туманний;
в) понісся, віддячити, осінній, юннат.
11. Запишіть п'ять слів із префіксами роз-, без-.
12. У якому рядку в усіх словах можливе чергування приголосних?
а) берегти, плакати, рубати;
б) казати, чистити, носити;
в) летіти, шукати, бачити.
Достатній рівень
1. Поставити іменники в орудному відмінку однини.
Повість, сіль, ніч, ясність, папороть, зелень, совість, роль, деталь.
2. Дані слова розподілити у дві колонки: з апострофом і без нього.
Лук…ян, хом…як, моркв…яний, матір…ю, тьм…яний, мавп…ячий, з…їсти, бур…я, ін….єкція, св….яткувати, духм…яний, з…їзд, черв…як.
3. За допомогою префіксів утворити нові слова з подвоєнням приголосних.
Бігати, дослідний, ділити, бризкати, бити, збройний, знайомитися, зоряний, захистити, дерти..
Високий рівень
Написати невелику творчу роботу «Мамині руки» з використанням вивчених орфограм.
Самостійна робота № 6
Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія.
Тести
ІІ варіант
Початковий і середній рівень
1. У якому реченні неправильно використано чергування у-в?
а) Все в нас є для щастя: море, небо, поля барвисті.
б) Державною мовою в Україні є українська мова.
в) Ліс красивий будь-якої пори року: у травні, у жовтні.
2. Визначити, в словах якого рядка наявне явище уподібнення:
а) боротьба, нігті, вокзал;
б) близько, слово, танець;
в) товаришці, безперечно, козак.
3. Знайти рядок, де в усіх словах відбувається спрощення:
а) честь, доблесть, швидкість;
б) свист, цілість, пестити;
в) користь, щастя, хвастати.
4. Відшукати слово без м'якого знака:
а) обертаєт…ся;
б) ховаєш…ся;
в) співают… .
5. Знайдіть слово, в корені якого стоїть апостроф:
а) черв…як;
б) торф…яний;
в) круп…яний;
г) медв…яний.
6. Виділіть рядок, в якому всі слова вживаються з апострофом:
а) в…ється, моркв…яний, інтерв…ю;
б) м…яч, бур…як, без…язикий;
в) в…язати, хлоп…ячий, підгір…я.
7. Знайти слово, в якому м'які приголосні не подовжуються:
а) щаст…я;
б) облич…я;
в) стат…я;
г) клоч…я.
8. Записати п'ять слів, які б ілюстрували подовження приголосних в іменниках жіночого роду в орудному відмінку.
9. Виділити рядок, у якому подвоєння приголосних внаслідок збігу префікса і кореня:
а) беззвучний, піддивитися, оббігти, віддати;
б) стінний, безземельний, глибинний, беззаконний;
в) беззбройний, старанний, картинний, підданий.
10. Указати рядок, у якому в усіх словах подвоєння приголосних внаслідок збігу:
а) віддати, годинник, розрісся, міськком;
б) насіння, щоденний, ніччю, відданий;
в) колосся, відмінний, суддя, безземельний.
11. Запишіть п'ять слів із префіксами роз-, без-.
12. У якому рядку в усіх словах можливе чергування приголосних?
а) плакати, ходити, плескати;
б) сікти, чистити, стрічати;
в) возити, сумувати, колихати.
Достатній рівень
1. Поставити іменники в орудному відмінку однини.
Даль, мить, свіжість, печаль, вічність, паморозь, деталь, герань, мідь.
2. Дані слова розподілити у дві колонки: з апострофом і без нього.
П…юре, під…їзд, духм…яний, торф…яний, св…ященник, в…язати, цв…ях, бар…єр, без…язикий, мавп…ячий, ад…ютант, морв…яний, сім…я .
3. За допомогою префіксів з-, (зі-), с- утворити нові слова.
Орієнтуватися, казати, бігати, кріпити, косити, лити, ховати, гнати, фотографувати, творити.
Високий рівень
Написати невелику творчу роботу «Мамині руки» з використанням вивчених орфограм.
Самостійна робота № 7
Лексикологія
Тести
І варіант
Початковий і середній рівень
1. Лексичне значення слова пояснюється в:
а) тлумачних словниках;
б) орфоепічних;
в) орфографічних.
2. Усі слова мови поділяються на дві групи: …
3. Записати п'ять багатозначних слів.
4. Відшукати слова в переносному значенні:
а) солодке печиво;
б) солодкий напій;
в) солодкі слова.
5. Синоніми – це слова, що:
а) мають однакову форму, але різне значення;
б) близькі за значенням, але різні за формою;
в) протилежні за значенням.
6. Синоніми вживаються в мові для:
а) протиставлення;
б) милозвучності;
в) точного й образного вираження думки або уникнення небажаного повторення слів.
7. До якої групи за значенням належать слова приятель, товариш, друг?
а) синоніми; б) антоніми; в) омоніми.
8. Як назвати виділені слова: три яблука, три парту:
а) омонімами; б) синонімами; в) антонімами.
9. Антонімами є слова в рядку:
а) малювати - перемальовувати;
б) заходити - виходити;
в) приходити - заходити.
10. Лексикон – це …
11. Установіть відповідність.
1. холодно, спекотно А. омоніми
2. азбука, абетка Б. антоніми
3. рідна мати, мати велосипед В. синоніми
Г. фразеологізми
12. Розділ науки про мову, що вивчає походження та історичний розвиток слів, називається:
а) фразеологією; б) етимологією; в) лексикологією.
Достатній рівень
1. Слово великий у всіх словосполученнях замінити синонімами відповідно до його конкретного значення.
Великий вітер, велика гора, велика прірва, велике подвір'я, великий урожай, велика людина, великі діти, велика ніч.
2. Підкресліть антоніми.
Краще гірка правда, ніж солодка брехня. Де багато слів, там мало діла. На чорній землі білий хліб родить. Маленька праця краща за велике безділля.
3. Складіть речення з омонімами.
Плач (іменник і дієслово).
Коло (іменник і прийменник).
Високий рівень
За одним із прислів'їв скласти невеличке висловлювання.
Хто мови своєї цурається, той сам себе стидається.
Книга вчить, як на світі жить.
Добре ім'я – краще багатство.
Самостійна робота № 7
Лексикологія.
Тести
ІІ варіант
Початковий і середній рівень
1. Наука, яка вивчає значення слів, їх уживання - це:
а) лексикологія; б) фонетика; в) синтаксис.
2. До стилістичного забарвлення слів належать …
3. Записати п'ять багатозначних слів.
4. Назвіть слова в переносному значенні:
а) світло сонця;
б) світло науки;
в) світло лампи.
5. Слова з протилежним значенням називаємо:
а) синонімами; б) омонімами; в) антонімами.
6. Виберіть синонімічний ряд:
а) брудно, охайно, скрутно;
б) невідомий, незвичайний, незнайомий;
в) солдат, боєць, воїн.
7. Знайдіть антонім до слова тихий у словосполученні тихий голос;
а) неспокійний; б) розбурханий; в) гучний.
8. Омоніми – це слова:
а) однакові за звучанням і написанням, але різні за лексичним значенням;
б) протилежні за лексичним значенням;
в) різні за звучанням і написанням, але близькі за лексичним значенням.
9. Синонімічною є пара слів:
а) летіти - йти;
б) спати - лежати;
в) самостійний - незалежний.
10. Лексикон – це …
11. Установіть відповідність.
1. далеко, близько А. омоніми
2. говорити, розмовляти Б. антоніми
3. ключ від дверей, журавлиний ключ В. синоніми
Г. фразеологізми
12. Походження слова можна з'ясувати за:
а) етимологічним словником;
б) тлумачним;
в) орфографічним.
Достатній рівень
1. До іншомовних слів дібрати синоніми.
Лінгвіст, процент, аргумент, контроль, пілот, імітація, лаконічність, лайнер, абсурд.
2. Підкресліть антоніми.
Важко в навчанні, зате легко в роботі. Краще розумна догана, ніж дурна похвала. М'яко стеле, та твердо спати. Що вранці не зробиш, то ввечері не наздоженеш. Запряг прямо, та проїхав криво.
3. Складіть речення з омонімами.
Мила (прикметник і дієслово).
Поле (іменник і дієслово).
Високий рівень
За одним із прислів'їв скласти невеличке висловлювання.
Згода дім будує, а незгода руйнує.
Дерево міцне корінням, а людина - друзями.
Пташка красна своїм пір'ям, а людина – знаннями.
Самостійна робота № 8
Будова слова. Орфографія.
Тести
І варіант
Початковий і середній рівень
1. Позначте рядок, у якому всі слова – спільнокореневі:
а) лікувати, лікар, лікоть, лікарня;
б) вулиця, вуличний, вулик, вуличка;
в) вітер, вітровий, вітрина, вітрила;
г) квітка, квітник, заквітчати, квітковий.
2. Знайти слово із закінченням:
а) хоробрість; б) голуб; в) переробка; г) таксі.
3. Виділити рядок, у якому в усіх словах наявні префікси:
а) вихід, забігти, торкнутися, перейти;
б) написати, дочитати, влетіти, прийти;
в) дорости, прогуркотіти, говорити, зробити.
4. Указати рядок, у якому всі слова з нульовим закінченням:
а) вогонь, ватра, дощ, ведмідь;
б) хліб, луг, жолудь, урок;
в) мить, кролик, доля, віз.
5. Записати п'ять слів із префіксами.
6. Знайти слово із суфіксом:
а) мороз; б) розмова; в) дощик.
7. Записати п'ять слів із суфіксом.
8. Знайти речення, у якому під – є префіксом у слові:
а) (Під) березу їжачок наносив сінця ріжок.
б) Безпощадній зброї сміху я боюся (під) даватись.
в) Любив я скрип коліс (під) важкими возами в жнива.
9. Записати п'ять слів із нульовим закінченням.
10. Відшукати слово, де є префікс, корінь, суфікс, закінчення:
а) прикладка; б) батьківський; в) спечено.
11. Указати рядок, де в усіх словах треба писати префікс пре-:
а) пр….білий, пр….буток, пр….давити;
б) пр…смачний, пр….гарний, пр….мудрий;
в) пр…злий, пр…смачний, пр…вітний.
12. Записати п'ять слів із префіксом при-.
Достатній рівень
1. Розібрати подані слова за будовою.
Придорожній, вгорі, прислів'я, найсмачніший, відтінок.
2. Замінити словосполучення словами з префіксами пре-, при-.
Місцевість біля Карпат. Невеличкий мороз. Дуже поганий. Лягти на кілька хвилин. Посадка на землю. Дуже високий. Край біля моря. Повернення птахів. Дуже глибокий.
3. Підібрати спільнокореневі слова до даних.
Будинок –
Світло -
Високий рівень
Написати твір-мініатюру «Вигадливі візерунки весни» з використанням слів із префіксами пре-, при-.
Самостійна робота № 8
Будова слова. Орфографія.
Тести
ІІ варіант
Початковий і середній рівень
1. Позначте рядок, у якому всі слова – спільнокореневі:
а) гіркий, гірчиця, гірка, гіркота;
б) відомий, провідник, провідати, відьма;
в) зростати, зріст, переросток, паросток.
2. Знайти слово із закінченням:
а) юність; б) вітер; в) школа; г) день.
3. Виділити рядок, у якому в усіх словах наявні префікси:
а) переліт, сказати, віднести, здати;
б) донести, прибігти, сидіти, впасти;
в) видихнути, спати, допливти, знести.
4. Указати рядок, у якому всі слова з нульовим закінченням:
а) подорож, затишний, схил, гавань;
б) будинок, збір, листок, кущ;
в) підмет, стіл, дорога, даль.
5. Записати п'ять слів із префіксами.
6. Знайти слово із суфіксом:
а) хмара; б) холод; в) морозець.
7. Записати п'ять слів із суфіксом.
8. Знайти речення, у якому без – є префіксом:
а) Хати (без) дахів здавалися зірваними грибочками.
б) Вранці вулиці здавалися (без) людними.
в) (Без) труда рибки не вловиш.
9. Записати п'ять слів із нульовим закінченням.
10. Відшукати слово, де є префікс, корінь, суфікс, закінчення:
а) розв'язаний; б) пролісок; в) прекрасно.
11. Указати рядок, де в усіх словах треба писати префікс при-:
а) пр…бути, пр…вести, пр…знатися;
б) пр…красний, пр…бігти, пр…чарувати;
в) пр…пливти, пр…голосно, пр…швидко.
12. Записати п'ять слів із префіксом пре-.
Достатній рівень
1. Розібрати подані слова за будовою.
Найтепліший, внизу, безмежний, підлісок, пшениця.
2. Замінити словосполучення словами з префіксами пре-, при-.
Посадка літака або парашута. Дуже злий. Дуже гострий. Добавлена частина будинка. Поява птахів навесні. Почепити іграшки на ялинку Дуже сміливий. Військовий на кордоні. Чудовий настрій.
3. Підібрати спільнокореневі слова до даних.
Білий –
Зима -
Високий рівень
Написати твір-мініатюру «Чим пахне весна» з використанням слів із префіксами пре-, при-.