Презентація до уроку засвоєння нового матеріалу у класі поглибленого вивчення мови. Під час уроку формуються орфографічні та пунктуаційні навички, розвивається логічне мислення.
Мета: ознайомитися з послідовною, однорідною і неоднорідною підрядністю; формувати вміння й навички учнів розрізняти ці речення в тексті, визначати вид підрядності, ставити розділові знаки у такого типу реченнях, складати їх структурні схеми; формувати орфографічні навички;удосконалювати навички синтаксичного розбору складнопідрядних речень; збагачувати словниковий запас; виховувати любов до рідного слова.
Дослідження-спостереження. Недавно я поза Уралом блукав і Господа благав, щоб наша правда не пропала, щоб наше слово не вмирало. Я втік би в темний гай, щоб слухать, як шепоче до листу лист і до квіток трава. Якби не жовте листя в садках, то можна було б подумати, що надворі не бабине літо, а справжнє літо. ЗАПИСАТИ РЕЧЕННЯ, НАКРЕСЛИТИ СХЕМИ , ВИЗНАЧИТИ ТИП ПІДРЯДНОСТІ
Номер слайду 5
ТЕОРЕТИЧНИЙ МАТЕРІАЛСКЛАДНОПІДРЯДНЕ РЕЧЕННЯ З ДЕКІЛЬКОМА ПІДРЯДНИМИПІДРЯДНІСТЬ- - спосіб підпорядкування підрядних частин, коли вони відносяться до різних частини- СУПІДРЯДНІСТЬ - спосіб підпорядкування підрядних частин, коли вони відносяться до тої самої головної частини- ПОСЛІДОВНАОДНОРІДНАНЕОДНОРІДНА
Номер слайду 6
ТЕОРЕТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ Послідовна підрядність — це такий спосіб зв’язку між частинами складного речення, коли перша з підрядних частин зв’язана з головною, друга з першою підрядною, третя з другою і т.д. Часом зірветься стадо диких кіз, яким і не снилось, що над їдуть такі створіння, які їх випорошать з безпечного пасовиська.
Номер слайду 7
Однорідна супідрядність - кілька підрядних частин одного виду відповідають на те саме питання і стосуються головної частини в цілому або якогось члена речення в ній. По дорозі швидко вишикуватися заслони, щоб перепиняти молодих, щоб вимагати викупу . По дорозі швидко вишикуватися заслони, щоб перепиняти молодих і вимагати викупу . ТЕОРЕТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ
Номер слайду 8
Неоднорідна супідрядність - коли різні за значенням підрядні частини залежать від головної в цілому або ж стосуються різних членів речення в ній. Відколи Пам'ятаю себе: я Люблю вітряки, люблю посвисти їхніх крил, зітхання ковша, коли він вбирав у себе зерно.. ТЕОРЕТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ
Номер слайду 9
Визначте види підрядних речень, поясніть уживання розділових знаків. Побудуйте схеми речень, визначити підрядність. Цілую руки, що крутили жорна у переддень космічної доби Ми підем, де трави похилі, де сонця ясна далина. Там, де Ятрань круто в’ється, з-під берега б’є вода Ще в дитинстві я ходив у трави, в гомінливі трепетні ліси, де дуби мовчали величаво у краплинках ранньої роси . По скляному поверху ставка, з глибини якого визирало темне зоряне небо, тихо плив білою хмарою туман. Коли крізь розпач випливуть надії і загудуть на вітрі степовім, я тоді таоїм ім’ям радію і сумую іменем твоїм. ПРАКТИЧНІ ЗАВДАННЯ
Номер слайду 10
Практичне завдання. Підручник О. Авраменко. Вправа 1 стор. 95 (графічне відтворення + підрядність і тип СПР). Вправа 4 стор. 96 (виписати СПР з декількома підрядними) + аналіз. Конструювання. СПР з послідовною підрядністю . СПР з однорідною супідрядністю часу. СПР з неоднорідною супідрядністю . СПР наслідкове. ОСМИСЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ
Номер слайду 11
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯВивчити всі правила (довідник) Підручник О. Авраменка. Вправа 2 стор. 95 (А, Б – письмово, у схемі ставити обов'язково питання)- до 8 балів. Скласти ще по 2 речення до кожного виду підрядності (усього 6 : схема, зв’язок, тип підрядності, вид підрядного речення).