Савчук-Баловсяк Г.Д. План уроку з фізики на тему «Поляризація і дисперсія світла. Лабораторна робота №5. Спостереження інтерференції та дифракції світла

Про матеріал
Тема. Поляризація і дисперсія світла. Лабораторна робота №5. Спостереження інтерференції та дифракції світла.
Перегляд файлу

Викладач фізики та астрономії ВПУ № 3 м. Чернівці, Савчук-Баловсяк Г. Д.

 

План уроку з фізики

 

Тема. Поляризація і дисперсія світла. 

            Лабораторна робота №5. Спостереження інтерференції та дифракції світла.

 

Методична мета.  Методика навчання фізики засобами комп’ютерних технологій,                                       поєднання реального і віртуального експериментів.

 

Мета уроку:

Навчальна: Ознайомити учнів з явищами дисперсії та поляризації світла. Пояснити походження різноманітних барв у природі, кольорів різних тіл. Поглибити, систематизувати,    узагальнити   знання             учнів   про      світлові           хвилі. Охарактеризувати значення цих знань у житті людини та народному господарстві.

 

Розвиваюча:  Формувати пізнавальну, самоосвітню, комунікативну компетентності, логічне мислення учнів через встановлення причинно-наслідкових зв’язків, навички застосовувати теоретичні знання до пояснення фізичних явищ, дослідницько-пошукової роботи, самостійної роботи з навчальною, науковопопулярною літературою, інтернет-ресурсами. 

 Розвивати інтелект, мовлення, ініціативу, активність, зорову і слухову пам’ять, кмітливість, увагу, лаконізм, аналітичні здібності, вміння самостійно проводити експеримент, здійснювати спостереження, використовувати міжпредметні зв’язки, набувати навичок роботи з інтерактивною дошкою та її інструментами, стимулювати творчі здібності та розширювати світогляд учнів. 

 

Виховна:     Виховувати елементи культури праці, дбайливе ставлення до фізичних приладів, самостійність у виконанні практичних робіт, цілеспрямованість, 

інтерес до навчання, самокритичність в оцінці своїх знань, естетичні почуття, любов і повагу до природи, ціннісне ставлення до навколишнього середовища.

 

Формування ключових компетентностей: основні компетентності у природничих науках і технологіях; інформаційно-цифрова компетентність;  математична компетентність, вміння вчитися упродовж життя, ініціативність та підприємливість.

 

Тип уроку. Комбінований.

 

Методи і прийоми навчання: словесні, наочні, практичні, наочні електронні.

 

Комплексно-методичне забезпечення уроку:

1.      Опорні конспекти, дидактичні картки, матеріал з художньої літератури, міні-вікторини у малюнках, збірники задач з фізики для 9-11 кл. середньої школи (автор А.П.Римкевич), тест-контроль „Фізика 11 кл. ” (автор Вялих Л. І. та ін.), зошити для лабораторних робіт і фізичного практикуму (рівень стандарту), критерії оцінювання, підручники, пам’ятка   роботи з педагогічним програмним засобом, таблиця з префіксами для утворення десяткових і кратних частинних одиниць, інструкція з техніки безпеки під час виконання лабораторної роботи.

2.      Педагогічний програмний засіб (ППЗ) „Бібліотека електронних наочностей”, „Фізика 10-11 кл. Версія 1.0. ” (Для загальноосвітніх навчальних закладів). 

ППЗ „Віртуальна фізична лабораторія” Фізика 10-11 кл. Версія 1.0. (Для загальноосвітніх навчальних закладів). 

Фізика. 11 клас. Навчальне програмне забезпечення.

3.      Таблиці „Джерела світла”,  „Що нам дарує зір”, „Відбивання у дзеркалі”, „Оптичні системи”,  „Повне внутрішнє відбивання”, „Прямолінійне поширення світла”,  „Відбивання світла”, „Заломлення світла”, „Колір”. 

4.      Портрети І. Ньютона, Т. Юнга, Е. Малюса.

5.      Репродукції картин В. Кадинського “Козаки”, Матісса “Відкрите вікно”, Ель Греко “Апостоли Павло і Петро”, М. Реріха “Пророк”, Ю. Левітана “Золота осінь”. 

6.      Презентації у MS Power Point, програми “Кольори спектру”, “Доміно”, “Тест”.

7.      Набір призм, світлофільтрів, кольорового паперу, спектральних трубок, світловерт, спектроскоп, електрофорна машина, набір з поляризації світла, оптична лава, екран, електрична лампа, прозора посудина з водою, пластикові трубочки, дифракційна решітка, комплект приладів для виконання лабораторної роботи.

8.      Інтерактивна дошка, мультимедійний проектор, персональні комп’ютери, Web-камера, магнітна дошка і набір магнітів, лазерна указка.

 

Логічне мислення не може дати жодних знань про світ фактів.  

Пізнання реального світу спирається на досліди і закінчується ними.

А. Ейштейн

 

Хід уроку

1. Організаційний момент

1.1. Створити сприятливу психологічну атмосферу уроку. 

1.2. Перевірити присутність учнів на уроці та їх готовність до нього.

1.3. Вступне слово викладача про роль фізики у житті людини, її величезний вплив на весь розвиток науки і техніки, на формування природничо-наукової картини світу.

 

2. Актуалізація і корекція опорних знань учнів

2.1. Розминка. Вправа на розвиток логічного мислення (учні складають гасло уроку з “розсипаних” слів: не вмію, говори, ніколи, а, завжди, не кажи, навчуся).

2.2. Методи усного опитування (фронтально, за запитаннями, поданими нижче та відповідними ілюстраціями з ППЗ „Бібліотека електронних наочностей”, матеріалами з інтернет-ресурсів, з використанням реального та віртуального експериментів, матеріалу з художньої літератури, елементами гри). Питання для відповідей:

   Що таке світло?

   Яке значення має світло в житті людей?

   З якою швидкістю світло поширюється у вакуумі? у середовищі?

   Які джерела світла ви знаєте?

   Яким органом чуття ми сприймаємо світло?

   Що таке приймачі світла?

   За яких умов світло поширюється прямолінійно?

   Як формулюється закон відбивання світла?

   Як формулюється закон заломлення світла?

   В чому полягає суть явища повного відбивання світла?

   Для чого потрібні світловоди?

   Чому утворюються міражі?

   Що таке інтерференція? когерентні хвилі?

   У чому полягає суть явища дифракції?

   Для чого потрібна дифракційна решітка?

 

2.3. Методи письмового опитування: 

   Картки з диференційованими тестовими завданнями.

   Перевірка домашніх задач (здійснюється на прикладі розв’язання аналогічної задачі, способом взаємоперевірки).

 

3. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів

3.1. Повідомлення теми, мети уроку.

3.2. Практична значимість матеріалу. Дисперсія світла – це ключ до розуміння кольору, дає можливість пояснити багато явищ, що спостерігаються в природі, має велике значення в житті людей.  

 Поляризація світла доводить поперечність електромагнітних хвиль та широко використовується в науці, техніці, побуті, медицині.

 

4.                  Вивчення нового матеріалу (шляхом випереджувального самостійного опрацювання відповідного матеріалу з використанням інтерактивних технологій кооперативного навчання, демонстрацією реальних і віртуальних дослідів, комп’ютерних анімацій, мультимедійних             презентацій,   фрагментами лекції,             розповіді,       інформаційного повідомлення, бесіди з елементами навчального спектаклю).

4.1.  Розгляд питань:

  Опис досліду І. Ньютона.

  Дисперсія світла та її види.

  Різноманітність кольорів у природі.

  Практичне значення явища дисперсії.

  Поляризація світла.

  Значення поляризації. 

4.2.  Слово викладача фізики. Для вивчення нового матеріалу група попередньо ділиться на 7 підгруп (фізики, біологи, історики, філологи, мистецтвознавці, художники, кольорологи, медики), кожна з яких досліджує і опрацьовує відповідний матеріал, знаходить потрібну інформацію і обмінюється нею в усній формі.

5. Узагальнення та систематизація знань учнів  

5.1. Запитання для відповідей:

  Яка структура білого світла?

  Чим відрізняється природне світло від поляризованого?

5.2.Тестові завдання для фронтального закріплення та повторення матеріалу №№ 1–4; (із збірника тест-контроль “Фізика”, с. 61) з використанням інтерактивної дошки.

5.3.Гра “Знайти закономірність” (учні складають формули з частин, впорядковують шкалу електромагнітних хвиль і кольори спектру) із використанням інтерактивної дошки.

5.4.Задачі (взяті із збірників задач з фізики, автори: 1) А.П. Римкевич; 2) В. П. Демкович)

Якісні задачі (учні розв’язують індивідуально, колективно) Р. №№ 1052, 1072, Д. №№ 1551, 1555, 1556.

Розрахункові задачі:

Р. № 1046 (учні розв’язують самостійно, здійснюють самоперевірку).

Р.№ 1048 (розв’язують всі учні з допомогою викладача, одна учениця коментує розв’язок та записує його на інтерактивній дошці).

 

5.5.Пояснити з точки зору фізики наступні прислів’я: – Нема тіні без світла.

  Не стукне, не брякне, а у вікно ввійде.

  Вдень ліхтар не потрібен.

  Уночі всі коти сірі.

 

 

5.6. Відгадати загадки про явища природи:

  Піднялися ворота – усьому світу красота.

  Кольорове коромисло – через річку повисло.

  Іде лісом – не шелестить, іде водою – не плюскотить.

  Кругленьке, ясненьке, півсвіту освічує. – По морю йде, а як до берега дійде – зразу пропаде. 

 

5.7. Назвати явища, які описані в наступних віршах:

 

З тихим плескотом на берег

Рине хвилечка перлиста;  Править хтось малим човенцем, - В'ється стежечка злотиста.

Леся Українка. Уривок з вірша “Тиша морська”

 

Зоре моя вечірняя,

Зійди  над  горою

Поговорим тихесенько В неволі з тобою. Розкажи, як за горою Сонечко сідає. Як у Дніпра веселочка Воду позичає.

Тарас Шевченко. Уривок з поеми “Княжна”

 

5.8. Скласти сенкан до матеріалу уроку. 

5.9. Виконати лабораторну роботу №5 “Спостереження інтерференції та дифракції світла” (групами по 2 учні, керуючись інструкціями, які вміщені у зошити для лабораторних робіт і фізичного практикуму з друкованою основою (рівень стандарту) та використовуючи відповідне ППЗ та інтерактивну дошку).

5.10. Інтерактивна вправа “Незавершене речення” (учні мають завершити речення  “Сьогодні на уроці я дізналась (дізнався), що ...”). 

 

6. Підведення підсумків уроку

6.1. Дати оцінку діяльності учнів на уроці. 

6.2. Вказати на характерні недоліки під час розв’язування задач, пояснення вивченого матеріалу, проведення дослідів.

6.3. Відзначити найбільш успішні відповіді.

 

7. Домашнє завдання:

Опрацюйте,  законспектуйте та вивчіть § 21 [1]; розв’яжіть вправу № 21 (1,2, 9) (с. 151), дайте відповіді на запитання 1-8  (с. 151) [1]. Додаткові завдання:

1.  Знайдіть цікаві факти з біографії Ньютона.

2.  Опишіть та проведіть досліди для спостереження інтерференції й дифракції, які не проводили в лабораторній роботі.

 

Експериментальна задача. 

Якого кольору папір швидше загориться (зелений, синій, червоний, чорний) від сонячних променів, які сфокусовані з допомогою лінзи?

            Додаткове завдання.

Створити комп’ютерні презентації “Дисперсія та поляризація світла”, “Колір в одязі”.

 

Підручник:

1. Фізика і астрономія (рівень стандарту, за навчальною програмою авторського колективу під керівництвом О.І. Ляшенка) підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти/ М.В. Головко, І.П. Крячко, Ю.С. Мельник, Л.В.Непорожня, В.В. Сіпій. – Київ: Педагогічна думка, 2019. – 288 с. - https://lib.imzo.gov.ua/wadata/public/site/books2/pidruchnyky-11-klas-2019/18-fizyka-ta-astronomiya-11-klas/phys11-holovko-i-co.pdf

 

Відеоресурси:

https://www.youtube.com/watch?v=oKOOVhpeqV4

https://www.youtube.com/watch?v=earoUYNFckw

 

 

                Викладач:                                          Г.Д. Савчук–Баловсяк 

 

 

pdf
Пов’язані теми
Фізика, 11 клас, Розробки уроків
Додано
17 травня 2023
Переглядів
184
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку