Департамент освіти і науки, молоді та спорту Чернівецької обласної державної адміністрації
Вище професійне училище № 3
Позакласна робота
(збірник сценаріїв позаурочних заходів з фізики)
м. Чернівці 2014 р.
УДК 53.01
C – 1
Розглянуто на засіданні методоб’єднання природничо-математичних дисциплін ВПУ № 3 м. Чернівці
Протокол № 5 від 10 січня 2014 р.
Голова методоб’єднання __________ Н.В. Павлюк
|
|
Автор:
|
Савчук-Баловсяк Г. Д., викладач фізики та астрономії ВПУ № 3 м. Чернівці, спеціаліст вищої категорії, викладач-методист |
Рецензент: |
Остапов С. Е., доктор фіз.-мат. наук, професор кафедри програмного забезпечення |
|
комп’ютерних систем |
|
Чернівецького національного університету |
|
імені Юрія Федьковича
|
С – 1 Позакласна робота: збірник сценаріїв позаурочних заходів з фізики / Савчук-Баловсяк Г. Д. – Чернівці : Видавничий дім „РОДОВІД”, 2014. – 40 с.
У збірнику розглянуто особливості позакласної роботи з фізики для професійно-технічних навчальних закладів, описано зміст, підготовку і методику проведення позаурочних заходів. Збірник містить 8 сценаріїв різноманітних позаурочних заходів, які можуть бути корисними викладачам фізики під час підготовки та проведення вечорів, інтелектуальних ігор та інших заходів.
Для викладачів професійно-технічних навчальних закладів.
ББК 22.3
© Вище професійне училище № 3 м. Чернівці, 2014
© Савчук-Баловсяк Г. Д., 2014
ВСТУП ............................................................................................... 4
1. ОСОБЛИВОСТІ ПОЗАКЛАСНОЇ РОБОТИ З ФІЗИКИ ........... 5
2. ЗМІСТ, ПІДГОТОВКА І МЕТОДИКА ПРОВЕДЕННЯ
ПОЗАУРОЧНИХ ЗАХОДІВ ............................................................ 9
2.1. Буковинські вчені-фізики / гра „Хрестики – нулики” /..... 9
2.2. Інтелектуальна гра „Еврика” (позаурочний захід з
фізики) .................................................................................... 13
2.3. „Фізика” людини (вечір фізики) .......................................... 16
2.4. З історії фізики і життя її творців ........................................ 19
2.5. Чи знаєш ти молекулярну фізику? ...................................... 22
2.6. Вечір цікавої фізики та астрономії ...................................... 25
2.7. Жінки в науці (прес-конференція до 145-річчя
від дня народження М. Склодовської-Кюрі) ...................... 30
2.8. Ерудит-шоу (інтелектуальна гра) ........................................ 34
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ .................................................................. 39
Позаурочна робота – це обов’язкова ланка навчально-виховного процесу. В процесі цієї роботи у захоплюючій формі відбувається розширення і поглиблення знань учнів, одержаних на уроках, показ широкого застосування їх у житті, пробудження в учнів прагнення до творчості, самостійності, інтересу до предмету.
Питання активізації пізнавальної діяльності учнів є одним з найважливіших серед актуальних проблем сучасної педагогічної науки та практики.
Викладач повинен формувати в учнів відповідну мотивацію навчання, адже в іншому випадку, як говорив В.О. Сухомлинський: „Усі наші задуми, усі пошуки і побудови зводяться нанівець, якщо нема в учня бажання вчитися”.
Збірник складається з двох частин. У першій частині описуються особливості позакласної роботи з фізики, а другу частину утворюють 8 сценаріїв різноманітних позаурочних заходів, які можуть бути корисними викладачам фізики під час підготовки та проведення вечорів, інтелектуальних ігор та інших заходів.
Однією із важливих проблем дидактики фізики є формування інтересу в учнів до її вивчення. Важливе місце у розв’язанні цієї проблеми займає позаурочна робота [1-4].
Як показують дослідження, зміст позаурочної роботи з фізики можна формувати двома шляхами.
а) б)
Рис. 1. Шляхи формування змісту позаурочної роботи
На схемі 1 (рис. 1 а) показаний процес формування змісту за чітко встановленим напрямом позаурочної роботи. Така схема характерна, в основному, для позаурочної роботи з фізики, яка організовується позашкільними закладами певного профілю: гурток моделювання, конструювання, туризму...
На схемі 2 (рис. 1 б) показано процес формування змісту позаурочної роботи з фізики, яка переважно організовується в училищі. Як показує практика, на перших етапах організації такої роботи не визначено її напрям, що і ускладнює процес формування змісту в її організації. Тому доцільно визначитись із напрямом роботи, виходячи із поставленої мети, завдань і принципів перед майбутнім гуртком, а потім сформувати його зміст.
Розвиток учнів однієї вікової групи дуже неоднорідний; не однаковий також інтерес учнів до вивчення фізики. Обмеженість часу і зарегламентованість форм організації навчання не дають можливості врахувати всі індивідуальні особливості учнів. Тому викладач розв'язує всі завдання поза межами навчального закладу, уроку. Вся ця робота одержала назву позаурочної або позакласної.
Основною особливістю позаурочної роботи є її дуже слабка зарегламентованість. Викладач вільний у виборі форм, змісту і методів роботи. Цінним є й те, що він має можливість залучати учнів до активної практичної діяльності. Тому проведення позаурочної роботи дозволяє формувати вміння і навички, творче мислення, здійснювати політехнічне навчання, формувати моральні якості учнів. І якщо можливості позаурочної роботи співпадають з завданнями, які стоять перед курсом фізики в цілому, то ефективність навчального процесу стає значно вищою [5-7].
Позаурочна робота порівняно давня форма організації роботи з учнями. Її корені ховаються в перших роках ХХ століття, а масового розвитку набула лише в середині ХХ століття.
Виділяють різні форми позаурочної роботи. Одна з класифікацій здійснюється за мірою охоплення учнів, а саме: індивідуальна; групова; масова.
Усі види позаурочної роботи повинні бути добре організованими і узгодженими. Це можливо при використанні передового досвіду викладачів, результатів наукових досліджень вчених-методистів.
Однією з найскладніших і найпоширеніших групових форм організації позаурочної роботи є фізичні гуртки.
Організації гуртка повинна передувати велика підготовча робота. Суть її полягає в тому, що учнів інформують про майбутній гурток, основні напрями його роботи. Для цього використовуються не тільки училищні засоби інформації, а й індивідуальні та групові бесіди з учнями. Великий ефект дає проблемна організація навчальної роботи з фізики, коли на уроці викладач аналізує ту чи іншу проблему і пропонує знайти її розв'язання на заняттях гуртка.
Фізичні гуртки можуть мати різні спрямування в залежності від підготовки і власних уподобань викладача, який вестиме цей гурток, а також від початкових інтересів і побажань учнів.
У залежності від тематики роботи гуртки можуть бути:
теоретичні (історія фізики, розгляд певних теоретичних питань фізики, розв’язування задач); фізико-технічні (моделювання, радіотехнічні, авіамодельні і т.п.); експериментальні (конструювання фізичних приладів, проведення фізичних дослідів і досліджень).
Після вивчення тематики гуртка і належної агітаційної роботи проводиться організаційне засідання, на якому затверджується план роботи, обираються керівні органи гуртка (староста, редколегія). Практика показує, що оптимальною кількістю членів гуртка буде 1015 чоловік.
На першому занятті з'ясовується розпорядок роботи гуртка, учні вибирають запропоновані викладачем завдання для індивідуальної роботи.
Робота планується таким чином, щоб теоретичні заняття чергувалися з практичними, а її результати висвітлюються на спеціальних залікових заходах: виставках, вечорах, конференціях.
У окремих випадках організовуються творчі групи. Вони комплектуються з добре підготовлених учнів, які об’єднуються спільним інтересом в певній галузі фізики. Такі групи дають можливість ефективно готувати майбутніх учасників олімпіад різних рівнів. Творчі групи є, також, важливою організаційною формою роботи МАН (Малої Академії наук).
Найбільш поширеними серед масових заходів у позаурочній роботі є вечори фізики. Це форма, яка поєднує всі найбільш цікаві форми роботи і має велику активізуючу дію на учнів. Вечори фізики поділяються на тематичні та цікавої фізики.
Тематичні вечори присвячуються певній темі навчальної програми, або якій-небудь проблемі науки фізики. Наприклад, „Фізика людини”, „Буковинські вчені”, „Проблеми електроніки”, „Нетрадиційні джерела енергії” і т.п.
Вечори цікавої фізики переносять акцент на зацікавлення учнів фізикою і частіше організовуються для учнів 1 курсу (Гра „Еврика”, гра „Морський бій”, вікторина „Чи знаєш ти молекулярну фізику?” та ін.).
Вечір цікавої фізики готується заздалегідь. Перш за все складається його план.
Один з таких планів має вигляд:
• Вступ і відкриття вечора.
• Вибір журі.
• Цікаві повідомлення.
• Цікаві досліди.
• Вікторина.
• Підведення підсумків і нагородження переможців.
Як правило, ведучими вечора виступають учні, заздалегідь підготовлені викладачем.
У склад журі обирають кращих учнів, але обов'язково вводять викладача, який виконує роль консультанта і арбітра.
Під час вечора учні слухають доповіді, спостерігають досліди, беруть участь у їх обговоренні. Журі реєструє правильні відповіді і визначає переможців, нагородження яких проводиться наприкінці вечора.
Вечори цікавої фізики можуть проводитися також у формі КВК.
Частина учнів і гуртківців залучається до підготовчої та агітаційної роботи. Вони виготовляють цікаві оголошення, випускають фізичну газету, організовують виставку фізичних приладів.
Тематичні вечори мають простішу структуру, але повинні обов’язково містити елемент змагання. З цією метою часто організовують тематичні вечори цікавої фізики.
Училищні засоби пропаганди фізики мають декілька видів:
фізичні газети; фізичні бюлетені; вікторини.
Випуск фізичної газети присвячується певній події: річниці видатного вченого, відкриття, вечору фізики, початку вивчення нової теми. Їх оформлення і підбір матеріалів здійснюють учні під керівництвом викладача. Газета повинна містити цікавий матеріал і бути добре ілюстрованою.
Фізичний бюлетень випускається частіше, ніж газета. Він доповнює її, оскільки містить оперативний матеріал про цікаві події в фізиці на даний час. Тому він має менший об’єм і слабкіший зображальний ряд.
Фізичні вікторини можуть бути як елементом вечора фізики, так і самостійним елементом активізації учнів поза уроком. Її зміст складають цікаві запитання або короткі задачі з усього курсу фізики або окремих розділів. Якщо вікторина проводиться самостійно, то всі її запитання пропонуються учням у вигляді великого плакату. Поряд з ним вивішується скринька, в яку учні опускають письмові відповіді. За відповідями визначаються переможці, які певним чином відзначаються.
Якщо ж вікторина є складовою частиною вечора, то і запитання, і відповіді на них подаються в усній формі. Відзначення переможців здійснюється в рамках вечора.
Таким чином, формуючи в учнів нетривіальне ставлення до уроків фізики та набутих знань, викладачі не лише досягають кращого засвоєння матеріалу, а й реалізують глобальне завдання – розуміння учнями важливості засвоєної інформації та проекції її на повсякденне життя, що сприятиме кращій мотивації вивчення предмета.
|
|
Мета. |
У розважальній формі пригадати видатних учених фізиків Чернівецької області, основні напрямки їх досліджень. Поглиблювати знання з історії становлення основних фізичних ідей та їх творців, прикладів застосування фізичних знань у різних галузях людської діяльності. Формувати навички самостійної роботи з літературою, розвивати інтелект, мовлення учнів, ініціативу, активність. Виховувати інтерес до навчання, винахідливість, кмітливість, уважність, почуття гордості за своїх земляків, цілеспрямованість. |
Обладнання. |
Карта Чернівецької обл., портрети учених-фізиків, кольорова крейда, виставка рефератів, кросвордів учнів на відповідну тематику, комп’ютер, мультимедійний проектор, повітряні кульки з прізвищами учених фізиків. Вступне слово викладача |
Сьогодні ви ознайомитесь з історією розвитку наукових досліджень, технічних відкриттів українських фізиків, які працювали і працюють в Україні та за її межами і своєю науковою діяльністю заслужили широке міжнародне визнання, зокрема про буковинських фізиків [4].
І ведучий. Доброго дня, дорогі друзі! Сьогодні відбудеться зустріч 2 команд учнів, які продемонструють свої знання про учених-фізиків Чернівецької обл.
ІІ ведучий. Ми проведемо фізичну гру „Хрестики-нулики”. На дошці зображено таблицю для гри; кожна клітина таблиці має номер від 1 до 9. Кожній клітинці відповідає питання (за номером). Команди вибирають собі значки „Х” чи „0” і
по черзі вибирають № клітинок, а отже і питань. Якщо відповідь правильна, то на ігровому полі замість цифри ставиться знак команди. Якщо відповіді немає, то переходимо до наступної команди. Виграє та команда, яка швидше вибудує свої значки в одну лінію.
І ведучий. Розпочинаємо 1 тур.
1. Назвіть відомих учених-фізиків Чернівецької обл.
(Анатичук Л. І., Каденюк Л. К., Мачук Ю., Товстюк К. Д., Тучкевич В. М., Шендеровський В. А.).
2. Де народився і який вуз закінчив Анатичук Л. І.
(с. Колінківці, Чернівецької обл., ЧДУ в 1960 р.).
3. Хто народився у с. Клішківці Хотинського р-ну
Чернівецької обл. у сім’ї вчителів, закінчив Чернігівське вище військово-авіаційне училище та Московський авіаційний інститут? (Каденюк Л. К.).
4. Який вчений-фізик народився на Буковині, помер у Чикаго? (Мачук Юрій).
5. Народився в с. Мамаївці Кіцманського р-ну
Чернівецької обл., працював у 1941-1943 р.р. як член ОУН в антинімецькому підпіллі у Києві, закінчив у 1950 р. ЧДУ (К. Д. Товстюк).
6. Де народився і який вуз закінчив Тучкевич В. М. (с. Іванківці Чернівецької обл., закінчив Київський університет).
7. Народився у м. Заставна Чернівецької обл., закінчив ЧДУ (Шендеровський В.А.).
8. Хто заснував в Україні школу фізиків? (Тучкевич В. М.).
9. Хто здійснив космічний політ 19 листопада – 5 грудня 1997 р. у складі українсько-американського екіпажу космічного корабля „Колумбія”? (Каденюк Л. К.).
ІІ ведучий. Розпочинаємо 2 тур.
1. Наукові праці якого вченого стосуються термоелектричного перетворення енергії, матеріалознавства й технології термоелектричних матеріалів (Анатичука Л. І.).
2. Хто сприяв відкриттю музею космонавтики у Чернівцях? Є автором 5 наукових праць? Нагороджений відзнакою „Герой України”, орденами, медалями
(Каденюк Л. К.).
3. Хто досліджував електричні властивості напівпровідників і органічних сполук (Мачук Юрій).
4. Хто досліджував напівпровідники, розвинув фізику напівпровідників на основі запропонованої багатодоменної зонної теорії, започаткував теоретико-групову класифікацію всіх відомих напівпровідників, що сприяло підвищенню рівня досліджень у цій галузі (Товстюк К. Д.).
5. Хто заклав основи напівпровідникової промисловості, створив германієві і кремнієві вентилі, потужні дифузійні вентилі з високими технічними показниками?
(Тучкевич В. М.).
6. Чиї наукові праці стосуються вузькозонних напівпровідників, історії української науки, наукової термінології (Шендеровського В. А.).
7. Назвіть льотчика-інструктора та випробувача, космонавта-випробувача, першого космонавта незалежної України, генерал-майора Збройних Сил України
(Каденюк Л. К.).
8. Назвіть ученого, який увів методи теорії поля в проблему взаємодії домішок у напівпровідниках, що стало поворотним пунктом у розвитку напівпровідникового матеріалознавства (Товстюк К. Д.).
9. Хто є редактором та упорядником книг: „Іван Пулюй. Збірник праць”, „Іван Пулюй – Пантелеймон Куліш. Подвижники нації”, автором сценаріїв до науковопопулярних фільмів „Іван Пулюй. Повернення”, „120 років Чернівецькому університету”, „Олександр Смакула” (Шендеровський В. А.).
І ведучий. Глянувши на дошку, бачимо результати змагань.
ІІ ведучий. Хочеться вірити, що всім присутнім було цікаво спостерігати за грою команд і дізнатися щось нове про учених-фізиків Буковини.
І ведучий. До нових зустрічей!
Мета: Поглибити і закріпити знання учнів, одержані на уроках фізики; формувати в учнів уміння пояснювати явища, що зустрічаються у повсякденному житті; розвивати кмітливість, логічне мислення, спостережливість, вміння швидко переключати увагу, знаходити правильне рішення; формувати високі моральні якості: взаєморозуміння, доброзичливість, почуття відповідальності, виховувати інтерес до науки, повагу до знань.
Обладнання: Плакати з висловами про фізику, набір голок, посудина з водою, жир, мило, дві каструлі різного діаметру, цукровий пісок, льодяник, рафінований цукор, цвях, папір, свічка, сірник.
Зала святково оформлена, звучить музика.
1 ведучий. Добрий день, дорогі друзі! Ми раді вітати Вас на нашій інтелектуальній грі „Еврика”, яка присвячена важливій і цікавій науці – фізиці. Неосяжні простори лежать перед нами, багато нового приховує її величність Природа. Однак людина здатна сягнути своїм розумом у її найпотаємніші куточки.
2 ведучий. Друзі! Не уникайте можливості творчо попрацювати, дайте волю своїй фантазії, простір думкам – і ви відчуєте радість пізнання.
1 ведучий. Сьогодні ви маєте прекрасну нагоду для творчої праці, виявлення інтелектуального рівня і ерудиції.
2 ведучий. Бажаємо учасникам гри творчого натхнення, правильних відповідей, успіху, задоволення, радості від гри.
1 ведучий. У грі беруть участь дві команди: „Еврика” і „Ерудит”. За кожне правильне виконане завдання команда одержує пелюстку квітки та закріплює її на дошці. Переможцем буде та команда, яка швидше складе з пелюсточок квітку.
2 ведучий. Оголошує членів журі.
1 ведучий. Розпочинаємо 1 тур нашої гри. Питання:
1. Чому небезпечна для рослин ожеледь, коли на посівах немає снігу?
2. Чому на мокрому ґрунті сліди людини намокають?
3. Чому тріщать сирі дрова на вогні?
4. Чому утворюється туман?
5. Чому жуки-водомірки, рухаючись по поверхні води, не тонуть?
6. Про яке фізичне явище йдеться у приказці „Смола до дуба не пристане”?
7. Яку роль у житі тварин відіграє випаровування?
8. Яке фізичне явище лежить в основі поширення забруднень в атмосфері? 2 ведучий. Цікава пауза.
У приміщеннях, де згоряє паливо, треба вирощувати хлорофітум. Він
„вміє” поглинати з повітря залишки незгорілого палива, чадний та вуглекислий гази; очищує повітря краще, ніж спеціально сконструйовані машини.
1 ведучий. Продовжуємо нашу гру.
2 ведучий. Розпочинаємо другий тур. Питання:
1. Чи прискориться танення льоду у теплій кімнаті, якщо його накрити шубою?
2. Чи може плавати голка на поверхні води? Якщо так, то чому? Скільки може плавати на поверхні води голок?
Продемонструйте дослідним шляхом.
3. Чи можна носити воду в решеті?
4. Чи змінюється сила поверхневого натягу від різних домішок? Продемонструйте на досліді.
5. Чи закипить вода у каструлі, що плаває у іншій каструлі великого розміру, в якій кипить вода?
6. Товстий цвях, щільно обгорнутий смужкою паперу і занесений в полум’я свічки. Папір не горить. Поясніть явище.
7. Чи можна приготувати м’ясо високо в горах на відкритому повітрі?
8. Розгляньте крупинку цукрового піску, грудочку рафінованого цукру і прозору карамельку. Яка відмінність в їх будові?
1 ведучий. Потрібно багато знати, щоб зрозуміти, що мало знаєш. Але, як правило ті, хто знає мало, думають, що знають багато. І тільки люди обізнані здатні оцінити рівень свого інтелекту. В цьому допомагало шановне журі.
Слово надається члену журі.
2 ведучий. Ми з вами відкрили ще одну сторінку невідомої загадкової фізики. Усе що нам дає знання фізики – корисне для життя. Дякуємо за участь і увагу.
1 ведучий. До нових зустрічей!
1. Лід має більшу теплопровідність, ніж сніг, тому під льодяною кіркою рослини вимерзають.
2. Наступаючи на мокрий ґрунт, людина тисне на нього і ущільнює його. Капіляри в ґрунті зменшуються в діаметрі і вода одразу піднімається цими капілярами вгору.
3. Вода, яка є в порах сирих дров, в вогнищі починає кипіти. Тиск пари збільшується до такої межі, що пори не витримують і розриваються, внаслідок чого чути тріск.
4. Під час охолодження повітря відносна вологість збільшується і може досягати 100%.
5. Тому, що лапки цих жуків покриті воскоподібним нальотом, а віск водою не змочується.
6. Незмочуваність.
7. Зберігається постійна температура.
8. Дифузія.
1. Шуба володіє поганої теплопровідністю, затримує приплив тепла до льоду і його танення буде повільнішим.
2. Може за рахунок дії сил поверхневого натягу.
3. Можна, якщо занурити сітку решета у розігрітий парафін чи добре змазати жиром. Вода не змочує покриті дротинки, утворює в комірках решета тонку плівку, випуклу до низу. Саме ця поверхнева плівка води понад дном і вздовж стінок решета витримує воду.
4. Так.
5. Коли температура у внутрішній каструлі буде 100ºС, тобто зрівняється з температурою води у зовнішній каструлі, теплообмін припинеться. Для кипіння потрібен приплив тепла, тому вода у внутрішній каструлі не закипить.
6. Залізо володіє високою теплопровідністю відводить тепло від паперу, тому останній не горить.
7. За звичайних умов „Ні”.
8. Цукровий льодяник – аморфна речовина, крупинка цукрового піску і грудочка рафінованого цукру – це приклади моно- та полікристалічних речовин.
|
|
Мета. |
Поглибити знання учнів про єдність законів фізики і біології. Розвивати інтелект, науковий світогляд та мовлення учнів. Виховувати інтерес до навчання, уважність, спостережливість, допитливість, самостійність. |
Обладнання.
|
Плакати з висловами вчених про фізику; виставка учнівських стінгазет „Фізика людини”, картки з відповідною інформацією, комп’ютер, мультимедійний проектор. Фізика – це наука розуміти природу. М.Роджерс |
І. Ведучий. |
Дорогі друзі! Сьогодні Ви завітали на прекрасне свято фізики і природи, фізики і людини. |
ІІ. Ведучий. |
У живих організмах відбуваються фізичні явища, яких ми іноді не бачимо. Волога піднімається від землі до колоска стеблом рослини, кров тече судинами у тіл живої істоти, нервовими волокнами передаються сигнали від мозку до тіла. Знання фізики необхідне і лікарям, і агрономам, і лісівникам, і кравцям, і художникам і т.д. |
І. Ведучий. |
Людина – найскладніше побудована жива істота. Її організми утворюють приблизно 1016 клітин. Одна клітина – це елементарна фізіологічна комірка, що містить 1012 – 1014 атомів. До будь-якої комірки кожного організму входить хоча б одна довга молекулярна нитка ДНК. |
ІІ. Ведучий. |
У нитці ДНК закодовано всі хімічні дані, що несуть генетичну інформацію, необхідну для формування організму людини чи птаха, дерева чи бактерії. На нашій планеті описані й отримали назви понад 106 біологічних видів. |
І. Ведучий. |
Саме експериментальні науки дали змогу пізнати всі ці дані про природу, класифікувати види живих істот і розшифрувати їхні генетичні коди. Весь розвиток науки підтверджує, що матерія перебуває у вічному і безперервному русі. |
|
ІІ. Ведучий. |
Однією з природничих наук, яка розкриває перед нами складний і різноманітний світ, є фізика. Предметом її дослідження є загальні закономірності явищ природи. |
|
І. Ведучий. |
На наше свято завітав професор Маківка та Пізнайко. |
|
ІІ. Ведучий. |
Запрошуємо до слова професора Маківку. |
|
Професор |
Доброго дня! Разом із своїм помічником Пізнайком я |
|
Маківка. |
хочу розповісти вам дещо про „фізику” людини. |
|
Пізнайко. |
Грецьке слово „фюзіс” у перекладі означає „природа”, тому науку про природу почали називати фізикою. Отже, фізика є наукою, яка вивчає навколишній світ. У всьому, що нас оточує, і навіть усередині нас, відбуваються фізичні процеси. |
|
Професор |
Фізика – це велика і складна галузь сучасної науки з |
|
Маківка. |
величезним обсягом різносторонніх знань про найзагальніші властивості матерії, закони її руху, а також про людину. |
|
Пізнайко. |
Внаслідок тривалих спостережень, досліджень були встановлені наступні факти: 1. Центр ваги тіла людини знаходиться на 34 см нижче пупка. 2. Середня густина тіла людини становить 1036 кг/м3. 3. Потужність, яку розвиває людина за звичайної ходи – 60-65 Вт, за швидкої ходи – 200 Вт. 4. Опір тіла людини від кінця однієї руки до кінця іншої (при сухій неушкодженій шкірі рук) – 15 кОм. |
|
Професор |
Всі учні повинні пам’ятати, що сила струму через |
|
Маківка |
тіло людини, яка вважається небезпечною, наближається до 1 мА. Сила струму через тіло людини, що призводить до серйозних уражень організму, дорівнює приблизно 100 мА. |
|
Пізнайко. |
Кожен учень і дорослий повинен знати, що: безпечна електрична напруга у вологому приміщенні дорівнює 12 В, а у сухому приміщенні – 36 В. |
|
Професор |
Вчені з’ясували, що потужність голосу звичайної |
|
Маківка |
гучності 7·10-6 Вт, а частота звуку під час звичайної розмови у чоловіків становить 85-200 Гц; у жінок 160-340 Гц. |
|
Пізнайко. |
Витрати енергії на підготовку уроків дорівнює 5,46,7 кДж; на сон – 3,8 кДж; на ходіння по рівній дорозі – 3,3-3,9 кДж. Протягом людського життя серце устигає виконати роботу, рівну зусиллю, якого достатньо, щоб на найвищу вершину Європи Монблан (висота 4810 м) підняти залізничний потяг. |
|
Професор |
До речі у стані спокою серце людини за 1 хв перекачує |
|
Маківка |
6 л. крові, а за 1 рік – 3 мільйона літрів (1400 автоцистерн потрібно для перевезення такого об’єму рідини). Протягом життя через наше серце проходить 150-250 тисяч тонн крові! І це у стані спокою. Загальна довжина кров’яних капілярів в організмі людини приблизно 100 тис. км. |
|
І. Ведучий. |
Життя і мрія. Тисячі років їх розділяла безодня. Мрія, смілива, добра, радісна, піднімала людину над хмарами, несучи в країну достатку, де в киселевих берегах текли молочні ріки. З казок почався шлях людини до зірок. |
|
|
В даний час люди втілюють у життя найсміливіші мрії. У своїх досягненнях керуються науковими відкриттями. Життя і фізична наука йдуть поруч. |
|
ІІ. Ведучий. |
Друзі! Не уникайте можливості творчо попрацювати, давайте волю своїй фантазії, простір думкам і ви відчуєте радість пізнання. До нових зустрічей! |
|
Мета. Активізувати пізнавальну діяльність учнів, поглибити їх знання; розвивати в них навички роботи з науково-популярною літературою, здібності до самоосвіти; формувати в учнів уміння за невеликий проміжок часу опрацьовувати значний за обсягом матеріал; вміння працювати в колективі, самостійно мислити, виступати перед великою аудиторією; виховувати в них почуття відповідальності, цілеспрямованості, працьовитості, відданості своїй справі; підвищити інтерес учнів до вивчення фізики, розширити їх світогляд.
Обладнання. Портрети видатних фізиків, політична карта світу, прилад Лебедєва, малюнки з винаходами Архімеда, Леонардо да Вінчі, Ньютона.
На таких людях тримається Земля.
С.І.Вавилов
1. Вступне слово викладача.
2. Виступи співробітників інституту з доповідями “Зародження фізики”, “Епоха класичної фізики”, “Виникнення сучасної фізики та розвиток її основних напрямків”.
3. Відповіді на запитання представників преси.
4. Підбиття підсумків.
Примітка. Серед учнів II курсу формують дві групи: співробітники інституту, які проводять відповідні дослідження, готують короткий огляд, питання конференції та представники преси, що підбирають запитання до співробітників інституту.
Викладач. Фізика знайомить нас із найзагальнішими законами природи, що керують процесами в навколишньому світі, у Всесвіті. її мета – відшукати загальні закони природи і на їх основі пояснити конкретні процеси. У міру просування до цієї мети, перед ученими поступово вимальовувалась величезна й складна картина єдності природи. Світ – це не сукупність розрізнених, незалежних одна від одної подій, а різноманітні й численні прояви одного цілого.
Однак до цього вчені йшли не одне століття. І саме розвитку фізики, життю її творців – особистостей яскравих, різних за характером, долею, але завжди безмежно відданих своїй справі присвячена ця прес-конференція. Послухаємо доповіді співробітників інституту.
I доповідач. „Зародження фізики”.
II доповідач. „Епоха класичної фізики”.
ІІІ доповідач. „Виникнення сучасної фізики та розвиток її основних напрямків”.
Викладач. У представників преси виникли запитання до співробітників інституту.
1 представник преси. Що таке геліоцентрична система світу?
Відповідь. Це система світу, в центрі якої знаходиться Сонце, а навколо нього по своїх орбітах рухаються небесні тіла. її створив Коперник.
2 представник преси. Яка суть геоцентричної системи світу?
Відповідь. Зміст геоцентричної системи світу зводиться до того, що в центрі світу знаходиться Земля, навколо якої рухаються планети, Сонце. Таку систему розробив Птолемей.
3 представник преси. Розкажіть будь-ласка про ритуал присудження та вручення Нобелівських премій.
Відповідь. Ця премія названа іменем шведського фабриканта, інженера, винахідника динаміту Альфреда Нобеля. Винахід приніс Нобелю великий прибуток. 27 листопада 1895 року, за рік до смерті, він заповів 31 мільйон доларів для заохочування і для підтримки найбільш талановитих учених. Шведська академія наук кожного року осінню, називає імена лауреатів, після детальної перевірки їх робіт. Вручення премії відбувається 10 грудня в день смерті Нобеля.
Почесний диплом, медаль і грошовий чек вручає лауреатам сам Король Швеції. Після вручення премії в Золотій залі Стокгольмської ратуші на честь лауреата влаштовується розкішний прийом. Наступного дня кожен лауреат виступає з доповіддю в університеті.
4 представник преси. Що таке динаміт?
Відповідь. Динаміт – вибухова речовина, яка містить значну кількість нітрогліцерину. Застосовують у військовій та гірничій справі.
5 представник преси. Що таке нітрогліцерин?
Відповідь. Це органічна сполука, складний ефір азотної кислоти й гліцерину, безбарвна, масляниста рідина, солодка на смак, отруйна, сильна вибухова речовина. Гліцерин - органічна сполука, найпростіший триатомний спирт, безбарвна сиропоподібна рідина, солодка на смак.
6 представник преси. Що зробив для розвитку фізики Ландау?
Відповідь. Лев Давидович Ландау – видатний фізик сучасності. Його ім'я пов'язане з усіма розділами теоретичної фізики. За розробку теорії надпровідності – явища зменшення опору до нуля при температурі відмінній від абсолютного нуля, удостоєний
Нобелівської премії.
7 представник преси. Назвіть будь ласка українських фізиків; які зробили вагомий внесок у розвиток науки?
Відповідь. К. Д. Синельников, О. М. Динник, М. М. Крилов, Є. О. Патон, І. Пулюй, К. Товстюк і багато інших.
8 представник преси. Чим займався Є. О. Патон?
Відповідь. Вчений працював у галузі електрозварювання й мостобудування.
Викладач. Ви збагнули, що фізика дуже древня наука, яка зародилась ще в VI ст. до н.е. Ознайомились з цікавою епопеєю важкої й натхненної боротьби людського розуму по опануванню таємницями оточуючого світу. І якщо Ви захоплюєтесь людьми, вченими, про яких йшла мова, якщо у Вас промайнула думка бути подібними на них і якщо Ви відчули велич та могутність фізики, а Ваші знання стали більш повнішими і глибшими, то мета пресконференції досягнута.
Мета. Поглибити і розширити знання учнів, розвивати їх логічне мислення, кмітливість, творчі здібності, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки між явищами, вчити знаходити у світі фізики дивовижне і пояснювати побачене на підставі фізичних законів. Виховувати в учнів допитливість та прищеплювати інтерес до фізики.
Обладнання. Повітряні кульки, аркуші білого паперу, ножиці, прилади й матеріали, необхідні для експериментів, плакати „Фізичний лабіринт”, „Програма вікторини”.
(До участі у вікторині залучають дві команди з двох паралельних груп. Питання ставлять по черзі обом командам. Після кожної відповіді, члени журі оцінюють її за трибальною системою).
Ведучий. У нас у гостях всесвітньовідомий дослідник-філософ Кифа Васильович, професор Маківка, гном Недоучкін.
Професор Маківка. Доброго дня, друзі! Я вам розповім про свої експерименти, які ви спробуєте пояснити. Бо існує проста арифметика: якщо дві руки, розум і вміння додати, а потім додати бажання завзяте, а потім: відняти від них неохоту, то відмінний буде результат.
Гном Недоучкін. Я розповім про свою подорож на Сонце,
Кифа Васильович. Я стверджую, що в науці є багато невідомих острівків, білих плям, є низка цікавих запитань, над якими варто подумати.
Ведучий. Наша мета - цікаво й корисно провести час. блукаючи фізичними лабіринтами, а також вдало вийти з них.
Розминка „10 кроків”. Проходячи кожен із 10 кроків, учень повинен назвати вченого-фізика або фізичне явище.
Оцінювання журі.
Конкурс „Поясни експеримент”.
Професор Маківка.
1. Поясніть явище: якщо товстий цвях щільно обгорнути смужкою паперу, й внести його в полум'я свічки, папір не горить. Чому? (Демонстрація досліду).
2. Затиснути в лапці штатива носову хустинку, облити її спиртом (одеколоном) і запалити. Не дивлячись на полум'я, що охоплює хустинку, вона не згорить. Поясніть явище. (Демонстрація). 3. Навчальні терези закріпіть у лапці штатива й зрівноважте. Піднесіть знизу під шальку, терезів палаючий сірник на відстані 10-12 см. Чому вони вийшли з рівноваги? (Демонстрація).
Оцінювання журі.
Кифа Васильович. Настав час для цікавих запитань із моєї записної книжки:
Шерлок Холмс, зайшовши в квартиру і поговоривши з її мешканцями, через хвилину сказав: „Шановна господине, у вас на кухні кипить чайник”. Як він це визначив, якщо знаходився в кімнаті, з якої кухні не видно?
„Млинці смачні тоді, коли гарячі”, – сказала господиня, запрошуючи Холмса до столу.
„Щоб вони довше були гарячими, – продовжувала вона, – я ставлю тарілку з млинцями на плетену із дроту тацю”.
„Краще їх ставити на дерев’яну підставку” – порадив Холмс. На чому ґрунтується порада?
„Давайте звіримо годинники для нашої операції”, – сказав Шерлок Холмс Уотсону.
„Мій годинник часто ламається”, – бідкався останній.
„Заводьте годинник лише ранком і не буде проблем”, – мовив Холмс. Обґрунтуйте пораду.
Оцінювання журі.
Конкурс „Хто більше знайде помилок”.
Гном Недоучкін. Одного разу я сів у невеличкий літак з легованої сталі – сплаву заліза з нікелем і полетів на Сонце. Через годину я побачив його, а ще через деякий час приземлився на одному із сонячних аеродромів. Вмостився в легковому автомобілі з дюралюмінію – сплаву алюмінію з міддю і вирушив подорожувати Сонцем. Дорога була покрита латунню – сплаву цинку з алюмінієм. Машина мчала швидко, я познайомився з місцевими жителями.
Згодом задоволений повернувся додому.
Оцінювання журі.
Конкурс глядачів. Загадки:
1. Кінь біжить, а щука лежить, що це?
2. Що видно, коли нічого не видно?
3. Чи можна закип'ятити воду у паперовій коробці? (Можна, продемонструвати дослід).
Ведучий. У лабіринті залишилось декілька перешкод, які треба подолати.
Конкурс „Колективні вправи з повітряними кульками” (Під музичний супровід команди демонструють за допомогою кульок двох кольорів воду в трьох станах).
Оцінювання журі.
Конкурс „Умілі руки”.
Ведучий. Тепер пофантазуємо трішки.
Зима... Тихо падають на землю сніжинки, що мають правильну симетричну шестигранну форму. Чому?
(Всі учні обох команд протягом 5 хвилин вирізають сніжинки, прикріплюють на стенд, намагаються пояснити походження їх форми).
Оцінювання журі (враховується естетичний вигляд сніжинок).
Конкурс капітанів „Ерудит”.
Ведучий. Поговоримо про незвичайні властивості звичайної води.
Запитання капітанам.
І команда. Яке походження води? Скільки існує різновидів (ізотопів) води? З якою речовиною морська вода однакова за складом?
II команда. Дерягінська, магнітна, срібна, суха, гумова, вода. Що це таке? Чому лід у воді не тоне? Яку воду вважають еліксиром молодості?
Оцінювання журі (враховується чіткість, лаконічність відповідей).
Перевірка домашнього завдання. Домашнім завданням було написати оповідання „Чому йдуть дощі?”.
Оцінювання журі. Підбиття підсумків, визначення переможців.
Лунає пісня у виконанні обох команд.
Мета: Систематизувати, поглибити і закріпити знання учнів, одержані на уроках фізики та астрономії; формувати в учнів уміння пояснювати явища, що зустрічаються у повсякденному житті; розвивати кмітливість, логічне мислення, спостережливість, вміння швидко переключати увагу, знаходити правильне рішення; формувати почуття відповідальності, виховувати інтерес до науки.
Обладнання: Плакати з висловами про фізику, народознавчий матеріал, комп’ютерна презентація „Вечір цікавої фізики та астрономії”, мультимедійний проектор, комп’ютер, відеофільм „Сонячна система”.
1 ведучий. Добрий день, дорогі друзі! Ми раді вітати Вас на нашому вечорі цікавої фізики та астрономії!
2 ведучий. Сьогодні ви маєте прекрасну нагоду для творчої праці, виявлення інтелектуального рівня і ерудиції. Бажаємо вам творчого натхнення, правильних відповідей, успіху, задоволення, радості від корисно проведеного часу. 1 ведучий.
Цікава фізика наука,
З її законами всі ми
Стрічаємось завжди й повсюди У повсякденному житті. 2 ведучий.
Чи завжди лід бува холодним?
Смола тверда, а чи м’яка? Тече вода, а газ ніколи Побачить змоги в нас нема.
1 ведучий.
Чому бувають ранком роси?
Чом по стерні не ходять босі?
Для чого дідусю кожух?
Чому життя все наше – рух?
2 ведучий.
Я хочеш все про диво знати То треба фізику вивчати! 1 ведучий.
Астрономія корисна, тому що вона підносить нас над нами самими; вона корисна, тому що вона велична; вона корисна, тому що вона прекрасна.
Анрі Пуанкаре 2 ведучий.
Наш сьогоднішній вечір присвячуємо фізиці та астрономії, без яких був би неможливий подальший розвиток людства.
1 ведучий.
Фізика і астрономія – це чудово!
2 ведучий.
Фізика і астрономія – це грандіозно! 1 ведучий.
Фізика зуміла казки зробити дійсністю. 2 ведучий.
Сьогодні ми спробуємо визначити, чи є серед нас знавці фізики і астрономії. За кожну правильну відповідь будете отримувати зірочку. Переможцем виявиться той, хто збере найбільшу кількість зірочок. 1 ведучий.
Пригадаймо імена тих, кому ми маємо бути вдячні своїми знаннями про природу, небесні тіла.
Завдання 1. Назвати протягом двох хвилин якомога більше прізвищ видатних фізиків та астрономів.
1 ведучий.
Завдання 2. Тест-хвилинка:
1. Фізика – це слово:
а) російське
б) латинське
в) грецьке
г) англійське
д) польське
2. Астрономія – це слово:
а) німецьке
б) латинське
в) французьке
г) англійське
д) грецьке
3. Наука, яка вивчає рух, будову, походження і розвиток небесних тіл і їх систем – це... а) астрологія;
б) астрофізика;
в) астрономія.
4. Основним астрономічним приладом є...
а) мікроскоп;
б) телескоп;
в) лупа.
5. Кількість сузір’їв, якими поділено все небо, становить... а) 8;
б) 88;
в) 108.
6. Сонце та всі небесні тіла, що обертаються навколо нього, утворюють... а) галактику;
б) Сонячну систему;
в) Молочний шлях.
7. Психрометр – це прилад для вимірювання:
а) атмосферного тиску
б) швидкості руху автомобіля
в) відносної вологості повітря
г) тиску стовпчика рідини
д) показника заломлення світла атмосферою
8. Для вимірювання висоти польоту літака використовують: а) манометр
б) гігрометр
в) ареометр
г) альтиметр
д) ехолот
2 ведучий.
Завдання 3. Розумова гімнастика „Всесвіт, явища природи”. Відгадайте наступні загадки:
• День і ніч вертиться куля, та ніхто цього не помічає.
• Видно край, але скільки йдеш до нього – не дійдеш.
• Безкрає, синє, але не море.
• Безліч очей світяться і на нас дивляться.
• Хто вдень блідніє, а вночі ясніє? 1 ведучий.
• Не міряне поле, не лічені вівці, а пастух – рогатий.
• Удень сяє,ночі зникає.
• Іде лісом – не шелестить, іде водою – не плюскотить.
• Піднялися ворота – усьому світу красота.
• На вогні оживає, на морозі стає скляною. 2 ведучий.
• Що взимку росте догори коренем, а на весні помирає? Хто відгадає?
• Зроду рук своїх не має – візерунки вишиває.
• Як сіробокий кінь заіржав, то весь світ задрижав.
• Яка вода літати вміє?
• Що без леза і без зуба розтина міцного дуба? 1 ведучий.
• Взимку під ногами лежить, а влітку його не знайдеш.
• Ідин ллє, другий п’є, третій росте.
• Сіре сукно тягнеться у вікно.
• Чорне сукно лізе у вікно. 2 ведучий.
• Коли мене нема – чекають, коли прийду – усі втікають.
• Зоря-зоряниця, красна дівиця,
По небу гуляла, плакала-ридала,
Місяць бачив – не підняв, Сонце встало і забрало.
• Сім братів віком рівні, іменами різні.
• Дванадцять братів, один за одним ходять, Один одного не обходять.
• Стоїть дуб, на ньому дванадцять гілок,
На гілці по чотири гнізда,
У гнізді по сім яєць,
Одна половина яйця біла, а друга чорна
• Росте дуб, у нього дванадцять суків, П’ятдесят дві гілки,
На кожній гілці по сім листків. Що це за дуб? 1 ведучий.
Всі винаходи, які зробила людина, їй підказала природа.
Завдання 4. Вказати винахід, знаючи аналоги в природі:
• Дзьоб дятла та довбання ним отворів у стовбурах дерев
(аналог – ...)
• Водоспад (аналог – ...)
• Шкаралупа яйця (аналог – ...)
• Мох (аналог – ...)
• Зуб змії (аналог – ...) • Клешні рака (аналог – ...) 2 ведучий.
До вашої уваги пропонується перегляд відеофільму „Сонячна система” 1 ведучий.
Чи сподобався вам фільм?
2 ведучий.
Що ви дізналися нового? 1 ведучий.
Потрібно багато знати, щоб зрозуміти, що мало знаєш. Але, як правило ті, хто знає мало, думають, що знають багато. І тільки люди обізнані здатні оцінити рівень свого інтелекту.
Визначимо найактивнішого і найкращого знавця фізики та астрономії (за кількістю одержаних протягом вечора зірочок). 2 ведучий.
Ми з вами відкрили ще одну сторінку невідомої загадкової фізики та астрономії. Усе що нам дає знання цих наук – корисне для життя.
Дякуємо за участь і увагу.
1 ведучий. До нових зустрічей!
Мета. Активізувати пізнавальну діяльність учнів, поглибити їх знання; розвивати в них навички роботи з науково-популярною літературою, інтернет-ресурсами, здібності до самоосвіти; формувати в учнів уміння за невеликий проміжок часу опрацьовувати значний за обсягом матеріал; вміння працювати в колективі, самостійно мислити, виступати перед великою аудиторією; розвивати культуру мовлення, спілкування; виховувати в них стриманість і повагу до присутніх, почуття відповідальності, цілеспрямованості, працьовитості, відданості своїй справі; підвищити інтерес учнів до вивчення фізики, розширити їх світогляд.
Обладнання. Презентація про видатних жінок-вчених, відеофільм „Марія Склодовська-Кюрі”, політична карта світу, персональний комп’ютер, мультимедійний проектор.
На таких людях тримається Земля.
С.І.Вавилов
Зала святково оформлена
1. Вступне слово викладача.
2. Показ презентації „Жінки в науці” (короткий історичний огляд).
3. Доповіді учнів-дослідників на теми:
3.1. Нелегке дитинство.
3.2. Неспокійна юність.
3.3. Жага знань.
3.4. Марія Склодовська і П’єр Кюрі
3.5. Найвизначніше відкриття
3.6. Життя після П’єра
3.7. На вершині слави
4. Відповіді на запитання учнів-журналістів ЗМІ (у формі гри
„Мікрофон”).
5. Перегляд відеофільму „Марія Склодовська-Кюрі”.
6. Підбиття підсумків.
Примітка. Серед учнів II курсу формують дві групи: учнідослідники, які проводять відповідні дослідження, готують короткий огляд, питання конференції та представники преси, що підбирають запитання до учнів-дослідників (учні кореспонденти).
Викладач. Фізика знайомить нас із найзагальнішими законами природи, що керують процесами в навколишньому світі, у Всесвіті. Її мета – відшукати загальні закони природи і на їх основі пояснити конкретні процеси. У міру просування до цієї мети, перед ученими поступово вимальовувалась величезна й складна картина єдності природи. Світ – це не сукупність розрізнених, незалежних одна від одної подій, а різноманітні й численні прояви одного цілого.
Однак до цього вчені йшли не одне століття. І саме розвитку фізики, життю її творців, зокрема жінок-вчених, – особистостей яскравих, різних за характером, долею, але завжди безмежно відданих своїй справі присвячена ця прес-конференція.
Переглянемо презентацію „Жінки в науці” (короткий історичний огляд).
Послухаємо доповіді учнів-дослідників.
1 доповідач. Нелегке дитинство.
2 доповідач. Неспокійна юність.
3 доповідач. Жага знань.
4 доповідач. Марія Склодовська і П’єр Кюрі.
5 доповідач. Найвизначніше відкриття.
6 доповідач. Життя після П’єра. 6 доповідач. На вершині слави.
Викладач. У представників преси виникли запитання до учнівдослідників.
1 журналіст телеканалу „Буковина”. Що таке радіоактивність? Які існують її види?
2 журналіст телеканалу „Чернівці”. Хто ввів термін
«радіоактивність»?
3 журналіст телеканалу ТВА. Якими є всі хімічні елементи з порядковим номером більшим за 83?
4 журналіст газети „Молодий буковинець”. Які промені народжуються під час радіоактивного розпаду?
5 журналіст газети „Чернівці”. Що таке період піврозпаду?
6 журналіст телеканалу „Буковина”. Яка біологічна дія радіоактивного випромінювання?
7 журналіст телеканалу ТВА. Як захистити організм від опромінення?
8 журналіст телеканалу „Чернівці”. Розкажіть будь-ласка про ритуал присудження та вручення Нобелівських премій.
9 журналіст телеканалу ТВА. Хто отримав Нобелівська премію з фізики у 2012 році?
10 журналіст газети „Молодий буковинець”. Який розмір Нобелівської премії у грошовому еквіваленті у кожній номінації у 2012 році?
Викладач. Переглянемо відеофільм „Марія Склодовська-Кюрі”.
Викладач. Ви збагнули, що Марія Кюрі — знаменитий фізик і хімік — разом зі своїм чоловіком П’єром Кюрі поклала початок новій ері в історії людства — ері вивчення і використання атомної енергії. Жодна жінка-вчений XX ст. не користувалася такою популярністю, як вона. Марія Кюрі — перша і поки що єдина жінка, яка двічі стала лауреатом Нобелівської премії — найвищої міжнародної почесті, якою відзначають роботу вчених.
У світі не зафіксовано випадків, щоб дві подружні сімейні пари у двох послідовних поколіннях зробили такий великий внесок у науку, як сім'я Кюрі. 1903 року старше покоління Кюрі — Марія та П’єр — отримують Нобелівську премію за відкриття явища радіоактивності (1911 року вже сама Марія — за відкриття радію і полонію, вивчення властивостей радію та експерименти, пов'язані з ними), а через 32 роки (1935 року) їхня дочка Ірен разом зі своїм чоловіком Фредеріком Жоліо-Кюрі також отримують Нобелівську премію з фізики за дослідження в цій галузі.
Марія Кюрі пережила свого чоловіка на двадцять вісім років, і за цей час завдяки її працям учення про радіоактивність дало розвиток новим галузям фізики та хімії. Завдяки її організаційній діяльності радіоактивність знайшла широке застосування в медицині, насамперед, у лікуванні раку.
Надзвичайний інтерес і повага до двох поколінь Кюрі-вчених пояснюється ще й їхніми високими моральними принципами. їх можна вважати прикладом безкорисливого служіння науці, відданості своєму покликанню.
Сьогодні з вашою допомогою ми зазирнули в життєпис цієї героїчної жінки – Марії Кюрі, істинної героїні в боротьбі за науку, яка подолала величезні труднощі й життєві негаразди і слугуватиме прекрасним прикладом ще не для одного покоління землян.
Ознайомились з цікавою епопеєю важкої й натхненної боротьби людського розуму по опануванню таємницями оточуючого світу. І якщо Ви захоплюєтесь людьми, вченими, про яких йшла мова, якщо у Вас промайнула думка бути подібними на них і якщо Ви відчули велич та могутність фізики, а Ваші знання стали більш повнішими і глибшими, то мета прес-конференції досягнута.
Мета: у розважальній формі повторити фізичні терміни й поняття, узагальнити та систематизувати знання учнів. Формувати уміння застосовувати теоретичні знання на практиці. Розвивати інтерес учнів до вивчення фізики шляхом активізації їхньої пізнавальної діяльності; вчити учнів творчо мислити, швидко і правильно орієнтуватися у нестандартній ситуації, знаходити правильну відповідь та чітко висловлювати її.
Обладнання та матеріали: портрети А. Ейнштейна, І. Ньютона, М. Фарадея, І. Пулюя, ромашка з запитаннями, штатив, спирт, вода, сірники, свічка, шматок тканини, цвях, смужка паперу, стакан, фанерна дошка, гиря масою 10 кг, молоток, дві смужки поліетилену, дві смужки паперу, електрофорна машина, спектральні трубки, гальванометр, картоплина (лимон), мідний дріт, залізний цвях, набір підковоподібних магнітів, шурупи, соленоїд, мультимедійний проектор, комп’ютер, презентація заходу в середовищі MS Power Point, набір зірочок.
Зала святково прикрашена.
1 ведучий. Доброго дня! З побажанням міцного здоров’я, гарного настрою та плідної праці, розпочинаємо наш позаурочний захід.
2 ведучий. Я думаю, що ми побачимо сьогодні високий творчий злет юних фізиків, які братимуть участь у нашій інтелектуальній грі «Ерудит-шоу».
1 ведучий. Нехай учасники гри відчують радість пізнання, подолання перешкод, отримають задоволення від гри.
2 ведучий. А всі учні побачать велич фізики, усвідомлять необхідність фізичних знань.
1 ведучий. У кожній грі є свої закони, яких потрібно дотримуватися, а саме: закон поваги, закон часу, закон чіткості.
2 ведучий. Ми будемо говорити про фізичні явища, явища природи, про людей, що творили історію, про майбутнє науки і техніки.
1 ведучий. Запрошуємо учасників гри, правила якої наступні. В першому конкурсі беруть участь 8 учнів. Після кожного конкурсу з гри вибуває учень, який набрав найменшу кількість балів. Кількість балів фіксується зірочками.
2 ведучий. Проведемо „Розминку”. Відповідайте швидко, за кожну правильну відповідь 1 бал.
1. Шлях чи переміщення ми оплачуємо під час поїздки: у літаку? у таксі?
2. Вийшовши з води, собака обтрушується. Яке явище допомагає їй звільнити шерсть від води?
3. Як слід переносити лист віконного скла: підтримуючи однією чи двома руками?
4. Чому не можна зварити м’ясо високо в горах?
5. Яка хлібина важча: гаряча чи холодна?
6. Температура води 300 К. Яка це вода – холодна чи гаряча?
7. Яка тварина орієнтується в середовищі за допомогою ультразвуку?
8. На текстильних фабриках часто нитки прилипають до гребенів чесальних машин, заплутуються та рвуться. Для боротьби з цим явищем у цехах штучно створюється підвищена вологість. Поясніть фізичну суть цього заходу.
1 ведучий. Конкурс 1. „Теоретичний”.
На слайді ви бачите прізвища вчених: А. Ейнштейна,
І. Ньютона, М. Фарадея, І. Пулюя.
Протягом 3 хвилин необхідно назвати їх відкриття і закони. За правильне виконання – 2 бали.
2 ведучий. Конкурс 2. „Ромашка”.
На «ромашці» зі зворотного боку пелюсток записані формули. Відриваючи пелюстку, учні розглядають та пояснюють формулу. За правильне виконання – 2 бали.
1 ведучий. Конкурс 3. „Так – ні”.
Учням потрібно перевірити правильність твердження. За правильне виконання – 1 бал.
1. Навколишній світ умовно поділяється на мегасвіт, мікросвіт, макросвіт (так).
2. Макросвіт – це світ матеріальних об’єктів, розміри яких знаходяться від 10-6 м до 106 м (так).
3. Мегасвіт зручно вивчати за допомогою мікроскопа (ні).
4. Макросвіт – це світ молекул, атомів і ще дрібніших частинок
(ні).
5. Час можна вимірювати лише годинником (ні).
6. 1 година дорівнює 120 секунд (ні).
7. 360 хвилин дорівнює 6 годин (так).
8. 1800 секунд дорівнює 40 хвилин (ні).
2 ведучий. Цікава пауза. Запитання для гостей.
1 ведучий. Чи можна за даними координатами точок намалювати портрет?
2 ведучий. Конкурс 4. „Кмітливість”.
Знайти прилади, за допомогою яких можна виміряти час, відстань, шлях, швидкість, напрям руху, відшукати малий залізний предмет. За правильне виконання – 2 бали.
1 ведучий. Конкурс 5. „Експериментаторів-„чарівників””.
Учасники гри переглядають серію демонстраційних дослідів та пояснюють побачене. За правильне виконання – 3 бали.
2 ведучий. Конкурс 6. „Практичний”.
1. Користуючись даними, поданими на слайді, визначити масу водню, що наповнює аеростат.
2. Визначити еквівалентний опір, користуючись даними, поданими на слайді.
3. Визначити відносну вологість повітря, користуючись даними, поданими на слайді.
4. Вказати, яке слово в ланцюжку є зайвим, користуючись даними, поданими на слайді.
За правильне виконання – 3 бали.
1 ведучий. Конкурс 7. „Літературний”.
Фізика і лірика з давніх-давен ідуть разом. Спробуйте відгадати, про що йдеться в наступних прислів’ях, загадках, фрагментах віршів (за правильне виконання – 2 бали):
• Не стукне, не брякне, а у вікно ввійде.
• Як сонце горить, швидше вітру летить, дорогу в повітрі прокладає, за силою собі рівних не має.
• Горить ясно, а якщо знаєш правило, то безпечно.
• Що догори коренем росте.
• Тихіше йдеш – далі будеш.
• Без очей і світ не милий.
• Ти його гладь, а воно ще й кусається.
• Достигле яблуко мусить з дерева впасти.
М. Вороний „Білесенькі сніжиночки”
Білесенькі сніжиночки, Вродились ми з води. Легенькі, як пушиночки, Спустилися сюди. Ми хмарою носилися Від подиху зими. І весело крутилися Метелицею ми.
Тепер ми хочем спатоньки,
Як діточки малі,
І линемо до матінки – До любої землі...
Матуся наша рідна,
Холодна і суха,
Бо дуже змерзла, бідна, Вона без кожуха.
О.Олесь В день ясний горіло сонце, Нерухомо вітер спав. Нерухомо в мертвій тиші Степ незайманий стояв.
В бурю він шумів, як море,
І ховався в сизій млі,
Полохливо буйні трави Припадали до землі. А на півдні за лісами
Колихалось море трав, То над степом буйний вітер На шовкових струнах грав.
2 ведучий. Конкурс 8. „Чорний ящик”.
Потрібно відгадати, що знаходиться в ящику. За правильне виконання – 1 бал.
Китайці називали його „Чу-ші”, греки – „Геркулесове каміння”, французи „Айман”, індуси – „тхумбака”, іспанці –
„П’єдрамант”, німці – „магнес”, англійці – „лоудстон”.
Він дозволяє знайти голку в стіжку сіна. Що це?
1 ведучий. Привітаємо переможця нашої інтелектуальної гри та подякуємо всім учням за участь.
2 ведучий. Світ дивовижний і різноманітний. Ще з давніх-давен люди намагались розгадати його таємниці на підставі фактів, отриманих в результаті спостережень чи дослідів. Сьогодні ми з вами спробували зазирнути в цей загадковий світ фізичної науки.
1 ведучий. Дякуємо за увагу! До нових зустрічей!
1. Гринчук А. В. Довідник юного фізика. – Х. : Основа, 2006. –
112 с.
2. Заблодська А. Ф. Фізика і мистецтво. – Х. : Основа, 2008. –
112 с.
3. Позаурочна робота з фізики. – Х. : Основа, 2007. – 208 с.
4. Українські фізики та астрономи. Посібник-довідник / В. Шаромова. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2007. –
304 с.
5. Навчально-методичні матеріали з фізики. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.fizika.net.ua.
6. Фізика для вчителя і учня. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://physics.com.ua.
7. Фізика і астрономія: методичні матеріали. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.fiz-metodika.kiev.ua.
Навчальне видання
(збірник сценаріїв позаурочних заходів з фізики)
Автор
Савчук-Баловсяк Галина Дем’янівна, викладач фізики та астрономії ВПУ № 3 м. Чернівці, спеціаліст вищої категорії, викладач-методист
Підписано до друку 12.03.2014. Формат 60 х 84/16 Ум. друк. арк. 2,2.
Обл.-вид. арк. 2,4.
Видавничий дім „РОДОВІД”
58000, Чернівці, вул. Заводська, 26, а