Савчук-Баловсяк Г.Д. Презентація інтелектуально-пізнавального шоу з фізики "Науковий пікнік" 2023

Про матеріал
У розважальній формі презентувати досліди, що пояснюють дію законів фізики; пояснити результати дослідів, використовуючи знання з фізики; ознайомити здобувачів освіти з фізичними явищами, які зустрічаються в повсякденному житті, за допомогою ігрових моментів, дослідів; розвивати в здобувачів освіти прагнення до пізнання, пошуку, творчості. Формувати уміння застосовувати теоретичні знання на практиці. Розвивати інтерес здобувачів освіти до вивчення фізики шляхом активізації їхньої пізнавальної діяльності; вчити їх швидко і правильно орієнтуватися у нестандартній ситуації, знаходити правильну відповідь та чітко висловлювати її.
Перегляд файлу

Вище професійне училище №3

Науковий пікнік «Світ фізики» (інтелектуально-пізнавальне шоу)

imageВикладач фізики та астрономії, викладач-методист

Галина Савчук-

Баловсяк

Чернівці

2023

imageІстина — це те, що

витримує перевірку дослідом

(А. Ейнштейн)

Світ наш – тільки школа, де ми вчимося пізнавати.

М. Монтень

Набагато легше знайти помилку, ніж істину.

Помилка лежить на поверхні, і її помічаєш відразу,

а істина прихована в глибині, і не кожен може відшукати її.

Й. В. Гете

Найкращий спосіб досягти успіху – спробувати ще раз.

Томас Едісон

Вступне слово викладача

Сьогоднішній захід присвячений науці «фізика». Саме завдяки фізики ми можемо знайти відповіді на різноманітні запитання, наприклад: чому птах або літак легко рухаються в повітрі, а людина літати не може? Чому великий корабель легко рухається по воді, а маленький залізний цвях відразу потоне? Чому всі тіла падають на Землю, а космічний корабель злітає в космос? Завдяки знанням фізики були створені багато приладів і пристроїв, наприклад, радіо, телебачення, ракети, автомобілі, комп’ютери, смартфони, космічні кораблі і багато іншого.

Здобувачі освіти 2 курсу продемонструють цікаві досліди, як доказ того, що наука про природу дивовижна.

А ви зробіть самі висновки: чи потрібно знати фізику?

У кожній грі є свої закони, яких потрібно дотримуватися, а саме:

   закон поваги,

   закон часу,

   закон чіткості.

image

Здобувачі освіти 2 курсу під фонову музику демонструють досліди й пропонують глядачам пояснити їх. Якщо здобувачам освіти 1 курсу складно відповісти, то дослід пояснює здобувач освіти, який його проводить.

За правильну відповідь здобувач отримає зірочку. Переможцем вважається здобувач освіти, який зібрав найбільше зірочок.

image

Дослід 1. Чому дірявий пакет не протікає?

Обладнання: Поліетиленовий пакетик, заточені олівці, вода.

Хід досліду: В пакет налити воду так, щоб було заповнено пів пакета. Проколоти пакет кількома олівцями наскрізь, олівці залишити в отворах. Вода не протікає.

 

Пояснення: Молекули пакету притягуються одна до молекул олівця

image

Дослід 2. Вода тече вверх по тканині

Обладнання: Смужки тканини, стакани, вода, фарби, ножиці, мотузка.

Хід досліду: Вирізаємо з тканини смужки. Ставимо поряд декілька стаканів з чистою водою, а один із зафарбованою водою. Кінці смужок тканини кладемо в стакан з зафарбованою водою так, щоб вони злегка торкалися води. Інші кінці смужок кладемо в стакани з чистою водою. Спостерігаємо перетікання зафарбованої води між стаканами.

 

Пояснення: Вода змочує тканину. Вода піднімається вгору по капілярах тканини і перетікає в інший стакан. Відбувається це за рахунок різниці тисків і сил поверхневого натягу води. Спостерігаються капілярні явища. При цьому, вода захоплює за собою і фарбу).

image

Дослід 3. Дослід Плато

Обладнання: Прозора посудина (пробірка), касторова олія, піпетка, акварельна фарба.

Хід      досліду:   Цей     дослід вперше     був     проведений бельгійським вченим 19 ст. Жозефом Плато. Для досліду потрібно наповнити посудину касторовою олією, піпеткою капнути до неї зафарбовану краплину води. Буде видно, як повільно опускаючись, краплина  набуває     форму правильної кулі.

 

Пояснення: Олія має густину 0.97 г/см3, і краплина води, повільно опускаючись, знаходиться в ньому практично в невагомості, оскільки вага краплини води  компенсується за рахунок Архімедової сили виштовхування. Під дією сил поверхневого натягу вона приймає форму кулі.

image

Дослід 4. Дослід «Хустинка, що не згорає»

Обладнання: штатив з кільцем, хустинка, вода, спирт.

Хід досліду: Змочити хустинку водою і відіжмемо її. Покладемо хустинку на кільце штатива і обіллємо її спиртом. Запалимо сірник і піднесемо його знизу до хустинки. Хустинка запалає, але, на диво, вона не згорить!

 

Пояснення: Теплота, яка виділяється під час горіння спирту, йде на випаровування води хустинки. Кількості спирту недостатньо, щоб випарувати всю воду (питома теплота пароутворення і теплоємність води дуже великі), а тому хустинка не згорить. Якщо швидко закрити хустинку цупкою тканиною, горіння припиниться. Запам’ятайте, що не можна гасити водою, спирт, бензин, одеколон, оскільки густина цих речовин менша за густину води, тому вони опиняться згори і будуть продовжувати горіти).

image


Дослід 5. Стакан з водою і папір Обладнання: Стакан, вода, листок паперу.

Хід досліду: Наливаємо в стакан води. Накриваємо його листком паперу і перевертаємо. Вода не виливається.

Пояснення: Між дном (яке тепер вгорі) і поверхнею води утворюється простір, наповнений повітрям і парами води. Стовп води прагне вниз під дією сили тяжіння, збільшуючи обсяг цього самого простору. При постійній температурі тиск у ньому падає, тобто по відношенню до атмосферного – стає меншим. І чим менше це саме тиск, тим більший стовп рідини може воно втримати. Отже, сума тиску повітря і води на папір зсередини виходить дещо менше, ніж атмосферний тиск зовні.

На цьому і тримається.

image11

Дослід 6. Повітряна кулька з водою проникає в банку Обладнання: Повітряна кулька, вода, скляна банка, чайник з гарячою водою.

Хід досліду: Наливаємо воду в повітряну кульку на стільки, що б кулька не змогла проникнути в горлечко скляної банки. Кип'ятимо в чайнику воду. Наливаємо гарячу воду в банку. Після того, як стінки банки прогрілися, виливаємо воду з банки. Розміщуємо кульку з водою на горлечко банки.

Спостерігаємо, як кулька сама проникне в банку.

 

Пояснення: Дослід демонструє залежність між об’ємом, тиском і температурою газу. При остиганні банки об’єм повітря в ній зменшиться.

image

Дослід 7. Паперові спіралі

Обладнання: штатив, аркуш паперу, нитки, ножиці, свічка. Хід досліду: Вирізаємо з паперу дві спіралі за годинникової стрілкою та проти годинникової стрілки. Прив'язуємо до них ниток. Підвішуємо спіралі на штативі. Підставляємо під спіралі свічки. Спостерігаємо обертання в різні сторони. Забираємо свічки. Спостерігаємо обертання спіралей в зворотні сторони.

 

Пояснення: Тепле повітря від свічки за рахунок явища конвекції, піднімаючись вгору, змушує легку паперову спіраль обертатися, обертаючись спіраль закручує нитку, за яку вона прив'язана до штатива. Якщо прибрати джерело теплого повітря, спіраль почне крутиться в іншу сторону, так як нитка буде намагатися прийти в первинний стан, розкрутитися.

image

Дослід 8. Магнітні танці

Обладнання: постійний магніт, залізні ошурки, скляна пробірка, канцелярські скріпки, залізні шурупи.

Хід досліду: Насипаємо залізні ошурки в скляну пробірку. Перевертаємо пробірку на лист скла. Знизу підносимо постійний магніт. Прибираємо пробірку. Стовп із залізних стружок залишається стояти на склі. З канцелярських скріпок робимо чоловічків. Кладемо їх на лист скла. Підносимо знизу скла постійний магніт. Крутимо магніт під склом, чоловічки «танцюють». Аналогічно рухаємо магнітом шурупи.

Пояснення: Залізо та вироби з нього притягуються до магніту.

image

Дослід 9. Яйце-субмарина

Обладнання: сіль, велика ємність, сире яйце, вода.

Хід досліду: Заповнити посудину до половини водою, акуратно опустити туди яйце. Яйце, звичайно ж, потоне. Потім дістати яйце, насипати у воду кілька столових ложок солі, залежно від об'єму води. Розмішати воду до повного розчинення солі, знову покласти яйце у воду. Цього разу яйце має спливти на поверхню. Якщо раптом воно не спливає, то потрібно досипати солі.

 

Пояснення: солона вода виштовхує предмети, тому що її густина вища.

image

Дослід 10. Як дістати монету не намочивши руки?

Обладнання: Склянка, тарілка, монета, сірники.

Хід досліду: Треба зім'яти аркуш паперу, підпалити його і покласти у склянку. Дати час паперу розгорітися. Швидко перевернути склянку і поставити її в тарілку з водою поряд із монетою. Вода потрапить до склянки. Після цього взяти монету, не намочивши руки.

 

Пояснення: Тиск газу під час його охолодження в склянці зменшується, а зовні залишається атмосферним. Вода під дією сили різниці тисків потрапить до склянки.

image

Дослід 11. Папір, який не горить

Обладнання: металевий стержень, смужка паперу, сірники, свічка.

Хід досліду: Стержень щільно обгорнемо смужкою паперу і внесемо в полум’я свічки. Чому папір не горить?

 

Пояснення:      Метал, володіючи високою теплопровідністю,

відводить тепло від паперу, тому він не спалахує.

image

Дослід 12. Чарівна кулька, яка не горить

Обладнання: дві гумові повітряні кульки, сірники, свічка, посудина з водою.

Хід досліду: Одну кульку надуємо повітрям і зав’янемо ниткою, а в іншу кульку налиємо воду та зав’янемо її ниткою. Піднесемо кульку з повітрям до запаленої свічки і вона лопне. Піднесемо кульку з водою до запаленої свічки, але кулька залишиться цілою.

 

Пояснення: Вода проводить тепло в 24 швидше, ніж повітря. Тому вода відбирає тепло у кульки і не дає їй плавитися.

image

Привітаємо переможця нашої інтелектуальної гри та подякуємо всім здобувачам освіти за участь!

imageСвіт дивовижний і різноманітний.  Ще з давніхдавен люди намагались

розгадати його таємниці на підставі фактів,

отриманих  в результаті

спостережень чи дослідів.

Сьогодні ми з вами спробували зазирнути в цей загадковий світ фізичної науки.

image

pdf
Пов’язані теми
Фізика, 10 клас, Презентації
Додано
22 листопада 2023
Переглядів
296
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку