Місія здійсненна
Великодній дитячий квест
Сценарій
Одного весняного ранку, в одному чарівному лісі, в одному затишному зеленому гроті маленьке черепашеня на ім’я Джип допомагало своїй бабусі готуватися до Великодня. Аж раптом до них прилетів голуб-листоноша з поштою.
- Бабцю, нам написав Великодній Кролик! Ти знаєш, хто це такий?
- Так, знаю, любий, - відповіла бабуся. – Одного разу я навіть виграла в перегонах, коли ми бігали з ним. Цей ледащо ніколи нікуди не поспішає. І чому говорять, що це ми, черепахи-повільний народ? Зачитай-но мені листа!
Модератор дає листа від Кролика дитині.
«Друзі! Це я – Великодній Кролик! І в мене величезні проблеми! Я думав, що до свята ще повно часу і вирішив відпочити. Я бігав лісом і грався з друзями, а коли поглянув на календар – виявилося, що до Великодня вже дуже мало часу. Черепахи, допоможіть мені! В мене паски не печені, кошики не плетені, у норі не прибрано! Я з цим усім не впораюсь! І друзів покличте, бо справ дуже багато!
Великий і Пухнастий Великодній Кролик.» Мале черепашеня з бабусею вирішили допомогти Кролику. Але коли вони прийшли до кролячої нори і зазирнули туди – виявилось, що там дуже темно.
- Привіт, Кролику, чому в тебе так темно?
- Ех, друзі, в мене все тут влаштовано на чарах, але вони чомусь не працюють!
- А інстукція є?
Модератор надає інструкцію.
- Кролику, а що таке «Золотий трикутник бізнесу»?
- Я не знаю! Я ніколи не читаю інструкції!
- Це погано! А ти, бабусю, знаєш?
- Діти! Трикутник – це фігура, яка має 3 точки і 3 відрізки, які їх сполучають. Золотий трикутник – це та дорогоцінна фігура побудови бізнесу, без якої бізнес не може працювати. Але з яких точок він складається, я не пам’ятаю. Дайте мені олівця, зараз спробую згадати…ні, щось не те… погляньте!
Модератор дає дитині слова і допомагає їх впізнати: місія, бачення, стратегія (дітям більш дорослого віку можна
запропонувати окремі літери, з яких потрібно скласти ці слова,
тобто, попередньо розрізати на літери)
М І С Я І
Б А Ч Я Н Е Н
С Т Р А Г Е Т І Я
- Дякую, що допомогли згадати! Саме так: будь-яка справа, у тому числі бізнес, потребує БАЧЕННЯ – це та глобальна мрія, якої ви хочете досягти. Це те, ким ви хочете стати в майбутньому і що робити для людства. МІСІЯ – це те, що надає вашій справі сенсу і відповідає на питання «Що, як і для кого ти це робиш?» Це – те, хто ти є зараз. СТРАТЕГІЯ – це той план дій, котрий тобі потрібен, щоб попасти з точки «сьогодні» в точку «завтра». Дивись, Кролику, у тебе є бачення – «Зробити всіх дітей щасливими». У тебе є місія – «Дарувати дітям Великодні подарунки, щоб підтримувати їх віру в дива на високому рівні». Яка в тебе для цього стратегія?
- О, зрозумів! Мені потрібно виробити паски і писанки! Ось моя стратегія! Тільки от, лишенько: мені ж ніколи було зачинити курочок у курнику, і вони розбіглися! Тепер немає яєць на писанки! Що робити? Ой-ой-ой!!!
- Спокійно, Кролику! Зробімо паперові листівки з зображенням писанок, а я розповім тобі історію про те, що це – чудовий вихід з ситуації, що сталася!
Модератор пропонує дітям розфарбувати писанки, і поки вони працюють – розповідає історію:
Колись давно, коли людина хотіла отримати від іншої щось цінне, вона давала натомість свою худобу, адже худоба була цінною для всіх. Корів та свиней не дуже зручно було з собою всюди брати, отож, хтось розплачувався шкірками пухнастих тварин, хтось – черепашками каурі, хтось – зернятками какао чи кави.
У Киргизії ще до початку 20 століття коні були грошима у 100 одиниць, а вівці були дрібною монетою. А в Америці в якості грошей
У 17 столітті використовувалося тютюнове листя. На острові Яп ще в минулому столітті використовували у якості грошей каміння аргоніту. Діаметр цих мінералів – до 3 метрів! Власник змінюється – монета залишається на місці. Смішно? Але є у цього й величезна перевага – таку монетку ніхто не вкраде! Цукор, бамбук, китовий вус, зброя – що тільки не використовувалось у різних країнах світу в якості грошей!
Потім з’явились монети з золота та срібла. Цікаво про саму назву «монета»: у Давньому Римі перший монетний двір було побудовано поруч з храмом Богині Юнони Монети («Монета» з латині – «та, що попереджає»). Звідси пішло слово «монета», яке до грошей раніше відношення не мало.
Але запаси цих дорогоцінних металів обмежені, отож, виник дефіцит. Це така ситуація, коли чогось не вистачає або немає. У 7-му столітті до нашої ери така проблема виникла у Китаї. Думаєш, китайці плакали і кричали «ой-ой»? Ні, вони виготовили паперові гроші!
У другій половині 13 століття відомий венеціанський купець Марко Поло служив у Китаї при дворі імператора Хубілая. Серед див, які найбільше вразили купця, були саме паперові гроші, він назвав їх «летючими грошима» і описав у своїй книзі подорожей. Саме він розповів, що на грошах були спеціальні печатки, а тим, хто намагався підробити їх – загрожувала смертна кара! І сьогодні процес виготовлення паперових грошей дуже складний, а рецепт їх виготовлення тримають у секреті. При виготовленні паперових грошей використовують бавовняні і металеві нитки, філігрань, голографічні пластини, невидимі чорнила та спеціальні фарби. Друкувати гроші може лише головний банк країни!
Тепер треба виготовити паску!
Модератор пропонує дітям пластилін (тісто, глину) і поки діти працюють – розповідає:
Відомі 2 форми паски – циліндр і піраміда. Дуже давно, коли ще не було ніяких машин, люди пересували важкі предмети за допомогою стовбурів дерев. У перекладі слово «циліндр» означає «коток», «валик», щось, що можна котити. З циліндрів роблять колони, опори для мостів, ніжки у лавок. У вигляді циліндра на Великдень роблять паски з борошна. Сирні паски роблять у вигляді чотирикутної піраміди. Чотирикутною ця фігура називається тому, що на тарілці ми викладаємо чотирикутник, а вгорі всі 4 точки зійдуться в одній. Отож, на будь-яку піраміду можна залізти простіше, ніж на циліндр. На придуману американським психологом Абрагамом Маслоу на піраміду лізуть (уяви собі!) потреби!
На першому поверсі-рівні – те, що необхідно людині, щоб вижити: це – їжа, вода, відпочинок. На другому – потреба у безпеці (дім і захист). На третьому поверсі живуть соціальні потреби: людині потрібно спілкування, друзі, турбота про когось. На четвертому поверсі – самоповага і визнання людини іншими. На вищому – духовні потреби: прагнення до прекрасного і до нових знань, відкриттів, саморозвитку. Маслоу говорив, що якщо людині не вистачає їжі? То для щастя їй буде достатньо лише їжі. Але коли людина задовольняє свою потребу в їжі, тобто, нормально харчується – в неї виникають більш високі потреби.
Для того, щоб піднятися на вершину піраміди, необхідно: по-перше, бути сміливим (для цього учись долати власний страх, зроби те, що ти боявся зробити раніше). По-друге, вивчай успіхи видатних людей: як вони досягли мети і чого в них можна навчитися. Потретє, проаналізуй свої «хочу», «можу» і «треба»: для цього запиши по 3 пункти, що ти хочеш, що можеш і що треба зробити. Прослідкуй, чи все ти виконуєш чи є певні пункти, яких ти намагаєшся уникнути? Четверте: необхідно бути відповідальним. Згадай, які з повсякденних домашніх справ і обов’язків знаходяться в межах твоєї відповідальності? Згадай 4 таких справи. А тепер обери варіант:
А) я ставлюся до цієї справи дуже відповідально
Б) я ставлюся до цієї справи достатньо відповідально
В) я можу робити ще більше
Г) я ставлюся до цього не відповідально
Товари виготовлені, тепер треба їх запакувати. Допоможемо Кролику сплести великодній кошик?
Модератор надає дітям кольоровий папір, клей, ножиці і викройку.
Історія створення першої упаковки налічує кілька тисяч років. Стародавні люди використовували природні матеріали – рослину, глину, дерево – для зберігання і транспортування різних продуктів. Сьогодні упаковка важить не менше, ніж сам товар. По-перше, яскрава, помітна упаковка – вагомий аргумент у боротьбі за увагу продавця. На етапі дизайну підбираються кольори, матеріали, технології друку. Важливо продумати конструкцію упаковки. Основними функціями упаковки є: захист товару (якщо використати для упаковки крупи картон меншої щільності – упаковка порветься і крупа розсиплеться), краса (яскравий пакуночок з бантиком завжди приємно отримувати у подарунок, еге ж?), зручність (наприклад, у Китаї придумали випрямлювач бананів, з його допомогою банани стають рівнесенькі як палки, що дуже зручно при транспортуванні, оскільки у вантажівку влізе більше бананів. Китайці також вирощують кавуни у квадратних формах (такі кавуни також набагато легше перевозити).
Як показують численні дослідження, більшість покупок у магазинах здійснюються спонтанно. У середньому, під час шопінгу користувачі читають до 7 слів! Тобто, споживач обирає товар за упаковкою або зовнішнім виглядом!
Зазвичай Кролик розносив яйця власноруч. Але цього року через нестачу часу йому потрібен транспорт. На щастя, в будинку Кролика є майстерня, яка працює на чарах. Потрібно уявити якийсь незвичайний транспортний засіб, а майстерня його сама створить. Тільки уявляти його потрібно дуже чітко, щоб майстерня нічого не наплутала. Для цього нам потрібна фантазія! Саме вона допомагає людині створювати, здавалося б, неможливе, надзвичайне! У всі часи з’являлися люди, які вміли фантазувати, не боялися заявляти про свою вигадку. Такими були Ікар, який мріяв навчитися літати, як птах, Сергій Корольов – конструктор ракет та багато інших. Ми з вами спробуємо використати метод фокальних об’єктів. Для цього візьмемо табличку і спробуємо поєднати 2 різних слова з першого і другого стовпчиків. Наприклад, візьмемо «літак» і «морква». Літак буде головним словом, морква – другорядним. Літак що робить? Літає! Морква яка? Помаранчева, солодка, росте в землі. А тепер – найцікавіше! Поєднуємо 2 слова «літак» і «морква»: буде «моркволіт» або «літак-морква», обираємо те, що більше подобається. Це – моркволіт. Який він? Він літає, помаранчевий, солодкий (так-так, можна літати і гризти його одночасно J) і росте в землі. Є спеціальні зернятка з вирощування морквольотів: посадив – виростив – полетів – з’їв. Ековиробництво! Тепер – ваша черга допомагати Кролику – запропонуйте за методом фокальних об’єктів транспортний засіб для нього.
Авто |
Капуста |
Велосипед |
Морква |
Пароплав |
Писанка |
Літак |
Квіти |
Гелікоптер |
Вуха |
Ракета |
Лапи |
НЛО |
Хвіст |
Самокат |
Кора |
бричка |
Вуса |
кінь |
нора |
Намагайся хоча б раз на тиждень читати історію хоча б одного винаходу. Поперше, це дуже цікаво. По-друге, ти зрозумієш, що за кожним з них – величезна і важка дорога. Ці знання мотивуватимуть тебе протягом всього життя!
Те, що залишиться в Кролика після транспортування – піде в запаси. На великих підприємствах завжди є запаси і готової продукції, і сировини. Зовсім без запасів неможливо: захотів хтось терміново купити товар – а його немає, щоб виготовити – потрібен час. Якщо готових товарів буде дуже багато на складі – це погано, адже товар псується, його можуть вкрасти, ще й гроші, яке вклали в його виготовлення, можна було б спрямувати в щось інше. По запасам сировини трішки інша ситуація: підприємства формують запаси за принципом «АВС». Це як класи в школі: є 1-А, 1-Б... так от, до класу «А» відносять ті важливі запаси сировини на місяць, без яких підприємство не зможе функціонувати, це – поточні запаси, адже ця сировина потрібна кожного дня! Клас «В» - це транспортний запас, він необхідний, адже якщо щось піде не так, і буде затримка з привезенням нової партії сировини. Клас «С» - це страховий запас про всяк випадок.
Тепер все готово, і Великодній Кролик вирішив влаштувати бенкет для друзів на знак подяки.
- Так-так, чарогенератор запрацював! Друзі, щиро дякую вам за те, що допомогли мені! Я не знаю, що б я робив без вас! Хочу віддячити вам і нагодувати найсмачнішою їжою в лісі. Це ваша винагорода і моє вибачення за те, що я своїми лінощами мало не зірвав свято! Давайте накриємо на стіл разом.
Модератор пропонує розмістити страви на столі (малі діти можуть обвести олівцем все їстівне, більш дорослі діти –
зробити аплікацію, вирізавши страви і наклеївши на картон.
Можна ще більше ускладнити завдання: поговорити про етикет, домалювати необхідні столові прибори).
Наприкінці можна запропонувати дітям виготовити собі табличку-бейджик у формі трикутника з вершинами «баченнямісія-стратегія»
• бачення (мої мрії). Які твої мрії? Багато їх? Чи є якась головна, яка переважає над іншими? Люди усього світу мріють про щастя. Для когось це – перемога у конкурсі чи хороші оцінки, для когось – обійняти матусю, для когось – одужати. Всі ми різні, і щастя в кожного своє. Поміркуй, що приносить щастя твоїм батькам. Якщо це у твоїх силах, зроби щось, щоб вони відчули себе щасливими. Що для тебе є щастям? Як ти вважаєш, щастя і задоволення – різні речі? Коли ти відчуваєш себе щасливим, а коли – задоволеним? Що ти відчуваєш, коли їси цукерки? А коли смієшся? Від чого ти смієшся і радієш? Поміркуй, який символ може виражати сутність щастя.
• місія (мої цінності). Цінність – так називають найважливіше, те, що має найбільше значення для всіх людей чи для окремої людини (або для цієї людини і її сім’ї). До загальнолюдських цінностей належать добро, мир, краса, щастя і справедливість. Щодо цінностей окремої людини – вона сама вирішує, що для неї є найголовнішим (для когось це – чудова книга, мандри, дім, спорт, навчання, гроші… кожен обирає своє, але варто пам’ятати, що є те, що не продається і не купується – це здоров’я, любов, підтримка рідних людей і друзів). Подумай, що для тебе є найціннішим: без чого ти взагалі не уявляєш свого життя?
• стратегія (мої кроки до мрії). Пригадай усі справи, якими ти займався з ранку протягом дня. Які з них були наповнені користю? Якщо ти згадав корисну справу – постав «+» зеленого кольору, якщо ця справа була корисною лише для тебе (почистив зуби) – постав «+» синього кольору, якщо ця справа не була корисною («завис» у телефоні) – постав червоного «мінусика». Пообіцяй собі щодня читати, працювати над собою і допомагати іншим. Сплануй хоча б 1 добру справу на день. Придумай 5 кроків, які необхідно зробити, щоб досягти мрії? Назви 5 своїх улюблених книг: якими важливими рисами характеру наділені герої цих книг? Назви 5 своїх улюблених справ: чи може їх виконання наблизити тебе до твоєї мрії? Якщо «так» - продовжуй це робити, якщо «ні» - подумай про це і намагайся обмежити виконання цієї справи у часі.
Маленьким дітям можна запропонувати намалювати ці 3 складові: мрію, цінність, кроки і розмалювати Кролика, адже рівень віри в нього і в дива тепер зростатиме!
Гарний настрій у своїй сім’ї ти можеш створювати сам! Це – ланцюжок: ти посміхаєшся мамі – мама посміхається татові – тато посміхається колезі… добро розповсюджується. Вмикай своє внутрішнє сонечко і зич усім добра!
І пам’ятай: ніколи не пізно стати тим, ким ти хочеш! Хай тобі щастить!
Твоя «Сімейна школа економіки».