Декілька років поспіль був керівником шкільного драматичного гуртка і зіткнувся з проблемою репертуару, точніше, його бідністю. Важко знайти щось сучасне свіже, цікаве.Пропоную колегам декілька власних наробок, Буду радий, якщо ці матеріали комусь стануть у нагоді. Міні-вистава написана за мотивами п'єси Д. Фонвізина "Недоросль". Сучасний Митрофан живе у сучасному світі. Але що змінилося?
(за мотивами комедії Дениса Фонвізіна «Недоросль»)
Дійові особи:
Митрофан
Простакова
Простаков
Нянька
Вчителі:
(ролі вчителів можуть виконувати як хлопці так і дівчата після нескладної корекції тексту)
Фон Бевс
Цифренко
Мапенко
Філолюк
Ведучі.
Ведучий.
Вже більш як двісті років промайнуло,як світ дізнавсь про Митрофана
Ледащого невігласа, профана. Ведучий.
Та серед нас ми їх ще зустрічаєм,
Хоч іноді й не помічаєм.
Ведучий.
На старую тему фантазії вільні
На вашу увагу сьогодні в картині.
Ведучий.
Осіб дійових ми тепер вам покажем,
І коротко про них розкажем. Ведучий.
Ось пані Простакова - мати Митрофана
В цілому жінка непогана,
Та надто любить свого сина,
Бо він її одна дитина.
Ведучий.
Свавільна, дуже гонориста
Ціни, як то кажуть собі не складе,
У домі лад сама веде,
Один Митрофан верх над нею бере.
Ведучий.
Знайомтеся друзі - ось нянька стара.
Від неї у пані болить голова. Ведучий.
Вона до всього ставиться критично –
З народу жінка, симпатична. Ведучий.
Тепер вчителів ми вам представляєм.
Повірте, це люди геть-геть непогані.
Навчали вони Митрофана як слід,
Та хто ж ви ну ват - небагато він міг.
Ведучий.
Що правда, життя поміняло їх трохи,
І знову, хто винен - потрібні їм гроші
Тому на угоду ідуть із сумлінням, Поставтесь до них, глядачі, з розумінням.
Ведучий.
Історик-географ, Мапенко завзятий.
Ведучий.
Фон Бевс - іноземець, цей дуже пихатий.
Ведучий.
Пані Філолюк навчала літературі
Усіх народів земної кулі.
Ведучий.
Про пана Цифренка ми скажем окремо,
Він залишився таким, як і треба –
Ведучий.
Бо Простаковій не скорився,
За що в кінці і поплатився –
Ведучий.
Без нагороди залишився.
Ведучий.
А Митрофана побачите в дії –
Його зрозуміти неважко в картині.
Ведучий.
А зараз виставу уважно дивіться,
І, як казав хтось, -
(разом) вчіться, вчіться...
…………………………………………….
Дія І. Ява І
Простакова і нянька. Простакова.
Как там синочок мой отдихав?
Чи добре мой міленькій ночєньку спав?
Нянька,
Та все щось крутився, ві сні
розмовляв.
(в бік) Напевно об'ївся, навряд чи охляв. Простакова.
О Боже, дитиночка геть знемогла!
А ти гдє смотрєла, дурна голова? Швіденько до мене поклич Митрофана!
А єслі случілось чего, ох задам прочухана!
Нянька, (відходячи)
Як не служу - нагороди не бачу,
Вже стільки років гірко плачу.
За рік карбованець заплате,
Та кожен день тяга за патли,
(голосно) Агов! До матусі іди,
Митрофане!
(в бік)
А щоб ти сказивсь,
недоумок поганий.
Простакова. (вслід)
Нєдоглядєла рахуба стара,
Опять разболєлась моя голова.
Дітятко страждаєт - она хоть би хни, Закрою у хлів - посидиш без води.
Ява II.
Входить Митрофан. Згодом повертається нянька.
Зачем оторвала мене от ігри? Новенького діска я вчора купив..
Ой, любе дитятко вже зовсім змарніло,
Мінуткі нє може сідєть він без діла.
Всьо врємя с камтотєром - будет учьоний!
Іди мой малюсєнькій - скушай печенья.
Не хочу пєчєнья, та бистро кажи,
Чєго тєбє нада, бо можу й піти.
Взволнована очєнь я станом твоім.
Казали, што с вєчєра зовсім не їв?
Вночі всьо крутілся, во сне размовляв,
Ти побєрьог би сєбя, Мітрофан.
Ага, збережеш тут з вами себе,
Когда вже й вечерять не даєте.
Галодний я должен бил засинати
Нікто нє помєтіл - ні нянька, ні мати.
Здається, ти зволив вечеряти, пане. Митрфан.
Та што я там з'їв - пірогов со смєтаной,
Варєніков миску, шмат сала, часник, Окраєць буханкі, й голодним я ліг
А после всю ночь мнє такоє верзлося,
Што й досі у мене всьо дибом волосся.
А што ж тєбє, синочку мілий, наснилось.
Сначала во снє ти до мене з'явилась,
А посля папулю чорти принесли.
І так же всю ночьку лушперились ви. Татусь на підлозі валялся безсилий,
А ви пилесосом його гамселили.
Вот ето пріснілось! Господь, одведи.
Кого ж пожалів, мій синочку, ти ?
Тєбя вже, мамаша, кого ще жаліти –
Уж больно устала ти папочку бити.
Мій синочку любий, до мене іди,
Вот на тєбє грівнєй, пойді шось купи.
Це ж нада так мамцю любити свою, Пойдітє, найдіте любов ше таку.
Ява III.
Простакова і нянька. Нянька вклинюється в монолог, який проголошує Простакова.
Я вам скажу, што воспітать дітя,
Повєрьтє, справа нелегка.
Ми для нєго нічого не жаліли...
Захоче що - і враз купили.
Простакова.
Чи іграшку яку, чи пісталєт,
Чи роліки, а то й вєлосіпєд,
Пріставку ігрову, комп'ютер, мотоцикл.
Росло дитя - росли і втіхи.
Простакова.
Послєднім врємєням хлопот завдало
Єго навчання...
В школу не віддали.
Наймаєм вчитілєй...
Грошей ізвели тьмущу.
Я по секрету вам скажу,
Який у нас синок тямущий!
Вже сьомий рік навчається дитя,
А толку як не було, так й нема.
А што то ти бурмочеш там, стара?
Смотри мнє - недалеко й до греха. (дзвінок у двері)
Ану, швиденько двєрі откривай, навєрно вчителя, ну бистро, бистренько встрєчай.
Да Митрофана до мене поклич, І швидко-бо, швидко, рахубо крутись.
Дія II.
Вітальня. По одному входять вчителі. Мапенко.
Ну що, панове, здається, кінець. Закінчив науку вже наш молодець.
Закінчить, закінчив, та толку немає. Філолюк.
Що правда, то правда - нічого не знає.
Фон. Бевс.
Він бовдуром був, й залишився таким.
Та все це дрібниці і справа не втім,
Платили б побільше вони грошенят –
Все ж інше нічого у світі не варт.
Так, гроші то гроші. Та все ж таки хтілось, Щоб те паненя, хоч чомусь, та навчилось.
Та, скільки не бились - не вийшло нічого,
Такого дурного не бачив ніколи,
(з розпачем)
Та хоч би вивчив рідну мову,
Ви чули ту вимову, друзі-панове?
Ще іспити ці заманулось провести
Адже він не знає і так ні бельмеса.
Колего, чому ви хвилюєтесь дуже?
Мені, як наприклад, то зовсім байдуже
Не знає нічого й не буде він знати,
Та головне, що пливуть грошенята.
У них їх стільки, що нема де діти,
То й хай собі тішаться, наче ті діти. Нічого не вдієш - хто грошики має,
Той, як то кажуть, і гру замовляє.
Побачте: ще куплять йому атестата,
А потім диплома, і буде, як тато.
Той також і досі нічого не знає,
Та, бачте, посаду яку тепер має,
І тягне усе, що погано лежить –
Тепер так тільки й можна жить.
Вони натягали вже стільки,
що не лічать дрібної копійки.
То що ж поганого у тому,
Що й ми принесемо від них щось додому.
Хіба це можливо? Колеги, не вірю! Мапенко.
Напевно, ви з неба звалилися нині. Розкрийте ви очі, погляньте навколо.
Та всі так живуть - ну і що тут такого.
Заходьте, пані, ми готові.
Ну, досить дискусій. Ідем до покоїв.
Вже до кінця комедія підходить,
А там як буде - нас те не обходить.
Дія III. Ява І.
Митрофан, Простакова і Простаков.Простаков за весь час не промовить і слова, він читає газету і тільки час від часу через газету дивиться на дружину цей погляд повинен виражати різні почуття (зневагу, схвалення, здивування т. д.)
Послєдній раз ти ж говорила,
Що вже науку ми скінчили,
А он у передній собралісь грузіли.
Ох, как же оні мне все надоїли.
Синочок мой мілий, зроби це для мене –
Послєдній екзамен і більше не треба.
Нам ету формальность потрібно відбути -
Діплом хоч не хочеш, а нада здобути. Його ж не здобедєш без атестата –
Нє слухаєш маму, послухай хоть папу.
Нікого ни хочу я слухать - набридло! Наукє проклятой і краю ни видно.!
Ни хочу учіться - жиниця я хочу.
Нємножко єщьо подожди мій синочку.
Сьогодні ти навчаєся в останнє,
А там через тиждень і свадьбу зіграєм.
Нівєсту я нашла тобі по інтернету –
Скажеш спасіба за дєвочку ету
Всєго ліш часік потерпи.
Не брешеш, мамо?
Ні.
(не бачили б очі мої вас ніколи)
Простакова.
Заходьте, панове, ми вже готові.
Ява II.
Заходять вчителі, півколом сідають за стіл.
Добридень, шановні, сідайте до столу.
І зразу до діла - почнемо розмову
Сєгодня собрала я вас на останок,
Щоб ви прийняли в Митрофана екзамен.
Потом ви подпішитє цей документ,
І дело в карманє - усе вері вел.
(кидає на стіл якийсь папір)
Цнфренко.
Пробачте, пані Простакова,
Але підписувать будь-що ми не готові.
Ви розкажіть про документ докладно,
Щоб потім не було накладно.
Цим документом ви засвідчите, панове,
Што Мітрофан закончіл срєдню школу.
Всьо остальноє не повинно вас цікавить,
То вже моя приватна справа.
У цих конвертах ваша нагорода...
(кидає на стіл конверти. Фон Бевс жадібно хапає свій.)
Та що там довго розмовлять –
Розпочнемо, панове. Миколо Петровичу, першими ви Перевірте деякі ази,
Не дуже чіпляйтеся - знаю я вас,
Забудьте про принцип на деякий час.
Та що там в нього провіряти ?
1 на 1 він і того не втрапе.
Давайте що-небудь. Он, бачте, чекають.
Простакова сідає збоку і гортає модний журнал.
Ну добре, колеги. Пиши, Митрофане:
Пішли ми до лісу з тобой по гриби,
Ну, хай ще фон Бевса з собою взяли,
і 300 грибів на галяві знайшли.
Ми порівну їх між собой поділили.
По скільки ж це кожному з нас привалило?
Митрофан рахує на пальцях і бурмоче.
Один на три-то буде три...
А три на ноль - то буде ноль...
А ноль на ноль - виходить ноль...
Простакова. (відривається від роботи)
А что там, что там подєліть?
Митрофан.
Та триста грибів утрьох нашли
Попробуй ти на всіх їх поділи.
Што там дєліть - собі вазьми.
Дурна це наука єйо ти не вчи.
Як гроші є, то зможем полічити.
А єслі нєт, то що ділити?..
Я ж вам казав, що толку тут не буде,
Мапенко.
Давайте тепер я.
(ну з богом - будь, що буде)
Ось, Митрофане, уяви:
Твій шлях лежить аж до Москви.
Куди це тобі їхати? На мапі покажи.
Митрофан підходить до мапи й починає в різні боки тицяти указкою, не знаючи на чому зупинитися.
А ето зачєм єму ще знати?
Бач, повидумували мапи!
А поєзда зачєм і літаки –
Купіл білет, і вже на мєстє ти.
Скажіть мені, за што я вам платіла?
Штоб етой єрундє ви моєго рєбьонка вчили?
Мапенко. Питання зісторії... (ще не заспокоївся)
- Ти што там бєльмочєш?
Ми до Історій очєнь охочі.
Нам Марфа іх безліч розповідає,
Про всьо што слишит на базаре.
(до пані Філолюк)
А ти что, госпожа, так напряглася нині?
І ти вопроси приготовіла дитині?
Нє нада, не нада. Казки ми читали:
Про курку рябу, про кота і сметану.
А мудорствовать здєсь нам нє годітся
Рєбьоночєк устал учиться,
Моральность, совєсть і душа - каму
всьо це потрібно?
Давайте вже кончать, бо краю тут нє відно.
Дозвольте, дозвольте, а як же англійська,
Німецька, французька та італійська? Послухайте, як вивчився синок:
Пурква, коман, айм літел клок?
Льонді, монді а меркреді
Айм літел клок ла пен жоді.
О, як лопоче, вільно, допутя –
Поїде за границю вчитися дитя.
Ти шо здурєла? Яке вчиця?
Ми ж думалі с утра женица!
Ну, ладно, ладно - у круіз,
Чи у весільне мандрування,
Іль на сафарі-палювання.
А луччє жити за границю.
Вот гдє наука прігодиця. (замріялся)
Підписуйте швидше завєтний папір –
На цьому кончаєтся наш договір.
Фон. Бевс радісно хапає документ і швидко підписує його. Потім хапає конверт з грошима і встає із-за столу.
Ну що ж, дитятко, буть щасливий
Ось і путівка в життя тобі, милий.
Філолюк махає рукою і, соромлячись самого себе, підписує папір.
А, будь, що буде - треба якось жити.
І що ти будеш тут робити.
А що я можу вдіяти в цім разі?
А ну його усе к заразі, (теж підписує) (Цнфренко садить, замислившись)
Простакова.
Ну, што ж ви? Бистрєє подпишіть.
І позно вже - додому йдіть.
(Цифренко повільно піднімається.)
Цифренко.
Підписувати цьго я не стану,
Себе я поважати перестану.
Що він скінчив? Чого навчився?
Ви хочете його відправить за границю?
Та він і на фермі не знадобиться.
А ви, нарешті, схаменіться,
На Митрофана подивіться:
Від вашої надмірної любові
Цей хлопець виріс безголовий -
Ледащо, ненажера, грубіян.
І ти послухай дещо, Митрофан.
Ти ні на що у світі не годишся,
Не вічні і батьківські тищі.
То вже пора подумати тобі,
Як будеш лаштуватись у житті
І без підтримки мами, тата -
Не вічно їм тебе під рученьки
тримати.
Ти відцуравсья від усьго. -
Не знаєш, навіть, рідної ти мови!
Як він говорить? Чули ви?..
Простакова.
Ану замолкні, помовчи!
Ич розходився, ти диви!
Ти хто такой? Ти што таке,
Щоби повчати тут мене?
Мій Митрофан у місті буде жить,
По-руські там він буде говорить.
Зачєм єму селянська мова
Там нею він не розмовлятиме ніколи!
А ти награди не получєш,
Вот, на тєбє (рве конверт) –
от злості і луснеш.
Ти бач який, ти ще побачеш,
От Мітрофана ще поплачеш.
У нас є гроші - буде все!
Діплом, і должность, і т. д.
Цифренко.
Що ж, згоден я з вами,
Що гроші - то сила.
Та цього замало, щоб бути щасливим.
Ви цього поки що не зрозуміли,
Та прийде час - я щиро вірю.
(виходить)
Ведучі.
На цьому виставу ми нашу скінчили. Надіємось, все ви у ній зрозуміли
На перший погляд, все так і лишилось,
Та певна думка зародилась:
Щоб людина людиною стала,
Багатства одного, напевно, замало,
А що потрібно ще, спитаєте ви нас? Додумайте самі, а нам спочити час.
КІНЕЦЬ.