«Шевченкова криниця слова не міліє»
Вчитель: Доброго дня, шановні! Ми раді вітати вас. Знов прийшла на землю шевченкова весна. 9-го березня виповнилося 210 років з дня народження Тараса Григоровича Шевченка. Ми пропонуємо вам пройти разом із нами життєвими шляхами великого Кобзаря.
Ведуча: Україна… В одному вже тільки цьому слові бринить музика смутку і жалю. Україна - країна смутку і краси, країна, де найбільше люблять волю і найменше мають її.
Ведучий: Україна - це тихі води і ясні зорі.
Ведуча: Україна - це край, де широка і довга стрічка Дніпра оперізує жовті лани пшениці, де бездонна блакить неба купає золотосяйне сонце.
Ведучий: В Україні скрізь білі хати у вишневих садах, і весною у нас дуже гарно, як усі садочки зацвітуть, і усі соловейки защебечуть.
Ведуча: Весна-весняночка… Це вона привітна і щедра подарувала Україні Пророка. Ім’я дала йому рідна мати - Тарас, що означає бунтар.
Ведучий: Є у нашій українській літературі імена, що увібрали в себе живу душу народу, стали часткою його життя. Таким ім’ям для нас, українців, стало ім’я Тараса Григоровича Шевченка, чия поезія от уже багато років викликає в людях почуття гордості і захоплення красою, своєю силою і народною мудрістю.
Учениця:
І став для нас Шевченко заповітом,
Безсмертним, як саме людське життя.
Ми будем славить перед цілим світом
Живе й святе Шевченківське ім’я!
Ведуча: 9 –го Березня 1814 року, темної ночі, перед світом, у селі Моринцях в хаті Григорія Шевченка, кріпака Пана Енгельгарда, блиснув у вікні єдиний на все село вогник, - народилася панові нова кріпацька душа, а Україні – її великий співець – Тарас Шевченко.
Учень:
Не на шовкових пелюшках.
Не у величному палаці –
В хатині бідній він родивсь
Серед неволі, тьми і праці.
Нещасна мати сповила.
Його малого й зажурилась…
І цілу ніченьку вона –
За сина – кріпака молилась.
Ведучий: Тарас Григорович був четвертою дитиною у родині. Усього їх було шестеро.
Ведуча: Коли маленькому Тарасові виповнилося 2 роки, родина Шевченків переїхала до сусіднього села – Кирилівки. Тут, у Кирилівці, в убогій хатині й минуло безрадісне дитинство поета. Коли Тарасові було 8 років, його віддали в науку до дяка.
Сценка «Тарас і мати»
Хлопчик. Матусю, а правда, що небо на залізних стовпах тримається?
Мати. Так, синочку, правда.
Хлопчик. А чому так багато на небі зірочок?
Мати. Це коли людина на світ приходить, Бог свічку запалює, і горить та свічка, поки людина не помре. А як помре, свічка гасне, зірочка падає. Бачив?
Хлопчик. Бачив, матусю, бачив… Матусенько, а чому одні зірочки ясні, великі, а інші ледь видно?
Мати. Бо коли людина зла, заздрісна, скупа, її свічка ледь – ледь тліє. А коли добра , любить людей, робить їм добре, тоді свічка такої людини світить ясно, і світло це далеко видно.
Хлопчик. Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя свічечка світила найясніше.
Мати. Старайся мій хлопчику (гладить його по голові).
Мати.
Як гірко, як нестерпно жаль
Що долі нам нема з тобою!
Ми вбогі, змучені раби,
Не знаєм радісної днини.
Нам вік доводиться терпіть,
Тарас.
… В тім гаю,
У тій хатині, у раю,
Я бачив пекло… Там неволя,
Робота тяжкая, ніколи
І помолитись не дадуть.
Там матір добрую мою
Ще молодую у могилу
Нужда та праця положила.
Там батько, плачучи з дітьми,
( А ми малі були і голі)
Не витерпів лихої долі,
Умер на панщині !… А ми
Розлізлися межи людьми,
Мов мишенята.
Ведучий: Вчитися йому подобалося. Та недовго тривала ця наука. Коли хлопцеві сповнилося 9 років, від важкої праці померла його мама.
Ведуча: Щоб якось упоратися із сім’єю, батько Тараса одружився знову. Мачуха виявилася жінкою сварливою, недоброю. Вона зненавиділа «чужих» дітей, а особливо Тараса. Щоб хлопець менше був на очах лихої мачухи, батько брав Тараса чумакувати. Та скоро помер і батько.
Інсценізація «Мені тринадцятий минало…»
Хлопець:
Мені тринадцятий минало.
Я пас ягнята за селом.
Чи то так сонечко сіяло,
Чи так мені чого було?
Мені так любо, любо стало,
Неначе в бога……
Уже прокликали до паю,
А я собі у бур’яні
Молюся богу… І не знаю,
Чого маленькому мені
Тойді так приязно молилось,
Чого так весело було?
Господнє небо, і село,
Ягня, здається, веселилось!
І сонце гріло, не пекло!
Та недовго сонце гріло,
Недовго молилось…
Запекло, почервоніло
І рай запалило.
Мов прокинувся, дивлюся:
Село почорніло,
Боже небо голубеє
І те помарніло.
Поглянув я на ягнята!
Не мої ягнята!
Обернувся я на хати –
Нема в мене хати!
Не дав мені бог нічого!..
І хлинули сльози,
Тяжкі сльози!.. А дівчина
При самій дорозі
Недалеко коло мене
Плоскінь вибирала,
Та й почула, що я плачу.
Прийшла, привітала,
Утирала мої сльози
І поцілувала…..
Дівчина:
Сонце гріє, вітер віє
З поля на долину,
Над водою гне з вербою
Червону калину,
На калині одиноке
Гніздечко гойдає.
А де ж дівся соловейко?
Хлопець:
-Не питай, не знаю
Дівчина:
А знаєш,
Зацвіла в долині
Червона калина,
Ніби засміялась
Дівчина-дитина.
Любо,любо стало,
Пташечка зраділа
І защебетала.
Хлопець:
Ех,
Вітер в гаї нагинає
Лозу і тополю,
Лама дуба, котить полем
Перекотиполе.
Так і доля: того лама,
Того нагинає;
Мене котить, а де спинить,
І сама не знає .
Неначе сонце засіяло,
Неначе все на світі стало
Моє… лани, гаї, сади!..
Разом:
І ми, жартуючи, погнали
Чужі ягнята до води.
Ведучий: Осиротівши, Тарас пішов у найми. Не дивлячись на те, що народився поет у бідній кріпацькій сім’ї, він ріс допитливим і розумним хлопчиком. Не було нічого у хлопця-сироти, але був талант, прагнення вчитися. У нього рано проявилися здібності до малювання, співу та написання віршів.
Учень:
І золотої й дорогої
Моєї долі молодої,
А іноді така печаль
Оступить душу, аж заплачу.
І ще до того, як побачу
Малого хлопчика в селі.
Мов одірвалось од гіллі.
Одне-однісіньке під тином
Сидить собі в старій ряднині.
Мені здається, що се я.
Ведуча: Тарас наймитує, у вільній від роботи час читає і малює. А по закутках, щоб ніхто не бачив його горя, плаче. Але думка знайти людину, яка б навчила його малювати, не покидає хлопчика. Так він потрапляє до маляра, який погоджується навчити хлопця малювати, однак пан Енгельгард забирає його до себе в Петербург.
Учениця:
Хоче малювати, прагне він до знань
Та за це багато, зазнає знущань.
Нишком він малює статуї в саду,
Вночі пише вірші про людську біду.
Ведучий: Зустріч у Петербурзі із земляком-художником Сошенком різко змінила долю Тараса Григоровича. Він знайомиться також із байкарем Гребінкою, художниками Брюлловим, Венеціановим, з поетом Жуковським. Вони побачили великі здібності молодого художника і викупили його з неволі. Шевченко виправдав їхні надії.
Учень:
І виріс я на чужині
І сивію в чужому краї,
То одинокому мені
Здається кращого немає
Нічого в Бога, як Дніпро
Та наша славная країна.
Ведуча: Ще одна подія сталася в Петербурзі, знаменна не тільки в житті Шевченка, а й важлива для всієї України – вихід у світ книги віршів «Кобзар» у 1840 році. У наступному році окремою книжкою Шевченко видає велику історичну поему «Гайдамаки». Далеко від рідного краю живе поет мріями про Україну.
Учениця:
Сонце заходить, гори чорніють,
Пташечка тихне, поле німіє.
Радіють люди, що одпочинуть
А я дивлюся… І серцем лину
В темний садочок на Україну.
Ведучий: Так, у 1843 році йому нарешті вдалося побувати на Батьківщині після 14-річної розлуки. Із цієї подорожі поет виніс гнітючі враження, Україна постала перед ним з усіма злиднями простого народу. За бунтарські твори 33-річного Шевченка було заслано в солдати із забороною писати й малювати.
Учень:
Мені однаково, чи буду
Я жить в Україні, чи ні
Чи хто згадає, чи забуде
Мені в снігу на чужині! –
Однаковісінько мені.
В неволі виріс між чужими,
І, не оплаканий своїми,
В неволі, плачучи, умру.
Ведуча: Коли Шевченко був на засланні в далеких степах Казахстану, він дуже тужив за Україною.
Ведучий:
О думи мої! О славо злая!
За тебе марно я в чужому краю
Караюсь, мучусь, … але не каюсь!...
Ведуча: Туга за рідною природою, рідним краєм звучить в його віршах.
Ведучий: Останні роки життя поет прожив в Петербурзі. 1859-го року ще раз, втретє і востаннє відвідав Україну.
Тоді він мріяв оселитися в Україні у хаті з вишневим садком. Але доля не судила йому цього звичайного людського щастя.
Учень:
Поставлю хату і кімнату,
Садок-райочок насаджу.
Поси́джу я і походжу
В своїй маленькій благодаті.
Та в одині-самотині
В садочку буду спочивати,
Присняться діточки мені,
Веселая присниться мати,
Давнє-колишній та ясний
Присниться сон мені!...
Ведуча: Настав 1861 рік, четвертий рік його повернення із заслання, рік який почав підрахунок його останніх років життя. В день народження 9 березня Тараса Григоровича провідали друзі. Прийшло багато листів, вітальних телеграм з України. Прочитавши їх , хворий поет проказав: От якби додому, там би я, може одужав. Але не судилося. Вранці 10 березня життя поета обірвалось.
Учень:
Коли на раду тиху, на розмову
Коли ми зійдемося знову
На цій зубоженій землі?
Ніколи, братія, ніколи
З Дніпра у купі не п’ємо!
Розійдемось, рознесемо
В степи, в ліси свою недолю
Повіруєм ще трохи в волю,
І потім жити почнемо.
Межи людьми, як люди.
Ведучий: Тараса Шевченка поховали на Смоленському кладовищі в Петербурзі.
У травні цього ж року тіло Великого Кобзаря було перевезено в Україну. Друзі вибрали для поховання місце на Чернечій горі, звіряючи величність місця з рядками « Заповіту».
Ведуча: Все йде, все минає… Та залишається пам'ять, добра слава про людей, що мандрують у світі у пошуках істини та правди.
Ведучий: Минуло багато років від дня народження Шевченка – славного сина українського народу, але й сьогодні його слово живе між нами.
Ведуча: Кожне слово Тараса Григоровича Шевченка ніби із сьогоднішнього дня. Читайте його твори. Вони допоможуть осмислити минуле та зазирнути в майбутнє, відкрити для себе нове в мудрих рядках його творчості.
Ведучий: І дорослі і діти вшановують геніального українського поета, художника, борця за волю народу і завжди будуть пам’ятати його заповіти.
Звучить мелодія
Вікторина
1. Скільки творів містив «Кобзар» у 1860 році, а скільки тепер? (17 — 228.)
2. Скількома мовами перекладений «Заповіт»? (150).
3. До 100-річчя виходу «Кобзаря», яка була створена поема кобзарями і
якими?
(Носач, Кушнерик, Перепелюк написали поему «Слава Кобзареві»,
що складається з 9 пісень).
4. Із якого часу Шевченка почали називати Кобзарем? (1840р.)
5. Назвати псевдоніми Шевченка?
(Кобзар Дармограй).
6. У яких роках виходив «Кобзар» за життя Шевченка?
(1840, 1844, 1860 )
7. У якому році і ким було вперше здійснено повне видання “Кобзаря” в Україні? (1908 р. у Львові, І. Франко)
8. Єдина байка Великого Кобзаря, в якій відображено події в Галичині 1846 року?
( «Сичі»)
9. Який твір написав Шевченко за десять днів до смерті?
( «Чи не покинуть нам, небого»)
10. Коли викупили поета з неволі? (1838р.)
11. Коли відбулася друга поїздка поета в Україну? (1845р.)
12. Коли помер Шевченко? (1861р.)