Маршрут:
Станція 1. Острів допитливих (гра-вікторина).
Станція 2. Галерея музичних портретів (художньо-естетична бесіда з елементами вікторини).
Станція 3. Карнавальна (свято).
Гра-подорож у світ тварин
Маршрут:
Станція 1. Острів допитливих (гра-вікторина).
Станція 2. Галерея музичних портретів (художньо-естетична бесіда з елементами вікторини).
Станція 3. Карнавальна (свято).
Станція 1. Острів допитливих (гра-вікторина "Хто? Де? Як?").
Умова: теми всіх турів попередньо даються дітям для поглибленої самопідготовки.
Тур 1 . Тварини – метеорологи
Питання Відповіді
ховаючи мордочку на мороз
закидаючи її догори буде дощ
буде сніговій - взимку
нюхає повітря й облизує губи на дощ
і йдуть геть буде повінь
і плете нову павутину на гарну погоду
Тур 2 . Пам'ятники тваринам
Питання Відповіді
2. В яких містах і країнах можна побачити всесвітньо відомі скульптурні зображення тварин?
Відповіді:
Бремен (Німеччина) — стадо бронзових свиней;
Женева (Швейцарія) — кінь (без вершника);
Джуно (Аляска, США) — ведмідь з бронзи (символ краю) та ін.
Тур 3 . Згадаємо їх імена
Питання.
Згадайте за фотографіями назви тварин, які зникли з нашої Землі.
Відповіді.
Мамонт, тур, кулан, печерний ведмідь, морська корова…
Питання.
Розгляньте фотографії тварин, які знаходяться під загрозою зникнення і занесені до Червоної книги; назвіть їх.
Відповіді.
Білий журавель, чорний лелека, хохуля, дикий кіт, комишева жаба, стрепет, степовий орел…
Супер - гра "Кіт у мішку"
(для переможців усіх турів)
Питання. Де і чому кота вважають священною твариною?
Відповідь. У Єгипті, тому що коти колись зупинили нашестя щурів. Крім того, у Давній Греції та Римі кішка вважалась символом волелюбності.
Питання. У кого кращий зір — у людини чи кота? Доведіть прикладами.
Відповідь. Кіт бачить у шість разів краще, ніж людина — впізнає знайомий об'єкт на відстані 100 метрів, може спокійно дивитись на сонце, добре бачить у темряві. Котяче око — високодосконалий витвір природи.
Питання. Навіщо коту вуса?
Відповідь. Це допоміжний орган відчуття. Навіть якщо нічого не скажуть очі, вуха і ніс, котячі вуса можуть "обстежити" розміри та характер поверхні предметів.
Питання. Назвіть грізних родичів кота.
Відповіді. Лев, тигр, пантера, леопард, гепард, сніговий барс, пума, рись та ін.
Питання. Чому японці тримають у своїх домах деяких риб, зокрема морських котів в акваріумах?
Відповідь. Вони точно передбачають землетрус і вказують його наближення неспокійною поведінкою.
Станція 2. Галерея музичних портретів (вернісаж музичних загадок за творами К. Сен - Санса) .
Обладнання: сюїта К.Сен-Санса "Карнава тварин" у запису, магнітофон, комплект картин і зображенням тварин, рами для картин, картки з назвами тварин.
Умова гри. На стіні розвішано декілька порожні рам з відповідними номерами — це уявна галерея музичних портретів. Під час гри діти повинні правильно відгадати музичні загадки, відповідно заповнити рами картинами із зображенням тварин і доповнити це назвами. Цією роботою керує "екскурсовод", роль якого виконує вчитель музики.
Хід гри
Екскурсовод: Сьогодні нас запросили д незвичайного музею — галереї музичних портретів. Її створив французький композитор Каміль Сен – Санс, який дуже любив тварин і присвятив їм багато музичних творів.
Уявіть, що ми з вами ходимо залами музею — кругом висять портрети, але на них нічого не видно. Зате з кожної картини ллється своєрідна музика. Це і є портрет тварини — тільки не намальований, а звуковий. Спробуйте "побачити" музику і впізнати істоту, яку вона зображує.
Музичний портрет № 1 (звучить "Королівський марш левів").
Питання екскурсовода:
Який характер у тварини, зображеної в музиці - грізний чи сумирний? Як це передається у звуках? Чи чуєте ви в музиці голос цього звіра? Що він
нагадує - спів, плач, рик, виск? Який інструмент відтворює ці звуки?
Визначте характер рухів цієї тварини - це стрибки, біг, хода? Як підкреслює це композитор?
Який настрій ви чуєте у музиці — радісний, сумний, урочистий, задумливий? Отже, тварина, яку зображує ця музика, поважна чи кумедна? (Слід звернути увагу дітей на урочистий, величавий, гордовитий, тріумфальний характер маршу).
Назвіть тварину і заповніть раму її портретом з відповідним підписом.
Загадка про всяк випадок:
Ой, який кошлатий звір,
Поважний, як король!
Скоро з Африки йому
Вишлють бандероль. (Лев)
Музичний портрет № 2 (звучить п'єса "Кури та півні).
Питання екскурсовода:
Чи можете ви уявити рухи істот, зображених у
музиці? Що вони роблять?
Голоси яких птахів чути в музиці? Які інструменти відтворюють спів півня? Який настрій переважає в музиці — спокійний, веселий, безтурботний чи заклопотаний?
Визначте характер птахів, портрет яких відтворено в музиці. (Слід звернути увагу дітей на неспокійний, галасливий характер, настирливий ритм музики).
Назвіть цих птахів, заповніть раму їхнім портретом з відповідним підписом.
Загадка про всяк випадок:
Птахам цим нема коли й сісти —
Весь день щось шукають поїсти.
Тут гамір страшний, метушня
З ранку до ночі щодня. (Кури у пташнику)
Музичний портрет № 3 (звучить п'єса "Слон").
Питання екскурсовода:
Ця тварина, на вашу думку, важка чи легенька? Чому ви дійшли такого висновку? Чи можна назвати цю тварину неповороткою, незграбною? Простежте за характером музики і здогадайтесь, що робить цей звір.
Яка вдача у тварини? Як це підкреслено в музиці? (Слід звернути увагу дітей на світле, радісне забарвлення музики, на нескладну, ніби тупцюючу мелодію, що загалом утворюють враження кумедності, добродушності).
Назвіть тварину, заповніть раму її портретом з відповідним підписом.
Загадка про всяк випадок:
Хто сказав, що він незграбний?
Це плітки і заздрість!
А у цирку він танцює
Дітворі на радість. (Слон)
Музичний портрет № 4 (звучить п'єса "Кенгуру").
Питання екскурсовода:
Про що говорять нам енергійні стрибки в музиці? А чому одразу зрозуміло, що це стрибає не мініатюрний коник і не легенький зайчик? Який інструмент обирає композитор для відтворення стрибкоподібного руху тварин і чому?
Що можна сказати про характер цієї тварини? Як підкреслено це в музиці? (Слід звернути увагу дітей на рухливість мелодії та постійні зміни темпу музики, що надає їй енергійного, непосидючого, допитливого характеру).
Назвіть тварину, заповніть раму її портретом з відповідним підписом.
Загадка про всяк випадок:
Цю спортсменку кожний знає —
Видатна стрибунка!
Їй ніщо не заважає,
Навіть повна сумка. (Кенгуру)
Музичний портрет № 5 (звучить п'єса "Акваріум").
Питання екскурсовода:
Які звуки чітко чути в музиці — тріск, скрип, плюскіт, гамір? Які інструменти так добре відтворюють хлюпотіння води?
Якого характеру надає музика мешканцям підводного світу? Чи відчувається в музиці ставлення автора до цього прекрасного, але беззвучного світу?
Де б могли ми часто милуватись життям підводного царства? Спробуйте здогадатись, чий портрет цього разу створив композитор.
Музичний портрет № 6 (звучить п'єса "Лебідь").
Питання екскурсовода:
Як охарактеризувати рух істоти, що відтворена у цій музиці? Що ця істота робить — біжить, пливе, летить? Чи хочеться танцювати під таку музику? Зробіть декілька рухів. Що надає мелодії такої плавності? Якої вдачі істота зображена у цій музиці? Чий це портрет? Чи бачили ви таке в житті?
Загадка про всяк випадок:
Шия довга, перо — білосніжне.
Він пливе так тихо і ніжно,
Щоб води навіть не сколихнути.
Хто це бачив — не зможе забути. (Лебідь)
У кінці гри всі рами заповнені картинами і підписами. Найактивніші учасники вернісажу музичних загадок нагороджуються призами.
Станція 3. Карнавальна (костюмований карнавал тварин)
Карнавал відкривають його господарі — пани Угадайко, Повторяйко, Неображайко і Поважайко.
Пан Угадайко. Запрошуємо всіх на наш карнавал!
Сьогодні тут буде радості шквал.
Загадки, танці, пісні, гуморина —
І все це присвячуємо любим тваринам.
Пан Повторяйко. Спробуємо в чомусь їх повторити,
Згадаємо, як можуть вони "говорити".
Вам тут згодяться уважність і хист —
Ось і подивимось, хто з вас артист.
Пан Неображайко. Я ж постараюсь вам нагадати,
Як гидко тварину слабку ображати!
Сильна, розумна, добра людина
Ніколи даремно не скривдить тварину.
Пан Поважайко. А ще дуже хочеться вам нагадати,
Як люблять у світі тварин працювати.
Життя звірини — не весела розвага —
Й отримало право на нашу повагу.
(Звучить урочиста музика, запрошуючи всіх до танцю).
Пан Угадайко. Просимо любих гостей танцювати,
Всім карнавальний костюм показати.
(Гості в костюмах утворюють хоровод).
Пан Поважайко. Ти бачиш! До нас завітало охоче
Безліч тварин — розбігаються очі!
Пан Неображайко. Але ж потрібно всіх упізнати —
Давайте як - небудь їх шикувати.
Пан Повторяйко (до гостей).
Один перед одним і перед всім світом
Просим представитись за алфавітом.
Учасники карнавалу утворюють "Живу абетку"; по черзі виходять в коло, представляються гостям веселими віршиками, супроводжуючи текст відповідною пантомімікою.
Ігри
1. Пан Угадайко пропонує учасникам карнавалу естафету загадок.
Умова. Гравці кидають один одному м'яч; той, хто отримує м'яч, загадує загадку про тварину; загадки не повинні повторюватись.
(Уразі повтору накладається "штраф" — продекламувати віршик чи заспівати пісню про тварину).
Звіриний театр біля мікрофону
Хід гри
Під час читання диктором заздалегідь підготовленого тексту казки в певних місцях крики тварин озвучує хто-небудь з дітей (звуконаслідувальні імпровізації). Роль диктора виконує підготовлений учень.
Диктор:
Сьогодні ми розкажемо казочку про маленьке зайченятко, яке втекло від мами і загубилось. Звірятко заплакало і спитало в зозулі, яка сиділа на дереві: "Де моя мама?" Зозуля начебто хотіла щось сказати, але в неї вийшло тільки так: …
(мікрофон — дітям ).
Повз зайчика пролетів джміль, блимнув на нього очима і сердито загудів (мікрофон — дітям).
Зайчик побіг до річки і спитався дороги у риб. Але вони тільки дивились
на нього круглими очима і пускали бульки. Зате стара жаба охоче допомогла. Вона довго щось пояснювала. Але зайчик нічого з того не зрозумів, бо в жаби лише й виходило …
(мікрофон — дітям).
Тоді зайчик подався до людей. У дворі його зустрів собака. Мабуть, він зрадів гостю, бо радісно загавкав — ось так: …
(мікрофон — дітям).
А кіт, що сидів на паркані, лише хмикнув у вуса і здивовано нявкнув...
(мікрофон — дітям).
Зайчик чемно привітався і підійшов до корови, що стояла біля хліва. Тільки - но він хотів її спитати про свою маму, як корова затрясла головою і сказала:…
(мікрофон — дітям).
"Все ясно, — подумав зайчик і підійшов до коня. Той тільки форкнув в його бік — ось так:…
(мікрофон — дітям).
Зайчик відскочив, але ззаду на нього наступав білий рогатий звір з бородою. Зайчик мало не впав від страху, коли той протяжно закричав:… (мікрофон — дітям).
З хати вийшов хлопчик Вітя і сказав: "Цитьте! Зовсім налякали звіринку". Він взяв зайчика на руки і поніс в ліс до мами".
Звірина телегуморина
Хід гри
Діти тягнуть жеребки, в яких визначено, хто яку тварину демонструватиме (пластичні імпровізації).
Варіанти завдань: коник-стрибунець на лузі; ведмідь на пасіці; качка йде; хом'ячок їсть; білочка з горішком; чапля на озері; синичка на вікні та ін.
Умова для гравців: абсолютно беззвучно передати рухами поведінку тварини у конкретній ситуації.
Завдання для аудиторії: вгадати тварину у її дії.
Пани Угадайко, Повторяйко, Неображайко і Поважайко закривають карнавал.
Пан Угадайко. Ось і пора карнавал закривати.
Просимо тільки не забувати:
Кожна тваринка варта любові
В будь-який час — не лише у розмові.
Пан Повторяйко. Деколи варто й повчитись в тварин —
Скільки там є "співаків" й "балерин"!
Спробуй хоч в дечому їх повторити
І осягнеш — це нелегко зробити.
Пан Неображайко. Кожного дня і кожну хвилинку
Оберігайте всяку звіринку.
Тільки добра їм потрібно бажати
І намагатись не ображати.
Пан Поважайко. Право живих на життя поважайте,
З вдячністю працю тварин зустрічайте.
Хай кожна зустріч несе відкриття:
Ціннішого в світі нема, ніж життя!