Сценарій колективної творчої справи "Cплетемо віночок"

Про матеріал

Кожна нація, кожен народ мають свої звичаї, що виробились протягом багатьох століть і освячені віками. Звичаї розрізняють і об'єднують людей в один народ, одну націю Одним з символів-оберегів українців є вінок .Вінок – це не тільки сплетені у коло квіти, гілочки. Для завершення його прикрашання використовували стрічки . Для знайомства з українськими віночками проводиться цей захід.

Перегляд файлу

 

Устинівська районна державна адміністрація

Устинівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів

 

 

 

Колективна творча справа «СПЛЕТЕМО ВІНОЧОК»

 

 

 

 

                                                              Підготувала та провела

                                                               в рамках тижня біології         

                                                                        вчитель географії та біології

                                                                              Лозовська В.В.

 

 

Устинівка

2015 рік

Сценарій КТС "Cплетемо віночок"

(зал оформлено за темою КТС, звучить мелодія про квіти, виходять ведучі заходу)

1 Ведучий: Які в народу звичаї крилаті,
                    Який багатий наш духовний світ!
                    Традиції живуть у кожній хаті
                     І їх вивчають діти з юних літ.

2 Ведучий: Щоб українцями по світу крокувати,
                    Й на цій землі прожити недарма.
                    І щоб ніхто не зміг нам дорікати,
                    Що в нас коріння власного нема.

3 Ведучий: Традиції ніколи не вмирали,
                    Їх українці свято берегли.
                    А в світлий час їх з пам’яті дістали
                    І, наче стяг, в майбутнє понесли

1 Ведучий: Кожна нація, кожен народ мають свої звичаї, що виробились протягом багатьох століть і освячені віками. Звичаї розрізняють і об'єднують людей в один народ, одну націю.

2 Ведучий: У віночок України
                    Заплету я квіти нині.
                    Віночок — не проста краса,
                    Йому підвладні й небеса.
                    Про це відомо у нас зроду,
                    Він — оберіг народу й роду.

Виходять учні 1 класу

1. Давним- давно, коли Земля мала тільки сіре та зелене вбрання, веселка піднялася дуже близько до Сонця і почала танути. ЇЇ кольорові краплі полилися внизтак зявилися на Землі квіти. І скільки змішалося барвистих відтінків веселки, стільки втілилося їх у забарвленні квіток.

ПІСНЯ

2. Квітипостійні супутники нашого життя. Вони усюдина клумбах, у кімнатих вазонах, на вишитих рушниках, картинах, посуді. Із них робили цілющі відвари, напої.

3. - А що буде, коли сплести квітку до квітки?

4. - Ну звичайно ж віночок!

5. Вінокце не тільки сплетені у коло квіти, гілочки. Для завершення його прикрашання використовували стрічки. Довжина стрічок не перевищувала довжину кіс дівчини.

6. В'язати стрічки слід у певній послідовності, це ціла наука. Кожна дівчина знала послідовність вплітання стрічок у віночку.

7. Про це, юний друже, повинен ти знати:
    Коричнева стрічказемля, наша мати.
    Вона в нас єдина, вона найрідніша
    Коричнева стрічкавона найміцніша.

8. Ми хочем, аби ви усі зрозуміли:
    Ці жовті стрічкинаше сонечко миле.
    Воно дає світло, дарує тепло.
    Без сонця життя б на землі не було.

9. Дві стрічки: зелена і темно-зелена
    Це юність, краса. Це природи знамена.
    Зелена трава і зелені листочки
    Дві стрічки зелені ми маєм в віночку.

10. Дві стрічки : блакитна і синя, темніша
    Це небо і води. Хай будуть чистіші.
    Дай Боже, щоб ми вберегли їхню суть,
    Нам небо і води здоровя дають.

11. Оранжева стрічкамяка паляниця.
    Це й колос достиглого жита, пшениці.
    Дивись, як оранжева стрічечка сяє,
    Румяна, як хліб, й нам про хліб нагадає.

1. А ця, фіолетова, те означає,
    Що розум людський ще надій не втрачає
    На те, що послухаєм розум і Бога,
    На те, що щасливі ми будемо з того.

2. Малинова стрічка або малинова
    Про щедрість сказати своє хоче слово,
    Про те, що не можна усе тільки брати,
    Що траба навчитись і щедро давати.

3. Багатство й достатокрожева ця стрічка.
    Багатство пора вже нам мати за звичку.
    Достаток з рожевої стрічки всміхатись
    Нам буде, як праці не будем боятись.

4. Якщо ви в вінок стрічки білі вплели,
    То треба, щоб душу свою берегли.
    Перлини душі ви збирайте в намисто,
    Душа хай, як білі стрічки, вона буде чиста.

(виходять ведучі заходу)

1 Ведучий: Вінок належить до українських національних символів-оберегів. Українські дівчата влітку ходили з непокритою головою, обвиваючи її стрічкою, а на свята надягали вінки. Вінок у багатьох народів (зокрема в українців)це дівоча прикраса з живих або штучних квітів, колосків, кольорового пір'я тощо. Вінки досить різноманітні. В Україні їх налічують 77 видів.

2 Ведучий: Традиція виплітання віночка дійшла до нас із сивої давнини. Змалечку бабусі вчили дівчаток вишивати й віночки плести, бо вірили, що віночки захищають людину від хвороб, згубного ока, недоброго духу. Наші прабабусі й секрети знали, які квіти збирати до віночка, у яких рослинних соках їх слід замочувати, щоб якомога довше вони зберігали свою свіжість.

3 Ведучий: Починали уквітчувати голівку віночком дівчатка з трьох років. Перший вінок для дівчинки плела мама. Купала його в росах сім днів, сушила, а тоді до скрині клала. У віночок вплітала чорнобривці, незабудки, барвінок, ромашки. Кожна квіточка лікувала дитину: чорнобривці допомагали позбутися головного болю, незабудки та барвінок зір розвивали, ромашка серце заспокоювала.

1 Ведучий: У чотири роки плівся інший віночок. Кінчики квіточок неодмінно розчісувались. Вплітали безсмертник, листочки яблуні.

2 Ведучий: У віночок шестирічної дівчинки вплітався маквін оберігав спокійний сон та ясну думку

3 Ведучий Для семирічної дівчинки плели віночок із семи квітів. Уперше вплітали до нього цвіт яблуні. Батько торкався голівки донечки з віночком і промовляв: «Мати-яблуне, дядино моя, дай донечці моїй здоровя і долю красну.» В центрі віночка було гроно калини,

1 Ведучий: Існує декілька варіантів традиційного українського віночка. Це зумовлено тим, що в різних місцевостях використовували іноді свої квіти, вязали стрічки іншого кольору, мали на увазі свої варіанти символіки.

 (Діти 2-4 класів представляють квіти і приклеюють на весняний вінок)

1 учень: Коли розцвітали перші квіти, дівчата плели весняні віночки і закликали весну.

(Дівчата ведуть хоровод "Ой ти весно красна")

- Ой ти, весно красна.
Що ти, весно, нам принесла?
- Принесла я вам літечко,
Ще й зеленее житечко.
Хлопцям по кийочку -
Худобу гонити.
Дівчатам по віночку -
У танок ходити.

2 учень: І в тому віночку переплелися :

3 учень: Конваліяквітка богині весни і освідчення в коханні.

4 учень: Нарцисгордість, самозакоханість

5 учень: Півоніядовголіття.

6 учень: Пролісокніжність, вірність.

7 учень: Тюльпаносвідчення в коханні.

8 учень: Фіалкасоромязливість, лагідність, скромність

9 учень: Барвіноксимвол життя, він має довгі пагінцібезконечники, які стеляться по садочку, горнуться до оселі людської. Листячко цупке, не боїться суховію, з нього, нанизуючи одне на одне, дівчата виготовляли стрічки-віночки, сколювали ним волосся, щоб не заважало у буденній роботі. А квіти барвінкуяскраво-сині, з жовтою серединкою, надзвичайно скромні, нагадують зірочки на вечірньому небі. Використовували барвінок у лікуванні застудних захворювань, для поліпшення зору; ним хліб святковий прикрашали, виготовляли весільні букетики і до віночка вплітали.

10 та 11 чуні: гілочкою яблуневого або вишневого цвіту).
Цвіт вишні та яблуніце символ материнської любові. Пелюстки цих квіток збирали навесні, а потім додавали до купелі немовляти, а чай з них знімає застуду. Тому й у віночку дівочому цвіту вишні та яблуні відведено почесне місце.

12 учень: гронами калини).
Калинасимвол України, символ краси та дівочої вроди. Це дерево нашого українського роду. Колись воно пов'язувалося з народженням Всесвіту і назву свою взяло від давньої назви СонцяКоло. Червоні ягоди калини із ягідками-сердечкамито символ крові та невмирущого роду.

13 учень: Калинова гілочка під віконечком.
                 Манить мене білим цвітом,
                 Ніби сонечком.
                 Я до сонечка долоні простягаю,
                 До грудей духмяні квіти пригортаю.

14 учень: Підсніжникпровісник тепла

15 учень: Лілія- емблема непорочності.

(виходять ведучі заходу після виступу 2-4 класів)

1 Ведучий: Віночками-оберегами називають нині різдвяні віночки (демонструє) із символами достатку у вашому домі - горіхами, колосками, качанами кукурудзи, головками часнику і цибулі, насінням овочевих.

2 Ведучий: А є ще віночки-обереги із лікарських рослин (демонструє). До цих віночків входять квіти пижма, безсмертника, деревію, звіробою, материнки, буквиці, хмелю, полину. Вішають його над столом, він здоров'я дає, злі духи відганяє, дарує злагоду і спокій усій родині.  

3 Ведучий: У давні часи студенти носили віночки з м'яти, вони сприяли активній роботі мозку і пам'яті.

1 Ведучий: віночком із пшеничних колосків).Коли закінчувались жнива, то найкращу жницю нагороджували віночком із пшеничних колосків. Він символізував достаток, повагу за руки працьовиті та любов до матінки-землі.

2 Ведучий: У день золотого весілля подружжя також віншували віночками із колосків жита чи пшениці.  

3 Ведучий: Вважалося, що вінок з живих квітів захищає дівчину від напасників і лихого ока та нечистої сили. . А щоб посилити захисну силу вінка, дівчата поміж квіт непомітно вплітали часник, полин, любистокзілля, яке саме по собі має чарівну і захисну силу проти всякого «чортовиння».Народ вірив, що дівчина, маючи на своїй голові вінок, володіє чарами.

1 Ведучий: Існує така «бувальщина». Якось одна дівчина в купальську ніч пішла по ягоди до лісу. Там вона зустріла парубка. Молодий, гарнийвін став до неї залицятися. Жартував, сміявся, а потім попросив зняти віночка, віддати йому та стати його нареченою. Дівчина теж сміялася, жартувала і його слова прийняла за жарт, а тому скинула віночка і подала парубкові. Та як тільки це зробила, нею вмить заволоділа «нечиста сила», бо під виглядом парубка був сам дідько.

2 Ведучий: Серед розмаїтості вінків особливе місце належить "вінку кохання". Право виплітати його мали дівчата віком від 13 років і до заміжжя.
Основу такого вінка складають ромашки — символ юності, доброти і ніжності. Поміж ромашками вплітають цвіт яблуні і вишні. Над чолом — квітуче гроно калини. Поміж квітами вплітають вусики хмелю — символ гнучкості та розуму.

3 Ведучий: До українського віночку вплітали різноманітні квіти, а всього в одному вінку могло бути близько 12 різних квіток. Про те, які це квіти, їх значення та місце у віночку ми зараз дізнаємось.

1 Ведучий: А тепер ми запросимо вас в літню пору познайомитися з літнім віночком та квітками - символами в ньому.  

(виступ учнів 7 і 5 класів)

(виходять учні із квітками-символами і плетуть літній вінок)

1 учень: квіткою деревію)

Деревійкрасива квітка, схожа на квітуче деревце. Де б вона не з'явилась, обов'язково порадує всіх своїм квітом. Діти називають цю квіточку рибкою, бо форма листячка в неї мас форму рибки, різьблена й приємна на дотик. Як символ нескореності, деревій посідає центральне місце у віночку.

2 учень: Дзвоник польовийвдячність.

3 учень: букетиком незабудок).

Наче небесні озерця, в окрузі
Розквітли довкруж незабудки на лузі;
Тендітні, блакитні, беззахисно-світлі,
Мов очі дитини, ласкаві й привітні...

4 учень: ( з квітами безсмертника).
Безсмертник у віночку дарує здоров'я, загоює найтяжчі рани. І назва у нього символічна: без смерті прожити.

5 і 6 учні: квітами любистку і васильків).

5 учень:У народі існує легенда, що квіти любистку та васильків були колись птахами і вчили людей любити одне одного, бути щирими і відвертими. А коли померли ці пташки, то проросли квітами, пахучими рослинкамилюбистком та васильком.

6 учень:У них чудові лікувальні властивості: ними миють волосся, освіжають хату, купають маленьких дітей. Тому ці квіти у віночку є символом людської відданості, уміння бути корисними.

7 дівчина: оберемком ромашок)

Я — символ ніжності і доброти,
А ще я лікувальну силу маю.
Наприклад, дуже застудився ти,
Хворобу я від тебе проганяю.
Цвіту з весни до самих холодів,
І радую серця я очком ніжним.
По Україні де б ти не ходив,
Я — за тобою цвітом білосніжним

8 дівчина: Волошка — чарівна рослина, яка допомагає людям бути здоровими.

Чарівна сила в простоті моїй.
Кохання символ, що в серцях буяє.
І колір в мене чистий, голубий.
Про мене і легенди дехто знає

1 учень: Я вам одну таку легенду розкажу. Колись давно покохали одне одного селянський син Василь і Русалка. Їхнє кохання було світле і безмежне, але де б вони хотіли жити, ніяк не могли дійти згоди. Бо Василь вмовляв її жити серед земної краси, а Русалка кликала у синю глибінь озера. І от, коли Русалка зрозуміла, що не може вмовити свого Василя піти з ним у водну стихію, то перетворила юнака на цю дивну і незбагненну квітку — волошку, що кольором нагадує і синю воду, і небо, яке в ній відбивається. І тепер виходить Русалка з води та бродить житами. Там вона, мабуть, волошки збирає, які нагадують їй коханого Василя. Квітка волошка лікує людей від багатьох хвороб, вгамовує нестерпний біль, повертає втрачене здоров’я.

виступ учнів 5 класу

1 учень квітами маку).

Ніжна пелюстка маку несе в собі пам'ять роду. Дівчата, в сім'ї яких був загиблий, з любов'ю і сумом покладали на голову віночки із семи маків, присягаючи цим зберегти і продовжити рід. А взагалі мак у віночку з'явився дуже давно, у XVIXVII ст. І він є не лише символом туги й печалі, а й дає сон і думку береже.

Дівчата квітами ружі, мальви та троянд).

Автор: В народі кажуть, що колись Ружа була дуже вродливою  дівчиною як і її сестриМальва та Троянда, лікували людей від сердечних  хвороб. І якось прийшов до них вітер-зимовій. Постукав у двері і питає:

Вітер: - Чи тут живуть дівчата-красуні, що людей лікують, здоровя дають?

Ружа:- Тут.

Вітер: - То впустіть мене до хати.

Мальва: - А хто ти будеш?

Вітер: - Той, хто гори верне, страху наганяє, людей від сонця оберігає.

Троянда: - А чи не завдасиш нам шкоди?

Вітер: - Ні.

Автор: Відчинила Мальва, і влетів до хати вітер-зимовій.

Ружа: - На що скаржишся?

Вітер: На безсилля з Морозом боролися.

Мальва: А чи добре щось ти зробив людям?

Вітер: - Ні.

Троянда:- То чому ж тобі співчувати?

Вітер: - Тому, що я хворий. 

Мальва: Але ж ми тільки добрим людям допомагаємо відповіли дівчата.

Автор: Тоді дмухнув Зимовій на сестер і перетворив їх на квіти. А людина навесні висадила їх у квітник: мальвубіля вікна, троянду до води, ружудо сонця. Відтоді це символи віри, надії, і любові. А ще ці квіти запобігають серцевим хворобам.

(виступ учнів 6 і 8 класів які складають осінній вінок)

1 учень: Кожна квіточка на цій земліце не просто краса, а ще й велика природна сила, яка передається дівчині через віночок , тому восени також плетуть вінки з ягідок калини, вербових гілочок, чорнобривців, тирлича, та чарівних айстр.

2 дівчина квітами чорнобривців).

У найперший віночок дівчатам вплітали чорнобривці, щоб гарними на вроду були, чорнобривими. Вірили в те, що ці квіти допомагають позбутися головного болю.

Гарні квіти біля хати
Навесні садила мати,
Чорнобривці чорноброві
Квітнуть в тиші вечоровій
Чорнобривці чарівні
Так і просяться в вінки.

3. Айстрасум

4. Цикорій

5. Верес.

6. Перевивають батіжком хмелю, бо він несе в собі значення розвитку, молодого буяння та любові. Вважають, що хмільце весільна символіка. Як хміль в'ється, прикрашаючи свої пагони духмяними бурульками, так і хлопець має витись біля нареченої, бути готовим до одруження.

7. Кульбаба

8 клас

8. Хризантема.

9. Петунія.

10. Жоржина.

11. Маргаритка- квітка лицарів кохання й ворожби.

12. Морозець.

13. Календула.

(ведучі після виступу 6 і 8 класів)

1 Ведучий: Ось і відбулося наше знайомство з українським віночком, красивим і загадковим, таємничим і відвертим, прикрасою й оберегом дівчини з малих літ аж до весілля.

2 Ведучий: Нехай у серцях ваших прокинеться бажання більше дізнатись про наші звичаї, традиції, обереги.

3 Ведучий: Щоб над рідною Україною понад ріками й озерами вставала кожного разу неповторна веселка з кольорів нашого віночка, яка б нагадувала всім людям, що ми живемо не просто на землі, а у чарівній казці, і що земля нашадивовижна і неповторна Україна. Нам її треба берегти та любити без меж.

ПІСНЯ "Український віночок"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Устинівська районна державна адміністрація

Устинівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів

 

 

 

Колективна творча справа «СПЛЕТЕМО ВІНОЧОК»

 

 

 

 

                                                              Підготувала та провела

                                                               в рамках тижня біології         

                                                                        вчитель географії та біології

                                                                              Лозовська В.В.

 

 

Устинівка

2014 рік

Завантаження...
doc
Пов’язані теми
Біологія, Позакласні заходи
Додано
10 лютого 2018
Переглядів
1828
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку