Даний урок допоможе встановити рівень оволодіння учнями основними теоретичними знаннями з теми; повторити, закріпити й узагальнити знання учнів про будову вегетативних органів квіткових рослин (корінь, пагін, стебло, листок) та процеси життєдіяльності, які ці органи здійснюють; привести в систему набуті знання про особливості зовнішньої та внутрішньої будови вегетативних органів квіткової рослини; розвивати інтерес до знань, уміння та навички самостійної роботи за завданням учителя; вміння застосовувати набуті знання в нових ситуаціях;відпрацювати теоретичні знання, отримані на попередніх уроках, на практиці через виконання практичних завдань; виховувати активну позицію у навчанні, дбайливе ставлення до природи.
Тема. Узагальнюючий урок з теми: «Вегетативні органи рослин»
Мета:встановити рівень оволодіння учнями основними теоретичними знаннями з теми; повторити, закріпити й узагальнити знання учнів про будову вегетативних органів квіткових рослин (корінь, пагін, стебло, листок) та процеси життєдіяльності, які ці органи здійснюють; привести в систему набуті знання про особливості зовнішньої та внутрішньої будови вегетативних органів квіткової рослини; розвивати інтерес до знань, уміння та навички самостійної роботи за завданням учителя; вміння застосовувати набуті знання в нових ситуаціях;відпрацювати теоретичні знання, отримані на попередніх уроках, на практиці через виконання практичних завдань; виховувати активну позицію у навчанні, дбайливе ставлення до природи.
Обладнання матеріали:презентація до уроку «Будова і життєдіяльність рослин. Вегетативні органи рослин», підручники, робочі зошити, дидактичний роздатковий матеріал для роботи учнів(завдання для роботи у групах, кросворд), ноутбук, мультимедійний проектор, екран.
Базові поняття і терміни: вегетативні органи, корінь, коренева система, пагін, стебло, листок, брунька, видозміна, фотосинтез, дихання, транспірація, живлення.
КОНЦЕПЦІЯ УРОКУ:урок поділено на дві частини; завданням першої частини є повторення та узагальнення вивченого протягом теми матеріалу та застосування знань на практиці, виконання різноманітних завдань; друга частина уроку передбачає систематизацію навчального матеріалу, (виконання тестових завдань) з теми «Будова і життєдіяльність рослин. Вегетативні органи рослин».
ТИП УРОКУ:урок узагальнення і систематизації знань
ФОРМА УРОКУ: урок-гра «Лабіринт»
Епіграф:
Єдиний шлях, що веде до знання,
Д.Б. Шоу
СТРУКТУРА І ЗМІСТ УРОКУ
І. Організаційний етап уроку
1.1. Привітання
1.3. Перевірка готовності класу до роботи, облік відвідування.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
- Діти, протягом кількох тижнів ми з вами наполегливо працювали над вивченням теми «Будова і життєдіяльність рослин. Вегетативні органи рослин».
- Сьогодні на уроці ми ще раз пригадаємо основний матеріал вивченої теми.
- Мета нашого сьогоднішнього уроку:
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
- Мандруючи лабіринтами біологічних знань, ми протягом останніх уроків дізналися дуже багато таємниць з життя рослин та їх органів. І ви, напевно, переконалися: щоб пізнати науку біологію, треба багато працювати.
- Відомий англійський драматург Джордж Бернард Шоу сказав «Єдиний шлях, що веде до знання, - це діяльність». То ж закликаю вас активно працювати на уроці.
- Погляньте праворуч і усміхніться своєму однокласникові, а потім візьміть заруку свого товариша, що зліва. У такому гарному настрої спробуйте працювати швидко і творчо, щоб отримати найвищі бали.
- За результатами сьогоднішнього уроку ми визначимо учнів, які вибороли з вивченої теми звання «Найкомпетентніший». А щоб оцінити вашу активність, за кожну правильну відповідь ви будете отримувати ось такого «Професора Розумчика» (малюнок – фішка).
- У кого буде найбільше фішок, той і заслуговуватиме на почесне звання «Найкомпетентніший».
- Змагання починається!
ІV. Відтворення та коригування опорних знань
1) Психологічна розминка Кольоропис
Гра «Мої очікування»
- Учні, у вас на партах є конверти з осінніми листочками, а ось на дошці у нас «Дерево очікувань». Зараз вам необхідно вибрати один із кленових листочків, який вам до вподоби, записати на ньому свої очікування від сьогоднішнього уроку і причепити до дерева очікувань.
Отже, давайте розпочнемо нашу подорож лабіринтом знань про вегетативні органи рослин.
(Учні,а чи відомо вам, хто вперше використав лабіринт і для чого?)
(Лабіринт – це споруда що, нібито, складалася з кількох тисяч кімнат, залів і коридорів. Найвідомішим вважається лабіринт на острові Крит. Його за дорученням Міноса спорудив Дедал для свого сина Мінотавра.)
Зупинка 1. Гра «Термінологічна ромашка»
ЗАВДАННЯ
Органела - це вільно плаваюча частинка еукаріотичної клітини, яка виконує спеціальну функцію.
Клітина – структурно-функціональна одиниця всіх живих організмів.
Тканина – група клітин, які мають подібну будову та виконують спільні функції
Ботаніка – це розділ біології, що вивчає рослини, гриби, водорості, їх будову, життєдіяльність, розмноження, хвороби, історію розвитку, географічне поширення, класифікацію
Розмноження – це біологічний процес, за допомогою якого утворюються нові організми, відтворення собі подібних
Фотосинтез – утворення живими організмами органічних речовин із неорганічних за рахунок енергії світла.
Пластиди – це організми, які утворюють органічні речовини з неорганічних
Систематика – наука, що вивчає різноманітність живих організмів та класифікує їх.
Камбій – це твірна тканина, завдяки якій відбувається потовщення стебла дерев’янистих рослин.
Меристема – бічна тканина рослин, що складається з недиференційованих клітин і знаходиться у частинах рослин, де відбувається ріст.
Ксилема — тканина наземних рослин, що служить для проведення води і мінеральних солей від коріння вгору по рослині до листя
Флоема — головна провідна тканина судинних рослин, що проводить органічні речовини у низхідному напрямку.
Зупинка 2. Гра «Пазл»
- Отже, ви добре впоралися з першим завданням і я пропоную нам рухатись далі нашим лабіринтом до наступної перешкоди. А ось тут на нас чекає гра «Пазл». Із окремих частинок треба скласти зображення вегетативного органа.
Команда, яка першою складе пазл і дасть правильну відповідь на поставлені запитання, отримає своїх професорів.
Завдання для 1 групи
Що таке корінь?
Ко́рінь —підземний, вегетативний орган рослини з необмеженим ростом, який забезпечує закріплення рослин у субстраті, поглинання і транспорт води та розчинених у ній мінеральних речовин та продуктів життєдіяльності ґрунтових мікроорганізмів і коренів інших рослин.
- Які види коренів Вам відомі?
- Які види кореневих систем Вам відомі?
Завдання для 2 групи
Які зони кореня Ви знаєте?Яку функцію виконує кореневий чохлик?Що таке кореневі волоски?
Корінь ділиться на декілька зон: зона поділу - в цьому відділі клітини ростуть і розтягуються особливо швидко, що забезпечує швидкий ріст у довжину. Зона всмоктування (всисна) - від цієї зони відходять маленькі корінці (вирости клітин), що забезпечують більшу площу поглинання води і розчинених в ній мінеральних речовин, і кореневий чохлик, що знаходиться на кінчику кореня і забезпечує захист від механічних ушкоджень (камінь, скло...)в зоні поділу виділяється спеціальний слиз, який полегшує просування кореня вглиб землі.
Завдання для 3 групи
Яке значення коренів?
Закріплення рослини в субстраті;
Поглинають і транспортують воду і розчинені в ній поживні речовини.;
Запасання поживних речовин;
Взаємодія з коренями інших рослин (симбіоз), грибами, мікроорганізмами;
Вегетативне розмноження;
Первинний синтез органічних речовин.
Яка із запропонованих видозмін не є коренеплодом?
Що таке бульбокорінь?
Бульбокорені (або кореневі бульби) — потовщені бічні корені, в яких відкладаються запасні поживні речовини (наприклад, у жоржини, пшінки, любки).
На відміну від коренеплоду, який завжди утворюється один, бульбокорені, як правило, численні. Потовщення бульбокореня відбувається за рахунок розростання запасальної паренхіми, при цьому може потовщуватися базальна (чина бульбиста), середня (заліняк бульбистий), дистальна (гадючник звичайний) частина бічного кореня, або корінь потовщується переривчасто (очиток звичайний).
Завдання для 4 групи
Що таке видозміна кореня?
Видозміни кореня — це зміни будови кореня, що забезпечує пристосування рослини до умов існування. Прикладами видозмін є кореневі бульби, корені-присоски, повітряні, дихальні, опорні корені.
Які видозміни кореня зображено на малюнку?
- Ну що ж, молодці, ви добре впорались з роботою в групі, а зараз будемо рухатись далі нашим лабіринтом. На черзі нас очікує нове завдання - «Заморочки з діжки».
Зупинка 3. Заморочки з діжки.
1-група
Що таке пагін? Яка його будова?
Пагін — один з основних органів вищих рослин, який складається зі стебла, листків і бруньок. На стеблі пагона є вузли та міжвузля. Вузол —місце, де листки та бруньки з’єднані зі стеблом. Кут між стеблом і листком називається пазухою листка. Брунька, яка там знаходиться, називається пазушною. Окрім пазушних бруньок єще верхівкові.
2-група
Стебло - вісь пагона. Внутрішня будова стебла.
Стебло — осьова частина пагона рослини, що має вузли та міжвузля і єопорою для листків, бруньок і генеративних органів. Основна функція стебла —провідна. По провідних елементах відбувається рух речовин: органічних (від листків до всіх органів) і мінеральних розчинів (з коренів до надземних органів). Устеблі накопичуються запасні речовини; зелені стебла фотосинтезують; через продихи у шкірці стебла та сочевички у корку здійснюється функція газообміну.
3-група
Різноманітність пагонів за напрямком росту та розміщення у просторі.
За напрямком росту та розміщенням у просторі стебла поділяють на прямостоячі (соняшник), виткі (берізка польова), повзучі (конюшина біла), чіпкі (виноград). За наявністю деревини стебла поділяють на трав’янисті (спориш, подорожник) та дерев’янисті (береза, дуб, смородина).
4-група
Які видозміни пагонів Вам відомі?
Видозмінюватись можуть як надземні, так і підземні пагони, виконуючи додаткові функції.
Кореневище — видозмінений підземний пагін, який зовнішнім виглядом нагадує корінь; відрізняється від нього наявністю вузлів і міжвузлів, пазушноверхівкових бруньок та відсутністю кореневого чохлика. Росте кореневище верхівкою — місцем, де розташована верхівкова брунька. Щорічно з бруньок кореневища розвиваються нові надземні пагони. Кореневище виконує функції запасу, розмноження і розповсюдження рослини, забезпечує виживання за несприятливих умов зовнішнього середовища (пирій, осот).
Цибулина — це дуже вкорочений плоский пагін-денце зі зближеними соковитими листками. Від денця відходять додаткові корені. Цибулина є у тюльпанів, лілій, пролісків, часнику, цибулі ріпчастої та інших рослин. Пазушні бруньки видозмінюються і перетворюються на дочірні цибулини. Цибулина виконує запасну функцію, забезпечує розмноження рослин та сприяє виживанню у несприятливий період.
Стеблові бульби — потовщення одного чи кількох міжвузлів стебла. Такі потовщення можуть бути як підземними (картопля, топінамбур), так і надземними (капуста-кольрабі). Вони виконують функції запасу поживних речовин; розмноження, перенесення несприятливого періоду.
Колючки — видозміна надземного пагона (терен, дика груша, глід). Вони захищають рослину від поїдання, розташовані у пазухах листків.
Столони — подовжені повзучі пагони, часто з лускоподібними листками. Живуть вони один рік і дають початок новим особинам (кропива); такі пагони впобуті називають «вусами». Пагони можуть видозмінюватись на вусики (виноград, гарбуз, диня, огірок) — виткі пагони, які обкручуються навколо різних опор іпідтримують стебло в певному положенні (опорна функція).
Щоб перейти до наступного завдання, відгадайте загадку:
„Зелений – висить,
жовтий – летить,
а чорний – лежить ”.
(Листок)
Зупинка 4. «Діти природи»
Учні одержують малюнки з різними листками. Для того щоб листок відправився до свого дерева, учням необхідно відповісти на запитання на звороті листка.
Бесіда.
Визначте тип кожного листка за будовою.
Зупинка 6. «Тестова»
Тестові завдання для контролю навчальних досягнень з теми «Вегетативні органи рослин»
І варіант
Завдання з вибором однієї правильної відповіді
а) кореневого чохлика; б) поділу та розтягування; в) кореневих волосків.
2. Рослини поглинають вуглекислий газ під час:
а) фотосинтезу; б) дихання; в) випаровування води; г) мінеральне живлення.
3. За кільчастого листорозміщення від одного вузла відходить листків:
а) 1; б) 2; в) 3 і більше.
4. Ситоподібні трубки розміщені у:
а) деревині стебла; б) корі; в) серцевині; г) у камбії.
Завдання з вибором кількох правильних відповідей
5. Видозмінами пагона є:
а) бульбокорені; б) бульби; в) коренеплоди; г) цибулини; д) вусики;
е) присоски
6. Функції листка:
а) випаровування води; б) фотосинтез; в) мінеральне живлення; г) опора для рослини; д) дихання; е) насінне розмноження.
7. Зони кореня:
а) всисна; б) основна; в) провідна; г) поділу і розтягування;
д) фотосинтезуюча; е) кореневий чохлик.
Завдання на встановлення відповідностей
8. Установіть відповідність між назвою рослини і різновидом стебла, який її притаманний:
А) Витке стебло 1. Подорожник
Б) Чіпке стебло 2. Суниця
В) Укорочене стебло 3. Соняшник
Г) Повзуче стебло 4. Горох
5. Квасоля
Завдання на встановлення логічної послідовності
9. Розмістіть послідовно шари клітин листка, починаючи з верхньої сторони листка
А) Губчасті клітини; Б) Клітини шкірки з продихами; В) Стовпчасті клітини; Г) Клітини шкірки.
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
Тестові завдання для контролю навчальних досягнень з теми «Вегетативні органи рослин»
ІІ варіант
Завдання з вибором однієї правильної відповіді
а) наявність кореневих волосків; б) утворення бічних коренів;
в) інтенсивний поділ клітин.
2. У процесі фотосинтезу рослини можуть вловлювати енергію світла:
а) тільки сонячного; б) тільки штучного;
в) як сонячного, так і штучного.
3. За супротивного листорозміщення від одного вузла відходить листків:
а) 1; б) 2; в) 3 і більше.
4. Сидячий листок:
а) має черешок; б) не має черешка; в) має кілька листкових пластинок.
Завдання з вибором кількох правильних відповідей
5. Типи жилкування листків:
а) паралельне; б) дугове; в) супротивне; г) почергове; д) зубчасте;
е) сітчасте.
6. Функції кореня:
а) фотосинтез; б) повітряне живлення; в) мінеральне живлення;
г) закріплення рослини у ґрунті; д) всмоктування води; е) запас поживних речовин.
7. Для фотосинтезу необхідні:
а) кисень; б) вуглекислий газ; в) вода; г) сонячна енергія: д) добрива;
е) темнота.
Завдання на встановлення відповідностей
8. Встановіть відповідність між органом та його функцією:
А) Корінь 1. Є зачатковим пагоном
Б) Стебло 2. Захищає насіння
В) Листок 3. Всмоктує воду
Г) Брунька 4. Випаровує воду
5. Транспортує речовини
Завдання на встановлення логічної послідовності
9. Розмістіть послідовно зони кореня, починаючи з верхівки:
А) Провідна зона; Б) Кореневий чохлик; В) Зона росту;
Г) Всисна зона.
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
Тестові завдання для контролю навчальних досягнень з теми «Вегетативні органи рослин»
ІІІ варіант
Завдання з вибором однієї правильної відповіді
а) кореневого чохлика; б) зони поділу; в) всисної зони.
2. Промені світла рослина поглинає за вдяки наявності у її клітинах:
а) води; б) хлорофілу: в) крохмалю.
3. За почергового листорозміщення від одного вузла відходить листків:
а) 1; б) 2; в) 3 і більше.
4. Судини розміщені у:
а) деревині стебла; б) корі; в) серцевині; г) у камбії.
Завдання з вибором кількох правильних відповідей
5. Видозмінами кореня є:
а) бульбокорені; б) бульби; в) коренеплоди; г) цибулини; д) вусики;
е) присоски
6. Функції стебла:
а) випаровування води; б) транспорт речовин; в) опорна функція; г) мінеральне живлення; д) виніс листків до світла; е) всмоктування води.
7. Типи бруньок:
а) репродуктивна; б) фотосинтезуюча; в) основна; г) вегетативна; д) спляча; е) верхівкова.
Завдання на встановлення відповідностей
8. Установіть відповідність між назвою рослини і видозміною кореня, який їй притаманний:
А) Бульбокорінь 1. Плющ
Б) Чіпкий корінь 2. Буряк
В) Коренеплід 3. Малина
Г) Корені-присоски 4. Жоржина
5. Омела
Завдання на встановлення логічної послідовності
9. Розмістіть послідовно шари стебла, починаючи із зовнішнього:
А) Камбій; Б) Серцевина; В) Кора;
Г) Деревина.
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
Тестові завдання для контролю навчальних досягнень з теми «Вегетативні органи рослин»
ІV варіант
Завдання з вибором однієї правильної відповіді
а) головного; б) додаткових; в) бічних.
2. Рослини виділяють кисень у процесі:
а) тільки дихання; б) тільки фотосинтезу; в) як дихання, так і фотосинтезу
3. За супротивного листорозміщення від одного вузла відходить листків:
а) 1; б) 2; в) 3 і більше.
4. Бульба картоплі – це видозміна:
а) кореня; б) коренеплоду; в) пагона.
Завдання з вибором кількох правильних відповідей
5. Функції листка:
а) випаровування води; б) фотосинтез; в) мінеральне живлення; г) опора для рослини; д) дихання; е) насінне розмноження.
6. Для фотосинтезу необхідні:
а) кисень; б) вуглекислий газ; в) вода; г) сонячна енергія: д) добрива;
е) темнота.
7. Зони кореня:
а) всисна; б) основна; в) провідна; г) поділу і розтягування;
д) фотосинтезуюча; е) кореневий чохлик.
Завдання на встановлення відповідностей
8. Встановіть відповідність між назвою бруньки та її особливістю
А) Вегетативна брунька 1. Має зачаток квітки
Б) Генеративна брунька 2. Перебуває у стані спокою кілька
років
В) Верхівкова брунька 3. Має зачаток листка
Г) Спляча брунька 4. Має зачаток плода
5. Розміщена на верхівці стебла
Завдання на встановлення логічної послідовності
9. Розмістіть послідовно шари клітин листка, починаючи з верхньої сторони листка
А) Клітини шкірки; Б) Стовпчасті клітини; В) Клітини шкірки з продихами; Г) Губчасті клітини.
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
1) Психологічна розминка «Кольоропис»
Гра «Мої очікування»
- Учні,отже і підійшов до завершення наш урок. Зараз вам необхідно вибрати один із кленових листочків, який вам до вподоби, і записати на ньому, чи справдились ваші очікування від сьогоднішнього уроку, і причепити до дерева очікувань.
V. Узагальнення.
- Підводячи підсумки вивчення теми, спробуємо зробити висновок.
- Чи можна сказати, що рослина – цілісний організм? Чому ви так вважаєте?
VІ. Підсумок уроку
1. Пропонуємо учням самостійно підвести підсумок уроку, зробити висновок про рівень засвоєння ними навчального матеріалу теми:
- Що, на вашу думку, ви засвоїли добре?
- Над чим ще необхіднопопрацювати?
2. Аргументоване виставлення оцінок. Визначення «Найкомпетентнішого учня», вручення диплому.
3. Загальні зауваження щодо роботи класу на уроці.
VІІ. Домашнє завдання
Додаток.
«Вундеркінди»
Вчитель зачитує по черзі запитання. Перемагає той хто збере найбільшу кількість професорів Розумників.
1