Козацькому роду – нема переводу
(козацькі змагання до Дня захисника і захисниць України
для учнів 9-11 класів)
Мета:
Хід заходу
Ведучий1. День козацтва, День захисника України –
Мужності й геройства свято.
Ми вклоняємося тим,
Хто літ тому назад багато
І тим, хто нині з автоматом
Наш спокій береже і захищає,
Всю нашу велику родину,
Рідну землю свою – Україну.
Ведуча 2. Шановні друзі! Сьогодні ми зібралися у цій святковій, затишній залі, щоб засвідчити свою повагу всім захисника наших домівок, які здатні завжди підставити своє сильне плече чарівній половині людства і відзначити свято – День захисника України та День козацтва.
Ведучий 1. Військові традиції не вмирають, доки існує сам народ, доки розвиваються його збройні сили. 14-го жовтня ми віддаємо данину любові та поваги до захисника України, до вас шановні учасники бойових дій в гарячих точках та на Сході держави. Щиро зичимо вам доброго здоров’я, щастя, родинного затишку, миру, натхнення і високих звершень на благо розквіту Великої Української Держави!
Ведучий 2. Збройні сили України своїми славними традиціями зобов’язані козацтву. Багато століть лунають над нашою землею пісні, які уславлюють козаків. Тож хай живе і донині слава козацька, слава України.
Ведуча 1. Із давніх часів наш народ умів захищати свою землю .Його сини – воїни демонстрували зразки мужності, звитяги на полях битв із ворогами.
Невмирущою славою покрили свої знамена козацькі полки Запорозької Січі у визвольній боротьбі під проводом Богдана Хмельницького, Івана Мазепи, Петра Дорошенка.
Ведучий 2.Сьогодні ми проведемо змагання, які визначать, хто ж більше всього схожий на козаків. Перш за все давайте пригадаємо героїчне минуле нашої держави, ті далекі часи, коли слава наших предків, відважних запорізьких козаків, гриміла по всьому світу.
(розповідь учня-історика)
У ті давні часи тяжко жилося простому народу. Із нього нещадно знущалося панство, а тому люди піднімалися на боротьбу, а потім, уникаючи кари та знущань, залишали милі серцю місця й вирушали в мандри поодинці або сім’ями.
Селилися вони на вільних землях, засновували там хутори і займалися хліборобством, тваринництвом, рибальством. І називали себе козаками, тобто « вільними людьми».
А деякі тільки ще далі, на низ, за пороги Дніпра – на Хортицю, Томаківку, тобто на острови беруть команди 8 в низов’я Дніпра. І почали цих людей називати низовими або запорозькими козаками. « Славне Запоріжжя»,- казали про Січ, а про козаків, як про «святих лицарів», « захисників Вітчизни». Адже вони стали основною силою, що захищала її і всю Україну від ворогів.
До лав козацтва вступали найсміливіші, наймужніші люди, бо на них чекали військові походи й битви, тривала повсякчасна боротьба проти нападників.
А пізніше вони об’єднались в одну організацію – Військо Запорозьке, де формувались воєнні таланти, карбувались сталеві характери.
Запорозьку піхоту вважали найкращою в Європі. Неперевершеними були козаки в битвах на суші. Козацька піхота в бою шикувались у три шеренги: перша - стріляла, друга – подавала, а третя – заряджала рушниці.
А на морі козаки воювали на легких та маневрених човнах – чайках, вели морські бої, визволяли українців із турецької та татарської неволі, охороняли береги.
Козаки воювали з ворогами, а народ оспівував їх героїзм у думах та піснях, де козак постає в ореолі геройської слави.
Ведучий1. А чи справді ви є нащадками славних козаків українських? Зараз ми це і перевіримо.
У сьогоднішніх змаганнях беруть участь рої 9-А та 9-Б класів. Кожний рій – 8 учнів зі своїм отаманом.
Ведуча 2. Роям потрібно буде пройти різні випробування, після яких буде визначено, яка з команд найрозумніша, найкмітливіша, сильніша і спритніша.
Ведучий 1. Але що ж за конкурс без судейської колегії – козацької старшини, яка остаточно визначить найкращих, найрозумніших, найспритніших.
Ведуча 2: Представляємо козацьку старшину:_______________
Ведучий 1. Перший конкурс «Представлення».
Рої по черзі представляють назву, гасло, емблему.
Ведуча 2. Наступний конкурс «Стройовий впоряд». Журі оцінює організованість та якість виконання впорядових наказів. (Під керівництвом вчителя зазисту України рої виконують прийоми в такій послідовності
Ведучий 1. Конкурс « Знавці козацтва». Кожному рою пропонуються питання
з історії козацтва. Кожна правильна відповідь оцінюється в один бал.
Якщо рій не знає відповіді на питання, то інший рій має можливість дати відповідь і отримати додатковий бал.
Запитання для першого рою.
1. Що означає слово « козак »? ( Вершник, вільна людина).
2. Де відбулася перша битва в ході визвольної війни? ( Під Жовтими Водами). 3. Кому заборонявся вхід на територію Запорозької Січі? ( Усім жінкам).
4.Хто був автором першої української Конституції?( Пилип Орлик)
5. Кого вважали козаки батьком, матір'ю, дружиною і товаришем? ( Батько – степ, мати – Січ, товариш – кінь).
6.Як звали першого гетьмана козаків ?(Дмитро Вишневецький).
7.Ім’я козака, прозваного бусурманами Урус-шайтаном, тобто українським чортом. Туркені лякали ним своїх дітей. Відомо, що цей козак виходив переможцем 54 рази із проведених 55 битв. (Іван Сірко)
8.Хто із гетьманів був нагороджений медаллю Папи Римського?(Іван Сулима)
9.Що означала сережка у лівому вусі козака?( що він єдиний син у одинокої матері)
10.Чим посипали голову кошового отамана після його обрання? (піском та багнюкою)
Запитання для другого рою
1.«Носом чує татарюгу, зна по птицях, по звіру…» — перекази та легенди наділяли козаків магічною силою. Чи відомо Тобі, як називали козаків, які зналися на травах та вміли ворожити?(Характерник)
2.Назвіть найвідоміший козацький танок? (Гопак)
3.Першу козцьку фортецю збудували на острові…( Мала Хортиця)
4.Останній гетьман Запорозької Січі. (Кирило Розумовський).
5.Про яку деталь козацького вбрання казали: «широкі, як Чорне море»?(Шаровари).
6. Як у народі називали Петра Дорошенка? Сонце Руїни).
7.Кого сучасники називали «українським Спартаком», «Ганнібалом»? В народній пам’яті він залишився національним героєм. (Богдан Хмельницький).
8.Назвіть гетьмана, звинуваченого у державній зраді та заточеного в Петропавлівське підземелля, звідки йому вже не вдалося вийти? (Павло Полуботок)
9.Чим обмінювалися козаки-побратими на знак вірності один одному?(натільним хрестом)
10.«Козака прив’язували до стовпа, під яким лежала в’язанка довгих хворостин, і хто з козаків не проходив поряд, бив три рази бідолаху по спині…». За що так карали на Січі? (за пияцтво)
Ведуча 2. Конкурс « Одягни отамана».
За описами сучасників запорозькі козаки були, переважно, середнього зросту, плечисті, міцні, сильні, обличчя – повне, округлене, смагляве від літньої спеки й степового повітря. З довгими вусами на верхній губі, з розкішним оселедцем на тімені, у смушковій гостроверхій шапці, вічно з люлькою в зубах. Як бачимо, за зовнішнім виглядом та і за внутрішніми якостями запорозькі козаки, загалом, були характерними типами свого часу і свого народу.
Ведучий 1. Ось ми зараз спробуємо наблизити зовнішній вигляд вашого отамана до козацького. Звичайно, оселедців ми вам вистригати не будемо, але, все ж, дещо у нас є.(Виносять український одяг: вишиті сорочки, шаровари, пояси, шапки).
Вам пропонується вбрати в цей одяг свого отамана. Який рій зробить це швидше і охайніше, той і набере більше балів.
Ведучий 2. Конкурс « Товмачів»
Історики запевняють, що в часи Запорізької Січі творилася українська державність. І хоч на Січ міг прийти кожен бажаючий, жити і їсти з козаками без будь-яких розпитувань чи вдячності за гостинність, та, хто вже селився на запорозьких землях,, мусив, безумовно, підкорятися запорозькому законові і виконувати громадські обов’язки. Дуже вже пишалися козаки своїм національним одягом, своїми традиціями, своєю українською мовою. Та, хоч і знали її досконало, а все ж тримали на Січі товмача.
Ведучий 1.Його використовували для перекладів при розмовах із людьми, які приходили на Січ і не знали української мови. Він мусив знати українську, московську, грецьку, турецьку і татарську мови.
Звичайно, вимагати від вас знання стількох мов ми не будемо, та все ж, зараз перевіримо, як ви знаєте свою рідну мову.
Козакам кожного рою, по черзі, ми будемо називати слова російською мовою.
Ви повинні відразу навести український переклад цих слів. Кількість слів для кожного рою – однакова. Скільки слів перекладете – стільки балів і отримаєте.
Ну ж бо, поміркуйте!
Часи – (годинник)
Табак – (тютюн)
Оружие – (зброя)
Врач – (лікар)
Очки – (окуляри)
Носки – (шкарпетки)
Зонтик – (парасолька)
Сахар – (цукор)
Гвоздь – (цвях)
Люлька – (люлька)
Топор – (сокира)
Ужин – (вечеря)
Пушка – (гармата)
Кукушка – (зозуля)
Бумага – (папір)
Уси – (вуса)
Ведучий 2. Конкурс « Богатирі»
Для того, щоб налякати ворога, запорожці нерідко поширювали неймовірні чутки про свою силу й непереможність, змушуючи й інших вірити у це. Серед них завжди були ті, котрих ні вогонь, ні вода, ні шабля, ні куля не брали. Вони могли відмикати замки без ключів, плавати човном по підлозі, як по морських хвилях, брати голими руками розпечені ядра, жити на дні річки, залазити й вилазити з міцно зв’язаних чи навіть зашитих мішків.
Ведуча 1. Багато розповідали козаки про силу своїх богатирів. Так, богатирі в них були такі, яких ніде не зустрінеш. А чи є богатирі серед вас? От ви нам зараз і покажете свою силу і непереможність. Для цього ми проведемо спортивні випробування.
Ведучий 2. Конкурс «Кашовари»
Особливою збройною силою Запоріжжя були січові нежонаті товариші. Вони несли воєнну і граничну службу, служили на перевозах та на митних станціях.
За наказом отамана ходили в походи, та, взагалі, куди було потрібно.
Жінки не допускалися на Січ, тому козакам самим доводилося займатися домашнім господарством, хоч вони й були з ним мало знайомі. Та все у них було добре, бо вони були кмітливими у домашньому побуті. За відсутності металевого посуду примудрялися варити собі страву у дерев’яних корцях, підкидуючи безупинно, один за одним, у корець розжарені на вогні камені, доки не закипала налита у посудину вода.
Ведуча1. Мабуть, ви вже зрозуміли, що зараз наші козаки будуть готувати собі їжу. А готуватимуть не якусь там маловідому козацьку страву, а добре відому, нашу, національну – український борщ!
Кожний рій отримає набори листівок, на яких написані назви різних продуктів: овочів, фруктів, зелені, жирів, спецій, приправ. Ви повинні вибрати з цього розмаїття продуктів лише ті, які придатні для того, щоб зварити борщ. Вибрані листочки кладуть на тарілку і подають для оцінювання. А журі вирішить у кого смачніше!
Ведучий 2. Конкурс « Пісенний»
Будучи поетами та мрійниками у душі, запорожці завжди вибирали наймальовничіші і найкрасивіші місця для своїх тимчасових і вічних жител, залазили на високі скелі, усамітнювалися у лісових хащах, піднімались на високі кургани і, з висоти пташиного лету, милувалися краєвидами й віддавалися полону тихих дум і пісенних роздумів.
Ведуча1.Будучи справжніми шанувальниками пісень, дум і рідної музики, запорожці любили послухати своїх сліпців-кобзарів. Нерідко самі складали пісні і думи і бралися за кобзу. На жаль, кобзи у нас із вами під рукою немає, але гарну українську козацьку пісню ми почути дуже сподіваємося. Розкрийте нам свій талант і душу!
Кожен рій виконує козацьку пісню. Оцінюється сама пісня та її виконання за такими показниками: злагодженість, темпераметр, знання слів, щирість та піднесеність. У кого вийде краще?
Ведучий 2. Ну що ж, и чесно і завзято змагалися між собою. І показали, що ви можете бути справжніми нащадками славних запорозьких козаків. Ви з гідністю пройшли всі випробування, натхненно виконували такі нелегкі завдання, і нам залишилося визначити і назвати найдостойніших.
Слово надається журі – нашій козацькій старшині.
Ведучий 1. Наша зустріч наближається до кінця. Але свято не закінчується. Ми ще раз вітаємо вас, наші майбутні захисники України!
Саме вам продовжувати естафету героїзму і мужності у справі захисту мирного населення і нашого майбутнього. Щастя вам, добра, радості, здійснення усіх ваших мрій! І нехай завершилась наша чудова подорож у славне козацьке минуле, та ви ще раз підтвердили, що козацькому роду – нема переводу.
Всі присутні співають пісню « Зродились ми великої години»