Сценарій майстер-класу «Здоров’я – мудрих гонорар»

Про матеріал

Ідея майстер-класу «Здоров'я – мудрих гонорар» - системне використання здоров'язбережувальних технологій у викладанні хімії сприяє вихованню здорової особистості, яка зорієнтована на здоровий спосіб життя. В матеріалі представлений досвід роботи, показані методичні прийоми щодо формування здоров'язбережувальної компетентності засобами предмету «хімія» через розв'язування задач

Перегляд файлу

Сценарій майстер-класу «Здоров’я – мудрих гонорар»

учитель хімії та фізики

Бахмутської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 10

Онишко Ольга Олександрівна

Тема. Формування здоров'язбережувальної компетентності засобами хімії (розв’язання задач)

Ідея. Системне використання здоров’язбережувальних технологій у викладанні хімії сприяє вихованню здорової особистості, яка зорієнтована на здоровий спосіб життя

Мета майстер-класу:

Ознайомлення з досвідом роботи та показ методичних прийомів щодо формування здоров’язбережувальної  компетентності засобами предмету «хімія» через розв’язання задач

Завдання майстер-класу 

  1. Знайомство з системою роботи щодо формування здоров'язбережувальної компетентності на уроках хімії
  2. Відпрацювання ефективних  прийомів роботи на уроці, які сприяють здоров’язбереженню
  3. Підвищення рівня мотивації учителів щодо використання прийомів, спрямованих на збереження і зміцнення здоров'я учнів

 

Перебіг майстер-класу

Шановні колеги, вітаю Вас і хочу запросити на коротку подорож у світ хімії. 

  • Чи впливають на наше життя числа? (відповіді учасників)
  • А чи можна за хімічними елементами скласти прогноз щодо характеру людини та відповідності професії? (відповіді учасників)

Я спробувала!  Моє прізвище та ім’я починаються з букви «О». Звертаємо увагу на таблицю Менделєєва, розшукуємо букву «О» - хімічний елемент Оксиген. Відкриваємо довідник хімічних елементів. Оксиген -  самий  розповсюджений елемент на Землі утворює кисень – газ дихання та горіння. Він скрізь присутній, він всемогутній і в той же час невидимий. Проводимо паралель - особистість учителя як сильний окисник, змінює простір навколо себе, спалює або надихає життям непомітно, могутньо, повсякчасно. Йдемо далі. Ще дві букви повторюються неодноразово – «N» та «К».

Калій – надзвичайний метал. Такий він не тільки тому, що ріжеться ножем, сполохує у воді, але й тому, що він незамінний для всього живого. Він виключно рухливий, він : тут-там-усюди – в мінералах, ґрунті, рослинах, організмах людей і тварин. Так і учитель: і вдома  - на роботі, і на роботі – як вдома, і в минулому і в майбутньому одночасно, він стійкий якщо йдеться про принципову позицію і вразливий щодо своєї особистості, але завжди активний і незамінний.

Азот і життя поняття нероздільні. Кожного разу, коли біологи або хіміки намагаються зрозуміти походження життя, то неодмінно стикаються з Нітрогеном або азотом (тим, що безжиттєвий або навпаки «початок і кінець всього». Інертність будь-де, в тому числі і в педагогіці, забезпечує послідовність, відсутність метушливості.

От така і я в своїй діяльності,  як ці елементи, – традиційна, дещо інертна, але  послідовна; активна, енергійна, але з певною селективністю; така як усі поруч, але досить індивідуальна.

 Мені здається що це дуже цікаво – проводити аналогії, шукати звичайне в незвичайному, незнайоме в знайомому. Саме такий підхід (пошук відповідностей, цікавих фактів, співставлень) дозволяє мені використовувати уроки хімії для формування здоров’язбережувальної компетентності. «Здоров’я -  мудрих гонорар» - цей вислів Беранже буде девізом майстер-класу.

Перш за все давайте визначимося, що таке здоров’язбережувальна компетентність? (відповіді учасників)

Державний стандарт базової та повної загальної середньої освіти дає нам таке визначення: здоров’язбережувальна компетентність — здатність учня застосовувати в умовах конкретної ситуації сукупність здоров’язбережувальних компетенцій, дбайливо ставитися до власного здоров’я та здоров’я інших людей.

При цьому зазначено, що здоров’язбережувальна компетентність може розглядатися як ключова і як предметна у відповідних освітніх галузях (слайд)

Здоров’язбережувальна компетентність – це характеристики, властивості дитини, спрямовані  на збереження  фізичного, соціального, психічного и духовного здоров’я особистого та оточуючих. Згідно з цим українськими педагогами визначені життєві навички (компетентності), які сприяють здоровому способу життя (представлені на слайді)

  • Які шляхи формування ключової здоров’язбережувальної компетентності? (відповіді учасників)

Можливі відповіді (представлені на слайді):

  • створення умов для активної навчально-пізнавальної діяльності, для творчої реалізації і виявлення особливостей суб'єктивного досвіду учнів;
  • залучення учнів до методів наукового дослідження і експерименту з метою розкриття і розвитку їх індивідуальних можливостей і здібностей;
  • раціональне використання методів і прийомів, направлених на усвідомлену самостійність мислення, уяви, практичних дій, творчості;
  • занурення учнів в атмосферу захопленості предметом, визнання самостійності і індивідуальної позиції учня, пріоритет діалогічності спілкування;
  • формування в учнів рефлексії розуміння  необхідності одержуваних знань для успішної соціалізації, усвідомленого вибору професійної діяльності;
  • використання матеріалу предмету в контексті здоров’язбереження;
  • урахування психолого-фізіологічних особливостей і здібностей учнів в області пізнання, самостійної діяльності і творчої самореалізації.

Традиційну систему уроків хімії,  враховуючи наробки вчених, я спробувала доповнити здоров’язбережувальними технологіями навчання. Тобто у своїй практиці я використовую дидактичні одиниці з акцентом на здоров’язбереження.

Пропоную вам  замислитися, чи достатньо уваги ми приділяємо своєму здоров’ю через розв’язання хімічних вправ і задач.

Завдання1.

Запишіть назви простих речовин, які утворюють елементи: Ba, Al, Ni, N, Na. З перших літер назв ви дізнаєтеся про фрукт, який рекомендують для профілактики агресивних проявів.

 Відповідь: Банан. Але його краще не їсти натщесерце, оскільки це сприяє утворенню газів. Виявляється, у замороженого фрукта смак такий самий, як і у ванільного морозива, він не менш солодкий, а калорій і жиру в ньому значно менше.

Який з елементів у наведеному переліку зайвий? Чому?

А чи вийде слово, якщо елемент Нітроген замінити Аргентум?

Завдання 2

З переліку елементів оберіть ті, що виявляють металічні властивості, запишіть їх назви, і ви отримаєте назву ще одного корисного екзотичного фрукту: H, Cl, Co, Se, Ir, Y, Ar, S, V, O

Відповідь. Ківі. Дієтологи вважають, що ківі ідеально збалансований – мінімум калорій, максимум корисних речовин. А вітамін С та Mg, які тут містяться у достатній кількості, підтримують серцеву функцію, сприяють стійкості організму до стресу.

 

Наступний вид роботи - розв’язування задач.

Об’єднайтеся в пари. (Завдання в парі  - одна задача -  виконуються протягом 2-3 хвилин, кожна група звітує, результати обчислень я записую на дошці та розв’язування на екрані. Для неспеціалістів – алгоритми та формули для розрахунків).

 

Задача 1. Рівень шуму в децибелах, що веде до повної глухоти, якщо в ньому прибувати кілька годин, ви дізнаєтеся, обчисливши молярну масу сульфіду алюмінію. Нормальний рівень шуму складає величину, що дорівнює масі 0,2 моль сульфіду алюмінію.

Розв’язання:  М (Al2S3) = 150 г / моль

                       m(Al2S3) = 30г

 Відповідь: Рівень шуму, що викликає глухоту дорівнює 150 дБ. Нормальний рівень шуму - 30 дБ.

До речі, гучність звуку музичних підсилювачів на дискотеках 110 дБ

Задача 2. Визначити в якій кількості речовини міді міститься 31 • 10 ² ³ атомів. Відповідь вам підкаже добову потребу організму в міді (в міліграмах). Мідь бере участь у синтезі гемоглобіну і визначає антиоксидантний потенціал сироватки крові.

Розв’язання:   n= N / NA, де    NA= 6,02 • 10²³ моль -1

                       n (Cu) = 31• 10²³ / 6,02 • 10²³ моль -1 = 5 моль

Відповідь:  5мг

Задача 3. Розрахуйте кількість речовини вуглекислого газу, який займає об'єм 134,4 л. Обчисливши, ви дізнаєтесь, скільки хвилин життя забирає одна викурена сигарета.

 Розв’язання:    n= V / Vm, де Vm (CO2) = 22,4 л /моль

                        n (CO2) = 134,4л / 22,4 л /моль = 6 (моль)

Відповідь: Одна викурена сигарета  віднімає  6  хвилин  життя

Задача 4. Розрахуйте яку кількість речовини становить оксид цинкумасою 81г.  Відповідь вам підкаже, скільки мг вітаміну С міститься в 100 г молока.

Розв’язання:    n=  m/M

                         n (ZnO) = 81 г/ 81 г/моль= 1 моль

 Відповідь: вітаміну С -1,00 мг

 

Відпочинемо:

Розігрійте руки, потерши одну долоню іншою. Відчуйте, що руки стали теплими… тепер обіпріться ліктями на стіл перед собою. Складіть пальці обох рук у дві півкулі та м’яко прокрийте ними закриті очі. Відчуйте, які приємні для очей тепло, темрява… Зробіть глибоких вдих. Уявіть, що цим киснем ви заповнюєте не тільки легені, але й очі він робить більш свіжими, сильними… Ще раз вдихнули, видихнули

 

Відпочили? Працюємо далі

Хімічні процеси зазвичай відображаються рівняннями.

 

Рівняння 1

Складіть рівняння хімічних реакцій, і за кількістю кожної  речовини, що бере участь в реакції, ви зможете визначити продукти, які:

 а) стимулюють обмін речовин у мозку і цим полегшують процес заучування

карбонат натрію і соляна кислота: 1-морква; 2 - ананас; 3 - горох; 4 - хліб

 

б) полегшують сприйняття інформації і відновлюють сили

алюміній з розчином сірчаної кислоти:

1 - помідор; 2 - лимон; 3 - грейпфрут; 4 - сосиски

 

в) нейтралізують негативні емоції:

залізо з хлором:

1 - огірок; 2 - банан; 3 - полуниця; 4 - яблуко

 

Відповідь:

а) морква і ананас (Na2CO3 + 2 HCl →);

б) лимон - полегшує сприйняття інформації, грейпфрут відновлює сили (2Al + 3 H2SO4 →);

в) банан і полуниця (2Fe + 3 Cl2 →)

 

Дома я пропоную вам скласти рівняння, використовуючи поняття: «продукти реакції», «реагенти», «сума коефіцієнтів рівняння» та матеріал статті «Психологія кольору» (додаток)

 

Давайте повернемося до епіграфу нашого заняття. Скажіть,  будь ласка, чи наблизилися ми до мудрості? Які кроки ми зробили на цьому шляху? Яке з завдання вам сподобалося, здивувало, було не зрозумілим? (відповіді учасників)

Дякую за роботу, підтримку, мені було приємно з вами спілкуватися. І нехай як ці потоки води несуть силу, енергію, кожний день вашого життя дає вам здоров’я, наснаги, мудрості.

Існують багато різних шляхів до здійснення мети. Всі вони прекрасні, всі вони гарні на своєму місці. Всі вони відмінні. Але кожен шлях прекрасний, коли ти його проходиш. І всі шляхи марні , коли ти їх знаєш, але не йдеш до мети.

 

 

 

 

 

Додаток 1

Домашнє завдання: доберіть хімічні  рівняння та складіть завдання, використовуючи поняття: «продукти реакції», «реагенти», «сума коефіцієнтів рівняння» та матеріал статті «Психологія кольору»

 

Психологія кольору

Колір науковою мовою - це суб'єктивно сприйняте людиною електромагнітне коливання в межах видимого спектру.
У повсякденному житті, кожна кольорова гамма без наукових пояснень несе свій характер, передає настрій, психологічно впливає на людину.
Уміння правильно вибрати кольорову гаму є одним із важливих факторів, що впливає на сприйняття.

Не будемо розглядати кожен відтінок окремо, адже їх мільйони. Натомість нижче описані властивості основних семи відтінків спектру веселки, які у домінуючому вигляді буду нести свій індивідуальний  характер в цілому.


Хроматичні кольори
        Червоний
Колір має тонізуючу дію, активує увагу, позбавляє апатії, депресії, вивільняє адреналін.
 


Асоціація кольору:

  •                   Вогонь
  •                   Пристрасть
  •                   Активність
  •                   Агресія

Успішні комбінації:

  •                   Блакитний
  •                   Зелений
  •                   Білий
  •                   Чорний

        Помаранчевий

Як і червоний, помаранчевий колір має тонізуючу, проте більш м'яку дію - позбавляє неприємних відчуттів, апатії та депресії,  заряджає енергією.
 


Асоціація кольору:

  •                   Радість
  •                   Активність
  •                   Чутливість
  •                   Комунікабельність
  •                   Спогади

Успішні комбінації:

  •                   Зелений
  •                   Синій
  •                   Білий
  •                   Чорний
  •                   Сірий

        Жовтий
Психологічно-позитивний колір - позбавляє негативних почуттів, надає впевненості, бадьорості, освітляє розум, проганяє сонливість, песимізм.
 


Асоціація кольору:

  •                   День
  •                   Веселість
  •                   Свято
  •                   Свобода
  •                   Сонячність

Успішні комбінації:

  •                   Синій
  •                   Чорний
  •                   Червоний

 


        Зелений
Зелений колір вважається нейтральним, оскільки у видимому спектрі умовно розташований між чорним та білим кольорами. Тому має заспокійливу (нейтралізуючу) дію.
 


Асоціація кольору:

  •                   Життя
  •                   Гармонія
  •                   Натуральність
  •                   Природа
  •                   М'якість

Успішні комбінації:

  •                   Білий
  •                   Помаранчевий
  •                   Жовтий
  •                   Червоний

        Голубий
Колір має ізолюючий ефект, що відділяє думки від оточуючих факторів. Одночас характеризується заспокійливою дією.

 


Асоціація кольору:

  •                   Вітер
  •                   Холод
  •                   Чистота
  •                   Безтурботність

Успішні комбінації:

  •                   Білий
  •                   Жовтий
  •                   Помаранчевий

        Синій
Колір допомагає звільнити думки, увімкнути уяву.
 


Асоціація кольору:

  •                   Тиша
  •                   Спокій
  •                   Глибина
  •                   Фантазія

Успішні комбінації:

  •                   Білий
  •                   Жовтий
  •                   Червоний
  •                   Помаранчевий

        Фіолетовий
Є балансуючим кольором між двома кінцями спектру, тому має двозначний вплив на підсвідомість.
 


Асоціація кольору:

  •                   Духовність
  •                   Розкіш
  •                   Містичність
  •                   Поєднання
  •                   Межа

Успішні комбінації:

  •                   Спірні

 

 

 


Не хроматичні кольори
.    . Чорний
Чорний не відноситься до жодних з кольорів. Є протилежністю білого, що дозволяє виділити його як такий, тому сприймається людиною як частина життя без зайвої уваги.
 


Асоціація кольору:

  •                   Спокій
  •                   Темрява
  •                   Печаль
  •                   Безкінечність
  •                   Невідомість
  •                   Загадковість
  •                   Солідність

Успішні комбінації:

  •                   Червоний
  •                   Жовтий
  •                   Синій
  •                   Білий

 

 


. Білий
Білий колір поєднує у собі всі кольори видимого спектру. В залежності від культурних особливостей, може сприйматись як позитивний і як негативний.
 


Асоціація кольору:

  •                   Спокій
  •                   Світло
  •                   Пустота
  •                   Чистота
  •                   Незайманість

Успішні комбінації:

  •                   Чорний
  •                   Червоний
  •                   Зелений
  •                   Помаранчевий
  •                   Синій

        Сірий
Є проміжним кольором між нехроматичними чорним та білим, тому має нейтральний характер (подібно до хроматичного зеленого). Отже активних психологічних реакцій не викликає.
 


Асоціація кольору:

  •                   Нерухомість
  •                   Стабільність
  •                   Реалізм
  •                   Нейтральність

Успішні комбінації:


  •                   Практично будь-який колір

 

Експериментуйте з комбінаціями перерахованих вище кольорів, їх контрастністю, поєднанням яскравості і гами, застосуванням перекриваючих світлофільтрів і безумовно отримаєте свій неповторний букет настрою!


 


За матеріалами Анатолія Ключневського


 

doc
Пов’язані теми
Педагогіка, Майстер-класи
Додано
30 липня 2018
Переглядів
967
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку