Ідея майстер-класу «Здоров'я – мудрих гонорар» - системне використання здоров'язбережувальних технологій у викладанні хімії сприяє вихованню здорової особистості, яка зорієнтована на здоровий спосіб життя. В матеріалі представлений досвід роботи, показані методичні прийоми щодо формування здоров'язбережувальної компетентності засобами предмету «хімія» через розв'язування задач
Сценарій майстер-класу «Здоров’я – мудрих гонорар»
учитель хімії та фізики
Бахмутської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 10
Онишко Ольга Олександрівна
Тема. Формування здоров'язбережувальної компетентності засобами хімії (розв’язання задач)
Ідея. Системне використання здоров’язбережувальних технологій у викладанні хімії сприяє вихованню здорової особистості, яка зорієнтована на здоровий спосіб життя
Мета майстер-класу:
Ознайомлення з досвідом роботи та показ методичних прийомів щодо формування здоров’язбережувальної компетентності засобами предмету «хімія» через розв’язання задач
Завдання майстер-класу
Перебіг майстер-класу
Шановні колеги, вітаю Вас і хочу запросити на коротку подорож у світ хімії.
Я спробувала! Моє прізвище та ім’я починаються з букви «О». Звертаємо увагу на таблицю Менделєєва, розшукуємо букву «О» - хімічний елемент Оксиген. Відкриваємо довідник хімічних елементів. Оксиген - самий розповсюджений елемент на Землі утворює кисень – газ дихання та горіння. Він скрізь присутній, він всемогутній і в той же час невидимий. Проводимо паралель - особистість учителя як сильний окисник, змінює простір навколо себе, спалює або надихає життям непомітно, могутньо, повсякчасно. Йдемо далі. Ще дві букви повторюються неодноразово – «N» та «К».
Калій – надзвичайний метал. Такий він не тільки тому, що ріжеться ножем, сполохує у воді, але й тому, що він незамінний для всього живого. Він виключно рухливий, він : тут-там-усюди – в мінералах, ґрунті, рослинах, організмах людей і тварин. Так і учитель: і вдома - на роботі, і на роботі – як вдома, і в минулому і в майбутньому одночасно, він стійкий якщо йдеться про принципову позицію і вразливий щодо своєї особистості, але завжди активний і незамінний.
Азот і життя поняття нероздільні. Кожного разу, коли біологи або хіміки намагаються зрозуміти походження життя, то неодмінно стикаються з Нітрогеном або азотом (тим, що безжиттєвий або навпаки «початок і кінець всього». Інертність будь-де, в тому числі і в педагогіці, забезпечує послідовність, відсутність метушливості.
От така і я в своїй діяльності, як ці елементи, – традиційна, дещо інертна, але послідовна; активна, енергійна, але з певною селективністю; така як усі поруч, але досить індивідуальна.
Мені здається що це дуже цікаво – проводити аналогії, шукати звичайне в незвичайному, незнайоме в знайомому. Саме такий підхід (пошук відповідностей, цікавих фактів, співставлень) дозволяє мені використовувати уроки хімії для формування здоров’язбережувальної компетентності. «Здоров’я - мудрих гонорар» - цей вислів Беранже буде девізом майстер-класу.
Перш за все давайте визначимося, що таке здоров’язбережувальна компетентність? (відповіді учасників)
Державний стандарт базової та повної загальної середньої освіти дає нам таке визначення: здоров’язбережувальна компетентність — здатність учня застосовувати в умовах конкретної ситуації сукупність здоров’язбережувальних компетенцій, дбайливо ставитися до власного здоров’я та здоров’я інших людей.
При цьому зазначено, що здоров’язбережувальна компетентність може розглядатися як ключова і як предметна у відповідних освітніх галузях (слайд)
Здоров’язбережувальна компетентність – це характеристики, властивості дитини, спрямовані на збереження фізичного, соціального, психічного и духовного здоров’я особистого та оточуючих. Згідно з цим українськими педагогами визначені життєві навички (компетентності), які сприяють здоровому способу життя (представлені на слайді)
Можливі відповіді (представлені на слайді):
Традиційну систему уроків хімії, враховуючи наробки вчених, я спробувала доповнити здоров’язбережувальними технологіями навчання. Тобто у своїй практиці я використовую дидактичні одиниці з акцентом на здоров’язбереження.
Пропоную вам замислитися, чи достатньо уваги ми приділяємо своєму здоров’ю через розв’язання хімічних вправ і задач.
Завдання1.
Запишіть назви простих речовин, які утворюють елементи: Ba, Al, Ni, N, Na. З перших літер назв ви дізнаєтеся про фрукт, який рекомендують для профілактики агресивних проявів.
Відповідь: Банан. Але його краще не їсти натщесерце, оскільки це сприяє утворенню газів. Виявляється, у замороженого фрукта смак такий самий, як і у ванільного морозива, він не менш солодкий, а калорій і жиру в ньому значно менше.
Який з елементів у наведеному переліку зайвий? Чому?
А чи вийде слово, якщо елемент Нітроген замінити Аргентум?
Завдання 2
З переліку елементів оберіть ті, що виявляють металічні властивості, запишіть їх назви, і ви отримаєте назву ще одного корисного екзотичного фрукту: H, Cl, Co, Se, Ir, Y, Ar, S, V, O
Відповідь. Ківі. Дієтологи вважають, що ківі ідеально збалансований – мінімум калорій, максимум корисних речовин. А вітамін С та Mg, які тут містяться у достатній кількості, підтримують серцеву функцію, сприяють стійкості організму до стресу.
Наступний вид роботи - розв’язування задач.
Об’єднайтеся в пари. (Завдання в парі - одна задача - виконуються протягом 2-3 хвилин, кожна група звітує, результати обчислень я записую на дошці та розв’язування на екрані. Для неспеціалістів – алгоритми та формули для розрахунків).
Задача 1. Рівень шуму в децибелах, що веде до повної глухоти, якщо в ньому прибувати кілька годин, ви дізнаєтеся, обчисливши молярну масу сульфіду алюмінію. Нормальний рівень шуму складає величину, що дорівнює масі 0,2 моль сульфіду алюмінію.
Розв’язання: М (Al2S3) = 150 г / моль
m(Al2S3) = 30г
Відповідь: Рівень шуму, що викликає глухоту дорівнює 150 дБ. Нормальний рівень шуму - 30 дБ.
До речі, гучність звуку музичних підсилювачів на дискотеках 110 дБ
Задача 2. Визначити в якій кількості речовини міді міститься 31 • 10 ² ³ атомів. Відповідь вам підкаже добову потребу організму в міді (в міліграмах). Мідь бере участь у синтезі гемоглобіну і визначає антиоксидантний потенціал сироватки крові.
Розв’язання: n= N / NA, де NA= 6,02 • 10²³ моль -1
n (Cu) = 31• 10²³ / 6,02 • 10²³ моль -1 = 5 моль
Відповідь: 5мг
Задача 3. Розрахуйте кількість речовини вуглекислого газу, який займає об'єм 134,4 л. Обчисливши, ви дізнаєтесь, скільки хвилин життя забирає одна викурена сигарета.
Розв’язання: n= V / Vm, де Vm (CO2) = 22,4 л /моль
n (CO2) = 134,4л / 22,4 л /моль = 6 (моль)
Відповідь: Одна викурена сигарета віднімає 6 хвилин життя
Задача 4. Розрахуйте яку кількість речовини становить оксид цинкумасою 81г. Відповідь вам підкаже, скільки мг вітаміну С міститься в 100 г молока.
Розв’язання: n= m/M
n (ZnO) = 81 г/ 81 г/моль= 1 моль
Відповідь: вітаміну С -1,00 мг
Відпочинемо:
Розігрійте руки, потерши одну долоню іншою. Відчуйте, що руки стали теплими… тепер обіпріться ліктями на стіл перед собою. Складіть пальці обох рук у дві півкулі та м’яко прокрийте ними закриті очі. Відчуйте, які приємні для очей тепло, темрява… Зробіть глибоких вдих. Уявіть, що цим киснем ви заповнюєте не тільки легені, але й очі він робить більш свіжими, сильними… Ще раз вдихнули, видихнули
Відпочили? Працюємо далі
Хімічні процеси зазвичай відображаються рівняннями.
Рівняння 1
Складіть рівняння хімічних реакцій, і за кількістю кожної речовини, що бере участь в реакції, ви зможете визначити продукти, які:
а) стимулюють обмін речовин у мозку і цим полегшують процес заучування
карбонат натрію і соляна кислота: 1-морква; 2 - ананас; 3 - горох; 4 - хліб
б) полегшують сприйняття інформації і відновлюють сили
алюміній з розчином сірчаної кислоти:
1 - помідор; 2 - лимон; 3 - грейпфрут; 4 - сосиски
в) нейтралізують негативні емоції:
залізо з хлором:
1 - огірок; 2 - банан; 3 - полуниця; 4 - яблуко
Відповідь:
а) морква і ананас (Na2CO3 + 2 HCl →);
б) лимон - полегшує сприйняття інформації, грейпфрут відновлює сили (2Al + 3 H2SO4 →);
в) банан і полуниця (2Fe + 3 Cl2 →)
Дома я пропоную вам скласти рівняння, використовуючи поняття: «продукти реакції», «реагенти», «сума коефіцієнтів рівняння» та матеріал статті «Психологія кольору» (додаток)
Давайте повернемося до епіграфу нашого заняття. Скажіть, будь ласка, чи наблизилися ми до мудрості? Які кроки ми зробили на цьому шляху? Яке з завдання вам сподобалося, здивувало, було не зрозумілим? (відповіді учасників)
Дякую за роботу, підтримку, мені було приємно з вами спілкуватися. І нехай як ці потоки води несуть силу, енергію, кожний день вашого життя дає вам здоров’я, наснаги, мудрості.
Існують багато різних шляхів до здійснення мети. Всі вони прекрасні, всі вони гарні на своєму місці. Всі вони відмінні. Але кожен шлях прекрасний, коли ти його проходиш. І всі шляхи марні , коли ти їх знаєш, але не йдеш до мети.
Додаток 1
Домашнє завдання: доберіть хімічні рівняння та складіть завдання, використовуючи поняття: «продукти реакції», «реагенти», «сума коефіцієнтів рівняння» та матеріал статті «Психологія кольору»
Психологія кольору
Колір науковою мовою - це суб'єктивно сприйняте людиною електромагнітне коливання в межах видимого спектру.
У повсякденному житті, кожна кольорова гамма без наукових пояснень несе свій характер, передає настрій, психологічно впливає на людину.
Уміння правильно вибрати кольорову гаму є одним із важливих факторів, що впливає на сприйняття.
Не будемо розглядати кожен відтінок окремо, адже їх мільйони. Натомість нижче описані властивості основних семи відтінків спектру веселки, які у домінуючому вигляді буду нести свій індивідуальний характер в цілому.
Хроматичні кольори
Червоний
Колір має тонізуючу дію, активує увагу, позбавляє апатії, депресії, вивільняє адреналін.
Асоціація кольору:
Успішні комбінації:
Помаранчевий
Як і червоний, помаранчевий колір має тонізуючу, проте більш м'яку дію - позбавляє неприємних відчуттів, апатії та депресії, заряджає енергією.
Асоціація кольору:
Успішні комбінації:
Жовтий
Психологічно-позитивний колір - позбавляє негативних почуттів, надає впевненості, бадьорості, освітляє розум, проганяє сонливість, песимізм.
Асоціація кольору:
Успішні комбінації:
Зелений
Зелений колір вважається нейтральним, оскільки у видимому спектрі умовно розташований між чорним та білим кольорами. Тому має заспокійливу (нейтралізуючу) дію.
Асоціація кольору:
Успішні комбінації:
Голубий
Колір має ізолюючий ефект, що відділяє думки від оточуючих факторів. Одночас характеризується заспокійливою дією.
Асоціація кольору:
Успішні комбінації:
Синій
Колір допомагає звільнити думки, увімкнути уяву.
Асоціація кольору:
Успішні комбінації:
Фіолетовий
Є балансуючим кольором між двома кінцями спектру, тому має двозначний вплив на підсвідомість.
Асоціація кольору:
Успішні комбінації:
Не хроматичні кольори
. . Чорний
Чорний не відноситься до жодних з кольорів. Є протилежністю білого, що дозволяє виділити його як такий, тому сприймається людиною як частина життя без зайвої уваги.
Асоціація кольору:
Успішні комбінації:
. Білий
Білий колір поєднує у собі всі кольори видимого спектру. В залежності від культурних особливостей, може сприйматись як позитивний і як негативний.
Асоціація кольору:
Успішні комбінації:
Сірий
Є проміжним кольором між нехроматичними чорним та білим, тому має нейтральний характер (подібно до хроматичного зеленого). Отже активних психологічних реакцій не викликає.
Асоціація кольору:
Успішні комбінації:
Експериментуйте з комбінаціями перерахованих вище кольорів, їх контрастністю, поєднанням яскравості і гами, застосуванням перекриваючих світлофільтрів і безумовно отримаєте свій неповторний букет настрою!
За матеріалами Анатолія Ключневського