Сценарій мовознавчої вікторини «Слово до слова – зложиться мова»
(на екрані фільм до Міжнародного дня української мови) - 1
Мета: залучити студентів до джерел і витоків народної мудрості; розвивати логічне мислення, пізнавальні та пошукові інтереси вихованців; сприяти формуванню духовно багатої мовної особистості; виховувати любов до рідного слова та почуття гордості за свій народ.
(на екрані презентація «О мово! Хто без тебе я?!») - 2
Викладач:
Добрий день, дорогі друзі.
Я рада вітати вас на мовознавчій вікторині «Слово до слова – зложиться мова», присвяченій Міжнародному дню рідної мови, що відзначався 21 лютого.
Міжнародний день рідної мови, свято української мови – одне з найцінніших надбань, які створили й залишили нам наші попередники. Мова є душею нації, її генетичним кодом, у її глибинах народилося багато з того, чим може гордитися наш народ.
За рішенням ЮНЕСКО 21-го лютого всі народи Землі відзначають Міжнародний день рідної мови. За недовгий час свого існування воно вже стало традиційним, адже це один з тих днів, коли кожен має змогу відчути себе частиною свого великого народу.
Однією з найчисленніших мов слов'янського походження є українська мова, мова України, українського народу, наша рідна мова!
О слово рідне!
Пращура молитво,
Громи Перуна, Велеса поля,
Софія Київська — творіння Ярослава —
Слов'яномовна, праведна земля!
O слово рідне!
Подарунок мами,
I пісня ніжна, і розрада нам.
Я всім на світі з вами поділюся,
Та слова рідного нікому не віддам.
Рідне слово... Воно бринить, хвилює душу. Бо мова українська - то невичерпне джерело, скарбниця народного духу.
Вона мелодійна, ласкава, ніжна, багата. Порадник і вчитель тим, хто її любить і шанує, і суддя тих, хто її зневажає.
Сьогодні у вас є прекрасна нагода провести з нами веселу і пізнавальну подорож чарівною країною на ім’я «Мова». Пройдемось тихими вулицями Лексикології, зазирнемо в гості до кмітливої Фразеології, погостюємо в суворої Орфографії та залишимо найкращі згадки Морфології.
Як ви здогадались, мова йде про вікторину «Слово до слова – зложиться мова», яка виявить кращих знавців української мови.
Я сподіваюсь, що учасники вікторини продемонструють свою високу ерудицію, доведуть, що володіють культурою слова.
Команди готові? Тоді розпочинаємо перший конкурс під назвою «Знайди зайве слово».
Для участі в цьому конкурсі потрібно по 1 учаснику від кожної команди.
(виходять по 1 учаснику від команд)
Учасникам конкурсу по черзі буде запропоновано ряд слів, серед яких він повинен знайти зайве. За кожне правильне зайве слово команда отримує по 1 балу.
Якщо учасник від команди не зможе дати відповідь або дає неправильну, 1 бал своїй команді може принести учасник конкурсу від іншої команди.
Учасник готові? Починаємо.
(ведучий по черзі зачитує завдання для 1-го і для 2-го учасника)
п/п |
Слова для 1-го учасника: |
Слова для 2-го учасника: |
1. |
Говорить, розмовляє, регоче, базікає, мимрить, гомонить. (Зайве слово – регоче) |
Повсякчас, повік-віки, завжди, невгамовно, постійно. (Зайве слово – невгамовно). |
2. |
Дорога, шлях, путь, траса, шосе, шасі. (Зайве слово – шасі). |
Славнозвісний, знаменитий, бундючний, відомий, видатний. (Зайве слово – бундючний). |
3. |
Безмірний, гарний, прекрасний, красивий, чудовий, чарівний. (Зайве слово – безмірний). |
Небосхил, небозвід, горизонт, краєвид, крайнебо. (Зайве слово – краєвид). |
4. |
Зарозумілий, гордовитий, пихатий, гонористий, розумний, високодумний. (Зайве слово – розумний). |
Заплаканий, смутний, зажурений, замріяний, опечалений, невеселий.
(Зайве слово – замріяний). |
5. |
Гарно, чудесно, марно, прекрасно, красиво, добре. (Зайве слово – марно). |
Відстоювати, обороняти, боронити, пересилювати, захищати. (Зайве слово – пересилювати). |
Викладач:
Підведемо підсумки І конкурсу.
(підводить підсумки цього конкурсу)
Друзі, а чи знаєте ви, які букви в українській мові є найбільш і найменш вживані?
(студенти пропонують свої варіанти)
Так от, найбільш вживана буква в українській мові — буква «п». І саме на цю букву починається найбільша кількість слів.
А найменш вживаною літерою українського алфавіту є «ф». В українській мові слова, які починається з цієї літери, в більшості випадків запозичені з інших мов.
А чи знаєте ви, які найбільш вживані слова в українській мові?
(студенти пропонують свої варіанти)
Так от, серед іменників найчастіше вживається слово «рука», серед дієслів — «бути», прикметників — «великий», займенників — «він». А ще я знаю найдовше слово і найдовшу абревіатуру.
Найдовшим словом в українській мові, що містить 30 літер, є «дихлор-дифеніл-трихлор-метил-метан» — назва одного з пестицидів.
А найдовша абревіатура в українській мові — це, мабуть, ЦНДІТЕДМП — Центральний науково-дослідний інститут інформації і техніко-економічних досліджень з матеріально-технічного постачання. Абревіатура містить дев'ять літер.
Свою ерудицію я вам продемонструвала, а тепер хочу перевірити, наскільки добре українську мову знають учасники другого конкурсу «Кращий знавець української мови».
Для участі в цьому конкурсі потрібно по 1 учаснику від кожної команди.
(виходять по 1 учаснику від команд)
Учасникам конкурсу будуть запропоновані зображення слів, близьких за звучанням та написанням, але різних за значенням. Допоможіть нам розібратися в значеннях цих слів.
За кожну правильну пару або трійку слів учасник отримує по 1 балу. Максимально учасник може отримати 5 балів.
Розпочинаємо конкурс.
(конкурс)
Викладач:
Підведемо підсумки ІІ конкурсу.
(підводить підсумки цього конкурсу)
А я хочу зараз оголосити наступний 3 конкурс «Я - поет!». Учасники конкурсу за римою повинні скласти чотиривірш (принаймні спробувати).
Але зразу хочу попередити, що при оцінюванні буде враховуватись не тільки форма вірша, але й зміст. Найвища кількість балів за цей конкурс - 5.
(викладач роздає командам завдання)
Завдання для 1-ої команди
… чарівниця
… таємниці
… простягла
… принесла
Завдання для 2-ої команди
… малини
… пташиних
… дзвенять
… дня
Викладач:
Підведемо підсумки ІІІ конкурсу.
(підводить підсумки цього конкурсу)
Викладач:
До Вашої уваги презентація до поезії відомого українського поета Максима Рильського «Яблука доспіли».
Учасники 1-ї команди повинні підрахувати займенники, а учасники 2-ї команди – прийменники.
(на екрані презентація поезії «Яблука доспіли» М.Рильського) - 3
Викладач:
Отже, скільки займенників? (відповідь -9)
Скільки прийменників? (відповідь -7)
Викладач:
Підведемо підсумки ІV конкурсу.
(підводить підсумки цього конкурсу)
Переходимо до наступного V конкурсу вікторини «Знавець фразеології». Запрошую по 1 учаснику від команди.
(учасник виходить)
Перед учасниками команд 10 малюнків, на яких зображені фразеологізми. Учасники без допомоги команд повинні назвати цей фразеологізм та його значення. За кожну правильну відповідь він додає своїй команді по 1 балу.
(конкурс)
Викладач:
Підведемо підсумки V конкурсу.
(підводить підсумки цього конкурсу)
Переходимо до наступного VІ конкурсу вікторини «Знавець народної мудрості». Запрошую по 1 учаснику від команди.
(учасник виходить)
Учасник повинен закінчити українські прислів'я та приказки. За кожну правильну відповідь він додає своїй команді по 1 балу.
(конкурс)
Викладач:
Підведемо підсумки VІ конкурсу.
(підводить підсумки цього конкурсу)
Молодці. Ви показали себе справжніми знавцями народної мудрості. А тепер
прийшов час оголосити останній 7 конкурс під назвою «Далі, далі…»
Кожна команда отримує по 10 запитань. Правильна відповідь приносить команді ще по 1 балу. Максимально в цьому конкурсі можна отримати 10 балів.
Запитання для команди № 1
Запитання для команди № 2
Викладач:
Підведемо підсумки VІІ конкурсу.
(підводить підсумки конкурсу)
Викладач:
Мова рідна звучить, наша мова —
Шум гаїв, шелест ниви у ній,
Кобзи пісня тривожна, діброва
У Дніпра неспокійний прибій.
В ній душі глибина і прозорість,
Наша пісня і дума жива.
І суворість, і ніжність, і совість —
Уся історія в ній проплива.
України великої слово —
Скарб, народом перейдених літ.
Багатій, розбруньковуйся, мово,
Неосяжний чаруючий світ.
Дякую всім за увагу.
Додаток до мовознавчої вікторини
конкурс «Кращий знавець української мови»
Ожеледь - ожеледиця
Ожеледь – кристали льоду або снігу, якими обростають стовбури й гілки дерев, дроти.
|
Ожеледиця – тонкий шар льоду на поверхні землі.
|
Книжковий - книжний
Книжковий – пов’язаний з книжкою, з виготовленням і продажем книжок.
|
Книжний – притаманний літературно-писемному стилю, не властивий розмовній мові.
|
Дружний - дружній
Дружний – який відбувається одночасно, злагоджено, спільно.
|
Дружній – який ґрунтується на дружбі, прихильності, взаємно доброзичливий.
|
Багатир - богатир
Багатир – багата людина, багатій.
|
Богатир – оспіваний у фольклорі герой, хоробрий воїн, який вирізнявся надзвичайною силою і відвагою; відважний вояк.
|
Ефективний – ефектний
Ефективний – той, що дає ефект, результат.
|
Ефектний – який справляє сильне враження.
|
Гірський – гірничий
Гірський – прикметник до «гора»; гористий; який перебуває, живе в горах; який використовують у горах.
|
Гірничий – який стосується гірників, добування корисних копалин, розроблення земних надр.
|
Кольоровий – колірний – цвітний
Кольоровий – який має якийсь колір (не білий, не монохромний); яскравий.
|
Колірний – який стосується кольору; прикметник до слова «колір».
|
Цвітний – який стосується цвіту (суцвіття); який має цвіт.
|
Краска – фарба – барва
Краска – природний рожевий колір щік; рум’янець. |
Фарба – речовина для забарвлення, фарбування. |
Барва – забарвлення, колір. |
|
|
|
Сіть – мережа – сітка
Сіть – пристрій для ловіння риби, птахів, зроблений з перехрещених міцних ниток.
|
Мережа – сукупність однорідних закладів, шляхів, ліній зв’язку тощо.
|
Сітка – виріб із міцних ниток, що перехрещуються.
|
Будова – будівля – будівництво
Будова – розміщення, взаємне розташування частин чого-небудь; побудова. |
Будівля – архітектурна споруда. |
Будівництво – процес зведення будівлі. |
|
|
|
конкурс «Я - поет!»
Завдання для 1-ої команди
_______________________________________________________________ чарівниця
_______________________________________________________________ таємниці
________________________________________________________________ простягла
________________________________________________________________ принесла
конкурс «Я - поет!»
Завдання для 1-ої команди
_______________________________________________________________ чарівниця
_______________________________________________________________ таємниці
________________________________________________________________ простягла
________________________________________________________________ принесла
конкурс «Я - поет!»
Завдання для 1-ої команди
_______________________________________________________________ чарівниця
_______________________________________________________________ таємниці
________________________________________________________________ простягла
________________________________________________________________ принесла
конкурс «Я - поет!»
Завдання для 2-ої команди
_________________________________________________________________ малини
_______________________________________________________________ пташиних
________________________________________________________________ дзвенять
____________________________________________________________________ дня
конкурс «Я - поет!»
Завдання для 2-ої команди
_________________________________________________________________ малини
_______________________________________________________________ пташиних
________________________________________________________________ дзвенять
____________________________________________________________________ дня
конкурс «Я - поет!»
Завдання для 2-ої команди
_________________________________________________________________ малини
_______________________________________________________________ пташиних
________________________________________________________________ дзвенять
____________________________________________________________________ дня
Команда № 1
№ п/п |
Фразеологізм |
Значення фразеологізму |
1. |
На гачок ловити |
Вводити кого-небудь в оману |
2. |
Сісти в калюжу |
осоромитися |
3. |
Дивитися крізь пальці |
Не звертати уваги |
4. |
Сидіти на шиї |
Робити щось за рахунок іншого |
5. |
Як 2 краплі води |
Дуже схожі |
6. |
Гріти руки |
Наживатись нечесно, незаконно |
7. |
Спустивши рукава |
Виконувати звичайну або важку роботу з неохотою, недбало, неохайно |
8. |
Ловити гав |
Бути неуважним |
9. |
Чесати язика |
Розпускати плітки або говорити якісь нісенітниці, щоб марно гаяти час, а не робити якесь діло, роботу |
10. |
Водою не розлити |
Хтось з кимось дуже дружить |
Команда № 2
№ п/п |
Фразеологізм |
Значення фразеологізму |
1. |
Ловити гав |
Бути неуважним |
2. |
Носити воду решетом |
Даремно робити що-небудь, марно витрачати час на що-небудь |
3. |
Дурень думкою багатіє |
Потішати себе намірами, задумами, уявленнями |
4. |
Ллє, як з відра |
Про дуже велику зливу |
5. |
Розвісити вуха |
1. Слухати що-небудь із захопленням; 2. Довірливо слухати що-небудь, забуваючи про все інше. |
6. |
Висіти на шиї |
Жити за чийсь рахунок |
7. |
Проскочити зайцем |
Схитрувати |
8. |
Бігти за двома зайцями |
Братися за 2 справи, але жодної не виконати |
9. |
Не в своїй тарілці |
Не в настрої |
10. |
Море по коліна |
Все байдуже, нічого не страшно |
1