Сценарій мовознавчої вікторини "Як блакиті без сонця нема, Так і мови нема без народу..."

Про матеріал
Сценарій мовознавчої вікторини "Як блакиті без сонця нема, Так і мови нема без народу..." рекомендовано для використання в роботі класних керівників та вчителів української мови та літератури
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сценарій

мовознавчої вікторини:

 

«Як блакиті без сонця нема,

Так і мови нема без народу…»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета: залучити учнів до джерел і витоків народної мудрості; розвивати логічне мислення, пізнавальні та пошукові інтереси вихованців; сприяти формуванню духовно багатої мовної особистості; виховувати любов до рідного слова та почуття гордості за свій народ.

 

Ведуча 1:

Добрий день, дорогі друзі.

 

Ведуча 2:

Ми раді вітати вас на мовознавчій вікторині «Як блакиті без сонця нема, Так і мови нема без народу…», присвяченій Міжнародному дню рідної мови, що  відзначається 21 лютого.

 

Ведуча 1:

Міжнародний день рідної мови, свято української мови – одне  з найцінніших надбань, які створили й залишили нам наші попередники. Мова є душею нації, її генетичним кодом, у її глибинах народилося багато з того, чим може гордитися наш народ.

 

Ведуча 2:

За рішенням ЮНЕСКО  21-го лютого всі народи Землі відзначають Міжнародний день рідної мови. За недовгий час свого існування воно вже стало традиційним, адже це один з тих днів, коли кожен має змогу відчути себе частиною свого великого народу.

 

Ведуча 1:

Однією з найчисленніших мов слов'янського походження є українська мова, мова України, українського народу, наша рідна мова!

 

Ведуча 2:

Мова рідна звучить, наша мова —

Шум гаїв, шелест ниви у ній,

Кобзи пісня тривожна, діброва

У Дніпра неспокійний прибій.

 

Ведуча 1:

В ній душі глибина і прозорість,

Наша пісня і дума жива.

І суворість, і ніжність, і совість —

Уся історія в ній проплива.

 

 

 

Ведуча 2:

України великої слово —

Скарб, народом перейдених літ.

Багатій, розбруньковуйся, мово,

Неосяжний чаруючий світ.

 

Ведуча 1:

Рідне слово... Воно бринить, хвилює душу. Бо мова українська - то невичерпне джерело, скарбниця народного духу.

 

Ведуча 2:

Вона мелодійна, ласкава, ніжна, багата. Порадник і вчитель тим, хто її любить і шанує, і суддя тих, хто її зневажає.

 

Ведуча 1:

Як ви здогадались, мова йде про вікторину «Як блакиті без сонця нема, Так і мови нема без народу…», яка виявить кращих знавців української мови серед вас.

Подорожувати наші учасники будуть від станції до станції, і назви їх незвичайні і загадкові: «Таємниця імені», «Народна мудрість», «Поетична», «Розважальна», «Творча», «Пісенна» та інші.

 

Ведуча 2:

Ми, усі присутні, будемо сподіватися, що учасники конкурсу продемонструють свою високу ерудицію, доведуть, що володіють культурою слова, що для них гра буде корисною, а для нас – цікавою.

 

Ведуча 1:

Представляємо  вам учасників 1-ої команди. До неї входять _________ .

Привітаймо їх.

 

Ведуча 2:

Капітаном цієї команди виступає ________ .

 

Ведуча 1:

До 2-ої команди входять _____________ .

Привітаймо їх.

 

Ведуча 2:

Капітаном команди виступає __________ .

 

Ведуча 1:

Дозвольте познайомити вас із журі.

Членами журі є:

 

Ведуча 2:

Команди готові? Тоді розпочинаємо перший конкурс «Що в імені твоїм».

Ім'я - це власна назва людини, яку їй зазвичай давали при народженні. Воно є для кожного найвірнішим другом. Слово «ім'я» дуже давнє, слов'янське. Воно зберегло своє первісне значення - «назва». Більшість сучасних імен за своїм походженням не власне українські. Вони запозичені з грецької, латинської, сирійської та інших мов і прийшли до нас разом із християнством. Кожне з них в рідній мові мало своє значення. Тож познайомте нас із походженням своїх імен.

 

Ведуча 1:

Отже, кожний учасник повинен розповісти все про своє ім'я. Найбільша кількість балів - 3. Враховується не тільки правильна відповідь, а й повна: звідки прийшло ім'я, що воно означає. Запрошуємо першу команду до зали.

……………………………………………………………………………………………

А тепер запрошуємо учасників 2-ої команди.

(кожен учасник розповідає про історію походження свого імені)

 

Ведуча 2:

Надаємо слово журі.

(члени журі підводить підсумки цього конкурсу)

Ведуча 1:

Ми наближаємося до зупинки під назвою «Розважальна».  На ній ми проведемо конкурс «Скоромовник», під час якого перевіримо, як наші учасники вміють поєднувати складні звуки, яка в них вимова і артикуляція.

 

Ведуча 2:

Запрошуємо по 2 учасники від кожної команди.

(учасники виходять на середину зали)

Оголошую умову конкурсу: кожен учасник по черзі повинен промовити скоромовки. За кожну правильно вимовлену скоромовку зараховується 1 бал.

(учасникам роздаються аркуші, на яких записані скоромовки) 

Ведуча 1:

Надаємо слово журі.

(члени журі підводить підсумки цього конкурсу)

 

 

Ведуча 2:

 Я думаю, що прийшов час відпочити і послухати чарівну українську  пісню.

(музичний номер)

 

Ведуча 1:

Хочу розповісти вам одну історію, правда, не знаю, чи це було насправді, чи «може, хто збрехав, хто ворогів не мав». Колись у суперечці з італійцем, англійцем і німцем, щоб довести, що українська мова багата й милозвучна, українець склав вірш та оповідання, у якому кожне слово починалось на одну й ту ж букву. Наприклад:

 

Зимонька завила, зразу загула,
Закружила, захазяйнувала,
Завітрила, засніжила, замела,
Землю заметілями заткала.


Задубіла, зажурилася земля,
Змерзла зовсім, змучилась, заснула.
Закрутила завірюха звіддаля,
Захурделила, завіяла, задула.


Засміялась злісно заметіль,
Заскрипіла, злобою завила.
Замела, задула звідусіль,
Задихалася, загрозливо злетіла,


Збудувала замки заметіль,
Засопла, знесилено заснула.
Засвітилась зіронька. Звідтіль
Заясніло. Злість зима забула.


Засміялась зіронька згори —
Здолана зима! Земля зраділа!
Зацвілися зіроньки з землі,
Забриніли звуки, завесніло!


 

Зачарована, замріяна земля
Заспівала, знадно заквітчалась.
Затепліло, загуло здаля —
Зимонька занила, запручалась...
Затепліло! Здолана зима!

 

Ведуча 2:

 Справді цікаво. А я теж так вмію.

Біля білої берези блукав білий бородань. Борода, брови були білі. Брав бородань бандуру, бурмотів, бубнів, брови бурмосив. Бандура болісно бриніла. Багато бачив бандурист бід батьків, братів босих, багато брехні, безчестя, безкультур'я, братовбивства ...Боротися! Безстрашно, безперервно боротися. Благати благословення Божого. Боже! Бачиш - боса Батьківщина! Бо брат бив брата, батько - батька. Боже! Біль безжалісний, багряний буревій! Боже, буде багата будучина Батьківщини? Буде!

 

Ведуча 1:

 Молодець, ти справжня письменниця.  А давай-но зробимо зупинку на станції «Творча» і спробуємо зробити те ж саме, але з учасниками мовознавчої вікторини.

 

Ведуча 2:

Отож, прийшов час оголосити третій конкурс мовознавчої вікторини – «Я поет!».

Кожна команда за декілька хвилин  повинна скласти і записати невеликий твір, кожне слово в якому починається на одну й ту ж саму букву. За твір кожна команда може отримати по 5 балів. Оцінюється в першу чергу зміст та оригінальність твору. 

 

Ведуча 1:

 Отже, перша команда складає твір на букву «Д», а друга – на «Н».

(роздати командам аркуші паперу для написання творів)

Ведуча 2:

Поки учасники конкурсу складають твори, пропонуємо вам переглянути фільм про роль мови в житті людини та суспільства. 

(на екрані фільм до Міжнародного дня української мови)

Ведуча 1:

Прийшов час перевірити творче завдання  учасників конкурсу.

(учасники конкурсу пропонують свої твори)

 

Ведуча 2:

 Надаємо слово журі.

(члени журі підводить підсумки цього конкурсу)

 

Ведуча 1:

Українська мова  має неоціненну скарбницю народної мудрості. Це прислів’я та приказки, які є невіддільними від життя людини. Вони свідчать про гострий розум народу, його глибокі естетичні почуття, багатий духовний світ і високу мораль.

 

Ведуча 2:

 Це велике народне багатство, справжній скарб, який народ свято береже і передає своїм нащадкам. Прислів’я, як і народ, безсмертні, це коштовні, немеркнучі його перлини. У них живе і дихає, сумує і радіє жива душа народу, органічно поєднується його історія і сучасність.

 

Ведуча 1:

Як ви вже здогадались, наступна зупинка нашої подорожі називається «Народна мудрість». Для участі в  конкурсі під назвою «Знавець народної мудрості»  потрібно по 1 учаснику від кожної команди.

(учасники від команд виходять для участі в конкурсі)

Ведуча 2:

 Кожен із учасників повинен показати себе знавцем народної мудрості, тобто має продовжити українські прислів'я та приказки.

 

Ведуча 1:

За кожну правильну відповідь учасник приносить команді по 1 балу.

 

Ведуча 2:

Якщо учасник не знає відповіді або дає неправильну відповідь, на це питання може дати відповідь  учасник іншої команди.

 

Ведуча 1:

Отже, розпочинаємо конкурс.

(По черзі задається питання до кожного учасника)

  1. Працювати до...  (сьомого поту).
  2. Робити п'яте … (через десяте).
  3. Наговорити сім...  (мішків гречаної вовни).
  4. Око бачить далеко, а … (розум глибоко).
  5. Де багато слів, там ...  (мало діла).
  6. Сім раз відмір, а…  (один раз відріж).
  7. Вчення світ, а … (невченіє тьма).
  8. Як слів небагато, то ...  (й розуму малувато)
  9. Хто людей питає, той ...  (і розум має).
  10. Слово не горобець, …  (вилетить – не спіймаєш).
  11. Під лежачий камінь …   (вода не тече).
  12. Яблуко від яблуні …  (недалеко падає).
  13. Книжка вчить, …  (як на світі жить).
  14. Краще синиця в руках, …  (ніж журавель у небі).

 

 

Ведуча 2:

 Надаємо слово  журі.

(члени журі підводить підсумки цього конкурсу)

Ведуча 1:

Молодці. Ви показали себе справжніми знавцями народної мудрості. Продовжимо нашу подорож країною Мови.

 

Ведуча 2:

Нарешті ми наблизилися до головної станції  та хвилюючого етапу вікторини —  конкурсу капітанів. Запрошуємо капітанів до участі в конкурсі «Поєдинок капітанів».

 

Ведуча 1:

Кожен з капітанів отримує кросворд «Сховане слово».  Протягом кількох хвилин він повинен дібрати до кожного слова антонім і дізнатись, яке слово сховане. За кожну правильну відповідь капітан приносить команді по 1 балу.

(роздати капітанам аркуші паперу для написання кросворду)

 

Ведуча 2:

Я хочу капітанам трохи підказати: усі слова-антоніми повинні починатися однаковою літерою.

 

Ведуча 1:

Поки капітани команд працюють, пропонуємо вболівальникам переглянути презентацію до поезії відомого українського поета Павла Тичини «Гаї шумлять». А оскільки ми сьогодні перевіряємо ваші знання з української мови, то ви теж отримуєте завдання.

Уболівальники  1-го ряду повинні підрахувати займенники, а вболівальники 2-го ряду – дієслова. Найкращий знавець морфології отримає приз.

(на екрані презентація поезії «Гаї шумлять» П.Тичини)

Ведуча 2:

 Отже, скільки займенників? (відповідь -8)

 Скільки дієслів? (відповідь -14)

 

Ведуча 1:

Надаємо слово капітанам команд. Вам пропонується по черзі називати слова, які ви записали в кросворд.

 

Ведуча 2:

  Отже, починає капітан першої команди (називає слово).

Продовжує капітан другої команди (називає слово).

Ведуча 1:

 Просимо членів журі оголосити правильні відповіді.

(журі озвучує правильні відповіді)

Ведуча 2:

 Поки члени журі підраховують результати попереднього конкурсу,  послухаємо чарівну українську народну пісню.

(музичний номер)

Ведуча 1:

Надаємо слово журі.

 (члени журі підводить підсумки цього конкурсу)

 

Ведуча 2:

Ми дійшли до останньої станції нашої подорожі - і прийшов час оголосити конкурс під назвою «Далі, далі…»

 

Ведуча 1:

 Кожна команда отримує по 10 запитань. Правильна  відповідь приносить команді ще по  1 балу. Максимально в цьому конкурсі можна отримати 10 балів.

 

Ведуча 2:

Запитання для команди № 1

  1. Як називаються слова з протилежним значенням?  (антоніми)
  2. Скільки букв в українському алфавіті?   (33)
  3. Назвіть науку про звуки мови   (фонетика)
  4. Назвіть головні члени речення   (підмет і присудок)
  5. Визначте рід іменника путь (жіночий)
  6. Яка частина мови вказує на предмет, але не називає його?  (Займенник)
  7.  Назвіть слова з префіксом прі-  (прізвисько, прірва, прізвище)
  8.  Як називається розділ науки про правопис? (орфографія)
  9.  Яка частина слова є носієм лексичного значення слова?  (корінь)
  10. Яка буква в українській мові не має відповідного звука?  (Ь)

 

Ведуча 1:

       Запитання для команди № 2

  1. Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових частин? (Вигук)
  2. Як називається частина слова без закінчення? (основа слова)
  3. Назвіть букви, що завжди мають 2 звуки  (щ, ї)
  4. Скільки звуків у слові «ходжу»?  (4)
  5. Яка  частина слова є носієм його граматичного значення? (закінчення)
  6. Як називаються слова з близьким значенням? (синоніми)
  7. Як називаються слова, що мають спільний корінь? (спільнокореневі)
  8. Як називається розділ науки про правильну вимову? (орфоепія)
  9. До якої частини мови належить слово дев’ятка? (іменник)
  10. Як називається речення з двома граматичними основами? (складне)

 

Ведуча 2:

 Конкурс закінчено. Поки журі підбиває підсумки цього конкурсу та мовознавчої вікторини, для  вболівальників музична пауза.

(музичний номер)

Ведуча 1:

 Надаємо слово журі.

(голова журі підводить підсумки вікторини)

 Ведуча 2:

Дякуємо всім за увагу, а конкурсантам  - за участь у вікторині «Як блакиті без сонця нема, Так і мови нема без народу…». Сподіваємося, що наша зустріч допомогла вам оцінити скарби рідної мови.

 

Ведуча 1:

Вчімося, друзі, слово любити,

Слово до слова – й думка сповита

Люди без думки – птиці безкрилі,

З думкою люди мудрі й щасливі.

 

Ведуча 2:

Дякуємо за увагу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток до мовознавчої вікторини

 

Конкурс «Розважальна»

Скоромовки:

1. Ішли жінки із базару, забалакались про покришки і покришенята.

2. Наш цебер виполуцебрився на маленькі полуцебренята.

3. Карл у Клари украв корали, а Клара у Карла украла кларнет.

4. Не йди попри Прокопові ворота, попри Прокопишині.

5. Наш полковник полковникував, поки не виполковникувався.

6. Пильно поле пильнувати, перепелів полювати.

7. Бурі бобри брід перебрели, забули бобри забрати торби.

8. Залізне зубило залізо любило, зубило в залізо залізне залізло.

9. Босий хлопець сіно косить, роса росить ноги босі.

10. Бабин біб розцвів у дощ,буде бабі біб у борщ.

 

 

Конкурс «Поєдинок капітанів»

1. Конкретний.

2. Мирний.

3. Неохайний.

4. Відносний.

5. Пасивний.

6. Синтетичний.

7. Неологізм.

8. Симпатичний.

(Відповідь: 1. Абстрактний. 2. Агресивний. 3. Акуратний. 4. Абсолютний. 5. Активний. 6. Аналітичний. 7. Архаїзм. 8. Антипатичний.)

 

 

1

 

Завантаження...
doc
Додано
20 листопада 2020
Переглядів
572
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку