Мовознавчий турнір до Дня рідної мови
Провела учитель української мови та літератури ХЛ 107 Герасименко В.Є.
Мета. Формувати патріотичні почуття, активну життєву позицію, розуміння того, що українська мова – наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава. Розширювати знання про красу і багатство української мови. Пробудити почуття національної гідності. Виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, формувати установку щодо їх збереження та примноження, розвивати духовно-моральні якості особистості.
Обладнання. Вишивані рушники, хліб, калина, малюнки герба, прапора України, портрет Т. Г. Шевченка, плакати «Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема», «Пісня — душа народу», «Кажуть, дитино, що мова наша — солов’їна».
(На сцену виходять ведучий та ведуча в українських костюмах.
Звучать мотиви українських пісень)
Ведуча.
Струмок серед гаю, як стрічечка,
Червоніє калина, мов свічечка.
Ведучий .
Червоніє калина, дрімають поля.
Разом.
Добридень тобі , Україно моя!
Ведучий.
Мій край чудовий — Україна!
Тут народились ти і я.
Тут над ставком верба й калина,
Чарівна пісня солов'я!
Ведуча.
І найдорожче — рідна мова,
Наснагу й силу нам дає.
Нам стежку в світ дано топтати,
Поки в нас рідна мова є.
Ведуча.
Шановні гості! Раді вас привітати на мовознавчому турнірі, присвяченому Дню української писемності та мови.
Ведучий.
Сьогодні ви станете свідками дружньої зустрічі-змагання між учнями нашого ліцею. Отже час познайомитися з учасниками команд, що прибули на свято «Рідна мова-диво калинове»
Музичний фон на вихід команд
Ведучий.
Вітаємо учасників команди « Соняшник»
Ведуча .
Вітаємо учасників команди «Калина »
Ведуча. У ролі справедливого журі виступають …………
Ведучий . Отже церемонія знайомства закінчена. Але хто це забарився?
Сценка « Дід Веремій»
Це дідусь хороший мій, звуть його так – Веремій.
Так він дивно розмовляє, що попробуй – зрозумій!
В цирку був я з дідусем – ми там бачили усе:
І жонглера, і ведмедя на швидкім велосипеді…
Я крутивсь, дідусь спитав: – Ти прийшов ловити ґав?
Аж піднявся я із лави: та які ж у цирку Ґави?
Ну й дідусь мій, Веремій! Що він каже? Зрозумій.
Грались ми з Рябком кудлатим, посварилися із братом.
Брат мовчав і я мовчав, а дідусь обох повчав:
– Так до бійки недалеко! Що це ви розбили глека?
Братик, плачучи, сказав: – Глека я не розбивав…
Ну й дідусь мій Веремій! Що він каже, зрозумій.
Ми були біля криниці, з неї я хотів напиться.
Нахиляюсь, гнуся, гнусь – до води ж не дотягнусь…
А дідусь мій: – Що? Попив? Шилом патоки вхопив?
Знов мені не зрозуміло: тут – ні патоки, ні шила!
Ну й дідусь мій, Веремій! Що він каже? Зрозумій.
Оголошується I раунд.
Розминка « Фразеологічний звіринець».
Ведучий.
Будь уважним, не дрімай
Тварину- слово підставляй.
Ведучий.
Лінивому не розгадати,
Кмітливому на роздуми – секунди
Презентація « Фразеологічний звіринець».
а)
Злий як (пес)
Упертий як (осел)
Німий як (риба)
б)
Хитрий як (лисиця)
Надутий як (індик)
Голодний як (вовк)
в)
Шкідливий як (кіт)
Полохливий як (заєць)
Глухий як (тетеря)
Яка неприємність! Фразеологізми розсипалися на окремі слова! Зберіть їх якомога швидше.
Крокодилові |
апетит |
Біла |
послуга |
Пригріти |
сльози |
Заяча |
ворона |
Ведмежа |
душа |
Вовчий |
змію |
Команди зачитують зібрані фразеологізми.
Оголошується II раунд «Фразеологічна математика ».
(На столи кожній команді покласти конверти з числами).
Вставите числа у відомі фразеологізми.
Для учасників команди « Соняшник».
1.Це абсолютно щось непотрібне, щось зайве –
Потрібний він мені як…. колесо до воза . (5)
2.Один розум добре, а скільки краще ? ( 2)
3. Відчувати себе безмежно щасливим . Я на якому небі? ( 7)
.4. Я табличку добре знаю, як свої …пальців. ( 5)
Для учасників команди «Калина »
1. Сім разів відміряй – скільки відріж…(1)
2. Дуже схожі люди – як .. .краплі (води). (2)
3.Абсолютно не потрібен – як собаці …яка нога ?(5)
4.Я йду куди завгодно, куди захочеться – на всі ... сторонни. (4)
ГУМОРЕСКА
Як невдаха виступав
— От я вчора виступав!
Ви б почули, як співав!
Хоч немає слуху,
Я горлав щодуху:
До-ре-мі-фа-соль-ля-сі!
Голос мій почули всі!
А скінчив — що сталось! —
З місць усі зірвались,
Сцену ледь не рознесли,
А мене вхопили —
Аж на вулицю несли.
Швидко відповів
Коли прийшов зі школи внук,
Дідусь щоденник взяв до рук:
— За віщо двійку ти схопив?
— За те, що швидко відповів...
— За те, що швидко? — гримнув дід.
За це ж п'ятірки ставить слід!
— Та що ви, діду, кричите?
Сказав я швидко, та не те...
Оголошується III раунд « Словограй»
Мовний світ різноманітний,
Назва йому – СЛОВОГРАЙ!
Пізнавай, учись, не будь одноманітний,
Йди вперед, трудись і вигравай
Шановні гравці, увага!!!
У наступному конкурсі пролунають питання від шановних уболівальників, які вони надали нам заздалегідь.
Увага на екран!!!
ПОКАЗ МАЛЬОВАНОГО ФРАЗЕОЛОГІЗМА
1.Максим намалював і попросив пояснити, що означає цей фразеологізм (підкласти свиню)
2.Завучу Світлані Володимирівні подобається фразеологізм на шкільну тему. Погляньте на екран. (Читати моралі )
3.А цей фразеологізм намалювала Наталка. Про що вона натякнула? ( Пише як курка лапою)
4.Наступний фразеологізм від Сергія. Про що він говорить?
( Ведмежа послуга )
5.А Ігор хоче, щоб команда розв’язала питання, який фразеологізм вона зобразила і що він означає? (Як рак свисне)
6. Працівники їдальні дуже люблять гумор. Їхній малюнок, на мою думку, смішний. А що це означає, скажуть учасник команди. (Вішати лапшу на вуха)
7. Кирило не знає, що сталося з очима на малюнку. А команда знає? (Очі розбіглися )
8. Микита, коли був у гуморі, зобразив фразеологізм. Допоможіть йому визначити значення фразеологізму. (Витати у небесах)
9.Чи комусь доводилося бути в такому стані, як на малюнку Ксенії?. Що це означає? (Повісити голову)
10.Останнє питання учасникам від учнів молодших класів. Чому навчає цей фразеологізм? (Кирпу гнути )
Поки готується журі, оголошується конкурс вболівальників.
« Козаки, на коні»
Конкурс вболівальників «Скоромовки»
На дворі трава На траві дрова. Не рубай дрова Бо трава здорова |
Приснивсь сьогодні сон синиці:
|
Хто не працює, той не їсть те, що їсть той, хто працює.
|
Любі діти!
Вивчайте мову українську –
Дзвінкоголосу, ніжну, чарівну,
Прекрасну, милу і чудову,
Як материнську пісню колискову
Гра «Відгадай, що це…»
1) На нього кидають слова і гроші, коли їх не цінують; його радять шукати у полі, коли хтось безслідно зник; він є в голові легковажної, несерйозної людини (вітер);
2) Вони не квіти, а червоніють і в’януть; їх розвішують, як білизну, особливо довірливі; в одне може залетіти, а в друге вилетіти (вуха);
3) Ним можна клювати, як дзьобом, коли спати хочеться; його задирають, коли зазнаються; його можна всунути, особливо куди не слід (ніс);
4) Скільки його не годуй, а він все одно в ліс дивиться; інколи він буває в овечій шкурі; як його не боятися, то в ліс не ходити (вовк);
5) Що означає вислів «після дощику в четвер»? (Ніколи)
Ведучий.
Слово надається вельмишановному журі.
(Оголошення результатів, нагородження)
Ось небо блакитне і сонце в зеніті!
Моя Батьківщина — найкраща у світі!
Красиві пейзажі і гори високі,
Маленькі струмочки і ріки глибокі.
Великі міста, у садочках всі села,
Моя Україна — це пісня весела.
Її обереги — верба і калина,
Найкраща у світі — моя Україна!
Вітчизно свята, дорога Україно,
Для кожного з нас ти у світі — єдина!
.