Ярмарок майстрів
Мета: закріпити знання дітей про українські народні промисли, з їх історичними витоками і сучасним використанням; прищеплювати зацікавлення щодо вивчення історії рідного краю, витворів місцевих майстрів українського рукоділля. Познайомити дітей з майстром гончарної справи Величко М. В., з його виробами, виховувати інтерес та повагу до творчості майстра який живе в нашому місті; бажання самостійно створювати гончарні вироби. Продовжувати знайомити дітей з вишиванням як одним із видів українського декоративного прикладного мистецтва, збагачувати знання дітей про види української народної іграшки, розширити знання дітей про хліб та обряди пов’язані з ним; ознайомити дітей з дерев’яними виробами, технікою різьблення по дереву, з різновидами матеріалів для виробів.
Розвивати музичні здібності дітей, відчуття ритму, музичний слух, вміння співати злагоджено, узгоджувати танцювальні рухи з музичним супроводом, артистичні якості дітей. Викликати почуття насолоди від свята.
Виховувати любов до народних пісень, танці, ігор, здатність захоплюватися їхньою красою, викликати у дітей позитивні емоції при виконання творів українського народного фольклору, любов до України, її звичаїв, традицій, повагу до майстрів народної творчості.
Пісня « В дитсадочку ярмарок»
Гостей дорогих ми вітаємо щиро,
Від серця до серця хай пісня летить.
Любов’ю і ніжністю, щастям і миром
Обійме весь простір і неба блакить.
Із хлібом і сіллю, як завжди ведеться,
Ми зичим достатку усім і добра.
Хай сонце всміхнеться, життя удається,
А доля завжди щоб привітна була.
Діти зустрічають гостей таночком.
Танок з калиною.
Ведуча: Споконвіку на Вкраїні, як жнива кінчали,
Усі люди, як уміли, скрізь ярмаркували.
Був ярмарок в Сорочинцях і в Золотоноші,
Можна було все купити, як би були гроші.
Були ярмарки багаті, людям всім на втіху,
Та найбільше продавалось жартів там і сміху.
Вед. Гайда, дітки , на ярмарок до майстрів . Можливо і ми чогось навчимося та щось цікаве побачимо.
(Діти ідуть на ярмарок, підходять до майстра різьбляра).
Ведуча. Різьблення – одна з найдівніших технік художнього декорування виробів із дерва.
Різьблярі виконують найтоншу роботу по дереву за допомогою випилювання, художньої різьби. Вони оздоблюють предмети побутового призначення.
Деревяні різбленні предмети найчастіше виготовляють з явора, деревина якого тверда й еластична, яскраво-жовтого кольору. Це дерево легко піддається обробці і , як правило, служить матеріалом для невеликих виробів.
Використовують ще дерево груші, яблуні, гороха, сливи, клена, вільхи, кедра. Матеріал заготовлять за 8-10 років до його обробки.
Дитина. Різець узяв різбляр у руки.
Робота в нього не проста –
Різьбити дерево – то мука,
а радість потім приплива.
Різець скрипить, скрипить до ранку,
різьба – не тільки ремесло,
Віддати треба до останку
і розум свій, душі тепло.
Вед. Діти, відгадайте загадку.
Вона грає та співає, у танок нас всіх скликає,
колись була просто гілка, а тепер вона ....(сопілка).
Давайте послухаємо чарівний голос сопілочки у руках маленьких музик.
Грає дитячий оркестр.
Ведуча. Дякуємо, майстре вам за чудові вироби, а ми рушаймо далі.
Ведуча Глина в кого ожива.
Творить з нею хто дива.
В кого посуд ніби жар, ну звичайно це ........(гончар)
Вед. До нас на ярмарок завітав справжній майстер свого діла - Величко Микола Володимирович. Це гончар, наш земляк, живе і працює у нашому місті. Як же сталося, що педагог за професією, поет, став гончарем?
Розповідь майстра про гончарство
Дитина. Є суцвіття кольорів
У майстерні гончарів.
У макітрах і горшках,
На оранжевих щоках.
Гончарі взялись за глину.
Раз місили, два місили
Вийшов гарний кухолець.
Не високий, не маленький.
Всім водички піднесе,
Радо дякуєм за все.
Пісня « Тато глину мені місить», муз. Г. Чубач,
слова Т. Солосич.
Ведуча. Щоб ремесло не зникло, майстер має передати свої знання та вміння своїм учням. І в нас теж є дітки, які хочуть навчитись цьому ремеслу. Залишайтеся з майстром та спробуйте як воно працювати з глиною.
( Всі ідуть до майстрині вишивки: тітки Василини).
Вед. А тут ми опинилися в чарівному світі вишиванки. Зустрічає нас тітка Василина.
Дитина. В тітки Василини рушники на стінах.
Ще в літа дівочі вишивала їх –
Пестила в долонях півників червоних,
З ними розмаїття квітів запашних.
Т. Василина. Дякую за чудовий вірш.
Дивуйтесь, купуйте, але не баріться.
Краса то яка – підійдіть , подивіться!
Яка - то робота, які то узори!
В цих вишиванках лани неозорі.
Оця вишиванка пасує дівчатам,
А ці сорочки до лиця вам, хлопята!
Для вас готували прекрасні майстрині,
Ось ці пояси – і червоні, і сині.
Так, справді, люблю вишивати з малих літ. А зараз я вас ознайомлю зі своїм ремеслом. Вишивання — це давнє заняття людей в Україні, йому тисячі років. Найкращим оберегом була вишита сорочка, бо вона захищала тіло від хвороб. Традиційно в Україні сорочку вишивала мати для сина чи доньки, вкладаючи у цей виріб свою любов. Українські жінки й дівчата вишивають рушники вже дуже-дуже давно. Вишивають їх на щастя, на долю, на добро. Візерунки на рушниках незвичайні: кожна частинка має своє значення. Квітка — побажання дочці бути гарною, ромб із крапкою посередині — на добробут, голуб — побажання любові. І колір ниток добирали старанно: червоний — щоб поруч із дитиною завжди було щастя, зелений — щоб навколо були добрі люди, коричневий — щоб усі дороги в житті тяглися під чистим небом і ясним сонцем. Вішали рушники над вікнами, над дверима, щоб нічого поганого не ввійшло до хати. Рушники дарували на весілля; у рушник загортали немовля, коли воно щойно з’являлося на світ.
Дитина. Біле поле поле полотняне, рівнотканне, чисто пране.
А по ньому голка ходить за собою нитку водить.
Покрутненться так і сяк – зацвіте червоний мак.
Зазирне і там і тут – василечки зацвітуть.
Біле поле полотняне рушником барвистим стане.
Танок з рушниками.
(Діти підходять до млина).
Вед. А чи знаєте ви, що це за споруда? (Вітряк). Наші дівчатка в пісні вам все про нього розкажуть.
Пісня « Ой у полі на горбочку», укр. нар. пісня.
Дитина. Тут зерно нам жорна мелють.
Повно борошна в мішках.
Білі стіни, біла стеля.
Білі сутінки в кутках.
Білі руки. Білі ноги.
В білім мороці – слова.
В мукомела молодого
біла-біла голова.
Тільки що за диво дивне!
Майстер сивим тут ходив,
А умився після роботи
і одразу став рудим.
(Виходить із-за млина мірошник з мішком муки на плечах.)
Вед. Гляньте, дітки, це мірошник, він кудись поспішає, давайте прослідкуємо за ним....
( Мірошник звертає до пекаря).
Мірошник. Доброго дня, шановна, борошна вам приніс. Тільки з млину, ще тепленьке та пахнюче.
Пекар. Вітаю, дуже дякую, за те, що приніс мені борошна, а то я гостей чекаю. Напечу пиріжечків, хліба, а саме головне коровай, буде чим гостей зустрічати та смачно частувати.
Мірошник. Будьте здорові!
Пекар: І ви йдіть здорові, приходьте смакувати коровай!
Вед. Діти ви відчуваєте як пахне біля цього куреня, хто ж тут хазяйнує?
Пекар. А ось і мої гості. Так у мене завжди так смачно пахне, бо я – пекар. Маю справу з тістом, випічкою, а щоб вона була смачна, я додаю у нього різні приправи. У мене їх дуже багато, підходьте і відгадайте які саме я додаю до тіста........(дегустація приправ: ваніль, кориця, цедра, тмин) .
Ой, дітки, геть забула, тісто вже підійшло, час коровай випікати. Напевно не встигну.
Вед. Не хвилюйтесь, наші дівчатка вам допоможуть. А що у вас робота краще ладилась, діти вам небелицю розкажуть.
Дитина. Якось бігло мишенятко
Та натрапило на хатку.
Стоїть вона на льоду,
Уся в цукрі і меду.
Дах примерзлий, не прибитий,
Весь морозивом покритий.
Двері зробленні з млинців,
Стіни - з білих буханців.
- Ось де жити буду я !
Ось де хатка моя! -
Мишенятко сказало.
Потім дах облизало,
Поковтало буханці,
І поїло всі млинці...
Тепер плаче сидит:
- Де ж, де ж буду жить?
Пекар. Підходьте, мої дорогенькі, давайте гуртом візьмемося до діла, щоб робота в нас кипіла.
Всі ідуть до куреня з народною іграшкою.
Майстриня. Дітки, погляньте, скільки у мене різних іграшок. Всі вони не схожі одна на одну. Це народні іграшки. Ось перед вами ігаршки зліплені з глини – глиняні іграшки. Спочатку зліпелені іграшки ставили у піч, щоб вони висохли і стали міцніші, а потім розписували спеціальними фарбами. А ось дерев’яні іграшки, які мсайстер різбляр зробив з деревини. Прикрашали деревяні іграшки технікою випалювання та розмальовували фарбами. Іграшки виготовлені з соломи з’явилися в полі, куди селяни брали своїх дітей. В такі іграшки вплітали лікувальні трави. Граючись, дитина вдихала ці трави і не хворіла. Прикрашали їх квітами та стрічками. Ляльки мотанки виготовляли власноруч з тканини, ниток, тощо. В давнину використовували як обереги, які захищали людину від небезпеки, хвороби, сварки. Секрети виготовлення ляльок передавали від матері до доньки. Раніше вважали, що дитину виховує не мама, не бабуся, а сама лялька. Ляльки ні коли не залишали на вулиці, не розкидали по хаті, а зберігали в корзинах, скринях. Ввечері дівчатка клали своїх ляльок в колисочки та співали їм колискові пісні.
Пісня « Колискова» укр. нар. пісня.
З’являються козаки.
Дитина: Тпру! Мій коню, зупинись!
Та навколо повернись!
Подивись, які дівчата.
Всі красиві та завзяті!
Дитина: Зараз злізу я з коня.
Хай узнають, який я!
До дівчаток підійду
Гарну пісню заведу.
Пісня « А ми славні козаки», муз. і слова Н. Лисенко.
Дитина: Виходьте дівчата до нас погуляти
Ми хочемо з вами разом пограти.
Гра « Гарбузовий танок».
Дитина. Козаки – це вільні люди,
козаки – безстрашні люди.
Козаки – борці за волю
і за нашу щасливу долю.
Пісня « Ми роду козацького діти», муз.І.Котовська, сл.Н. Шахрай.
Ведуча. Гарне було в нас гуляння, ну а зараз частування.
За увагу вашу – їжте смачну кашу.
Козаки пригощають всіх кашею.