В. Сухомлинський писав прекрасні твори для дітей, впроваджував гуманістичні аспекти в дитяче виховання. Його творчість викликає у дітей і батьків інтерес до казок, які виховують морально-етичні якості.
Величезне значення мають думки В.О. Сухомлинського щодо виховного значення казок у житті дітей. Саме казка, на його думку, задовольняє жадобу дитячого пізнання тв. Інтерес до навколишнього. Чарівний і дивовижний, веселий і життєстверджуючий світ казок входить у душу кожної людини з дитинства, засіваючи її першими зернами добра, краси й справедливості.
ОСІННЯ МЕЛОДІЯ
За казкою В.Сухомлинського «Флейта і Вітер»
Автор
У саду на лавці сидів Музикант.
Музикант
На срібних струнах бабиного літа
Осіння тиха музика заграла.
Уся земля росою вранці вмита
Свою одвічну пісню заспівала.
Ключі пташині в небо піднялися.
Є нотний стан — лиш ноти записати...
Мелодії над світом розлилися...
Любити й жити треба поспішати...
Світ незбагненний, дивовижна казка.
Тут стільки щастя, музики і дива!
Від сонечка струмує ніжна ласка.
Я йду по жовтій осені щаслива.
А музика осіння тихо ллється
І будить струни серденька, лунає...
То сумно зазвучить, то засміється...
І душу знову в юність повертає...
(запис звучання флейти)
Автор
Він грав на флейті. До його чудової пісні прислухалися і пташки, і дерева, і квіти.
Музикант
Така вже доля музиканта –
Блакитить співом час і даль.
Та Божа іскорка таланту
Дарує радість і печаль,
Дарує щастя і кручину.
Тікаєш, а воно твоє:
І хвилювання безпричинне,
І спокій, хоч причина є.
Я вчився сам і вчив дорослих,
Дітей до музики горнув.
Срібляться трохи світлі коси,
Роки у серці вже відчув.
(запис звучання флейти)
Автор
Навіть Вітер приліг під кущем і з подивом слухав гру на флейті. Грав Музикант про сонце в голубому небі, про біленьку хмаринку, про сіреньку пташку — жайворонка і про щасливі дитячі очі.
Музикант
А нині сонце ясно засміялось,
Усе покрило ніжним промінцем.
Земля в красу осінню щиру вбралась,
Танцює жовтий лист під вітерцем.
Усе в природі у чеканні дива.
Все завмирає у дзвінкій красі.
Я йду по осені так легко і щасливо,
Радію і всміхаюся усім.
Автор
Замовкла пісня, поклав Музикант флейту на лавку й пішов до хати.
(запис шуму вітру)
Хмаринка
Візьми флейту,
Вітре мій, маестро,
І заграй в осіннім лісі,
Зазвучи оркестром!
Натягни осінні струни
Бабиного літа.
Щоб звучала в лісі пісня
Сонечком зігріта!
Щоб вона дзвеніла в соснах
І в опалім листі,
Щоб сміялась на калині
В червонім намисті.
А хто прийде в ліс в цю пору,
Щоб зачарувала,
Щоб запала в його душу
І не відпускала.
Щоб відкрила йому очі
На красу чарівну.
І навіки закохала
В золоту царівну!
Автор
Підвівся Вітер з-під куща, прилетів до флейти та й подув з усієї сили.
Листочок
Невтома вітер, ніби вперше взяв сопілку,
настирливо, невдало вчиться грати.
Шумливо-свиста гра, неспинно, стрімко,
розбудить сонну ніч - кошлатововчі шати.
Тривожно, сумно... немов грози іони...
То він левину гриву колошматить, хмару.
Як бриз із моря, сутінки солоні
І щось зірвалось з вітром, що ніч в собі тримала.
І хто придумав, що на світі є безмежжя -
Куточок кожен божевільний як той вітер.
Що вчиться грати на сопілці обережно -
про що мелодія - непросто зрозуміти.
Автор:
Загула флейта, мов осіння негода під стріхою. Подув Вітер ще дужче, а флейта не грає — гуде та й гуде.
Вітер:
Чому ж це так?
Я залюбки можу вирвати дуба з корінням, скинути дах з хатини.
Чого ж флейта не підкоряється мені, не грає?
Хмаринка
Листочок
Осінь така незвичайна, казкова.
Ліс різнобарвний тихенько стоїть.
Це дивовижна пора і чудова,
І неповторна в ній будь-яка мить.
От заясніє в небесній блакиті,
Блискітки сонця підуть по воді.
І кольори світлі-світлі, розмиті
Враз розіллються довкола тоді.
То десь у небі хмаринка візьметься,
І потемніє осінній пейзаж.
З дощиком осінь в обнімку пройдеться,
Щемно і сумно всім зробиться аж.
То вітерець підійметься, заграє —
Сосни вгорі зазвучать як орган.
А в надвечір’я усе заливає
Білий-білесенький ніжний туман.
Шматочок літа
Автор: Лариса встала на світанку, пішла в сад.
Мати : Пора з осінню прощатися: скоро випаде сніг, закрутить віхола. Вночі ходитиме під вікнами Дід Мороз, дихатиме крижаним холодом, від якого замерзатимуть вікна.
Автор: У саду було порожньо й тихо. Листя з дерев давно опало. Вітер гойдав голі віти.
Вітер:
Автор: Під деревами лежало сухе листя. Воно тихо шелестіло під ногами.
Сад:
Автор: Коли це серед сірого листя Лариса побачила велике рожеве яблуко. Мабуть, воно щойно впало, бо ціле було й свіже.
Дівчина зраділа. Вхопила яблуко, глянула навколо й відчула, немовби в саду стало світліше й затишніше.
Автор: Може, то здалося Ларисі, а може, й справді було: десь загув джміль.
З яблуком у руках Лариса пішла до хати. Вона поклала його на столі й сказала мамі:
Лариса
Це шматочок літа. Хай лежить воно тут до весни.
АвторМама всміхнулась. Яблуко так і лежало на столі. Велике, рожеве, свіже, немовби щойно із дерева.
Автор: І буде зима, надворі мороз, хуртовина, а воно лежатиме на столі. Хто зайде до хати, гляне на яблуко й усміхнеться.