Осіння розвага
Мета: поглибити знання дітей про осінь як пору року , про овочі і фрукти , їхню користь для людини , формувати почуття краси рідної природи , розвивати мовленнєві здібності учнів , виховувати любов до природи і бажання примножувати її багатства.
Обладнання :тарелі з овочами і фруктами,ілюстрації .
Місце проведення:клас або актова зала.
Хід заходу
1.Вступна частина.
Лунає осіння мелодія(PIANO - Музика дощу),під яку говорить вчитель.
Учитель.Журливо музика заграла ,і закружляло в вальсі листя.
В країну осінь завітала ,красива ,сонячна ,барвиста.
Відкриємо завісу ненароком і зазирнем в осінню пору.
Вона тоді буває чарівна,коли стає золотокоса.Отже , запрошуємо осінь!
2.Основна частина
Учень 1.
Хай усім буде затишно з нами ,хоч за вікнами дощик шумить.
Поговорим про осінь віршами , і хай музика ніжно луна.
Учень 2.
Покосили пшениці й жита , ми не зчулись,як минуло літо.
І прийшла вже осінь золота.Молоде , зелене сходить жито.
Учень 3.
Зажурились квіти неспроста,вранці роси випадають білі.
Бо прийшла вже осінь золота-жовкне листя у саду на гіллі.
Учень 4.
Промайнули літні дні ,
І пташки уже сумні ,
Бо не хочуть залишати
Свою рідну землю-матір.
Учень 5.
Ще недавно в небі синім пролітали журавлі,
А сьогодні в безгомінні ходить осінь по землі.
Учень 6.
І від краю і до краю , і від двору до двора
Золотого урожаю знов до нас прийшла пора.
Учень 7.
Золота красуня-осінь -чарівниця!
По землі ступає золотом іскриться.
В жовте і червоне листячко фарбує
І картини дивні , чарівні малює.
Учень 8.
Коли вона загляне в сад-наллється соком виноград.
І кислі яблука ранет солодкі стануть, наче мед.
Учень 9.
А коли гляне на баштани-наллються гордо кавуни
І запишається в хустках товста капуста на грядках.
Учень 10.
Як помандрує по гаях з чарівним пензлем у руках-
Все розмалює по путі.
Берези стануть золоті!
І ми уклінно просим…
Заходь у гості ,щедра осінь!
Лунає осіння мелодія і заходить дівчина Осінь
Осінь.
Добрий день , у добрий час!
Рада ,рада бачить вас!
Я-Осінь щедра ,золота прийшла до вас на свято .
Усім ,усім вам принесла даруночків багато
Дарую вам калиноньку в намисті,
Пишний коровай і квіти променисті(кладе на стіл осінні квіти і кошик з осінніми дарами)
Учень 11.
Яка ж красива ти -що й сказати !
Чи можна із тобою поруч стати ?
Торкнутись пальчиком твоїх прикрас ?
Спасибі , осінь , що прийшла до нас.!
Осінь.
А це ось , у руках моїх ,
Погляньте :із листя різнобарвного гірлянда .
До всього ж я художниця завзята,
Гірлянду подарую вам ,малята.
Учитель.
Осінь наша , осінь -золота година ,
Неба ясна просинь ,пісня журавлина.
Та не лише славна за свою ти вроду-
Урожай іздавна ти несеш народу.
Щира і дорідна, пахнеш ти медами,
Славиш край наш рідний зерном і плодами.
Осінь.
А чи знаєте,малята ,
Що принесла я вам на свято ?
Із садів ,полів і грядок
Повний кузов загадок .
Учитель.
Діти , ви готові відповідати ?Тож будь ласка , люба Осінь.
Загадки.
1.Під землею вогонь горить,
А зверху зелений чубчик стирчить.
Учень показує картинку з відповіддю. А вчитель зачитує коротку історію виникнення того чи іншого овоча чи фрукта.
Морква – це один з найважливіших для людини коренеплодів, вирощених в районах з помірним кліматом. Як показують дослідження вчених, моркву спочатку була фіолетового або жовтого.Перші культурні посадки пурпурної і жовтої моркви, згідно з підтвердженими джерелами, з’явилися з X ст. в Афганістані та Персії. В цей же час в Ірані та на півночі Аравійського півострова з’являється моркву з червоними коренеплодами.Було встановлено що морква містить багато натуральних антибіотиків, хоча ви і не відчуєте різкого запаху. Якщо потримати в роті морквяний сік або пожувати морквину, то кількість хвороботворних мікробів різко зменшується. Також в ній є вітаміни С, Е, РР, групи В, мінерали - магній, цинк, хлор, фтор, йод, мідь, сірка, фосфор, марганець, кобальт, залізо, бор, кремній, і пектини.
Учень 11
На городі я сапав ,
Дві морквини відкопав .
З‘їм одну я ,ну а другу,
віднесу зайкові -другу
2.Стоїть пані , чепуриться ,
Бо одягла сорочок триста.
Капуста- почали вирощувати ще в кінці кам'яного століття. Великою повагою користувалася вона у Стародавньому Римі, звідки, мабуть, і розповсюдилася по всьому світу. Римлянам було відомо кілька видів капусти. З них «гладка» капуста мала великі стебла, широкі листя і великий качан.На Русі капуста відома з XI століття. Згадка про неї є в що дійшов до нас «Ізборнику Святослава». Так, з латинського слова «капут» - «голова» і народилася наша «капуста», що означає «головчаста».Капуста містить практично всі необхідні нашому організму вітаміни, причому за вмістом вітаміну С вона може зрівнятися з відомими "кладезем" цієї речовини - цитрусовими.
Учень 12
Завтра іменини
У тітки капустини.
Прийде дід-дідище,
Старий капустище.
Прийде з ним бабуся,
Стара капустуся.
Прийдуть два синочка,
Малі капусточки.
Прийдуть і три доні,
Малі капустоні.
Прийде капустон,
Дін-дін-дон!
-Прийде вся родина!-каже капустина.
3.Печуть мене і смажать, і варять ,
Їдять мене і дуже хвалять.
Картопля-До Європи картопля потрапила у другій половині 16 ст. Спочатку картопля не набула широкого поширення як харчовий продукт і, навіть, використовувалась з декоративною метою у садах аристократії. Відомо, що із картоплі можна приготувати більше 500 смачних страв. Її використовують у вареному, смаженому, тушкованому, печеному вигляді, а також, заморожують і використовують у переробній промисловості. Завдяки підвищеному вмісту калію картопля сприяє виведенню із організму людини води та хлористого натрію, тим самим покращує обмін речовин.
4.Росте вона в лісочку , має червону сорочку,
Хто йде той поклониться.
Полуниця- це дикоросла рослина, яку і сьогодні можна зустріти в лісах України, Росії, Білорусі та інших країн з помірним кліматом. У 17-18 столітті в Росії і Україні саме цю рослина вирощували селяни, в цей же період виникла і безпосередня назву ягоди: вона походить від старослов'янського слова «клуб», яке дослівно означає «шаровидне, кругле тіло» Найбільш корисно їсти щойно зірвану полуницю (не пізніше 48 годин) та без термічної обробки.Таку кількість вітамінів як у полуниці, мають лише деякі цитрусові і це лише з врахуванням тих вітамінів, які містяться в шкірці. Якщо подумати: що легше з'їсти – півкілограма полуниць чи таку ж кількість лимонів, ягоди беруть верх.
5.У зеленій оболонці , а всередині- як сонце.
Кавун – це овочева ягода, що належить до родини гарбузових .Вперше кавуни з'явилися на півдні Африки, на території сучасних Намібії та Ботсвани. Але тоді, 6000 років тому, це була п'ятисантиметрова ягідка, гірка, тверда, як волоський горіх, і викликала печію. Цукру в ній було в три рази менше, ніж у сучасному кавуні. Води теж менше, зате в ньому були жири і крохмаль (у сучасних кавунах їх немає). Та й вибір не вражав - всього 6 сортів .Таким, яким ми його знаємо, кавун став в 50-60-х роках XX століття, коли вчені вивели сучасні сорти. Зараз відомо 1200 сортів і чотири кольори: червоний, зелений, жовтий і кремовий. Росте цей супутник спекотного літа в 15 країнах.Кавун допомагає боротися з надлишковою масою тіла .
6.Лампочка вгорі висіла ,стала смачна, коли пожовтіла.
Діти лампочку зірвали ,з апетитом скуштували.
Груша-відноситься до декоративних дерев роду плодових або чагарників сімейства розоцвітих, плід груші – солодкий фрукт, частіше витягнутої форми з характерним розширенням у нижній частині, рідше з плодами кулястої форми, смак і запах, якого знайомий кожному з нас з дитинства.Справжня, правильно вирощена, добре дозріла груша дуже сильно пахне, і чим більше від неї виходить аромату, тим більше вона містить вітамінів і мікроелементів.До того ж, груша один з тих рідкісних видів фруктів, який не містить у своєму складі алергенів. а значить і корисний навіть для самих маленьких!
Осінь.Молодці діти , що й сказати. А тепер пограємо гру “Кошик “-обираються двоє дітей ,яким завязують очі і їм потрібно відділити овочі від фруктів.
Учень 14
Дощик сиплеться з кленочка ,
Дощик жовтий , золотий.
А дубочки ще зелені,
Хочуть осінь обійти.
Більше й більше листя з кленів
Облітає з кожним днем
По траві іще зеленій
Листопад по парку йде.
Гра “Смакота “-із завязаними очима ,вгадати на смак ,що це за продукт.
Переможцям конкурсів Осінь дає по фрукту,як і за кожну відповідь до загадки.
3. Завершальна частина
Осінь.
Я закликаю, діти ,вас:любіть природу
І землю рідну -нашу Батьківщину.
Бо все довкола : і моря, і ріки,
І степ широкий , і гаї зелені.
То все в одному слові -Україну.
Іду від вас з любовю в серці,
Іду ,бо бо ще роботи безліч маю .
Хай радість щира вам озветься,
Здоров я,нових знань бажаю.
Учень.
Дозвольте сьогодні усім побажати
Багато хороших і сонячних літ.
Так будьте ж здорові !
І будьте багаті!.
Учитель.
Хай діти радіють у батьківській хаті!
Нехай розквітають лани і оселі,
Так будьте ж щасливі і будьте веселі.
Діти пригощаються дарами від Осені