Мета: формувати уявлення про Україну як про суверенну державу з давньою
історією, багатою культурною спадщиною; сприяти усвідомленню учнями себе як громадянина України, місця України серед країн Європи; розширити знання учнів про державні символи України; розвивати в учнів творче мислення, уяву,
комунікабельність, уміння працювати в команді; розвивати комунікативну, пізнавальну, соціальну компетентності учнів; виховувати патріотичні почуття
Тема: Нам є що захищати…
Мета: формувати уявлення про Україну як про суверенну державу з давньою
історією, багатою культурною спадщиною; сприяти усвідомленню учнями себе як громадянина України, місця України серед країн Європи; розширити знання учнів про державні символи України; розвивати в учнів творче мислення, уяву,
комунікабельність, уміння працювати в команді; розвивати комунікативну, пізнавальну, соціальну компетентності учнів; виховувати патріотичні почуття
Обладнання: класна кімната, прикрашена елементами народної символіки, плакатами із зображенням Державного Прапора, Державного Герба та тексту Державного Гімну України, карта України, епіграфи до уроку, мультимедійна презентація «Це моя земля! Це моя країна!», аудіозаписи пісень про Україну, відеоролик «Краса моєї Батьківщини»
Є багато країн на землі,
В них – озера, річки і долини.
Є країни великі і малі,
Та найкраща – мояБатьківщина!
Перебіг уроку
I. Організаційний момент
Слово вчителя
Доброго дня, любі діти! Знову впевненою ходою крокує Першовересень. Сьогодні він заглянув на кожне шкільне подвір'я, завітав до кожної української школи. І у своїй вишиваній різнобарвній торбинці приніс нам перший урок у цьому навчальному році. Мабуть, не треба бути провидцем, щоб дізнатися, чого найбільше хочуть сьогодні всі люди України. Звичайно, миру. Адже, саме мир, рідний край, дорогі люди поруч роблять нас щасливими. Тож нехай цей навчальний рік принесе кожному з нас мир, добробут, злагоду, творчі відкриття й нові враження. А перший урок стане для нас початком шляху до цих відкриттів.
Учениця: Нема на світі України
Без хвиль могутнього Дніпра,
Як українця – без калини,
Без солов’я і рушника.
Народ, що вік при бурі й сонці
Віддав землі, як мати доньці,
Всі сили, працю і любов,
Щоб Україна знов і знов,
Росла, цвіла!.. Щоб твердо стала
На шлях, який собі обрала.
І в незалежному житті
Долала всі шляхи круті.
«Мозковий штурм»:
- А що означає любити Батьківщину? (Радіти її успіхам, дбати про неї, намагатися своєю працею, здібностями, вчинками, справами примножити її славу, добробут).
- А ще любити означає знати. Чи добре ви знаєте нашу Україну?
- Ким ми з вами усі є? Що нас з вами об’єднує? (громадянами України).
II. Оголошення теми і мети уроку
Тема нашого першого у цьому році уроку «Нам є що захищати…»
«Мікрофон»:
- Що ви очікуєте від уроку?
ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу
Слово вчителя
Нам постійно твердять про те, що Україна вже є європейською державою, але чи це дійсно так? Напевно, Україна зможе по праву вважатися такою, коли в кожного її громадянина будуть європейська свідомість, європейське мислення, європейське бачення, європейська поведінка і …європейський рівень життя, коли кожен зможе з гордістю сказати: «Я – громадянин України! Я – громадянин Європи!»
«Мозковий штурм»
- Чи є Україна – європейською країною?
Слово вчителя
За своїм географічним розташуванням Україна – звичайно ж держава європейська. Навіть географічний центр Європи знаходиться поблизу с. Ділове Рахівського району Закарпатської області.
Україна – одна з найбільших держав Європи. Довжина кордону становить 7700 км. Україна - єдина країна Європи, яка має стільки близьких сусідів. Наша Батьківщина межує з сімома країнами.
- Назвіть ці країни (Росія, Білорусія, Польща, Словаччина, Угорщина, Румунія, Молдова).
Південну частину омивають води… Чорного і Азовського морів, де проходять водні кордони з азіатськими країнами.
- Назвіть їх (Туреччина, Болгарія, Грузія та інші).
Отже, майбутнє України тісно пов’язане з майбутнім ЄС. Ще Л. Кравчук Президент України підписав Угоду про партнерство та співробітництво з ЄС. І це була перша угода між ЄС та країнами колишнього Радянського Союзу.
Учень:
Європейський Союз був створений у 1992 році. До нього входять 28 країн. Україна упевнено стоїть на шляху євроінтеграції. Та кожен справжній європеєць любить та знає історію своєї країни. Святою для кожного є земля, де він народилася і зробив свій перший крок. І чим дорослішою стає людина, тим глибшає її любов до батьківщини... Ми як справжні громадяни України та у майбутньому Євросоюзу повинні любити, знати, шанувати свій край, людей своєї землі, традиції та культурну спадщину. Сьогодні ми здійснимо подорож нашою Батьківщиною, і ви розширите власні знання про неї.
І сторінка нашої подорожі: «Легенда про Україну»
Учениця:
Багато планет, різних і таких не схожих одна на одну, породив наш Творець. Але якось набрав Творець пригорщу родючих ґрунтів і голубих вод та й кинув чудодійний дар на планету, що пролітала поблизу. За мить ця планета ожила і заграла всіма барвами.
Минуло багато часу, і вирішив Творець провідати ту планету. Дістав він і Божої скрині мішок і склав у нього весь свій скарб: золото і срібло, діаманти і кришталь, руду і сіль, вугілля і граніт… Кинув свій мішок у напрямку планети, яку щойно нарік Землею.
Розв’язався мішок із скарбом, і почали висипатися з нього Божі дари на планету. І найбільше їх насипалося на слов’янську землю. Минули тисячі років. Якось зібрався Творець поглянути на цю маленьку планету. Облетів довкола неї й побачив дивовижний куточок, краще від якого не було на всій Землі. І вигукнув Господь: «Це справжній рай!» Ступив Він на казкову землю, яка так припала йому до душі, й нарік її Україною. Адже у цій назві було слово «рай». Ось так і виникла українська земля, яку сам Творець хотів би мати за рай.
/ Перегляд відеоролика «Легенда про Україну» /
ІI сторінка подорожі: «Державні Символи України»
24 серпня 1991 року – у цей день прийнято Акт проголошення незалежності України, за яким Україна є самостійною демократичною державою. Україна має свої державні символи прапор, герб і гімн, які відображають свою історію.
Учениця: Прапор - це державний символ,
він є в кожної держави,
Це для всіх - ознака сили,
Це для всіх - ознака слави.
Синьо-жовтий прапор маєм,
синє - небо, жовте – жито,
прапор свій шануєм свято,
прапор свій оберігаєм.
Учень: Ще маєм Герб – це символ влади.
Це воля, слава, наша сила.
Наш герб – тризуб, він злотом сяє,
Його недоля не скосила!
З ним ми зросли, ми є, будем,
Добро і пісню несем ми людям.
Учениця: Ще є в нас Гімн – найголовніша пісня,
Найбільші свята він розпочина.
Із трепетом в душі його співаєм,
І гордістю сповняється душа.
Слова палкі, мелодія врочиста,
Державний гімн ми знаємо усі.
Для кожного села, містечка, міста –
це клич один з мільйонів голосів.
ІІІ сторінка нашої подорожі: «Чи добре знаєш ти Україну ?»
Запитання до учнів
1. Хто є авторами Гімну нашої держави? (П. Чубинський та М. Вербицький)
2. Які гори України ви знаєте? (Карпати)
3. Як називається найбільша річка України? (Дніпро)
4. Які ще великі річки нашої країни вам відомі? (Дністер, Буг, Десна, Дунай, Тиса, Прут, Сіверський Донець, Прип’ять та ін.)
5. Який птах є символом України? (Лелека)
6. Столиця України? (Київ)
7. Кущ-символ України? (Калина)
8. Збірка віршів Т. Шевченка? (Кобзар)
9. Хто є президентом нашої держави? (П. Порошенко)
10. Кого називають великим Каменярем? (І. Франка)
/ Музична пауза. Перегляд відеоролика «Україно моя, ти найкраща у світі» /
ІV сторінка нашої подорожі: «Бліц-турнір «Моя Україна»
1. Що ми відзначаємо 23 серпня? (День Прапора)
2. Коли ми святкуємо День незалежності України? (24 серпня)
3. У якому році була прийнята Конституція незалежної української держави? (1991 рік)
4. Із скількох областей складається Україна? (24 і Республіка Крим)
5. Назвіть прізвище першого космонавта України? (Леонід Каденюк)
6. Який найбільший звір України? (Зубр)
7. Яка найбільша морська тварина живе в Україні? (Дельфін)
8. Які гори є на території України? (Карпати, Кримські гори)
9. Найвідоміші брати-боксери з України? (Брати Віталій та Володимир Кличко) 10. Яка річка протікає через територію нашого району? (Гнила Липа)
V сторінка: Гра «Вірю – не вірю»
1. Чи вірите Ви, що Київ – найстаріше місто в Україні? (Ні. Місту Керч (Пантікапей) – 2600 років)
2. Чи вірите Ви, що географічний центр Європи знаходиться в Україні? (Так, у Карпатах)
3. Чи вірите Ви, що символом найвищої влади на Січі був меч? (Ні, булава)
4. Чи вірите Ви, що штани хлопцям до ХІХ століття дозволяли носити тільки після 15-ти років? (Так, до цього носили сорочку)
5. Чи вірите Ви, що слово «кобзар» може писатися як з великої букви, так і з маленької? (збірка «Кобзар» Т.Г.Шевченка, перифраз Кобзар)
6. Чи вірите Ви, що князь Володимир запровадив християнство і охрестив народ Київської Русі? (Так, у 988р.)
7. Чи вірите Ви, що княгиня Ольга створила першу бібліотеку, дбала про поширення освіти. (Ні, Ярослав Мудрий)
8. Чисельність населення України станом на лютий 2016 року становила 60,9 млн. чоловік (чисельність населення менша і складає 42 млн. 568 тис. 433 особи).
9. Найвища гора України – Говерла – має висоту 5675 м (висота Говерли менша і складає 2061 м).
10. Україну омивають 5 морів: Чорне, Каспійське, Біле, Азовське, Мармурове (менше – Україну омивають лише 2 моря: Чорне та Азовське).
Учень: Моя душа проникнута піснями,
що стали наді мною, мов зоря.
І серце оповите до нестями
віршами із старого "Кобзаря".
А доля в'ється стежкою далеко,
і літ моїх промчиться швидко плин.
Та все одно душа моя - лелека,
а я - Вкраїни своєї рідний син.
Учениця: Я - українка! І я горда цим званням!
Іду. Пишаюся. Заквітчана барвінком
Моя душа. І прадідів земля
Веде мене в майбутнє. На хвилинку
Я зупинюся, щоб напитися життя
З криниці, щоб набратись сил від сонця,
Відчути серцем пісню солов'я,
Спіймати долю у свої долоньки.
Діалог учителя з учнями
- Усім знайомий вислів: «І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь».
- Хто є автором цих відомих рядків? (Т.Г. Шевченко).
- Як ви розумієте цей вислів?
(Серед низки учнівських відповідей необхідно зосередити увагу на таких:
- для успішного розвитку України, її процвітання необхідно сумлінно працювати, любити Батьківщину,
- знати та поважати історико-культурні особливості держав-сусідів;
- вивчати досвід інших країн;
- український народ з його культурною спадщиною, гуманістичною ментальністю
достойний зайняти гідне місце в Європі, зокрема стати членом ЄС).
Гра «З’єднай пару»
- А що вам відомо про країни Європи? Пропоную пограти у гру «З’єднай пару»
(Діти отримують 2 набори карток - один з назвами країн, інший - з столицями. Їм необхідно розкласти картки у відповідності один з одним - країна та її столиця. Для полегшення завдання діти можуть отримати карту Європи.)
Країни:
1. Австрія - Відень. 6. Франція - Париж.
2. Чехія - Прага. 7. Німеччина - Берлін.
3. Греція - Афіни. 8. Словаччина – Братислава
4. Італія - Рим. 9. Польща – Варшава
5. Швеція - Стокгольм. 10. Литва – Вільнюс
Рубрика «Це важливо!»
Цього року ЄС відкрив кордони для України: Рада Європи схвалила рішення про внесення України до переліку країн, громадянам яких скасовуються візові вимоги. Документ було підписано 17 травня.
Уже починаючи з літа 2017 року без візи можна відвідати практично будь-яку країну ЄС.Винятки - Великобританія та Ірландія, які є членами Євросоюзу, але не входять до складу Шенгенської зони. Але без «штампу» в паспорті можна буде відвідати інші країни, які не є членами ЄС, але входять до Шенгенської зони: Ісландію, Ліхтенштейн, Норвегію, Швейцарію.
У ЄС є, як і в України, свій прапор та герб. Історія створення прапора ЄС починається у 1955 році. Коло з 12 золотих зірок на блакитному тлі. Число зірок не має нічого спільного з кількістю країн-членів організації. У різних традиціях «12» є символічним числом, що означає абсолютну досконалість. Це також і кількість місяців у році, і кількість цифр на циферблаті годинника, тоді як коло є ще й символом єдності.
Прапор представляє ідеал об’єднання народів Європи. На ньому сяє дванадцять зірок, як символ довершеності, повноти та єдності. Прапор залишається незмінним протягом років, незважаючи на розширення ЄС.
У широкому значенні гімн ЄС - це гімн усієї Європи. Музика до нього взята з Дев’ятої симфонії, яку Людвіг ван Бетховен написав у 1823 році.
VІ сторінка нашої подорожі: «Мова солов’їна».
Українська мова надзвичайно багата та мальовнича. Особливо вона багата на прислів’я та приказки. Давайте їх згадаємо (вчитель називає початок прислів’я, а діти його завершують).
IV. Закріплення вивченого матеріалу. Підсумок уроку
- Чи здійснилися ваші очікування від уроку?
- Що запам’яталося найбільше? Про що ще ви хотіли б дізнатися?
- Що ви хочете побажати собі та однокласникам на початку навчального року?
- Які у вас побажання для батьків?
Учениця: Україно моя неозора,
Дуже хочу тобі побажати,
Аби сяяли радісно зорі,
Щоб хотілось схід сонця стрічати.
Щоб ліси скрізь шуміли веселі
Та щоб плівся гнучкий виноград,
Щоб сміялись у кожній оселі,
А країна цвіла, ніби сад.
Хай шумить під віконцем ліщина,
Соловейко всю нічку співа,
Ніби дівчина, в лузі калина
Восени знов намисто вдяга.
Краю мій, тобі сонця бажаю,
Аби хліб на полях колосився.
Я тебе по віночку впізнаю.
Щастя всім нам, хто тут народився!
Учень: Любімо неньку-Україну!
Вона ж у нас одна - єдина!
Блакитне небо, синє море,
Пшениці лан, степи просторі,
І цвіт калини біля хати,
В вікні дітей чекає мати,
Обрус святковий на столі,
І запах хліба із печі.
Учениця: Вірить хочеться в нашу державу,
В її велич, красу, в її міць.
Називатись народом поправу,
Щоб раділи і ми, і наш гість.
Україно моя, мій народе,
Уклоняюсь низенько я вам!
Бо я - донька батьківського роду,
Й гордо йду я назустріч вітрам.
Учень: Наш люд вкраїнський особливий,
Привітний, працьовитий, щирий.
Багатий нарід на таланти:
Митці, поети, музиканти...
О Боже! Дай землі цій миру!
Складаєм ми молитву щиру:
Під небом синім, небом Божим,
Хай кожен день буде погожим!
/ Звучить пісня «Мати наша – Україна» /
1