Сценарій пізнавально - розважальної програми "Козацькими стежинами"

Про матеріал

Пізнавально – розважальна програма

« КОЗАЦЬКИМИ СТЕЖИНАМИ»

Мета: Підвищити рівень військово-патріотичного виховання учнів; розширити кругозір дітей про період козаччини, дати елементарні знання про умови життя козаків, формувати патріотичну свідомість, вчити зразкам служіння Батьківщині, народові виховувати у дітей любов і повагу до історичних героїв рідного краю, бажання стати спадкоємцями козаків.

Перегляд файлу

 

Пізнавально – розважальна  програма

 

« КОЗАЦЬКИМИ СТЕЖИНАМИ»

 

 

Мета: Підвищити рівень військово-патріотичного виховання учнів; розширити кругозір дітей про період козаччини, дати елементарні знання про умови життя козаків, формувати патріотичну свідомість, вчити зразкам служіння Батьківщині, народові виховувати у дітей любов і повагу до історичних героїв рідного краю, бажання стати спадкоємцями козаків.

Слайд 1.

Вчитель. Доброго дня вам, дорогі друзі! Ми все частіше звертаємося до наших витоків: рідної мови, історії нашої країни, народної гри, прислів’їв та приказок.  Історія кожного народу має свої символи й атрибути. Народними символами України є славні сторінки козаччини.

 

Вчитель. Сьогодні ми перенесемося в далеке минуле нашої України. Запрошуємо вас потомків запорізьких козаків у подорож «КОЗАЦЬКИМИ СТЕЖИНАМИ»!

(Звучить "Козацький марш, виходять діти в українських костюмах")

 

1. Добрий день вам, люди добрі,

Щиро просим до господи!

Раді вас у нас вітати,

Щастя та добра бажати!

 

2. Сьогодні свято, конкурс нині,

Сьогодні все козацтво тут.

І в цьому залі радість лине,

Козацькі ігри всіх нас ждуть.

 

3. Ми роду козацького діти,

Ми любимо сонце і квіти,

І сонце нам шле свій привіт.

Ми роду козацького діти,

Землі української цвіт.

 

4. Хай добрі люди, вам щастя буде.

Хай буде доля на все роздолля

А до того – літ пребагато

На добро і згоду!

 

ВСІ: Хай не буде переводу козацькому роду!

 

Слайд 2

Вчитель. Славетні козацькі часи і сьогодні цікавлять нас. Хлопцям хочеться бути такими ж кмітливими, сміливими і завзятими, як колись козаки. А теперішні нащадки козаків теж хочуть показати силу, спритність, уміння. Допоможуть проводити свято старшокласниці Катерина та Марина, які підготували для вас багато цікавої  інформації про славних козаків.

 

Слайд 3

Ведуча1: У літописі українських земель є славний період козаччини, який тривав майже триста років. Це  -  Запорозька Січ, організована військова сила, яка боронила наші землі від варварських нападів ворогів. Наш народ завжди пам’ятатиме про цю героїчну сторінку історії.

 

Слайд 4

Ведуча2: Славна добрими і героїчними традиціями Українська земля. 14 жовтня відзначалося свято Покрови  Пресвятої Богородиці. Це свято було найбільшим святом для козаків. Цього дня у них відбувалися вибори нового отамана. З недавніх пір свято Покрови в Україні відзначається ще й як день українського козацтва - день Захисника Вітчизни.

 

Слайд 5   (Звучить «Козацький марш»)

 

1-й хлопчик:

Ми – маленькі козачата,

Станем справжніми людьми,

Ми співаєм рідну пісню,

Україну любим ми.

 

2-й хлопчик

Україна – наша мати,

І про неї вільний спів.

Ми – веселі козачата,

Ми – нащадки козаків!

3-й хлопчик:

Ми шануєм рідне слово,

в ньому вірність і краса.

Ми – маленькі козачата

наша пісня не згаса!

 

4-й хлопчик:

Хай злітає рідна пісня,

наче чайка, в небеса.

В ній – ясна душа народу,

в нійнадія і краса.

 

Слайд 6     Пісня «Соколята»

 

Слайд7

ПЕРША СТЕЖИНА «ІСТОРИЧНА»

 

Вчитель: Ми пропонуємо вирушити у подорож командами. А щоб визначити у якій команді ви будете змагатися пропонуємо вам об’єднатися за кольором карток. Команди отримують назви: «Козачата», «Соколята», «Чайка», «Булава».

 

Перше завдання: вивчити девіз команди.

  1. Дайте нам побільше каші — перемоги  будуть наші!
  2. Ми  зумієм  без вагання виконати всі   завдання!
  3. Ми — шкільна родина, ми — майбутнє України!
  4. Ми роду козацького діти, шлемо всім палкий привіт.         

 

Слайд 8

Ведуча1. Перші згадки про козаків датовані 1489 роком. Напевно, вам буде цікаво знати, де жили запорізькі козаки. Столицею козаків, була Запорізька Січ.

 

Ведуча 2. Давно це було. Спокон віку жив український народ на своїй рідній землі: сіяв хліб, будував міста, боронив Україну від ворогів. Є думка, що слово «Січ» походить від слова «сікти».

 

Слайд 9

Ведуча 1.Січ — то була простора площа на Дніпровім острові Хортиці.  Довкола площі стояли побудовані хатки, так звані коші, або курені.

 

Слайд 10

Ведуча 2. Хто хотів стати козаком, мав наперед служити три роки в старого козака за джуру (помічника). Джура робив усяку роботу й носив за козака другу рушницю й потрібні йому клунки (речі, торби).

Слайд 11

Ведуча1. Козаки вбиралися просто: в грубу сорочку, в кирею-верхній одяг без рукавів. Замість штанів одягали шаровари. За широким поясом носили пістолі й люльку. На голові була зачіска – оселедець.

 

Слайд 12

Ведуча 2. Їли сушену рибу й печене м’ясо та юшку з рибою. Але головною стравою козаків був куліш.

 

Слайд 13

Ведуча1. Січчю командував кошовий.

 

Слайд 14

Ведуча 2:  Головнокомандуючим усіх козаків був гетьман.

 

Слайд 15

 

1-й хлопчик :

За шляхами, за дорогами,

За Дніпровськими порогами,

За лісами, за високими

Ніші прадіди жили.

2-й хлопчик :

Мали Січ козацьку сильну,

Цінували волю вільну,

Й Україну свою рідну

Як зіницю берегли.

 

Слайд 16

Ведуча 1: Січ була оточена ровом і десятиметровим валом, на якому стояв дерев'яний частокіл. Фортеця була дуже укріплена. Всередині фортеці майдан із церквою. Навколо майдану стояли великі довгі хати-курені.

 

Слайд 17

Ведуча 2: Частина козаків жила за межами Січі. Вони приходили на Січ, коли лунав клич до військового походу. Серед козаків панувала сувора дисципліна. Порушників жорстоко карали. На Січі козаки займалися веденням господарства, військовою підготовкою.  Козаки були не аби які мисливці.

 

Слайд 18

Ведуча1: Козаки зналися і на морській справі. Козацька фльота, бо саме так вона звалася, з'явилась десь XVI ст. Кораблі називались чайками.

 

Слайд 19

Мульт «Ценаше– це твоє»

 

Слайд 20

Ведуча 2: Хтось із уславлених козаків вручав новообраному отаману три речі. Перша – булава, як символ влади.

 

  1. Булава – це влади знак,

Що втрима в руках не всяк.

До тієї булави

Треба, друже, голови!

 

2. В кошового булава

Рік всього в руках була.

А тоді на Раді він

Звіт тримав з усіх сторін:

Як багато зробив справ,

Слави чим Січі додав.

 

Слайд21

Ведуча 1: Друга річ - невеличка шкіряна торбинка з грудочкою землі. Це робилося на знак того, щоб отаман пам’ятав про святість своєї Батьківщини.

 

  1. Ще в дитинстві я ходив у трави,
       В гомінливі, трепетні ліси,
       Де дуби мовчали величаво
       У краплинах ранньої роси.
            
   2. Бігла стежка вдалеч і губилась,
        А мені у безтурботні дні
        Назавжди, навіки полюбились
        Ніжні і замріяні пісні.
            
  3. В них дзвеніло щастя непочате,
       Радість невимовна і жива,
       Коли їх виводили дівчата,
       Як ішли у поле на жнива.
 

    4. Ті пісні мене найперше вчили
        Поважати труд людський і піт,
        Шанувать Вітчизну мою милу,
        Бо вона одна на цілий світ.
            
     5. Бо вона одна за всіх нас дбає,
         Нам дає і мрії, і слова,
         Силою своєю напуває,
         Ласкою своєю зігріва.
            
     6. З нею я ділити завжди буду
         Радощі, турботи і жалі,
         Бо у мене стукотить у грудях
         Грудочка любимої землі.

 

ГРУДОЧКА ЗЕМЛІ          автор: ВіталійНазарук

7.Ношу в хустинці грудочку землі,

 Вона писати вірші помагає.

 У час коли курличуть журавлі,

Веселики додому повертають.

 

8. Стрічають їх безхмарі небеса

І луки шлють вітання їм зелені,

 Квіти латаття, ця земна краса

 І вже набухші бруньочки у клена.

9.Ношу в хустинці грудочку землі,

Неначе друге серце в мені б’ється,

Коли в садку співають солов’ї,

То Мамою ця пісня відізветься.

 

10. Носіть таку ви грудочку землі,

Щоб пам’ятали про своє коріння.

Хай птахом дому будуть журавлі,

А на душі музики і весілля.

 

Слайд 22

Ведуча 2: Третя річ, яку отримував ватажок, була цеглина, яку використовують при будівництві хати, щоб захистити родину, яка в тій хаті мешкає.

РІДНА ХАТА
1.Різні в світі є країни,
Різні люди є у світі,
Різні гори, полонини,
Різні трави, різні квіти.

2.Є з усіх одна країна,
Найрідніша нам усім,
То — прекрасна Україна,
Нашого народу дім.
 

3.Там шумлять степи безкраї,
Наче вміютьговорити,
Там яснішесонцесяє,
Там солодше пахнуть квіти.

4.Різні в світі є країни,
Гарні є і є багаті,
Та найкраще в Україні,
Бонайкращев ріднійхаті.

 

 


Слайд 23-35

Вчитель: Діти, ви уважно прослухали багато цікавої інформації про козаків, а тепер у вікторині ми побачимо наскільки ви були уважними.

 

Вікторина

1. Як називається військове і господарське об’єднання козаків? (СІЧ).

2. Як називалось місце, де жили козаки? (КУРІНЬ).

3. Символ влади гетьмана? (БУЛАВА).

4. На якому острові була збудована Запорозька Січ? (ХОРТИЦЯ).

5. Що одягали козаки замість штанів? ( ШАРОВАРИ).

6. Як називались козацькі човни? (ЧАЙКИ).

7. А яка головна козацька страва? (КУЛІШ).

8. Український народний танець (Гопак).

9. Старший, головний, «кошовий отаман» (ГЕТЬМАН).

10. Помічник козака, молодший воїн (ДЖУРА).

11. Зачіска козака (ОСЕЛЕДЕЦЬ).

12. Верхній одяг козака (КИРЕЯ).

 

Слайд 36

Пісня «Я маленький козак»

 

ДРУГА СТЕЖИНА« КОЗАЦЬКА»

Слайд 37

Ведуча. Сміливі й волелюбні козаки стали гордістю України . Більшість їхнього часу минала в походах і боях. Тому воєнне мистецтво козаків завжди було на високому рівні.

Українські козаки були :

Слайд 38- 39

Спритними:

Одяг  у вас чудовий, але не козацький. Ану вдягніться як слід.

Конкурс – «Шаровари»

Від команди по одному учаснику. Завдання: одягнути шаровари і підперезатися поясом.

Слайд 40-41

Розумними:

Наступний конкурс називається «Збери слово»

З  букв   слова -  «шаровари» скласти нові слова протягом 3 хвилин.

 

Слайд 42-43

Вправними:

Усі козаки вміли справно стріляти.

І зараз наші гравці покажуть свою влучність. (Накидання кільця на палицю. Кожен учасник має три спроби.)

 

Слайд 44-45

Любили  поїсти:

Давайте згадаємо українські страви.

Конкурс «Звари борщ».

 

ТРЕТЯ СТЕЖИНА «РОЗВАЖАЛЬНА»

 

Слайд 46

Вчитель: На сьогоднішньому святі, ми багато дізналися про життя козаків, дечого навчилися.

 

Слайд 47

Ведуча. Вважають, що слово "козак" походить від слова "коза". Козаки були спритні, як кози, вдягалися в козячі кожухи, говорили гучним голосом.

 

Слайд 48

Ведуча.  Кажуть, що слово "козак" пішло від слова "коса". Люди, які йшли у бій з татарами, були озброєні косами, серпами.

 

Ведуча.  Козаки були добродушні, безкорисливі, щедрі, вміли щиро дружити, а особливо цінували особисту СВОБОДУ.

 

Слайд 49

 

К

Козак — герой народу України.

Козакувати — справа не проста.

Коли державу відбудуєм незалежну,

Красою слава запалає золота.

О

Острів Хортиця — республіка козацька.

Ось де слава розквітала буйноцвіттям!

Ой, як боронили наші предки  хвацько

Острів, Україну, наше довголіття!

 

З

Запорожець завше знає,

Звідки ворог зазіхає.

Зможуть легко перемогти

Запорожці-козаки.

А

А слово, школярики, все прочитайте,

А потім про славу козацьку згадайте,

Аби не забути історію роду,

Аби бути гідними дітьми народу.

К

Козаки — це вільні люди!

Козаки — безстрашні люди!

Козаки — борці за волю,

За народу щасливу долю!

 

Слайд 50

Завдання

 Назвіть чесноти козака, які починаються із букв слова  «Козак»:

 К – кмітливий

 О – озброєний, обдарований

 З – завзятий,здоровий ,забавний, захисник  І т.д…

 

Слайд 51

Відео  Танець «Гопак»

 

ГОПАК ( українська народна гра )

 

Слайд 52-53

Вчитель: Гопак – український народний танець, а ще  вид бойового мистецтва козаків. Пропонуємо зіграти в гру «Гопак».

 

      Кожна команда по черзі утворює коло, гравці кладуть руки на плечі своїх товаришів по команді.   За сигналом учителя команди присідають і голосно рахують до десяти. Команда, яка швидше присяде 10 разів, - переможець гри. У гру грають декілька разів.

 

Слайд 54

Вчитель. Щоб жити всім у мирі і злагоді потрібно дотримуватись правил. Пропонуємо вам доповнити правила козачат.

 

Козак – чесна, смілива людина,

Найдорожча йому – ... УКРАЇНА.

Козак – слабкому захисник,

Цінити побратимство ... ЗВИК.

Козак вкраїнську любить мову,

Своє завжди він держить...  СЛОВО.

Козак – безстрашний захисник,

Боротися за правду...  ЗВИК.

Козак усім народам друг,

І лицарський  у нього... ДУХ.

 – Козацькому роду ... НЕМА ПЕРЕВОДУ.

 

Слайд 55

Вчитель: Підсумовуючи наш захід хочу ще раз підкреслити, що ніщо не цінується у житті, як воля і свобода; що сила українського народу в єдності, любові і відданості Батьківщині. Ви нащадки славних лицарів, маєте знати свою історію.

 

1. Батьківщино – сонечко, рідний край,

Тут топчу я стежку з краю в край.

Тут я народилася, тут росту.

І тягнусь, мов квіточка в висоту.

 

2. Лугом поміж квітами я іду,

Пісеньку - співаночку я веду,

І лунає пісенька скрізь моя:

"Батьківщину – сонечко славлю я".

 

3.У всьому світі кожен зна

Є Батьківщина лиш одна,

Вона для нас завжди єдина -

Це наша славна Україна.

 

4.Не забувай Шевченка спів

Про горду славу козаків.

 

5.Не забувай, що ти — дитина

Землі, що зветься Україна!

 

6.Про Україну, рідний край

Ти завжди, завжди  пам'ятай.

 

Слайд 56

Пісня «Україно-краю»

Смачна перерва «Куліш»  

Наші славні козаки

Позмагались залюбки.

Всі здолали перешкоди,

Пройшли крізь вогонь і воду.

Молодці так молодці,

Пора і відпочити, бо вже й час перекусити.

 

 

Список використаної літератури

1.  Виховуємо громадянина України: Сценарій виховних заходів з історії та правознавства / Уклад. М.Т. Залипецький, В.І. Уруський. – Тернопіль:Астон, 2002. – 192 с.

2. Гутник І. Козацька педагогіка як складова системи національного

виховання молоді // Початкова школа. – 2003. - № 10. – С. 47-49.

3. Мелиш Т.В. Козацькому роду нема переводу: План-конспект виховного заняття. 4 клас // Розкажіть онуку. – 2006. - № 1-2. – С. 11-14.

5. Федоренко Д., Курочка О. Свято козацького роду: Урок-ранок з

народознавства у 3 класі // Початкова школа. – 2002. - № 9. – С. 55-58.

6. Яцюк Т.І. Тієї слави козацької повік не забудем: Урок позакласного

читання 4 клас // Розкажіть онуку. – 2001. - № 43-44. – С. 2- 4.

 

1

 

docx
Додано
8 серпня 2018
Переглядів
1317
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку