Мета: ознайомити учнів з математичною наукою; формувати в учнів обчислювальні навички, мову, логічне мислення, наполегливість; розвивати в дітей увагу, математичну мову, аналітичне мислення, вміння виділяти суттєві ознаки і властивості; виховувати любов до математики та повагу до своїх однолітків, взаємоповагу.
Хід заняття
І. Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми і мети заняття
- Діти, сьогодні ми з вами відправимось у подорож по морю Чисел у цікаву країну Математика. Для цього розділимося на дві команди – екіпажі. Виберіть собі капітанів. Подорожувати будемо на кораблях. Придумайте їм назви.
Кожен з вас, якщо відповідатиме на питання, на протязі подорожі буде отримувати жетони. А потім в кінці ми підрахуємо жетони кожної команди. Виграє та команда у якої найбільше жетонів.
На екіпажі чекає нелегкий шлях. Потрібно розв’язати вправи, відповісти на запитання, відгадати загадки.
- Отже розпочинаємо. А почнемо з того, що ви розгадаєте анаграму, тобто розшифрувати слово:
- Що це? Правильно, математика!
ІІ. Основна частина
- Поки ми будемо пливти до порту Кмітливість, я вам розповім про історію математики та найвідоміших математиків. Будьте уважні, запам’ятовуйте.
- Матема́тика – з грецької мови перекладається як «знання». Ця наука виникла дуже давно, ще до нашої ери. Вона потрібна була первісним людям для практичних потреб, а саме: рахувати, обчислювати, вимірювати, досліджувати форми та рух тіл. Виникнення математики пов’язують з виникненням системи числення, тобто вважають, що математика виникла, коли виникли перші числа.
- Математика використовується і в інших науках таки як: фізика, механіка, біологія, хімія, медицина, економіка та багато інших.
- А зараз я вам пропоную послухати про найвідоміших математиків:
-А ось і прямо по курсу порт Кмітливість. Але зайти до нього зможе той корабель, екіпаж якого відповість на запитання.
- Я буду задавати питання, а вам потрібно швидко дати відповіді на них. Хто перший піднімає руку і правильно відповідає, отримує жетон. Отже починаємо.
- Молодці!
- Далі по курсу у нас острів Винахідливість. Поки будемо пливти, пограємо в ось таку математичну гру. Послухайте вірш і повторюйте за мною.
Ковпак мій трикутний,
Трикутний мій ковпак,
А якщо ковпак не трикутний,
То це не мій ковпак.
Поступово слова у вірші будемо замінювати на жести.
Слово «трикутний» - показуємо трикутник, складений з пальців.
«Мій» - рукою вказуємо на себе.
«Ковпак» - рукою показуємо на голову.
«Не» - махаємо головою на знак заперечення.
Поступово вилучається одне слово, потім друге, третє.
В кінці гри майже всі слова замінюються жестами.
А ось і довгоочикуваний острів. Але, щоб пристати до нього треба розгадати цікаві задачі.
- На столі стояли 3 склянки з вишнею. Костя з'їв 1 стакан вишні, поставивши порожню склянку на стіл. Скільки склянок стало? (3)
- Коли козі пройде 7 років, що буде далі? (Піде восьмий рік)
- Уявіть, що ви - машиніст поїзда: в ньому 3 вагона, в кожному вагоні 30 місць. Скільки років машиністу? (8 років)
- Катя і Маша з'їли по одному яблуку. Скільки з'їла їх мама? (Жодного)
- Мене звуть Олена. У мого брата тільки одна сестра. Як звуть сестру мого брата? (Олена)
- Жили собі п'ятеро синів, і в кожного з них була сестра. Порахуйте, скільки ж дітей у сім'ї?
- В одному місці стоїть хлопець, в іншому – другий, посередині півень зніс яйце. Котрий з них швидше його ухватить? (півень яйця не несе)
- До острова Винахідливість пропливли половину шляху. Це дорівнює 40 милям. Скільки залишилось пропливти?
- Щоб продовжити подорож до країни Математика, треба обійти скелю «Чортова дюжина».
- Може не будемо ризикувати й повернемо назад?
- А яке число називають «чортовою дюжиною»?
- Число 13 марновірні люди вважають нещасливим. Вони бояться каюти №13, будинку №13. В Англії, наприклад, немає трамваїв, автобусів №13. Існує клуб боротьби з числом №13.
- Число 13 тільки не зручне. Чому?
- Якщо 12 ділиться на 1,2,3,4,6,12.
- Право першим пристати до берега країни Математика надається екіпажу, який відгадає більше загадок, ребусів.
- У трикутника відрізали три кути. Яку одержали фігуру? (Шестикутник)
- У двох носорогів було 2 роги. Скільки рогів у 12 носорогів?
- Пара коней пробігла 20 км. По скільки пробіг кожен кінь?
- Качка, стоячи на 1 нозі, важить 2 кг. Скільки вона важитиме, стоячи на 2 ногах
- Одне яйце варять 4 хв. Скільки хвилин треба варити 6 яєць?
- Що важче 1кг вати чи 1 кг заліза?
- Послухайте байку:
Йшли пустелею два віслюки. Один ніс мішок - 5 пудів солі, другий - 5 пудів вати. Було дуже жарко. Вони втомилися і, побачивши річку, разом з мішками полізли у воду. Після купання віслюки пішли далі. В одного з них поклажа стала легшою, а в другого важчою. Чому? (сіль розчинилася у воді, а вата увібрала в себе вологу).
- А зараз я пропоную вам відгадати ребуси! Зараховую тільки відповіді тільки тих дітей, які не викрикують, а дотримуються правила «піднятої руки». Отже, почнемо!
- Я вам пропоную відгадати загадки.
- Молодці!
ІІІ. Підведення підсумків