Узагальнити й систематизувати знання учнів про календарно– обрядову поезію та пов'язані з нею звичаї та обряди українців;розвивати навички самостійного читання, пошуку інформації, акторські здібності, пам'ять, увагу, спостережливість.
Сценарій позакласного заходу. 5 клас.
Усна народна творчість
Автор: учитель української мови та літератури
Боярської ЗОШ І-ІІІ ст.№1
Києво – Святошинського району
Морська Тетяна Володимирівна
Тема. Мета:
Обладнання : Теорія літератури: Матеріал: |
Фольклорне свято “Дванадцять місяців” узагальнити й систематизувати знання учнів про календарно– обрядову поезію та пов’язані з нею звичаї та обряди українців;розвивати навички самостійного читання, пошуку інформації, акторські здібності, пам’ять, увагу, спостережливість; виховувати культуру поведінки, естетичні смаки, пошану до культурної спадщини свого народу. мультимедійний проектор, аудіозаписи. інсценівка, актор, діалог, міміка, жести, інтонація. виставка кращих учнівських ілюстрацій до календарно – обрядової поезії, декорації, кросворд, загадки, аркуші із кольорових осінніх листочків, сніжинок, яблук, груш, слив, костюми ( або їх елементи), ребус.
|
Хід заходу
І. Повідомлення теми та мети заходу.
ІІ. Основна частина.
( Клас заздалегідь поділяється на чотири групи відповідно до пір року й готує за календарно – обрядовими піснями інсценівки українських звичаїв та обрядів, що з ними пов’язані).
1.Учитель.
Хочу привітати вас на фольклорному святі ”Дванадцять місяців” .
За традицією ми зібралися перед багаттям ( як 12 місяців із однойменної казки С. Маршака). Сьогодні ми пригадаємо календарно– обрядову поезію та пов’язані з нею звичаї та обряди українців. Обрядові пісні — це пісні, які виконувались під час різних народних свят та обрядів. Обрядова поезія дуже тісно зв'язана з працею людини, з родинним побутом та з народним календарем.
Запрошую Чарівну Осінь!
( Звучить музика. З’являється ведуча - дівчина в костюмі Осені).
Осінь. Добрий день в цей добрий час!
Дуже рада бачить вас!
Не сама до вас прийшла –
Ще й синочків привела!
( Входять діти в костюмах – Вересень, Жовтень, Листопад. Осінь знайомить їх із учасника свята, актори читають вірші про осінню пору року).
Учень – Вересень.
Возить Вересень в комори Кавуни і помідори, Спілих яблук, груш і слив Цілі гори натрусив. І вантажать гарбузи
|
На машини і вози… Йде до гаю, де гриби Виростають щодоби. На чолі іскриться піт – Сто турбот і сто робіт. ( М. Сингаївський) |
Учень – Жовтень. Листя жовте та червоне
Легко з дерева злітає.
Мов метелик на дорозі
З тихим шелестом сідає.
Сяють золотом берези,
Жовтень ним вінчає осінь.
Журавлиний клин мережить
Висоти холодну просінь.( М. Познанська).
Учень – Листопад. Більше й більше листя з кленів
Облітає з кожним днем!
По траві іще зеленій
Між дерев в саду ідем.
Йдем по листу золотому
Мов по килиму м’якому,
Що на весь послався сад, -
Здрастуй, місяць Листопад! ( М. Познанська).
Осінь. Червоний, чорний і зелений,
Оранжевий вже лист летить,
І більш нічого нам не треба,
Лише затриматись на мить.
Я дарую вам свої золоті листочки й прошу виконати завдання, що написані на них. ( Роздає групам « Зима», « Весна», « Літо» листочки жовтого та червоного кольору із завданнями ).
Завдання:
(Учень - Вересень частує учасників свята грушками, яблуками, сливами).
( Виходить ведуча – дівчинка в костюмі Зими).
Зима. Я прийшла до вас у гості із своїми помічниками – Грудень, Січень, Лютий та принесла цікаві розваги, Новорічні та Різдвяні свята.
Я Зима, весела, іскриста
Маю добрих помічників:
Дід Мороз в Грудні груддя збиває.
Вітер в Січні січе, завиває.
Ну, а Лютий, хоч як не лютує,
Моїй владі кінець віщує.
Учень – Грудень. Змерзлим груддям скрізь і всюди
Вкрилось поле і шляхи.
“ Це вже Грудень!” – кажуть люди,
і вдягають кожухи.
І дерева в білий іній
вбрались, як у кожушок.
Річка спить у кризі синій,
І замовкнув спів пташок.( Наталя Забіла).
Учень – Січень.
Подивись: з початку року На землі лежать сніги. Скрізь, куди сягає око, - Кучугури навкруги. Вітер снігом б’є в обличчя, Засипа снігом дахи. І ведуть між себе січу Хуртовини у степах.
|
Звір в цю січу попадеться – Геть тікає ледь живий. І по праву Січнем зветься Місяць перший, зимовий. Та стрічають Перше січня Дуже радо малюки. Скрізь веселі, новорічні Зеленіють ялинки. (Наталя Забіла).
|
Учень – Лютий.
Другий місяць зветься Лютий, А лютує він тому, Що на світі довго бути Не доводиться йому. Хоче лютий, щоб на світі Панувала вік зима. Та поволі сонце гріти Починає крадькома.
|
Люди добре топлять печі, Щоб не змерзнуть у хатах. Та здаля вже крок по кроку Йде весна, веселий час. І, розгніваний, до строку Лютий геть тіка від нас. ( Наталя Забіла).
|
Зима. А тепер прошу відгадайте мої загадки й запишіть відгадку на красивій сніжинці, яку ви зробите самі. ( Зима роздає білі аркуші паперу, ножиці, загадки групам « Осінь», « Весна», « Літо»).
Загадки. Біле, як сорочка, Пухнасте, як квочка. Крил немає, а гарно літає. Що це за птиця, що сонця боїться? (ГІНС) |
Що то за гість, що тепло їсть? Без рук, без олівця малює без кінця.
(ЗОРОМ) |
Бігли два пси,
Позадирали носи.
( ИНАС).
Група « Зима» показує сценки « Колядування», « Щедрування», « Посівання», «Водіння кози». Всі учасники виконують пісню « Нова радість стала».
Виходить учениця, що виконує роль Весни.
Весна. А ось і я, Весна – красна,
Іди собі, люта Зимо,
Тепер моя черга прийшла!
Куди ступлю – там сонце сяє!
Усе навколо оживає.
Іду, пробуджує від сну
Всю землю чарівну!
Березню, Квітню, Травню, женіть швидше Сніговицю, Мороза й Вітра студеного, заквітчуйте землю!
Група « Весна» показує інсценівку – діалог « Ой Весна, Весна, днем красна», обряд зустрічі весни випеченими жайворонками, пісні – ігри « Подоляночка», « А ми просо сіяли»).
Весна. А тепер і ви, шановні гості, відгадайте наші завдання.
( Група « Весна» показує кросворд ,куди учасники вписують слова).
|
|
|
|
|
|
В |
О |
Д |
А |
|
|
С |
О |
Н |
Ц |
Е |
|
|
|
|
П |
Р |
О |
Л |
І |
С |
О |
К |
|
Б |
Е |
Р |
Е |
З |
Е |
Н |
Ь |
|
|
|
|
|
|
Ф |
І |
А |
Л |
К |
А |
Завдання до кросворда:
На сцену виходить ведучий, який виконує роль Літа.
Літо. Щедре я багате,
Люблю працювати ,
Також - жартувати.
Це найкраща пора –
Відпочинок школяра.
Група « Літо» показує інсценівку « Вшанування бороди» -
« Пошанування женців»).
Оце ж тобі, борода, Хліб, сіль і вода. Добра нивонька була. Сто кіп ізродила. |
Ой важили житечко в добрий час, А тепер, господарю, будеш частувати, То не буде житечко вилягати. А як будеш, господарю, поїти, Буде тобі житечко родити.
|
Літо. Тепер відгадайте мої жартівливі загадки.( Група « Літо» роздає учасникам свята загадки, написані на аркушах, що мають форму яблук, груш, слив).
Загадки.
ІІІ. Підсумок свята. Учитель оцінює роботу учнів, заохочує активних учасників свята, переможців конкурсу ілюстрацій ( « Кращий актор»,
« Кращий художник», « Кращий ведучий» ).
Учитель. Ось і закінчилося наше свято. Сподіваємося, що багато цікавого та корисного ви дізналися сьогодні. Дякую всім і нехай веселий настрій не полишає вас ! До зустрічі !