28 вересня о 18:00Вебінар: Формування навичок розв'язування задач із хімії засобами дистанційного навчання

Сценарій позакласного заходу 5 клас «Фольклорне свято «Дванадцять місяців»

Про матеріал

Узагальнити й систематизувати знання учнів про календарно– обрядову поезію та пов'язані з нею звичаї та обряди українців;розвивати навички самостійного читання, пошуку інформації, акторські здібності, пам'ять, увагу, спостережливість.

Перегляд файлу

                                    Сценарій позакласного заходу. 5 клас.

Усна народна творчість

 

Автор: учитель української мови та літератури

Боярської ЗОШ І-ІІІ ст.№1

Києво – Святошинського району

Морська Тетяна Володимирівна

 

Тема.

Мета:  

 

 

 

 

 

Обладнання :

Теорія літератури:  

 Матеріал:        

Фольклорне свято   Дванадцять місяців

узагальнити й систематизувати знання учнів про календарно– обрядову поезію та пов’язані з нею звичаї та обряди українців;розвивати навички самостійного читання, пошуку інформації, акторські здібності, пам’ять, увагу, спостережливість; виховувати культуру поведінки, естетичні смаки, пошану до культурної спадщини  свого народу.

 мультимедійний проектор, аудіозаписи.

інсценівка, актор, діалог, міміка, жести, інтонація.

виставка кращих учнівських ілюстрацій до календарно – обрядової поезії, декорації, кросворд, загадки,  аркуші із кольорових осінніх листочків, сніжинок, яблук, груш, слив, костюми ( або їх елементи), ребус.

 

 

 

Хід  заходу

 

І.   Повідомлення теми та мети заходу.

ІІ.  Основна частина.

( Клас заздалегідь поділяється на чотири групи відповідно до пір року й готує за календарно – обрядовими піснями інсценівки українських звичаїв та обрядів, що з ними пов’язані).

1.Учитель.

  Хочу привітати вас на фольклорному святі  Дванадцять місяців .

  За традицією ми зібралися перед багаттям ( як  12 місяців із однойменної казки С. Маршака). Сьогодні ми пригадаємо  календарно– обрядову поезію та пов’язані з нею звичаї та обряди українців. Обрядові пісні — це пісні, які виконувались під час різних народних свят та обрядів. Обрядова поезія дуже тісно зв'язана з працею людини, з родинним побутом та з народним календарем. 

  Запрошую Чарівну Осінь!

 

( Звучить музика. З’являється ведуча -  дівчина в костюмі Осені).

 Осінь.     Добрий день в цей добрий час!

                 Дуже рада бачить вас!

                 Не сама до вас прийшла –

                 Ще й синочків привела!

       ( Входять діти в костюмах – Вересень, Жовтень, Листопад. Осінь знайомить їх із учасника свята, актори читають вірші про осінню пору року).

Учень – Вересень.

Возить Вересень в комори

 Кавуни і помідори,          

 Спілих  яблук,

 груш і слив

 Цілі гори натрусив.

 І вантажать гарбузи

 

На машини і вози…

Йде до гаю, де  гриби

 Виростають щодоби.

 На чолі іскриться піт –

 Сто турбот і сто робіт.

                  ( М. Сингаївський)

    Учень – Жовтень. Листя жовте та червоне

                                   Легко з дерева злітає.

                                   Мов метелик на дорозі     

                                   З тихим шелестом сідає.

                  Сяють золотом берези,

                  Жовтень ним вінчає осінь.

                  Журавлиний клин мережить

                  Висоти холодну просінь.( М. Познанська).

Учень – Листопад.   Більше й більше листя з кленів

                              Облітає  з кожним днем!               

                                    По траві іще зеленій 

                                    Між дерев в саду ідем.

                                    Йдем по листу золотому

                                    Мов по килиму м’якому, 

                                    Що на весь послався сад, -

                                    Здрастуй, місяць Листопад! ( М. Познанська).

Осінь.                        Червоний, чорний і зелений,

                                   Оранжевий вже лист летить,

                                    І більш нічого нам не треба,

                                   Лише затриматись на мить. 

        Я дарую вам свої золоті листочки й прошу виконати завдання, що написані на них. ( Роздає групам « Зима», « Весна», « Літо» листочки жовтого та червоного кольору  із завданнями ).

Завдання:

  • назвіть найбільші  релігійні осінні свята;
  • назвіть різновиди календарно – обрядової поезії;
  • назвіть тварин та  птахів, які часто згадуються в календарно – обрядових піснях;

(Учень -  Вересень частує учасників свята грушками, яблуками, сливами).

 ( Виходить ведуча  – дівчинка в костюмі Зими).

Зима.  Я прийшла до вас  у гості  із своїми помічниками – Грудень, Січень, Лютий та принесла цікаві розваги,  Новорічні та Різдвяні свята.

                            Я Зима, весела, іскриста

                            Маю добрих помічників:

                            Дід Мороз в Грудні груддя збиває.

                            Вітер в Січні січе, завиває.

                            Ну, а Лютий, хоч як не лютує,         

                                      Моїй  владі кінець віщує.

    Учень – Грудень. Змерзлим груддям скрізь і всюди

                         Вкрилось поле і шляхи.

                       Це вже Грудень! – кажуть люди,

                          і вдягають кожухи.

                          І дерева в білий іній

                         вбрались, як у кожушок.

                          Річка спить у кризі синій,

                          І замовкнув спів пташок.( Наталя Забіла).

Учень – Січень.

Подивись: з початку року

 На землі лежать сніги.

Скрізь, куди сягає око, -

Кучугури навкруги.

 Вітер снігом б’є  в обличчя,

 Засипа снігом дахи.

І ведуть  між себе січу

 Хуртовини у степах.

 

   Звір в цю січу попадеться –

   Геть тікає ледь живий.

   І по праву Січнем зветься

   Місяць перший, зимовий.                        

   Та стрічають Перше січня

   Дуже радо малюки.

  Скрізь веселі, новорічні

  Зеленіють ялинки.  (Наталя Забіла).            

 

Учень – Лютий.

Другий місяць зветься Лютий,

 А лютує він тому,

Що на  світі довго бути

 Не доводиться йому.

 Хоче лютий, щоб на світі

 Панувала вік зима.

 Та поволі сонце гріти

  Починає крадькома.

 

Люди добре топлять печі,

 Щоб не змерзнуть у хатах.

 Та здаля вже крок по кроку

  Йде весна, веселий час.

  І, розгніваний, до строку

 Лютий геть тіка від нас.

                                    ( Наталя Забіла).

 

        Зима. А тепер прошу відгадайте мої загадки й запишіть відгадку на красивій сніжинці, яку ви зробите самі.  ( Зима роздає білі аркуші паперу, ножиці, загадки групам « Осінь», « Весна», « Літо»).

Загадки.  Біле, як сорочка,

Пухнасте, як квочка.

Крил немає, а гарно літає.

Що це за птиця, що сонця боїться?

(ГІНС)       

Що то за гість, що тепло їсть?

Без рук, без олівця малює без кінця.

                                     

                                           

                                                 (ЗОРОМ)

Бігли два пси,

       Позадирали носи.

( ИНАС).

Група « Зима» показує сценки « Колядування», « Щедрування», « Посівання», «Водіння кози». Всі учасники виконують пісню « Нова радість стала».

Виходить учениця, що виконує роль Весни.

Весна.          А ось і я, Весна – красна,           

                     Іди собі, люта Зимо,

                     Тепер моя черга прийшла!

                      Куди ступлю – там сонце сяє!

                      Усе навколо оживає.

                      Іду, пробуджує від сну

                      Всю землю чарівну!

      Березню, Квітню, Травню, женіть швидше Сніговицю, Мороза й Вітра студеного, заквітчуйте землю!

Група « Весна» показує інсценівку – діалог « Ой Весна, Весна, днем красна», обряд зустрічі весни випеченими жайворонками, пісні – ігри « Подоляночка», « А ми просо сіяли»).

Весна. А тепер і ви, шановні гості, відгадайте наші завдання.

( Група « Весна» показує кросворд ,куди учасники вписують  слова).                                                                    

 

 

 

 

 

 

В

О

Д

А

 

 

С

О

Н

Ц

Е

 

 

 

 

П

Р

О

Л

І

С

О

К

 

Б

Е

Р

Е

З

Е

Н

Ь

 

 

 

 

 

 

Ф

І

А

Л

К

А

 Завдання до кросворда:

  1. Біжить не вибіжить, тече не витече? ( Вода).
  2. Що горить без полум’я? ( Сонце).
  3. « Я перший прокидають у темному гаю…» ( Пролісок).
  4.  Який перший місяць весни ? ( Березень).
  5. Яка квітка мовою символізує « сором’язливість» ? ( Фіалка).

 

На сцену виходить ведучий,  який виконує роль Літа.

Літо. Щедре я багате,

         Люблю працювати ,

         Також  - жартувати.

         Це найкраща пора –

         Відпочинок школяра.

   Група « Літо» показує інсценівку « Вшанування бороди» -

« Пошанування женців»).

 

Оце ж тобі, борода,

 Хліб, сіль і вода.

Добра  нивонька була.

     Сто кіп ізродила.

Ой важили житечко в добрий час,

А тепер, господарю, будеш частувати,

То не буде житечко вилягати.

А як будеш, господарю,  поїти,

Буде тобі житечко родити.

 

 

Літо. Тепер відгадайте мої жартівливі загадки.( Група « Літо» роздає учасникам свята загадки, написані на аркушах, що мають форму яблук, груш, слив).

 

Загадки.

  1. Як одним словом записати слова «літо», «весна», «осінь», «зима»?  (Рік).
  2. Чим закінчується літо і починається осінь? ( Буквою О).
  3. На дубі чотири гілки, на кожній гілці по шість яблук. Скільки всього було яблук? ( Ніскільки, бо яблука на дубі не ростуть).
  4. Яка береза стоїть на узліссі? ( Молода, струнка).
  5. Із чого плели весільний вінок, який символізував тривале кохання? ( Із хрещатого барвінку).
  6. Назвіть день, в який у церкві святять груші, яблука, мед. ( 19 серпня – на Спаса).

 

ІІІ. Підсумок свята. Учитель оцінює роботу учнів, заохочує активних учасників свята, переможців конкурсу ілюстрацій ( « Кращий актор», 

« Кращий художник», « Кращий ведучий» ).

 

Учитель. Ось і закінчилося наше свято. Сподіваємося, що  багато цікавого та корисного ви дізналися сьогодні. Дякую всім  і  нехай веселий настрій не полишає вас !  До зустрічі !

doc
Додано
29 квітня
Переглядів
107
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку