Конспект уроку з української літератури Євген Гуцало «ЛОСЬ»

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів із змістом твору Є. Гуцала «Лось», вчити визначати тему твору, точно і повно відповідати на запитання до змісту тексту твору, звернути увагу на засоби художньої виразності в тексті твору (епітет, без вживання термінології), читати вголос правильно, виразно, вчити знаходити в тексті слова, речення, що підтверджують висловлену думку; корекція уваги, сприймання, мислення, розвиток фонематичного слуху, збагачення словникового запасу; виховання любові до природи, доброзичливого ставлення до тварин, прагнення допомогти усім, хто потребує допомоги.
Перегляд файлу

 Конспект уроку з української літератури

Євген Гуцало «ЛОСЬ»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

м. Дніпро

Мета: ознайомити учнів із змістом твору Є. Гуцала «Лось», вчити визначати тему твору, точно і повно відповідати на запитання до змісту тексту твору, звернути увагу на засоби художньої виразності в тексті твору (епітет, без вживання термінології), читати вголос правильно, виразно, вчити знаходити в тексті слова, речення, що підтверджують висловлену думку; корекція уваги, сприймання, мислення, розвиток фонематичного слуху, збагачення словникового запасу; виховання любові до природи, доброзичливого ставлення до тварин, прагнення допомогти усім, хто потребує допомоги.

 

Обладнання: підручник, збірка творів Є. Гуцала, ілюстрації, портрети письменників, крилаті вислови, алфавіт,  музика, комп’ютер, мультимедійна дошка.

 

Тип уроку: Формування нових знань, умінь, навичок. Урок-роздум.

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

 

Девіз.  Хай оживає істина стара:

 людина починається з добра

 

  1. Організаційний момент.
  2.  Логопедична хвилинка. Слова вітання.  Доброго ранку! - мовлю за звичаєм.

Доброго ранку! – кожному зичу я. Доброго дня вам! – людям бажаю. Вечора доброго! – зустрічних вітаю. І усміхаються в відповідь люди – добрі  слова ж бо для кожного любі.

 

Малюнкове вітання. Прикріпляю на дошці смайлик «Радість», бажаю всім гарного настрою, легкого засвоєння теми.

 

Посміхніться, «зніміть» посмішку зі свого обличчя долонею та «киньте» своєму сусідові. «Спіймайте» посмішку, прикрасьте нею своє обличчя.

 

ОСНОВНА ЧАСТИНА

 

  1. Актуалізація опорних знань.

Зверніть увагу на дошку. До вашої уваги «Усний портретний диктант».

Завдання: назвіть прізвища письменників та твори, які ми вивчали.

Ліна Костенко «Шипшина важко віддає плоди», Василь Скуратівський «Калина», Михайло Коцюбинський «Харитя».

Що скажете про наступний портрет?

  1. Повідомлення теми, мети уроку. Євген Гуцало «Лось».
  2. Робота в зошитах. Записали число, тему уроку.
  3. Розповідь учителя.  Звернути увагу на виставку творів Є. Гуцала.

На екрані портрет, потім село.

 

Євген Гуцало народився 1937 року в селі Старому Животові на Вінниччині в учительській родині. Зараз село називається Новоживотів. Хлопчик ріс допитливим, уже в 5 класі почав писати вірші, оповідання. Змайстрував собі невеличкого столика і спекотними літніми днями писав, ховаючись у затінку.

Пізніше він став письменником і написав багато оповідань для дітей: «Пролетіли коні», «Жовтий гостинець», «Зелене листячко з вирію», «Лось» та ін.

 Діти, ви знаєте, хто такий лось?

На екрані лось

 

Загадки. Не олень, хоча й рогатий,

                В нього роги – як лопати.

                Хто ж це? Здогадався хтось?

                Це великий дужий лось.

 

                Вдалині посеред ночі

                Засвітились хижі очі.

                Від його пісень у звірів

                Морозець біжить по шкірі.

 

На екрані вовк.

 

А тепер давайте послухаємо повідомлення консультантів.

 

Лось, або сохатий. Маса дорослої тварини сягає 650 кілограм. У лося дуже великі роги, близько півтора метра в розвалі. Ноги довгі, сильні, голова горбоноса.

Вовк – це хижак із сімейства собачих. Він дуже схожий на велику собаку. Довжина дорослого вовка майже 2 метра. Важить вовк 43 – 45 кілограмів. Звір дуже сильний, витривалий.

Ви тільки що прослухали невеличкі повідомлення. Скажіть, який тип мовлення було використано?

   Опис, бо можна поставити питання який?

 

  1. Читання тексту вчителем
  2. Словникова робота: вкляк, щойно, прожогом, миттєво.

Запис у словнички.

  1. Бесіда за змістом.
  • Що робив лісник у зимовому лісі?
  • Кого побачив лісник на березі засніженої річечки?
  • Що сталося далі?
  • Зверніть увагу на останнє речення 1 абзацу.

Сніг порипував під валянками, тугенький морозець обпікав щоки.

Автор використовує суфікси, щоб надати словам ніжності, пестливості.

 

ПАЛЬЧИКОВА ГІМНАСТИКА

 

Ви коли–небудь були в зимовому лісі. Пам’ятаєте, запахи лісу. Давайте пригадаємо.

НА ЕКРАНІ – ЗИМОВИЙ ЛІС.  МУЗИКА

Роздаю шишечки. Понюхайте, вдихніть аромат лісу, подивіться на красу лісу.

 

ГІМНАСТИКА ДЛЯ ОЧЕЙ

 

Вправна шишечка моя – здоровішим буду я.

Шишка швидко пробігає, ручки наші розминає.

 

Побудьте дослідниками.

Він угледів, що неподалік на березі лежить великий рогатий лось.

Чому над словом БЕРЕЗІ стоїть наголос на першому складі?  Як можна ще прочитати це слово? Поясніть.

  • Як думаєте, лісникові було страшно рятувати лося? Знайдіть це місце в тексті і прочитайте. ЗАЗИРНІТЬ у душу героя. Що відчував лісник?   Стор. 82
  • Поясніть, як розумієте речення?

Що ж, сіроманцю, важив ти на чуже життя – позбувся свого.

- Як думаєте, чому лісник вирішив врятувати лося?

 

Гра «Мікрофон». Якби я потрапив в оповідання?

Визначте тему оповідання. Тема – це те, про що розповідається в оповіданні.

 

  1.                Читання тексту учнями

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

 

  1.                Закріплення вивченого

         Тестові завдання

 

1. Підстаркуватий чоловік йшов через

    А) зимовий ліс; Б) весняний ліс; В) осінній ліс

 

2. На березі лежить великий рогатий

    А) олень; Б) лось; В) буйвол

 

3. Лісник підняв угору

   А) дубову палицю; Б) соснову палицю; В) березову палицю

 

4. Лісник обома руками вхопив вовка за

   А) лапи; Б) шию; В) хвоста

 

5. Лось підскочив до вовка і вдарив його

   А) голово; Б) копитами; В) рогами

 

 

  1.                КРИПТОГРАМА

 

Пригадайте алфавіт. Що називається алфавітом? (Азбука, абетка)

Букви, що розміщені в певному порядку, - це алфавіт

Завдання. Якщо правильно заміните цифри буквами, то прочитаєте слово, яке найчастіше вживається в оповіданні «ЛОСЬ»

16, 12, 22, 18, 11, 15.   ЛІСНИК

 

  1.                Які з прислів’їв найбільше відповідають змісту оповідання?

Перший крок до добра – не роби зла

За добро добром віддячують

Добро повертається добром

Добро починається з людського доброго серця

 

  1.                Домашнє завдання: стор. 82- 83, намалювати малюнки до тексту

 

  1.                Підсумок. Споконвіку добро бореться зі злом. Свідками цієї боротьби стали і ми, прочитавши оповідання «ЛОСЬ».

 

Хай добро перемагає не тільки в казках. Мудрий і добрий кіт Леопольд ще раз нагадає вам, як добре бути добрим.

ПІСНЯ  «ЯКЩО ДОБРИЙ ТИ»

 

doc
Додано
29 квітня 2020
Переглядів
1700
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку